Viimaste aastate jooksul on märgata ulmefilmide kui žanri jõulist naasemist laiatarbekinosse. Veel kuue-seitsme aasta eest arvati, et ulmefilmid on sama surnud kui vesternid. Kuid siis toimus teatav nihe ja sealt edasi on Hollywoodi suuremad ja väiksemad, tuntud ja tundmatud toimetanud hõbedasele ekraanile kõikvõimalikke ulmelugusid. Neil Blomkamp ja Gareth Edwards tõestasid, et ka väiksema rahaga saab erakordselt ilmekat ulme luua.

Oma osa ulmehuviliste juurdekasvus on mänginud nutiseadmete lakkamatu pealetung. Tahvelarvutid ja hiidekraanidega telefonid oleks justkui otse Star Trek TNG kaadritest kasutajale pihku hüpanud. Taas kord on plaanides kosmose avastamine - seekord siis punase planeedi suunal.

Kõik see on vähemal määral kulmineerunud tavalisest rikkalikuma ulmefilmide valikuga. Olulist rolli mängivad koomiksitel põhinevad fantastilised lood, aga krõbedale teadusulmele ja uncanny valley tüüpi fantaasiale leiab samuti kohta. Järgnev on põgus loetelu alanud aasta tähelepanuväärsemate - ja teadaolevate - ulmefilmide kohta. Valdav enamus neist leiab oma tee ka kodumaisesse kinolevisse. Ning see siin on vaid loetelu filmidest ja seriaalidest, mille kohta praegu infot saada on. Aasta jooksul täieneb valik ilmselt veelgi.

Kohtumiseni kinosaalis!

Kinofilmid


2015. aastal tasub kino- ja ulmehuvilisel silm peal hoida järgmistel teostel.

Predestination
Ethan Hawke mängib ajas reisivat eriagenti, kes jahib saladuslikku ja pealtnäha tabamatut pommipanijat. Ometi näib, et salapärane terrorist kavaldab oma jälitajad igal kohtumisel üle. Lugu ise teeb erinevaid vigureid ja võtab kohati paradoksi mõõtmeid. Kas lõpptulemus vaatajale meeldib või mitte - raske öelda. Ometi on tegu ühe leidlikuma, ehkki konarliku ajas reisimise tõlgendusega paljude aastate jooksul. Filmi ennast saab juba praegu erinevates video-on-demand keskkondades vaadata.



Automata
Pisut väiksemate rahadega tehtud roboti- ja tehisintellekti ulme Hispaaniast. Peaosas Antonio Banderas, kes siin filmis püüab düstoopilises tulevikus rahulikult perekonda kasvatada. Selles tulevikus on inimestele kuulekad robotid rakendatud paljudes töödes, mida inimesed enam teha ei soovi. Kui tekib kahtlus, et mõned masinad endid ümber programmeerima hakkavad, on inimeste hirm suur. Huvitav, lihtsamat sorti ulme kahe intelligentse olevuse kooseksisteerimisest. Ilmkõrgele ei tasu oma ootusi ajada, aga pettumust ettenähtav süžeeliin samuti ei tekita. Film jookseb jaanuari algusest kodumaistes kinodes.



Avengers: Age of Ultron
Tasujate teine täispikk tulemine viib kangelased kokku tigeda tehisintellekti Ultroniga. Lisaks segavad vett õde-venda Scarlet Witch ja Quicksilver (viimase teistsugust tõlgendust nägi terava silmaga vaataja juba X-Men: Days of Future Past esimeses pooles). Kõik esimesest filmist tuntud kangelased on platsis, enamusel on uue kostüümid, lisaks ka mõned uued kõrvalised tegelased kurjamite-heade kõrval. Ehtne maiuspala kõigile koomiksifilmide austajatele, mis on ka selle aasta suurim koomiksifilm üldse. Filmi tegevustik juhatab sisse Marveli filmide järgmise faasi. Kindlasti üks kinosuve suuremaid pauke.



Ant-Man
Marveli teine selle aasta film keskendub tunduvalt vähem kaalukale (heh) tegelasele. Tasahilju tuuakse ekraanile vähem tuntud ja kohati imelikumad kangelased. Loodetavasti ei pea näitlejate ega lavastaja valikus pettuma. Filmi enese sündmustikust on vaat et põnevamgi siit otsida erinevaid viiteid teistele Marveli tegelastele ja sündmustele. Kardetavasti tõlgendub sipelgamõõtu kangelase lugu suurele ekraanile teatud raskustega, kuid kes teab.



Star Wars VII: The Force Awakens
Detsembri teises pooles on oodata üht kinoaasta tähtsaimat sündmust. Üheksa pikka aastat on möödas nigelast kolmandast episoodist. Uue filmi sündmustik toimub aga kuuenda episoodi tegevustiku järel. Uued tegelased, uus lavastaja (J. J. Abrams), aga ka mitmed vanad tegelased (Luke, Han ja Leia) klopitakse mõne stseeni jaoks uuesti üles. Film juhatab sisse uue triloogia.



Jupiter Ascending
Wachowskite kaua-tehtud-kaunike ulme-eepos. Film pidi algselt kinodesse jõudma juba möödunud aasta suvel, aga erinevatel põhjustel viivitati sellega 2015. aasta veebruarini. Ehkki on vähem tõenäoline, et filmist midagi hingele leiab, on see vähemasti vaatamist väärt vaatemäng. Sissejuhatavalt võib rääkida, et inimeste koduplaneet kuulub salaja pool-surematute tähtedevahelise rassi esindajatele, kelle õigust planeedile hakkab küsimuse alla seadma Mila Kunise tegelase saabumine.

Filmi saab kodumaistes kinodes näha alates 6. veebruarist.



Terminator: Genisys
Ilmselgelt tõestades, et ka kivist saab vett välja pigistada, veereb kinolinale uus Terminaator. Meenutuseks siis, et esimene Terminaatori film nägi ilmavalgust juba 1984. aastal. Ja üllataval kombel on ka siin filmis Arnold platsis. Palju vanem, rohkem kortsus Arnold, aga ikkagi mees ise. Selle filmi looga on loojad võtnud nõuks pool ajajoont üle kirjutada (vaata näidete jaoks treilerit), seega mine sa tea. Kärts-mürts-põmm kino näidiskuju? Saame näha.



Victor Frankenstein
Seda filmi ümbritseb veel tänini suur saladuseloor. Ometi on teada, et tohtri rollis on James MacAvoy, ustavat abilist Igorit mängib nooruke Daniel Radcliffe (Harry Potter). Kogu lugu räägitakse Igori vaatevinklist. Lisaks lööb mingis ulatuses kaasa Mark Gatiss (League of Gentlemen). Kõlab põneva kooslusena ja loodetavasti ei pea lõpptulemuses pettuma.

Filmist pole artikli kirjutamise hetkel veel ei treilerit ega ka pildimaterjali.

The Martian
Ridley Scotti ulmedraama, mis näib liikuvat Gravity kiiluvees. Peaosalist mängib Matt Damon, kes äparduse tagajärjel punasele planeedile maha jääb ja seal siis üksnes oma nutikusega ellu peab oskama jääda. Tulnukaid ega suuri plahvatusi väga oodata ei maksa, küll aga hea režiiga pool-teadusulmet. Põhineb populaarsel samanimelisel Andy Weiri romaanil.

Pixels
Üks kummalisemaid ulmefilme see aasta. Kurjad tulnukad saavad 1980ndate videomängusignaalide kaudu aru, et inimesed kuulutavad nendele sõja. Samad tulnukad kasutavad inimeste ründamiseks nonde mängude tegelasi ja vorme. Sõjavägi palkab sõgedusega võitlema tolle mänguajastu fännid, teiste seas Adam Sandleri ja Peter Dinklage’i. Huvitav kontsept, aga hing aimab halba. Vähemasti lustakas kinoskäik retromängude austajatele.

Selfless
Surmasuus olev rikkur laseb oma teadvuse siirdada noore mehe surnukehasse, et oma eluiga pikendada. Lugu võtab imeliku pöörde, kui hakkavad selguma detailid sama nooruki mineviku osas. Üks selle aasta alternatiivsemaid ulmefilme. Peaosas Ryan Reynolds, mis ei tõota head ja lavastajatoolis istub Tarsem Singh. Tema filmid on olnud sellised kord pihta, korda mööda ettevõtmised.

Fantastic Four
Erakordselt pikalt tegemises olnud Fantastilise Neliku reboot on viimaks valmis saamas. Selle filmi tegemist saatis üks õnnetus teise kannul. Ime, et sellest üldse midagi kinokõlbulikku kokku sai. Nagu varakult lubatud sai, on see film märksa süngem, tumedam, Nolani Batmani stiili. Kas selle vaatamine ka midagi hingele pakub - saab alles suve lõpul teada.



The Prototype
Vahelduseks midagi, mis meie kinosaalidesse mitte mingi ime läbi ei jõua. Ja on kaheldav, kas see isegi Ameerikas kinno satub. Odava rahaga tehtud straight-to-video käkk, mis pakub vaatamisrõõmu ehk üksnes erakordselt halbade filmide austajatele.



Insurgent
Teismelistele tüdrukutele mõeldud ulmesaaga teine osa. Ehkki mulle endale ei paku selle filmi nägemine mitte vähimatki huvi (esimene osa jättis enam kui külmaks), siis vähemasti on see suuremate rahadega tehtud.



Chappie
Lõuna-Aafrika Vabariigi oma Neill Blomkampi (District 9, Elysium) uus film. Inimesed ehitavad roboteid ja toredad teadlased otsustavad ühele robotile teadvuse tekitada. Tulemuseks on Chappie - armastusväärne ja lapseohtu mõistusega isemõtleja. Kurjad rahabossid loomulikult näevad Chappie olemasolus ohtu, nende teenistusest alustades kuni Skynetini välja ja nõnda hakatakse õnnetut eluvormi brutaalsete vahenditega jahtima. Jahi esiotsas on Hugh Jackman, Chappie poolel elavad loole kaasa LAVi tuntud ansambli Die Antwoord tegelased. Kas neist viimastest ka miskit näitlemisoskust loota on? Mine tea. Kindlasti väänab Blomkamp vaatajast ka pisara lõpuks välja. Filmil on silmapaistvalt eriskummaline stiil ja robotitel kindel disain.

Film jõuab kinodesse juba märtsi alguses.



Tomorrowland
Seda Disney stuudiote uut ulmefilmi ümbritseb omasoodu salapära. Tegelikult polegi filmi tegevustiku kohta rohkem teada kui vaataja ise allpool viidatud treilerist näha saab. Kaasa lööb George Clooney. Mina tean uskuda, et Disney teeb oma filme vähemalt suure raha suure algustähega. Kes teab, ehk tuleb sellest ootamatult populaarne teos.



Project Almanac
Tegelikult 2014. aasta film, aga kinodesse jõuab alles sel aastal. Seltskond noori leiab mahajäetud plaanid ajamasina ehitamiseks. Ehitavad nad aparaadi loomulikult valmis ja kukuvad sellega lustima. Pidu kisub kurvaks siis, kui ajajoone mõjutamise läbi maailmas jubedad asjad juhtuma hakkavad. Vaevalt, et lugu ise lõpuni põnev püsib, aga huvitav idee sellest hoolimata.



Ex Machina
Üsna ootamatult lendas 2015. aasta kinotaevasse see tehisintellektipõnevik. Ex Machina’s on on meeletu IT-gigandi (selle filmi Google) tegevjuht ehitanud valmis eheda naisandroidi, kelle kehas tegutseb revolutsiooniline tehisintellekt. Firma boss kutsub sotsiaalse eksperimendi käigus selle olevusega tutvuma ühe noore andeka arendaja. Siit edasi juba väärib lugu oma silmaga vaatamist. Film on juba tänaseks kriitikutelt ohtralt kiidusõnu pälvinud.



Mad Max: Fury Road
Vana kooli Mad Maxi filmid olid selline pigem maitse küsimus. Kellele meeldis, kellele mitte. Uus film tuleb kahtlemata vähemalt sama vägivaldne, veel rohkemate plahvatuste ja soolikate lendamisega. Verd kallatakse ämbritega. Nimiosas Tom Hardy, kaasa aitavad Charlize Theron ja Nicholas Hoult (X-Men: Days of Future Past).



Alien Outpost
Üks tuntavalt vähemate rahadega tehtud militaarulme. Inimeste ja tulnukate vahel on sõda maha peetud, nüüd jätkub tegevus ühes kaugemas välijaamas. Filmil on halvas mõttes Battleshipi ja Battle Los Angeles maik küljes. Kas tegu ka sama pettumust valmistava teosega on, seda peab igaüks juba ise kogema.



Jurassic World
Laboris kloonitud dinosaurused on tagasi! Uued ja targemad teadlased arvavad, et eelmiste filmide traagiliste sündmuste põhjused on läbinisti eemaldatud. Lõbustuspark saurustega avatakse uuesti. Et aga eelmist kord veelgi enam üle trumbata, ehitatakse geenimanipulatsiooni läbi üks ekstra tark saurus lisaks. Loomulikult tõestab loodus, et metsikuid olevusi kontrollida on enam kui keeruline ja viimases hädas tõttab appi Chris Pratt (Guardians of the Galaxy), kes suure püssiga üleannetuid loomi jahtima kukub.



The Day of the Triffids
Vana hea trifiidide päev saab sel aastal ilmselt uue kuue. Maast lendab mööda kummaline taevakeha, mille järel enamus inimkonnast pimedaks jääb ja teatud taimeliik (nimiosalised trifiidid) liikuvaks ja agressiivseks muutub. Pole veel teada, kas see film selle kinoaasta sisse ära mahub.

Vice
Selle filmi tegevustik toimub spetsiaalses kuurortis, kus külastajatele on lubatud kõik pahed. Selle võimaldamiseks on asutuse elanikeks spetsiaalsed androidid, kellega üks kõik mida teha tohib. Lugu võtab muidugi kummalise pöörde, kui mõni tehisolevus teistest erineda julgeb. Filmis oma lõusta näitamise eest saab raha Bruce Willis.



Equals
Juba nimes kõlab teatav sarnasus filmiga Equilibrium - ja seekord näib, et ka sisu klapib. Utoopilises tulevikus on emotsioonid keelatud ja inimkond elab seeläbi ilma sõja, nälja ja vaesuseta. Loomulikult ilmuvad siin ja seal lagedale need, kes emotsioone ikka tunda tahavad ja seega kisub ideaalmaailm kiiva.

Ejecta
Samuti mõnes kalendris juba 2014. aastal levikus olnud. Tagasihoidlikuma rahaga tehtud maailmalõpufilm UFO-kiiksuga.



Telesarjad


Lisaks suurematele ja väiksematele kinofilmidele saab ulmet jälgida ka väiksemal ekraanil. 2015. aastal võib huvi pärast silma peal hoida järgmistel telesarjadel.

Westworld
1973. aasta samanimelise ulmeka teleseriaali kujul taasloomine. Juba praegu on selle projekti külge kinnitatud väga paljulubavaid nimesid: Ed Harris, Anthony Hopkins, James Marsden. Loo keskmes on sarnaselt vanale filmile lõbustuspark, kus androidid võimaldavad taaselada kindla ajaperioodi oludes. Valikus on metsik lääs, keskaeg ja vana Rooma. Lootused ja ootused on kõrgel.

The Man in the High Castle
Sari, mille sarnast sageli ei näe. The Man in the High Castle põhineb Philip K. Dicki samanimelisel alternatiivse ajaloo romaanil. Tegevustik toimub valdavalt 1960ndate Ameerika Ühendriikides, kuid selles ajaloos võitis teise ilmasõja Saksamaa. Ühendriikide alad jagati ära Jaapani ja Saksamaa vahel ning Hitler valitseb maailma raudse rusikaga tänini. Piloot oli huvitav, sarja ennast hakatakse tegema alles lähemas tulevikus. Reaktori lugejatel soovitan parem raamat välja otsida ja läbi lugeda.

philip k  dick 66409


The Expanse
Tegijate sõnutsi Game of Thrones, aga fantaasia asemel Corey raamatusarja (Leviathan Wakes jne) ulmemaailma ekraniseering. Reaktori lugejatele kindlasti tuttav raamatusari. Loodetavasti saab teleseriaalist endast ka asja.

12 Monkeys
1995. filmi sündmuste taastõlgendus teleseriaali raames. Esimesed episoodid on selle artikli ilmumise ajaks juba vaatamiseks saadaval. Kui ei midagi muud, siis vähemalt põnev lugu pandeemia ennetamisest ajas reisimise abil.

e0aa3a08 36903-nycc-2014-12-monkeys-tv-pilot-review.jpeg


CSI: Cyber
Märtsist hakkab jooksma järjekordne CSI spin-off sari. Sedakorda siis on fookus küberkuritegudel. Suure tõenäosusega on tõsiseltvõetavuse tase säherdune, et iga natukenegi IT-d tundev vaataja endid naerust täis laseb. Sellest hoolimata aplaus produtsentidele - aktuaalne hirm, millega madalalaubaliste vaatajate silmapaare köita.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0593)