Everything Everywhere All At Once
USA 2022
Rež. Daniel Kwan & Daniel Scheinert

Arvustus sisaldab täielikke spoilereid.

everything-everywhere-all-at-once

1. KÕIK

Evelyn (Michelle Yeoh) on täiesti tavaline inimene. Ta on hiina immigrant Ameerikas, kes peab pesumaja. Tal on abikaasa Waymond (Ke Huy Quan) ja tütar Joy (Stephanie Hsu).

Filmi algus tundub kui orangecountylik perekonnadraama – maksuamet tahab pesumaja kinni panna; Waymond tahab lahutust; Evelyni vanaldane isa Gong Gong on igal pool ees; Joy tahab; et ema aktsepteeriks ta tüdruksõpra Beckyt. Keset külastuskäiku maksuametisse teatab aga Waymond järsku, et ta on nüüd Waymond alternatiivuniversumist ning Evelyn on ainuke, kes saab multiversumit päästa.

Evelyn ei arva, et see oleks eriti hea mõte.

Alpha Waymond: Sa võid minuga kaasa tulla ja saavutada oma täielik potentsiaal, või sa võid siin lihtsalt lamada ja elada tagajärgedega.

Evelyn: Ma tahan siin lamada.

pilt filmiarvustusse

#mood, tbh.

Suur pahalane, kes ohustab kogu multiversumit, on nende tütar Joy Alpha universumist, kes pingutas “natuke” üle universumihüpetega ning selle tagajärjel kogeb kõiki universumeid korraga ning suudab manipuleerida mateeriaga. Ainuke, kes teda potentsiaalselt peatada saab, on Evelyn, nii et Alpha Joy ehk Jobu Tubaki jahib erinevate universumite Evelyne ja tapab neid. Lihtne ja loogiline.

everything-everywhere-all-at-once 02

2. KÕIKJAL

Siinkohal tahan ära mainida teise filmi, mis sattus samal ajal kinno ning mis samuti tegeleb multiversumit ähvardavate ohtudega: “Doktor Strange hullumeelsuse multiversumis”. Neid kahte üksteise otsa näha tekitab huvitava võrdluskogemuse, kuidas mingid paralleelid jooksevad ja kuidas mingeid elemente on lahendatud. Kui Doktor Strange mängib peamiselt klassikaliste õudusfilmide troopide peal, siis “Kõik kõikjal ja korraga” on musta hambaga dramedy, mis laenab elemente nii hiina kung fu filmidest kui kosmoseooperitest. Kahte filmi kõrvuti pannes on muidugi näha, et ühel on Marveli eelarve ja teisel iseõppinud VFX kunstnikud, aga “Kõik” ei ole selle võrra kuidagi halvem. Võibolla isegi parem? Temaatiliselt aga on mõlemad filmid erineva nurga alt perekondadest. Emadest ja lastest. Kaotusvalust. Depressioonist.

ATH-st?

Üks filmi kahest režissöörist, Daniel Kwan, diagnoositi täiskasvanuna ATH-ga (Attention Deficit Hyperactive Disorder) ning ta pani selle ka filmi sisse. Kaos nii Evelyni elus kui meeltes on paralleel ATH-le. Isegi kui ta poleks seda otse intervjuudes välja öelnud, oli, vähemalt minu jaoks, seda näha. Kui palju on ATH esindatud populaarmeedias? Stereotüüpsed hüperaktiivsed väikesed poisid? Hajameelne kala Dory? Percy Jackson? Annab sõrmede peal kokku lugeda.

“Kõik kõikjal ja korraga” on aga esimene (esimene film, esimene raamat, esimene kõik), mis minu jaoks resoneerus emotsionaalsel tasandil. Mis tunne on selline olla. Kuidas ka parima tahtmise juurel on mu mõtted igal pool laiali, kuidas iga asi, mis haarab tähelepanu, viib mind kuskile omaette radadele. Kuidas seda arvustustki kirjutades ma mitte ei keskendu ainult sõnadele, ei multitaski ka mitut asja samal ajal, vaid keerlen vaheldumisi kirjutamise, Tumblri lugemise, mobiilimängu, teetegemise, kassiga mängimise, unistamise vahet.

Jah, ATH-st, ja depressioonist, mis sellega kaasas käib. Kui frustreeriv ja masendav see on, kui sa ei suuda kunagi ühes hetkes püsida. Jobu Tupaki ei taha Evelyni hävitada. Ta tahab, et Evelyn saaks temast aru. Ta ei tapa Evelyne hävitamise pärast, vaid kuna ta üritab panna neid nägema kõiki universumeid korraga, samamoodi nagu ta ise. Jobu Tupaki ei loonud everything bagel musta auku selleks, et hävitada multiversumit, vaid et hävitada iseennast, kuna ta on näinud kõiki ja kõike ja leidnud, et järelikult mitte millelgi ei ole mingit mõtet.

Depressioonist, ja sellest, et ka kõige mustemas augus olles on alles midagi, mida armastada.

everything-everywhere-all-at-once 03

3. KORRAGA

Kümme punkti kümnest, nutaks veel kleepsusilmadega kivide üle. Kui millegi üle nuriseda, siis ehk selle, et algus tundub liiga aeglane. Kuid võibolla olen ma Hollywoodi poolt ära hellitatud, et kogu aeg on mingi action, kogu aeg toimub midagi. Film vajab hingamisruumi. Vajab hetki, kus tegelastel lastakse peatuda, vaadata, lihtsalt olla. Olla kõikjal korraga.


Pildid lehelt https://everythingeverywheremovie.com/

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0805)