Reaktor jätkab Estconi viktoriinide küsimuste ja vastuste avaldamist. Kõik kolm, küsimused, õiged vastused ja vastuste analüüs, on käesolevas artiklis üksteise järel (toim).

1. Herakles pidi esialgu sooritama 10 vägitööd, aga lõpuks tegi 12. Nimelt kaks vägitööd ei läinud arvesse. Augeiase tallide puhastamist ei arvestatud sellepärast, et Herakles leppis eelnevalt tasu suhtes kokku, aga pidanuks tegema tasuta. Ta küll ei saanud seda tasu, aga ikkagi. Miks ei läinud arvesse Lerna hüdra tapmine?

Tal oli abiline Iolaos, aga pidanuks tegema üksi. V.
(eri sõnastuses 4). V. Veel pakuti: ei löönud kõiki päid maha, pead ei olnud ja pettus. 3 ei vastanud.

2. Šotimaal nimetatakse näkke sõnaga kelpie. Peaaegu igas Šotimaa järves on mõni selline. Kui eesti näkid on põhiliselt inimkujulised ja kõigest mõned moonduvad aeg-ajalt loomaks, siis kelpie on üldjuhul loomakujuline ja üksnes mõnikord moondub nooreks paljaks naiseks. Missuguse loomana kelpie põhiliselt esineb?

hobusena. W.
Veel pakuti hüljes (3), saarmas (2), rebane ja soobel. 1 ei vastanud.


3. Ta oli Faurbauste (Faurbaut) ja Nali (Lauley) poeg. Oma kuju ja sugu võis ta suvaliselt muuta. Nii oli ta isaks kohutavale merekoletisele Midgårdsormile (Jörmungandr), hiidhundile Fenrisulvile (Fenrir) ja surmariigi valitsejannale Helile, aga emaks kaheksajalgsele lendavale hobusele Slejpnerile (Sleipnir). Karistuseks kuritegude eest vangistati ta 3 veskikivi sisse koopasse ja suur madu tilgutas oma mürki talle kogu aeg pähe.

Loki.
(6). Veel pakuti suur kuri troll [aga ta polnud troll]. 3 ei vastanud.

4. Teadupärast põlvnevad inimesed loomadest. Kalevipoeg põlvneb loomadest natuke rohkem kui teised inimesed. Milline loom oli Kalevipoja vanaema?

Tema ema Linda tuli välja tedremunast
(4). Veel pakuti karu (2), kotkas (2) ja hani. 1 ei vastanud.

5. Reykjavíkis asub Islandi Falloloogiamuuseum, mis asutati 1997. Seal käib aastas tuhandeid külastajaid, enamuses naised. Muuseumis on näha 95 loomaliigilt pärit 285 peenist. Kõige suurem on sinivaala oma, aga kõige väiksemat, hamstri oma, saab näha üksnes suurendusklaasiga. Lisaks väidab muuseum, et nende kogus on ka haldjate ja trollide peenised, aga neid ei saa näha. Missuguse põhjenduse muuseum selleks toob?

Islandi mütoloogias on haldjad ja trollid nähtamatud, järelikult on ka nende peenised nähtamatud. W.
(eri sõnastuses 7). Veel pakuti: ei saa valguse kätte tuua ja omanik ei luba. 1 ei vastanud.

6. 1876 valmis Lewis Carrollil nonsensspoeem ja ühtlasi kangelaseepose paroodia, milles 9 meest ja 1 loom jahtisid kedagi. Otsijad algasid inglise keeles kõik B-tähega: kellamees, saapaviksija, kübarsepp, vandeadvokaat, maakler, piljardimärkija (?), pankur, lihunik, pagar ja kobras. Nende juht kellamees andis otsitava kohta viis vihjet: ta on kõhetu ja õõnes, kuid krõbeda maitsega, ta tõuseb hilja ja sööb hommikust kellaviietee ajal, ta saab naljast halvasti aru, armastab supelvankreid ja on auahne. Mõned küsitavatest on väga ohtlikud boojumid ning kes boojumit kohtab, see kaob jäljetult ja teda ei nähta enam kunagi. Suurema osa ajast viibis vandeadvokaat unelmas, milles kaitses kohus siga, kes algul süüdi mõisteti, kuid siis kohtuotsus tühistati, sest siga leiti ammu surnud olevat. Jahi käigus läks pankur hulluks. Pagar leidiski küsitava, aga kui ta teised enda juurde kutsus, siis nende saabudes oli pagar kadunud, sest otsitav osutus ühtlasi boojumiks. Keda see seltskond otsis?

snark. W.
(5). Veel pakuti Bogeyman, Bunny, Jabberwocky ja põrnikas (bug). 1 ei vastanud.


7. Küsitavat ulmelühiromaani on maailmas korduvalt keelustatud. Teise Maailmasõja ajal pidasid liitlased selle avaldamist sõjaaja tingimustes sobimatuks. Ka pärast sõda keeldus enamik kirjastusi seda avaldamast. 1972 keelustas Keenia romaani põhjal tehtud samanimelise näidendi, sest see häbimärgistas valitsusametnike korruptsiooni. 2002 keelasid Araabia Ühendemiraadid selle teose kasutamise koolides, sest see õhutab oma teksti ja piltidega islamile mitteomaseid väärtusi. Eesti keeles ilmus teos piltideta.

George Orwelli “Loomade farm” (inimkujulised sead ei ole islami väärtus). W, artikkel Banned book.
(2). (Inimkujulised sead ei ole islami väärtus). Veel pakuti “Hea uus ilm” (2), “Faust”, “Läbi peegli”, “Parun Münchhauseni seiklused” ja “Tapamaja nr. 5”. 2 ei vastanud.



8. Muidugi ei saa Meremaa-sarja põhjal iidsete keelt selgeks õppida, aga üht iidsete keele sõna mainitakse seal sageli. Kuidas on “kivi” selles keeles? Juhtumisi kannavad sama nime Eesti filmitegija ja Saksamaa kõige põhjapoolsem vald, mille samanimelises keskuses elab 2 tuhat inimest. Aga kui küsitavat ei ole, siis on pahasti.

tolk
(2). Veel pakuti ea, ged, neuland, raag, rhein ja volmer. 2 ei vastanud.

9. Tuttav rääkis, et alati, kui ta kuuleb Ott Leplandi laulu “Kuula”, meenub talle ulmefilm, milles “Ku!” on levinud sõna. Tuttavat huvitas, missuguse tundega Leplandi eurolugu kuulatakse riigis, kus see film tehti. Sellele riigile andis Eesti Eurovisiooni poolfinaalis 4 punkti ja sai vastu 7. Finaali see riik ei pääsenud ja Otile finaalis punkte ka ei andnud. Sellest filmist pärineb ütlus, et kui inimese sotsiaalset staatust ei saa kindlaks teha tema pükste värvi järgi, siis puudub elul mõte. Eriti madala staatusega isikud peavad kandma nina otsas kellukest. Mis on selle filmi pealkiri?

“Kin-dza-dza”.
(8). Veel pakuti “Borat”. 1 ei vastanud.


10. Karistuseks katsete eest kogu maailma valitseda moondati Salem Saberhagen 100 aastaks kassiks. Sündmustiku alguseks oli tal 25 aastat kantud. Kellele kuulus Salem Saberhagen kassina?

teismelisele nõiale Sabrina Spellmanile. W.
Saare Kaluri soolovastus. Veel pakuti Wolandile (2), Buffyle, ei kellelegi, Faustile ja Schrödingerile. 3 ei vastanud.
11. Hermann Rorschach töötas 1921 välja Rorschachi testi. Selle jaoks valmistas ta 10 klassikalist objekti. Neid saaks igaüks isegi kodus teha, aga sel juhul pole need klassikalised. Test seisneb selles, et üht objektidest näidatakse katsealusele ja see peab vastama, mis see on. Tänavu surnud Daniel Keyesi novelli “Lilled Algernonile” peategelasele Charlie Gordonile tehti Rorschachi testi korduvalt. Lollina nimetas Charlie seda roos-ahvi testiks ja kukkus läbi, aga targana esines hiilgavalt. Mida näidatakse Rorschachi testis?

tindiplekke. Plekid 1 p. W.
(8). Veel pakuti labürinte ja sigrimigrit.

12. Kuidas on ulme ajalukku läinud John Clayton, lord Graystoke? Philip José Farmer avaldas 1972 romaani “A Definitive Biography of Lord Greystoke”.

See on Tarzani kodanikunimi. W.
(8). 2 ei vastanud.

13. Küsitav juudi arhitekt (1902 Budapest – 1987 London) projekteeris Londonis palju modernistlikke hooneid. Vasakpoolse inimesena telliti temalt ajalehe “Daily Worker” toimetuse hoone ja Suurbritannia Kommunistliku Partei peahoone projekt. Ta läks tülli kirjanikuga, kes kättemaksuks pani ta oma romaani tegelaseks. Tegelane sündis 1917 Riias, kasvas seal üles ja Teise Maailmasõja künnisel emigreerus. Arhitekt oli tuntud mehena, kes nalja ei mõistnud ja kelle raevuhood olid kuulsad, romaanitegelane on samasugune. Arhitekt kaebas kirjaniku kohtusse solvamise pärast. Saavutati kohtuväline kokkulepe, mille kohaselt arhitekt sai romaanist 6 eksemplari ja lubaduse, et tegelast ei nimetata kunagi üksnes perenimega, vaid alati koos eesnimega. Kuid seda ei ole järgitud romaani põhjal tehtud filmides. Nimetage arhitekti ja tegelase ühine perenimi!

Ernö Goldfinger, kelle järgi on nimetatud James Bondi vaenlane Auric Goldfinger. V, W
1 punkti andsid Bondi-filmist paha ja Goldberg. Veel pakuti mister Hyde, kodanik Kane ja Frank Lloyd Wright. 5 ei vastanud.


14. Mõnikord kulub kaua aega, enne kui laul edetabeli tippu jõuab. 52 sekundi pikkune laul “Ding-dong, Witch Is Dead!”, mis pärineb 1939. aasta filmist “Võlur Oz”, jõudis alles 2013 Suurbritannia edetabelitesse, olles esimene alla minuti kestev singel top10-s läbi aegade. Inglismaal tõusis ta teiseks, Šotimaal esimeseks. Iirimaal oli ta läbi aegade vanim laul, mis uuesti edetabelisse sisenes. Laulu esitavad peategelane Dorothy Gale, hea nõid Glinda ja kääbused muntškinid. Missugune sündmus põhjustas selle laulu suure populaarsuse sel aastal?

Suri Margaret Thatcher. W
(6). Veel pakuti filmi esilinastus = uus film Ozist, kasutati reklaamis ja “My Little Pony”.

15. 8. novembril 2012 suri 96-aastane Lucille Bliss. Bliss mängis filmides “Avatar”, “Robots”, “Battlestar Galactica”, “Space Quest VI: The Spinal Frontier”, “Casper”, “Ränirahnud” ja “Alice Imedemaal”, aga ta oli peamiselt tuntud selle poolest, et mängis üht kindlat tegelast, kes mainitud filmides ei esine, kuigi “Avatari” ta sobiks. 96-aastane vanus pole tema juures midagi erilist, sest kõik selle tegelase kaaslased öeldi olevat 100 aastat vanad. Pärast Blissi surma mängib seda tegelast edasi Katy Perry. Kes on see tegelane?

Smurfett. “Avatariga” ühendab sinine nahavärv. W.
Nulliring. Pakuti haldjas (2) = metsavaim, arvuti = tehisintellekt, ingel, jutustaja hääl taustal, mr. Montgomery Burns ja nõid.



16. Lasen ringi käima ühe läbipaistva karbi. Selles on võluvõimega esemed, aga millised nimelt? Te tohite neid katsuda, sest ma pesin nad ilusasti seebiga puhtaks, aga olge ettevaatlikud, sest ühel on keskel pragu. Neid kasutas foogt filmis “Malev”, kuid seal osutus värk praagiks.


vasaku jala suure varba küüned. Küüned 2 p.
. Sooloeksimus, 1 ei vastanud.
17. Juba enne Harry Potteri lugusid ilmus eesti keeleski jutustus võlurite koolist, mis aga polnud nii suur kui Sigatüüka oma. Seda juhatas mees, kelle nimi tähendab poola keeles tindiplekki. Üsna tavaline oli tema koolis muinasjuttude sisse minek, samuti trepikäsipuud mööda ülespoole sõitmine. Suurimaks autasuks tema koolis olid tedretähed. 1984 valmis raamatust samanimeline film. Mis oli koolijuhataja nimi?

Kleks. Raamat on “Pan Kleksi akadeemia”.
Täisring.

olendid


18. Küsitav on vikipeedia andmetel tegevuskunsti vorm, milles osalejad kannavad kostüüme ja selle juurde kuuluvaid esemeid, et esitada mingit tegelaskuju või ideed. Sellega tegelevad isikud koonduvad sageli mingisse subkultuuri ja osalevad sellega seotud rollimängudes. Põhiliselt saavad nad innustust mangast ja animest, koomiksitest, videomängudest ja filmidest. Eestikeelse termini puudumisel palun vastake ingliskeelne.
Võrdluseks näete ameerika kunstniku Bridget E. Wilde’i joonistust ja selle kõrval fotot kunstniku fännist.

cosplay. W.
(8). Veel pakuti otaku, 1 ei vastanud.


19. Jaapani manga- ja animeseerias “Ranma ½” on allikad, millesse kukkunud inimene moondub edaspidi iga kord, kui külma veega kokku puutub, olevuseks, kelle järgi on nimetatud see allikas, kuhu ta kukkus. Kuuma vee toimel saab ta esialgse kuju tagasi. Need allikad on Uppunud Ahvi allikas, Uppunud Kassi allikas, Uppunud Panda allikas, Uppunud Pardi allikas, Uppunud Põrsa allikas ja veel üks, millesse kukkus peategelane Ranma. Mis on selle allika nimi?

Uppunud Tüdruku allikas. W.
(1). Õigeks loeti ka naine (1). Veel pakuti koer (2), rebane (2), lohe = draakon ja karu. 1 ei vastanud.


20. Eestikeelsete BAASistatud antoloogiate edetabelit juhivad selge ülekaaluga kaks isikut, kel neid on 17 ja 16, kõigil ülejäänutel ühekohaline arv. Kes on need kaks eesti antoloogiameistrit? 1 õige 1 punkt, järjekord pole oluline.

Raul Sulbi (17) ja Mario Kivistik (16). BAAS.
Sulbi (10) ja Kivistik (3). Veel pakuti Arvi Nikkarev (4), Johannes Aavik, Veiko Belials ja Jüri Kallas.


21. Kes läks ajalukku nime all Draakoni Poeg? Loomulikult on nime põhjuseks asjaolu, et tema isa oligi Draakon.

Draakon on rumeenia keeles Dracul ja draakoni poeg Dracula.
Insener Garini hüperreptiloidi soolo. Veel pakuti Arthur (2), Arthuri isa, Brandon Lee, Bruce Lee ja Tšingis-khaan. 3 ei vastanud.


22. Jaapani kuulsaimal kunstnikul Hokusail valmis 1814 maal “Kaluri naise unistus”, mis kujutab naise seksi ... kellega? Jaapanis on see tekitanud terve erootikažanri. Jaapani ulmehuvilised tähistavad tänavu maali 200. aastapäeva.

kaheksajalaga. W.
(7). Veel pakuti angerjas, delfiin ja meremadu.


23. 30. oktoobril 1969 sai küsitava riigi diktaatoriks Emílio Garrastazu Médici. Järgmisel aastal keelustas ta kõik erootikaajakirjad ning lendavate superkangelastega filmid ja koomiksid, sest need solvavat moraalsust ja õiget käitumist. Sellepärast muutus lendavate superkangelastega koomiksite riikismugeldamine ja levitamine valitsusvastase põrandaaluse võitluse tähtsaks osaks. Pärast demokraatia taastamist 1984 muutusid lendavad superkangelased seal erakordselt populaarseks ja on näiteid koomiksitest, mis päritolumaal äriliselt äpardusid, kuid küsitavas riigis muutusid kultusobjektiks. Mis riigis niisugune lugu juhtus?

Brasiilia. W, artiklid Emílio Garrastazu Médici ja National
Nulliring. Pakuti Argentiina (6), Hispaania, Mehhiko, Panama ja Venetsueela.

24. Seda ees- ja perenime on läbi aegade kandnud kaks kuulsat inimest ning mõlemad surid 2013. aastal. Üks neist oli 1985-88 Kanada sõjaväe ülemjuhataja asetäitja, teine oli ulme suurmeister. Alates 1980-ndatest oli ta ametlikult pime ja elas 96-aastaseks. Kirjanikult on eesti keelde tõlgitud üksainus lühijutt, mis kujutab ühiskonda, milles kõik inimesed peavad kogu aeg maski kandma ja iga oma sõnavõttu tuleb saata õige muusikariista õigete helidega. Suur osa tema loomingust kuulub “Sureva Maa” sarja, kus tegutsevad sahkerdaja Cugel Tark ja maag Rhialto Suurepärane. BAASi arvustajad hindavad tema loomingut nii, et mida lühem jutt, seda kõrgem hinne.

Jack Vance. W, BAAS.
(7). 1 punkti andis “Kuukoi” autor. Veel pakuti Gene Wolfe. 1 ei vastanud.


25. Jaapanis väljaantav Anpanmani koomiks on Guinnessi rekordite raamatus sellega, et sisaldab kõige rohkem tegelasi. 980 väljaantud animafilmis ja 20 filmis kokku oli 1768 tegelast. Koomiksi peategelane on Anpanman, kelle peaks on see, mida jaapani keeles nimetatakse anpan. Anpanman kardab kõige rohkem vett (sealhulgas vihma) ja peab vältima pea märjakssaamist. Kui ta ujuma peab, on tema pea erilise mulli sees. Tema peamised vaenlased on Pisikumees, Hallitusmees, Südamepekslemisnaine ja Luukeremees. Anpanman ei pea sööma ega söögi iialgi. Mis on Anpanmani peaks?
Koomiksi autor Takashi Yanase suri 13. oktoobril 2013 94-aastaselt.

pirukas, aga kõik leivad ja saiad loetakse õigeks. W.
Leib (2), sai (1). Veel pakuti kurg, kõrvits, käsn, toiduaine ja tuli. 2 ei vastanud.

noidur


26. Missugune oluline viga on sellel kaanepildil? Palun olge vastamisel konkreetsed.

Sapkowski asemel on Sapowski.
(4). 1 punkti andis viga autori perenimes (6).


27. Baskide kõige suurem linn kannab baski keeles sama nime mis ulmeteostest hästi tuntud tegelane. Mis nime?


Bilbo (hispaaniapärane Bilbao on 1 p.). Suur maailma atlas
Bilbo (2), Bilbao (1). Veel pakuti Alien ja Troll. 5 ei vastanud.

28. Mis on ulmikulaadsed?

samblad. Taimed 1 p.
samblad (0), samblikud (3). Veel pakuti putukad (4), fändom ja seened. 1 ei vastanud.


29. Kristluse kuulutaja Andrew Schlafly polnud rahul, et Vikipeedias tema parandused tagasi keerati, sest need kajastasid maailma piibli seisukohast. Seetõttu asutas ta uue veebientsüklopeedia, mille tunnuslause on “Usaldusväärne entsüklopeedia”. Sellel on alternatiivmaailma tunnused. Seal on kirjas, et maailm on alla 10 tuhande aasta vana, evolutsioon ja relatiivsusteooria on liberaalide vandenõu, ülemaailmne veeuputus oli ajalooline sündmus, geoloogia on parateadus, inimesed eksisteerisid koos saurustega, esimesel trimestril tehtud abort tekitab emakavähki, ateism muudab inimesed paksuks ja inetuks, Barack Obama sündis Keenias ja on moslem ning USA ei osalenud Vietnami sõjas. Loetelus feminismi kahjulikest mõjudest on esikohal “Feministid hakkavad pükse kandma.” Piiblis olevad laused «See, kes teist on patuta, visaku esimene kivi» ja «Andke andeks oma vaenlastele» on liberaalide tehtud hilisemad lisandused, mida õige kristlane ei arvesta. Ateismi eestvõitleja Richard Dawkinsi isikuartiklis on esikohal Adolf Hitleri pilt. Mis on selle veebientsüklopeedia nimi?


(Iirimaal toimus rahvahääletus, mille tulemusena seadustati samasooliste abielu. Ma sõna otseses mõttes hüppasin tooli peal suurest vaimustusest, kui ma sellelt saidilt lugesin “Iirimaa on rahvahääletuse tulemusena keelustanud kristluse.”)

Konservapeedia (Conservapedia).
Nulliring. Pakuti Godpedia (2), Geekipedia, Rigert wikipedia, True wiki, Truthpedia ja Wikileaks. 3 ei vastanud.


30. Viigilahutusküsimus. Millal loodi ulmelist sf2001? Listi arhiiv võeti võrgust maha, mistõttu ma ei saanud kuupäeva kontrollida, aga aastat ja kuud mäletan hästi. Vastake aasta ja kuu, kuupäeva pole vaja.

1996. aasta mai.
Pakuti veebruar 1994 kuni 2001. Saabus 2 täiesti täpset vastust. Vähemalt 2 punkti sai 7 võistkonda ja ainult 1 jäi punktita, sedagi napilt.

Lühendid vastuste juures
V – Vikipeedia, W - Wikipedia.
Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0599)