Aleksei pani televiisori kinni. Ta ei suutnud enam vaadata. Mis on meestest saanud? Kuhu nad kadunud on? Need seal stuudios olid midagi muud. Kui meestel ei ole enam muskleid, vaid on kliimaärevus, siis on asi tülgastavalt halb. Ta oli just sulgenud televiisori, kus oli saade kahest kudrutavast noormehest, kes jagasid vaatajatega oma päeva. Päeva, kus sõidetakse elektritõuksiga vegankohvikusse lattet jooma ja poke bowli sööma. Täiskasvanud mehed, kes näevad välja nagu makaronid ja kannavad elektritõuksiga sõites kiivrikest. Neil on jalgrattaload, aga autojuhilube ei ole. Nad ei taha omada autot, sest see jätab CO jälje, aga kasutavad Austraaliast pärit habemepalsamit. Teisest ilma otsast toodud möginat, mis teeb moehabeme siidiseks ja lõhnastatuks. Kui palju kütust kulub selle siia toomiseks, nad mõelda ei oska või ei taha. Klanitud, hoolitsetud ja nii pehmod, et kui keegi peaks õhtusel tänaval köhatama, oleks neil kõht lahti. Nende suurim probleem on ebaviisakalt käituv pizzakuller, kes ei ütle palun ja aitäh. Sellest ollakse šokeeritud ja jagatakse terve päeva sotsiaalmeedias …

 

Aleksei ohkas. Tema kasvas üles Nõukogude Liidu ajal. Mehed olid siis veel mehed. Tol ajal näitas televiisor täpselt kaht kanalit ja mõlema pealt tuli ainult nõukogude sõjafilme. Mees oli sõdur, kaitsja ja kangelane. Tänaseid noormehi sai pidada vaid mehe haledaks varjuks.

Ta läks kööki ja avas külmkapi ukse. Eredas külmikuvalguses jäi pilk pidama skumbria kollakal nahal ja suitsuvorstil. Aleksei võttis suitsuvorsti, hammustas tüki ning pani kapiukse kinni tagasi. Need tänapäeva lödipüksid ei söö enam isegi õiget liha. Ta pani saapad jalga ja võttis nagist jopi. Oleks võinud ju ka toas suitsetada, aga ta tahtis ennast tuulutada.

 

Väljas oli hämar ja jahe. Rõskus puges põue ja mees tõmbas jopeluku korralikult kinni. Aleksei lonkis maja nurga juurde pingini ja istus. Läitis suitsu ja tundis masendust, kui vaatas prügikasti küljes lipendavat paberitükki. Sellel oli kiri – mehed rohepöörde ja kliima … edasi oli mingi sodi tähtedest võitu saanud.

Kas sigaretti võiks paluda?

Aleksei kõrvale pingile oli kooberdanud väsinud välimusega vanamutt. Kasimata ja haises pesematuse järele. Naise silmad õgisid ahnelt suitsu Aleksei sõrmede vahel. Ainult suitsetaja saab selle pilgu ahastusest aru. Mees ulatas naisele ühe suitsu ja andis välgumihkli. Naine läitis värisevate kätega suitsu ja andis tsäksi tagasi.

„Terve paki eest ma teeksin sulle teene …“ ta pilgutas silma ja püüdis olla kelmikas. Aleksei võdistas õlgu. Naise pesematuse hais oli lämmatav.

„Ei ole vaja. Ma vaatan tiba nooremaid. Võta niisama,ta viskas naisele pooliku paki suitsu. Midagi lohutavat oli selles vanamutis. Kui kellelgi läheb oluliselt kehvemini kui sinul, siis ei ole raske poolt pakki suitsu ära anda. Mehed teevad nii.

Naine naeris kähinal. „Rumaluke, mitte oma tutti ei pakkunud ma sulle. Ma olen lausuja. Sul mõnda vihavaenlast ei ole? Ülemust, kes ajudele käib, või naabrit, keda ei salli? Ma võiksin lausuda nii vastutuleliku meesterahva eest, kes lahkest südamest suitsu pakub. Mis su nimi on?

„Aleksei.

„Mina olen Valentina,naine surus oma pesemata käe mehele pihku ja köhis.

 

Naine luges suitse poolikus pakis ja küsis: „Mida sa soovid tasuks lausujalt?

Mees vaatas teda õhtuhämaruses ja ohkas: „Et mehed jälle mehed oleksid.

Vanaeit kortsutas kulmu. „ Kõik kohe korraga … ai, ahne oled... Kui nad ise natukenegi kaasa aitaksid, saaks võibolla õla alla panna ja asja veerema lükata. Mingit sümbolit oleks vaja, mis liidaks. Millal sa viimati nägid meheks olemist?

Kui pronkssõdurile lilli viidi… Seal oli meheks olemine. Protest võimu vastu. Austus mehe ja kaitsja suhtes. Unistus, mis on suurem kui sa ise. Väestas meheks olemist. See lillemeri, mis seal oli … Mehed on oma väe kaotanud.Aleksei naeratas nukralt. „Lausu see vägi tagasi.Ta tõmbas mahvi suitsu ja vaatas maha.

„Sa tahad, et ma lausuksin lilled ohvrililledeks?küsis naine silmi kissitades.

„No jah. Kogu see lillemeri toodi mehelikkusele ja … mehed on tänasel päeval nagu lödipüksid. Lausu nii, et see ohvrivärk töötaks.

Naine sügas aeglaselt lõuga. „Annab teha, aga siis on mul vaja kahte pudelit õlut. Üks mulle ja üks rituaali jaoks.Ta kõhistas naerda. „Ja kui me juba nagunii poe juurde läheme, siis võta mulle üks pakk suitsu veel.

 

Aleksei vaatas vilavate silmadega ja mustuse järgi lehkavat vanamutti. Ta tahtis naisest lahti saada. Veidi vestelda ju võis, aga jahedus hakkas jopiääre alt sisse pugema. Kuhugi poodi joodikule õlut ostma minna ta ei kavatsenud. Suits oli lõpuni põlenud ja ta viskas koni prügikasti.

„Näe, võta, ja saa ise hakkama.Mees ulatas naisele paar eurot, mis tal alati ostukärude avamiseks taskupõhjas olid.

„Ole sa õnnistatud, hea mees,kukkus vanamutt raha nähes kiitma. „Teen kõik täpselt, nagu sa tahtsid. Toimima hakkab esimesel täiskuuööl peale rituaali. Ma täna õhtul teen ära. Aitüma, pojakene, suitsu eest.Naine tõusis ja astus üsna reipal sammul poe poole minema, pistes taskusse Aleksei antud paar eurot õlleraha.

Kuidas ma ära tunnen, et lausumine toimib?hõikas Aleksei muiates naisele järele.

„Küll sa ära tunned! Minu lausumised töötavad alati. Tellijal hakkavad peopesad tulitama, kui lausumine töötab!hüüdis naine juba eemalt.

Aleksei muheles. Vähemalt oli ta ühe inimese täna õnnelikuks teinud. Võibolla ei olnudki nii mõttetu päev. Ta läks tuppa ja unustas kogu loo.

 

Mille üle te kurdate?küsis arst, kui Aleksei kabinetti astus.

„Mina ei kurda millegi üle. Ülemus käskis tulla. Ütles, et mul on mingi jama käte peal ja, et enne ei tohi tööle tagasi tulla, kui on tõend, et see lööve ei ole nakkav.Mees oli tõre ja istus pahuralt osutatud toolile.

 Arst oli nooruke lühemat kasvu naine. Tema tumedad juuksed oli kuklasse krunni keeratud ja üks juuksesalk soengust lahti vajunud. Naine kohendas rahuloleva liigutusega selle kõrva taha. Mees täheldas, et enamus viimastel päevadel kohatud naisi olid kuidagi eriti enesega rahulolevad. Arst ei peaks olema rahulolev, kui patsient on vaevas.

„Peopesad on kogu aeg kuumad. Mitu päeva juba,lausus Aleksei ja näitas kohmakalt enda punetavaid kämblaid.

„Selline tunne, nagu oleks mitu ruumi puid ära lõhkunud. Saad aru?Ta silmitses umbusklikult naist. „Või nagu oleks terve aiamaa üles kaevanud …“

Arst vaatas korra Aleksei käsi ja küsis siis huvitult: „Kas te viimasel ajal olete näiteks uut losjooni proovinud?“ 

„Kuule, ma ei ole sul mingi pede! Üks õige mees ei kreemita käsi! Ainult lillad teevad seda! Kirjuta parem tõend välja, et kõik on korras ja ma saan tööle tagasi minna!

Rahunege. See võib lihtsalt olla allergiline reaktsioon.Naine pööritas silmi ja vaatas Alekseile otsa „Aga võib ka närvidest olla …“ Tema pilk oli etteheitev.

 

Arst vaatas kalendrisse. „See algas teil siis kaheksandal märtsil?küsis ta hajameelselt ja tegi klaviatuuri klõbistades sissekandeid. Mees uuris kalendrit. Seitsmendal märtsil paistis täiskuu märk.

Jah.“ Aleksei pilk liikus lillevaasile. Selles olid veidi lontis tulbid ja ta jäi neid jõllitama. Meenus mitu nädalat tagasi toimunud kohtumine. Vaadanud arsti pikalt, küsis ta ettevaatlikult: „Kas te tunnete, et viimastel päevadel on midagi muutunud?Nooruke arst naeratas laialt ja noogutas.

„Jah, nii palju energiat on kuidagi. Kevad on vist tulemas. Enne ma vaevalt jõudsin oma asjad tehtud, aga nüüd läheb kõik nagu lennates. Nii palju jõudu ja energiat on tekkinud.Ta ulatas mehele reklaamlehekese. „Ostke seda kreemi. See on retseptivaba. Määrige nädala. Kui ei aita tulge tagasi.

 

Aleksei istus jäigalt ja vaatas väsinud tulpe.

Teile toodi lilli?“

Naine vaatas teda pisut segaduses. „Naistepäev ju. Terve päev pühendatakse kõik lilled naistele. See aasta oli kuidagi eriti ilus naistepäev. Kõik algas, kui toodi esimene lill. Peale seda läks suisa mingi hullus liikvele. Kõik naised on nii poweritis!Ta naeris helisevalt. Seda oli ilus kuulata. Ilus ja valus.

Aleksei tundis, kuidas tal kõhust krampi kisub. Väestamine oli kestnud juba mitu päeva ja see jätkus ja jätkus. Käed tulitasid. Tema soov oli täitunud.

Ohvrililled andsid ürgset väge sümbolile, millele nad toodi.

Ainult, et … täiskuu esimene päev oli olnud kaheksas märts

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0587)