Timo “Tim Hornet” Talviku nimi pole mulle võõras. Kadedaks
tegeva huumorimeele ja hea sulejooksuga autor on kostitanud meid peamiselt ulmevinjettidega
juba mitu head aastat. Tema eelmine tähevalguse hetk oli 2023 aasta
ulmejutuvõistlusel teise koha saanud lit-rpg tüüpi lugu “Kuningatütre
vari.” Romaan “Sulid ja sulased” on aga hoopis teine ooper.
Tegemist on siis seikluslooga, mis rullub lahti eestipärases ja nii oma- kui ka
Eesti mütoloogias suplevas tegevusmaailmas.
Tõtt-öelda pole Eesti mütoloogia mu jaoks just kuigi huvitav. Kuidagi kaootiline
ja sihitu. Vägevad jumalad on parimal juhul pinnapealsed ja, nagu Talvikki on
esitlustel kinnitanud, keerleb meite allesjäänud talurahva pärimused enam-jaolt
selle ümber, et kuidas ja mitmelt põllalt korraga vili sisse vehkida. Polnud meil ju vajalikul hetkel oma Snorri
Sturlusoni, kes oleks juba varakult kõik pärimuskillud meelevaldselt, ehk oma
suva järgi üheks suureks mütoloogiasüsteemiks kokku kirjutanud, siis mil veel
midagi kirjutada ka oli ning nii ongi, et kild siit ja tükike seda ning kokku
üks seosetu kamarajura. Aga see selleks…
Nii et ehkki autor sümpaatne ja kodumaine fantasy mulle südamelähedane,
tegi väljakuulutatud kohaliku mütoloogia kesksus mind ettevaatlikuks. Üsna standardsest
AI-genereeritud esikaanepildist ma hetkel veel ei räägi. Ehk jõuan hiljem.
Raamat jaguneb kahte ossa – “Sulid” ja “Sulased”. Esimesest osast läbinärimiseks pidin pingutama, sest
kogu loojooks oli tüütu. See oli pealtnäha sihitu kulgemine ühest pentsikust
situatsioonist teise. Jah, kenasti ja lobedalt kirja pandud ning nii mõnegi
huumoriteraga vürtsitatud, aga seda nagu suti vähe. Arvestades, et romaan on
siiani saanud äärmiselt hea vastuvõtu osaliseks ja seda just nimelt
mitte-hardkoor ulmelugejate ridades, siis esinen teooriaga, et see ongi hea gateway-kraam.
Et need maagilised juhtumised, millesse raamatu peategelased end mässivad,
võivad ju olla huvitav lugemisvara neile, kelle söögilaual pole
fantaasiakirjandus just igapäevane maiuspala. Minusuguse fantasy-fänni
jaoks ei pakkunud need aga eriti midagi peale rohke haigutusvõimaluse. Nagu ütlesin – ma ausõna ei vaimustu
ennemuistseist juttudest ja suti vaimuvaesest varastamispärimustest ning autor
mulle raamatu esiosas omamütoloogia või maailmaloomega väga appi ei tulnud.
igal juhul lõpetasin ma esipooliku hambad ristis ja … jäin haigeks. Mitte
lugemisest, ei, ärge lootkegi, aga päris kole oli sellegi poolest ja
arusaadavatel põhjustel tekkis lugemisse paus.
Edasilugemine kulges alguses tõrgetega. Eemaletõukav esikaas ei teinud raamatu
kätte võtmist just kergeks, sest kui ma tahan näha AI-jebundraid, siis avan ma
Facebooki, kus mitmed identsest jamast täisoksendatud kunstigrupid mulle 24/7 voogu
jooksevad. Või siis genereerin neid pilte ise, sest olen selleks võimeline nagu
iga algelistki kirjaoskust omav inimene ikka on. Aga aitab sellest koledusest
ja räägime parem edasi.
Raamatu teine osa on fragmentaarsem, hüplikum, ja see loole tuleb tohutult
kasuks. Ei ole enam tüütu riburadapidi lonkimine ühest sündmusest teise, vaid
hakitus annab loole tempo. Tegevus hakkab huvitama, tegelastele tekib taust,
kogu mütoloogia- ja maagiamöll saab endale piirid ja seosed ning oi kuidas ma
teist raamatupoolt nautisin. Lahe oli! Ka autori lobe sulejooks kandis kuidagi jõulisemalt.
Sellesse oli siginenud raskus, ehk uus mõõde. Ei olnud enam lihtsalt
lobetsemine vaid sealt aimdus juba tugevalt kirjanikku.
Ausalt, mul oli suti kahju, kui raamat läbi sai.
Kokkuvõttes on mul hea meel kahe asja üle – et romaani lõpuni lugesin ja selle
üle, et meil on nüüd „Rehepapi“ kõrvale korralik fantaasiateos, mida saab
häbita nii-öelda tavalugejale pihku suruda, kuna selle autoriks pole isik, kes väidab,
et ulmet kui sellist pole kirjandusžanrina üldse olemas. Ei, meil on nüüd tänu
Timole aus ulmeraamat, mida võib lugemiseks kasvõi ulmekaugele vanaemale anda.
Tehkem seda!
- Kalmsten, side lõpp
