kaanPatrick Ness ei ole meie mail just kõige tuntum kirjanik. Ehk teavad teda Dr. Who fännid, kes on tutvunud tema e-raamatuga “Doctor Who: Tip of the tongue”, kuid suur enamus tema loomingut on jäänud tähelepanuta. Tema nime ei ole isegi ulmekirjanduse BAASis. Minule ei jäänud seda raamatut vaadates silma mitte selle kõikvõimalikud võidetud auhinnad, mis on kaanel ära toodud, vaid selle kohutavalt sünged ning võimsad illustratsioonid. Jim Kay on teinud tubli töö, et anda hr. Nessi teosele ka visuaalne väljund ning (vähemalt minu jaoks) väga õnnestunult.

Raamat “Kui koletis kutsub” on tegelikult kirjutatud suuresti nooremale lugejaskonnale, kui mina seda olema juhtun. Sellegipoolest pean ma tunnistama, et tegu ei ole üldse halva raamatuga. Autor mängib aga peamiselt lugeja melanhoolsema poolega, millele üldine sünge kujundus veelgi suurema rõhu asetab. Kaotusvalu, äng, viha – kõike seda on raamatus küllaga.

AMC invisible v2 prog1-1024x627


Conor on noor poiss (täpne vanus on võrdlemisi hägune), kelle elu on häiritud pidevalt korduvast õudusunenäost. Nagu sellest veel vähe ei oleks, hakkab see vahelduma teistsuguse unenäoga, milles aknatagune puu üles ärkab ning teda otsima tuleb. Mida aga aeg sedasi, seda reaalsem viimane tundub, kuniks kaks reaalsust lõplikult Conoril sassi lähevad. Loomulikult ei aita kaasa ema raske haigus.

Pean aga tunnistama, et läksin isiklikult õnge ning hindasin raamatut esialgu kaane järgi, oodates sellest rohkem õudusžanrit, kui sinna seda pistetud oli. Žanrilt on “Kui koletis kutsub” siiski noorte-fantasy, mille paljutõotava õõvamaigulisele algusele tõmbab vee peale Conori lause 18-l leheküljel: “Aga tule ja püüa mind siis kinni.” Edasi saab lugeja kaasa elada nooruki rasket igapäevaelule, mis on vürtsitatud koletisega, kes end aeg-ajalt ilmutab. Kohati võiks peategelast lausa keskkonnast tingitud skisofreenikuks pidada, kelle peamised sümptomid oleks vägivaldsus ning reaalsuse eitamine. Samas on paljud kehvema fantasy kangelased sarnaste sümptomitega...

AMC at the window-1024x761


Kui aga fantasy-žanriga leppida, on tegu täitsa mõnusa raamatuga, kus Conori sisemised ning välised võitlused on kirjutatud kaasakiskuvalt ning nende süngusele aitavad kaasa rohked söejoonistuse stiilis tehtud illustratsioonid.

Ja nagu tänapäeval kombeks, siis tehakse loomulikult ka sellest raamatust juba filmi:
Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0550)