kurioosum1Kui kusagilt hakata põrgut otsima, siis vähemalt astronoomid on ühel meelel, et Päikesesüsteemi piires võiks see peale Pluuto asuda ka Umbrielil. Umbriel on Uraani kuudest kõige tumedam ja seepärast on kokku lepitud, et kohapealsed pinnavormid kannavad eranditult maapealsete rahvaste mütoloogiatest laenatud kurjade vaimude nimesid. Umbrieli naaber Ariel seevastu on eelmise täielik vastand – paistab silma heledusega ja seetõttu valitakse Arielile kohanimed ainult heade vaimude nimekirjast.

Ka teiste Päikesesüsteemi kehade pinnavormide nimetamine ei ole juhuslik – kõik on ammu ära reglementeeritud ja seda järgib Rahvusvaheline Astronoomia Ühing.
Põhireeglid:

  • Objekti määratlusteks kasutatakse ladinakeelseid termineid

  • Elavate inimeste järgi nimetada ei tohi

  • Pärast aastat 1800 elanud poliittegelaste järgi nimetada ei tohi

  • Ei tohi kasutada nimesid enamlevinud religioonidest, konkreetselt on "põlu all" kristlus, judaism, islam, hinduism, budism ja konfutsianism


Lisaks on laiemalt kokku lepitud, mis valdkonnast võiks konkreetse astronoomilise objekti puhul nime valida.

Merkuur – kultuuritegelased, uurimislaevad ja raadioobservatooriumid, aga ka rooma jumal Mercuriuse analoogid teistes kultuurides;
Veenus – jumalannad ja kuulsad naised, ainsa meeserandina on üks mäetipp nimetatud füüsik James Clerk Maxwelli auks, kelle uurimused aastaid hiljem viisid raadioastronoomia loomiseni (mis võimaldas tiheda pilveloori taha varjunud Veenuse pinda üldse uurida)
Marss – Marsi uurijad, Marsist kirjutanud ulmekirjanikud, vanad Vahemere-äärsed kohanimed
Jupiteri kuude nimed on valitud tema armukeste järgi, seoses viimasel ajal üha ohtrama pisikuude avastamisega ka tema võsukeste järgi.

  • Callisto – põhjala müüdid

  • Ganymedes – Lähis-Ida müüdid

  • Europa – keldi müüdid

  • Io – tulemüüdid ja Dante "Jumaliku komöödia tegelased"

Saturni kuud on saanud nimed kreeka titaanide järgi.

  • Mimas – kuningas Arthur ja Ümarlaua rüütlid

  • Iapetus – eepose "Rolandi laul" tegelased ja kohad

  • Rhea – maailma loomise müüdid

  • Thephia – Odüsseia tegelased ja kohad

  • Diona – Vergiliuse eepose Aeneis tegelased ja kohad

  • Titaan – müütilised saladuslikud paigad, tarkuse ja ilujumalad, vihma- ja tuulejumald

  • Enceladus – 1001 öö juttude tegelased ja kohad

Uraani kuud on saanud nimed Shakespeare ja Alexander Pope'i tegelaskujude järgi.

  • Oberon – Shakespeare meestegelased

  • Miranda – Shakespeare poeemi "Torm" tegelased

  • Titania – Shakespeare naistegelased

Umbrielist ja Arielist sai juba räägitud.
Neptuuni kuud on nimetatud Neptunuse kaaslaste järgi.

  • Proteus – veevaimud ja vetejumalad (välja arvatud kreeka ja rooma omad)

  • Nereid – nereiidid

  • Triton – järvede ja jõgede jumalad

Pluuto geograafia on iseenesest mõista seotud paikadega kõigi mütoloogiate allilmades.

Asteroidide ja väikeplaneetide puhul üldiselt üritatakse vajaduse korral pinnavorme nimetada objektiga seostatavate asjadega. Näiteks asteroid Erosel asuvad kraatrid kannavad kuulsate armastajate nimesid; Ceresel kohtab viljakusjumalaid; Vestal kuulsaid Rooma naisi ja (ühe spa järgi nime saanud) Gaspral hulgaliselt veekeskuste nimesid.
Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0547)