Mirjam

Ulmestaar


Mirjam Proos on Reaktori uus toimetaja, täpsemalt on ta seda tööd teinud juba viimased paar kuud, ning ka käesolevas numbris leiab kaks tema tõlgitud teksti (intervjuu Jack McDevittiga ning artikli kosmoselahingute kohta). Enda kohta ütleb Mirjam, et ta hakkas ulmet lugema kuuendas klassis ja siis läks kaubaks kõik, mis kohaliku (laste)raamatukogu ulmeriiulis oli. Näiteks Mardused, F-sarja raamatud jne. Ulmeühing ja Eesti ulmeskeene kerkis Mirjami silmapiirile esimest korda 2004. aastal, siis, kui ta sattus larbi juurde - ehk siis dragon.ee ja see vähene, mis sinna ulmikutest ära paistis. Toona pidas Mirjam pigem paremaks hoida madalat profiili. Seetõttu jõudis ta Estconile esmakordselt alles 2014 aasta suvel ning seal tärkas ka mõte liituda Reaktori toimetusega.

1. Mida praegu loed?
Hetkel on "sotsiaalselt kohustusliku kirjanduse" virnas pealmine "Skismaatriks", viimati sai "Tähesõdalased" üle loetud.

2. Mis naelutab sind raamatu külge?
Ma hindan raamatu juures kõrgelt seda, kui see mõtlema paneb - kui vahepeal tuleb lugemine katkestada, et veidi seedida seda, mida autor just ütles. Samal ajal naelutab väga efektiivselt ka lihtsalt põnev sündmustik hästi ehitatud maailmas. See, kas maailm kuulub rohkem fantaasia- või kosmosevalda, on seejuures väheoluline.

3. Ulme kolm lemmikut? Paari lausega neist lugejaile.
Tolkien, siis... nii keeruline on valida! Stephen Kingi "Tumeda torni" seeria näiteks on kenasti tehtud. Ja siis Asimovi robotite/Asumi universum. Ükski neist ei vaja vast tutvustamist. Veel on mitte-väga-ammu sügava mulje jätnud Neal Stephensoni "Anathem" - see, kuidas teksti tempo väga ühtlaselt ja kindlalt tõuseb, või kuidas täiesti muuseas, tegevustiku sees selgitatakse lugejale matemaatika teoreeme. Hästi tehtud! Maailma kohta, kus teadust tehakse maailmast eraldatud kloostrites ning väga aeglaselt, samal ajal, kui väljaspool pulbitseb meelelahutus- ja muu harilik elu, ei ole see teine muidugi sugugi üllatav. Mis seal täpsemalt juhtuma hakkab, jätan ütlemata - väga raske on üldse midagi öelda, rääkimata korraga kõigest.

Ülilühijutuvõistluse tulemused


Septembrikuises Reaktoris kuulutasime välja jutuvõistluse, kuhu laekus mitmeid häid töid. Oktoobrinumbris sai need ka ühiselt avaldatud. Ühiselt koostas meie toimetus ka esikolmiku. Sünnipäevapeol detsembris sai auhinnaliste autorite nimed ka välja hüütud, kuid ükski asjaosalistest ei olnud leidnud vajalikuks kohale tulla.

Kolmandale kohale sai määratud Tea Roosvaldi tekst "E", teise koha vääriliseks hinnati Leila Tael-Mikešini lugu "Heeringas" ja parimaks loeti Meelis Ivanovi "Hea laps."

BAASI kuu arvustus


Ergutuspreemia pälvivad Urmas Roolaid sõnavõtt Wellsi romaanile "Fluency", Kristjan Rätsepa arvamus Moorcocki romaani "The knight of the swords" kohta ja Raul Sulbi arvustus McDevitti romaanile "Coming home". Üsna kurioosne olukord: kaks parimat kandidaati kuu arvustusele laekusid ühele ja samale romaanile vaid kolmepäevase vahega! Otsustavaks sai see, et Rauli sõnavõtt valgus lõpuks natuke liiga üldiseks. Pealegi sai Indrek maha veel 3 vägagi silmapaistva arvustusega, mis asjaolude paremal kokkulangemisel võinuks mis tahes teisel kuul samuti jackpotile pretendeerida. Lühidalt: võitja on Indrek Rüütel arvustusega Jack McDevitti romaanile "Coming Home".

Üks omalaadne rekord väärib veel äramärkimist. Nimelt pärast 10aastast pausi kohtus kunagine viljakas BAASikirjutaja Taivo Rist taas kord arvustamist väärivate tekstidega. Kellel on veel pikem vahe olnud? :-)

Raux

Tartu ja Tallinna ulmikute koosviibimised


Leidsid aset traditsioonilistes kohtades ja traditsioonilistel aegadel. Kahjuks aga polnud Tallinna üritusel ühtegi Reaktori toimetajat-fotograafi kohal ning Tartu oma kandis seekord pigem Reaktori ja Fantaasia sünnipäeva eelsoojendaja ülesannet. Paar pilti siiski.
2014-12-10 16.25.32
2014-12-12 22.45.21
2014-12-12 19.04.28
2014-12-13 21.31.51

Viimane pilt siis juba küll laupäeva õhtust.
Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0969)