232 11250109378 649674378 382031 1284 nEesti ulmefännide iga-aastane kokkusaamine Estcon pole enam mägede taga. Estconil kuulutatakse välja ka Eesti ulmeauhinna Stalker iga-aastased võitjad.

Kuigi auhinda antakse välja juba alates 1998. aastast, leidub igal aastal inimesi, kes sellest esmakordselt kuulevad. Ja siis kerkib taas üles ka ports küsimusi, mis vanadel olijatel ammu selgeks vaieldud. Alljärgnevalt püüan vastata kõige levinumatele küsimustele, mis puudutavad ulmeauhinda Stalker.

Kes otsustavad auhinna võitjad?
Lugejad. Hääletuses võib osaleda igaüks, kes on lugenud läbi teatava hulga möödunud kalendriaasta jooksul eesti keeles ilmunud teoseid ja suudab nende hulgast järjestada kolm parimat.

Kui palju on "teatav hulk teoseid"?
Loomulikult ei saa nõuda, et hääletuses osaleksid vaid inimesed, kes on läbi lugenud kogu möödunud kalendriaasta jooksul ilmunud ulme. Teoreetiliselt saab osaleda ka inimene, kes on mingis kategoorias läbi lugenud vaid kolm teost ja kes need siis paremusjärjekorda paneb. Loomulikult oleks parem, kui hääletaja ei piirduks vaid kolme loetud teosega...

Kas peab hääletama kõigis kategooriates?
Ei, kindlasti mitte. Kui mingi kategoorias ei suudeta kolme parimat järjestada, siis võib selle vahele jätta... võib ka vaid ühes kategoorias hääletada.

Olen küll lugenud kümneid teoseid, aga ma tahaks ühelegi neist mitte ühtegi punkti anda?
Ega kedagi sundida ei saa. Samas, eks eesti autorite looming ja eesti keeles ilmuv tõlkevalik on just selline, nagu ta on ning hakata seda mõõtma mingi abstraktse geniaalsuse mõõdupuuga poleks just eriti arukas. Valida saab siiski sellest, mis valikus on – mitte sellest, mis seal olla võiks.

Ma loen väga palju võõrkeeltes ning seetõttu pole ma tõlketeoste kategooriates olevaid teoseid eesti keeles lugenud. Kas ma võin hääletada võõrkeeles loetu põhjal?
Kui teos on nimekirjas ja te olete seda lugenud mõnes teises keeles, siis muidugi. Tõlketeoste puhul tahame siiski esile tõsta kirjastust ja tema tõlkevalikut (kuigi ka tõlkija leiab äramärkimist) ning seetõttu pole eesti keeles lugemine kohustuslik.

Kas see nimekiri hõlmab tõepoolest kogu möödunud aasta jooksul eesti keeles ilmunud ulme?
Tõenäoliselt mitte! Ükski nimekiri ei saa olla täiuslik ning keegi ei julge ilmselt ka väita, et Stalkeri nimekiri seda on. Samuti puuduvad sellest nimekirjast kordustrükid. Küll on see nimekiri antud ajahetkel võimalikult täielik ja täiuslik.

Miks mõnel autoril on nimekirjas vaid osa eelmisel aastal ilmunud tekste?
Suure tõenäosusega on puuduolevad tekstid ilmunud eesti keeles mõnel varasemal aastal... võimalik, et juba aastate eest.

Miks on nimekirjas nii palju teoseid, mille ulmelisus on kaheldav?
Nimekiri kajastab nii eestikeelset kirjastuspilti, kui ka suundumusi maailmas üldiselt. Tänapäeval lihtsalt on nõnda, et peaaegu iga teine teos sisaldab ulmelisi elemente.

Kas poleks arukam, kui ulmeauhinda antaks välja ainult tõelistele ulmeteostele?
Tõelised ehk siis žanriulmekad võidavad reeglina niikuinii, sest põhiliselt osalevad hääletuses siiski ulmefännid. Keeruline on teha vahet, et kus läheb see tõelise ja mitte nii tõelise ulme piir – igal inimesel on selles küsimuses reeglina oma seisukoht.

Siis võiks ju nimekirjas olla ainult ulmekirjanike teosed?
Kes hakkab otsustama, et kes on ulmekirjanik ja kes pole... ja mis juhtub siis, kui ulmekirjanik kirjutab piiripealse teose, või täiesti mitteulmelise teose..? Kõiki neid võimalusi on tegelikult kaalutud...

Kas keegi üldse hääletab nende kahtlase ulmesisaldusega teoste poolt?
Ikka hääletatakse. Inimesed on erinevad ning paljud ei loe ainult ulmekaid. Ka annab taoliste teoste olemasolu nimekirjas võimaluse osaleda hääletuses neil lugejatel, kes ehk nii palju ulmekaid ei loe, kuid kellele eestikeelse ulmekirjanduse hea käekäik siiski korda läheb.

Aga on sellel auhinnal üldse mingit mõtet?
Ikka on. Mõni raamatupood on võiduteoseid märgistanud sildiga "Stalkeri võitja". Seda on teinud ka kirjastused ning ka meediast käib see info läbi. Stalkeri võit on toonud mõnele autorile suisa raamatulepingu. Loomulikult on igasugused edetabelid ja auhinnanimekirjad vaieldavad, aga mingi pildi asjade seisust need siiski annavad.

Kas ma võin seda nimekirja ka oma tuttavatele soovitada?
Kindlasti! Igasugune promotöö on teretulnud, aga spämmida siiski ei maksaks.

Huvilised võivad selle aasta Stalkeri hääletusnimekirja leida aadressilt:
http://ulme.ee/Stalker
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0665)