Victor Frankenstein 2015"You know this story," ütleb Daniel Radcliffe´i mängitud Igor juba filmi alguses ja tahaks kohe vastu vaielda, et ega ikka ei tea küll. Eriti kuna sind sunnikut ju üldse originaalloos ei olnud.

Üsna kiirelt selgub muidugi, et ta pidas silmas mitte raamatust pärinevat lugu, vaid filmidest pärinevaid klišeesid. Noh, et monstrum on juhm mutripea, hullu doktorit abistas küürakas ja neid kõiki ajas taga miski kuri politseimees. Ainult see kõik on tehtud seekord ülevoolavas draama võtmes. Mis mind aga eriti tüütas oli see, kuidas kõik undasid terve film, kui ebapüha kõik see on, mida tehakse ja kuidas seda kõike ei tohiks teha. Samas olid kõik argumendid religioossed ehk et tegemist on patust sündinud jumalavastase teoga. Yeah-right! Sama räägitakse ka abordi ja vereülekande kohta. Oleks siis mõni Viktori varasem eksperiment vähemalt midagi pahelist teinud, aga kõik mida eelnevalt näidati oli üks poolmädanenud ahv, kes miskit mõistmata mööda ülikooli ringi kappas ja kappe ümber ajas.

Aga sellest hoolimata käisid kõik muudkui ümber teadlase ja undasid: "Viktor-Viktor, mida sa teed, mõtle ometi, see on jõle, sa oled hull! Hull!"

victor-frankenstein-gallery-01-gallery-image

Ja siis see witchfinder general või täpsemalt politseinik, kes Frankensteini jälitama asub. Kui nüüd aus olla, siis ma ei teagi, kust filmist sellise ühekäelise ja ühesilmalise tüübi stereotüüp tuleb. Ilmselt pidi ta ikkagi ka enne Young Frankensteini Inspector Kempi eksisteerima. Igatahes oleks ka tema pidanud loogiliselt võttes ootama ikka ära, kuni koletis mingi pahateo teeb ja alles siis hakkama marutama.

Okei, üks asi võeti siiski otseselt raamatust üle ja selleks oli hetk, kus Viktori meeletu võidurõõm asendus hetkega kohutava hirmu ja põlgusega. Vot sellest järsust meeleolumuutusest ei saanud ma aru ei raamatus ega ka filmis. Kuidas sa saad ööd ja päevad mingit jurakat laipa nõeluda ja eufoorias olla ning äkitselt nagu nupulülituse peale ümber mõelda? Võib-olla sellepärast ma polegi hull teadlane? Raamatus ja varasemates filmides anti vähemalt elukale aega enda intelligentsust ja/või hullumeelsust tõestada, käesolevas filmis hakkasid aga Viktor ja Igor teda koheselt kõikide kättesattunud oradega suskima?! Tahaks küsida, mis teil viga on, mehed? Kas hakkaksite vastsündinut ka jalgadega peksma, kui ta kohe kaabut ei kergita ja „Tere õhtust, härrased, milline tore tormine ilm väljas on,” ei ütle? Ah et polnud õiget elusädet silmis? Minul ka poleks, kui oleksin just välguga vastu pead saanud ja siis ärganud üles plahvatavas lossis, mille vanad šotlased ehitasid ilmselgelt tellisteks pressitud püssirohust.

victor-frankenstein-xlarge

Ei saa ükski film tänapäeval armuloota ja ei saa ka käesolev. Otse loomulikult on Igoril silmarõõm, kes pakub üllatust sellega, et ei täida loo arendamise seisukohalt mingit rolli. Temapoolt ei tule isegi mitte tüüpilisi ootuspäraseid klišeesid nagu näiteks ootamatu surmasaamine läbi monstrumi käppade. Pigem tundub „tšiki” eesmärk võimalikult palju ussitada ja kahe sõbra vahelisi suhteid rikkuda. Aga eks armastus pidavatki olema tugev meestevaheline tunne, mida naised vaid lörtsida oskavad. Või mida see film meile nüüd selle pooliku armuliiniga täpselt öelda sooviski?

victor-frankenstein-gallery-03-gallery-image

Ühesõnaga, kuigi mõte lisada filmi draamat ja vaadelda sündmusi läbi Igori silmade läbi polnud paha, oli teostus üsnagi kohutav. Muide, hakkasin uurima, kust üldse Igori tegelaskuju meie teadvusesse on jõudnud. Selgus, et esimeses 1931. aasta Frankensteini filmis oli küll doktoril küürakas abiline, aga tema nimi oli Fritz. Esmakordselt ilmus Fritz välja juba 1823. aasta näidendites ja tegeles peamiselt doktorile kehaosade varastamisega. Ehk see on selge, kust pärineb küüraka abilise stereotüüp. Aga kust siis ikkagi see Igori nimi tuleb? Siin on ilmselt kaks võimalust. Kas 1933. aasta filmist „Mystery of the Wax Museum”, kus ta oli vahamuuseumi direktori abiliseks (mängitud seejuures noore Charles Bronsoni poolt), või 1939.aasta filmist Son of Frankenstein, kus leidus Ygori nimeline kuri voodihaige. Kõige meeldejäävaim ja tuntum Igor on ilmselt pärit aga hoopistükis komöödiast Young Frankenstein ja teda mängis Marty Feldman. Kui peate tingimata mõnda Frankensteini filmi nägema, siis vaadake parem seda ja kui olete juba näinud, siis vaadake uuesti. Ikkagi parem kui see uus Frankensteini nimeline sõnnik.

AAEAAQAAAAAAAAXsAAAAJDgyYWFkYWU4LWQ4MjYtNDFmZi1iMGFkLTQyMjk1OGQzOTk5Nw
Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0636)