„Maagilise maailma vardjad” on Krista Logbergi debüütromaan ja kirjeldatakse seda kui ajalooliste sugemetega müstilist põnevikku. Loo keskmes on 26-aastane Isabel Clark, keda tõmmatakse vastu tema enda tahtmist üleloomuliku maailma intriigidesse. Krista Logbergi nimi oli minu jaoks kohalikul ulmemaastikul täiesti uus. Puhtalt lehelt on alati hea lihtne alustada, ei ole mingeid eelarvamusi, samas aga peab autor seda rohkem pingutama, et esmamulje oleks täiuslikum. Antud juhul kaasasin arvamuse kujundamisse ka abikaasa, kuna lühikirjelduse järgi peaks antud romaan just naislugejale rohkem meelepärane olema.
Üldiselt on
teksti lugeda hea lihtne ning ilmselt tänu sellele ja korralikule toimetamisele
silmatorkavaid vigu tekstis ei paista. Samas on aga keelekasutus vägagi kehv:
nii mõnedki laused tunduvad justkui toore tõlkena inglise keelest. Kohati on
see isegi nii häiriv, et jääb muljel justkui oleks jutt inglise keeles valmis mõeldud
ja kirjutatud ning alles siis eestikeelsena paberile pandud. Näiteks väljend
„mängib oma liigasse“. Samuti on väga palju väljendeid, mis ei sobi kuidagi loo
toimumise kohta ega olukorda – näiteks vali serbohorvaadikeelne sõim inglise
pubisse.
Peategelane peaks
olema juba täiskasvanud, kahekümnendate keskpaigas naine, kes on juba üht koma
teist oma elus näinud ja esimesed ristsed täiskasvanuna kätte saanud, kuid oma
käitumise poolest meenutab ta pigem teismelist. Autor proovib raamatu tegevuse
tuua välja tüüpilisest võlukooli stsenaariumist, kus mentorlus ja õpetamine
koos uute teadmiste omandamisega on igati loomulik ja tavaliselt ka lugedes
väga nauditav protsess. Aga tegelased võiksid samas hästi olla ka kümme aastat
nooremad. Siis ei oleks ilmselt peategelaste vaheline seksuaalne tõmme olnud
sünnis, kuigi ega ka sellel rindel midagi väga ei toimu: seksuaalse alatooniga
vihjeid tehakse ja pinnapealset virvendust on veidi, aga mingit korraliku
romantikat ega armulugu siit raamatust ei saa.
Peategelase
dialoogid süvendavad veelgi arvamust, et tegu on justkui teismelisega, sest
need on kogu aeg nii teravad, et nendega võiks lausa leiba viilutada, aga
kahjuks kaotavad need oma lõõpimises uudsuse päris kiiresti. Lisaks antakse
liiga palju tausta edasi ainult puhta dialoogiga, ilma et loo käigus midagi
väga toimuks. Ja kui siis midagi juhtubki, tunduvad situatsioonid tihti väga
tehislikud. Tegelased teavad, et midagi võib juhtuda, ja teavad ka, kuidas
mittesoovitud tulemust ennetada, aga siiski lastakse asjadel juhtuda, et oleks
probleem, mida hiljem lahendada.
Kuigi loodav
maailm on küllaltki mitmekesine ja kohati isegi liiga detailselt läbimõeldud,
siis tohutu hulk erinevaid tasemeid, oskuseid ja nende vahelisi maatrikseid
mõjuvad jällegi liiga tehislikult. Autor proovib (arvuti)mängudes sobivat
süsteemi kohandada raamatule, aga kahjuks tuleb sellega kaasa arvutimängude
juures nii tavaline oskuste arendamine, kus tahaks juba mõttekate asjadega
tegeleda, aga pead oma tegelasega enne põhioskuseid grindima. Samuti jäi silma,
et prooviti erinevatest allikatest – popkultuurist, klassikutest – pärit
vihjeid ja infot loosse sisse visata, aga kahjuks need tunduvad justkui
lihtsalt autori enda lemmikutele/kogemustele viitamistena.
Raamatu lõpus jäetakse küllaltki palju otsi lahtiseks, nii et neile, kellele antud lugu meeldis, on lootust, et autor kirjutab ja avaldab millalgi ka järje, kus keskendutakse rohkem loo tegevustiku ja tegelaste edasiarendamisele. Antud juhul on tegu igati hüva esimese katsega, aga võttes igast asjast natukene on kokku tulnud tervik, millel ei ole kahjuks väga oma nägu ning ega jää ka millegi originaalsega väga meelde. Pigem selline keskpärase kiirtoidu söömise kogemus: seni kuni loed, justkui saad midagi, aga päevi või siis nädalaid hiljem midagi väga meenutada ei ole. Samas ei tasu seda arvustust võtta ka kui ainult materdamist. Raamat ei ole kehv, lihtsalt on palju asju, mida saaks veelgi paremini teha, et lugemiselamus oleks suurepärasem.