Tarmo

Eesti Ulmetähed


Tarts on ulmeseltskondades tuttav tänu oma lõbusatele jutustustele ning meeldejäävatele ning austustäratavatele vuntsidele. Lisaks on ta suur filmi- ning raamatusõber ning üldse väga tore kuju.

1. Mida praegu loed?
Loen mitut asja (nagu ikka), millest ainult mõned on ulmekad. Nimetagem siis neid. Esiteks sain just ühele poole Wilbur Smith'i "The Quest" ja oli alles paras läbinärimine. Ei julge soovitada. Teiseks asusin Bujoldi Vorkosigani saaga kallale, alustades Barrayar'ist. Sain selle läbi ning läksin poodi uute järele. Olen kunagi hiidammu Bujoldi lugenud (ei mäleta, mis keeles), aga siis ta millegipärast erilist muljet ei jätnud. Vanuselised eripärad? Lisaks veel Stephen King/Peter Straub "The Talisman" (minu puhul "Der Talisman", sest tegu on alemanni keelse raamatuga, nii keele meenutamise mõttes). Ja last, ent teps mitte least - George R.R. Martini kogumik "Dreamsongs". Viimsest loen osi asju ikka ja jälle ning tõden, et vana Martin meeldib mulle tunduvalt enam kui uuem. Vähemasti, mis puutub tema ühte teatud saagasse.

2. Mis naelutab sind raamatu külge?
Aja jooksul on naelutusmaterjal ühtpidi muutunud ja teisalt samaks jäänud. Muutunud on näiteks see, et kui paarkend aastat tagasi pidi teoses olema kuhjade kaupa tehnikat ja muid vidinad (sinnajuurde need muidugi ka kenasti ära seletatud/põhjendatud), siis praegu huvitab rohkem sisu, faabula, kui soovite. Vidinad võivad olla, aga nad võiks olla vahendid ja mitte eesmärk omaette. Siiani võtan aeg-ajalt kätte Jerzy Zulawski triloogia "Trylogia ksiezycowa", mille tehniline pool (arvestades, et asi on kirjutatud 20-nda sajandi algaastail) on nutmapanev.

3. Ulme kolm lemmikut (film, sari, raamat, koomiks)? Paari lausega neist lugejaile.
Lemmikutega on keeruline. Eks nemad natuke muutuvad, teisenevad. Raamatutega kõige keerulisem. Ehkki Heinlein'i "Stranger on the Strange Land" jättis kustumatu mulje ning aastad ei ole seda kuidagi kahandanud. Kuivõrd raamat on maakeelde tõligtud ja isegi vist veel müügil ei pea vajalikuks sisu avada. Filmidest... no viimsest ajast jättis "Looper" väga hea mulje. Samuti uus "Total Recall" (ootamatult hea mulje lausa). Sarjadest märgin kindlasti ära "Firefly" ja "Babylon 5" (ilma Crusade'te, mis oleks vabalt võinud olemata olla ning mida peale esimese hooaja tegemist ka mõisteti). Jällegi on tegemist sarjadega, mille sisu tõenäoliselt avama ei pea. Ok, B5 kohta ütlen seda, et selle puhul võlus selle läbimõeldus, kordagi ei jäänud muljet, et nüüd on liin käest ära kadunud ning imetakse pastakast midagi välja. Midagi uuematest? Nooh, Sanctuarty oli kohati täiesti tapvalt naljakas olenemata täiesti jaburast sisust. Fringe esimesed 4 hooaega olid samuti täiesti vaadatavad, et mitte öelda enamat, viimane hakkab ära vajuma. Koomiksitega väga suur sõber ei ole, aga Sandman on hea mulje jätnud.

Kohtumine Friedenthaliga


IMG 0191

1. veebruaril 2013 toimus Jõgeval, Betti Alveri muuseumis kohtumisõhtu ulmekirjanik Meelis Friedenthaliga . Meelis Friedenthali puhul oli kohe algusest peale tunda, et tegemist on väga erudeeritud, intelligentse ja tundliku inimesega, kes teab ja tunnetab sügavuti ajalugu, kirjandust, kultuurilugu ja mida kõike veel. Põhiliselt olid kõne all romaanide "Kuldne aeg" ja "Mesilased" esteetika, kompositsioon ja tähendused. Mõlema romaani puhul on tähelepanuväärne autori kirjanduslikus aegruumis kohaloleku tunne ja võime.

tähetorn marts


Noored ulmikud joonistama


Tartu Ülikooli ajaloo muuseum kutsub osalema joonistusvõistlusel „Eesti
aastal 2057“

Veel 15. märtsini on võimalus esitada oma töid Tartu Ülikooli ajaloo
muuseumi ja Tallinna Tehnikaülikooli muuseumi poolt välja kuulutatud
joonistusvõistlusele „Eesti aastal 2057“.

„Kas neljakümne aasta pärast sõidame kooli hõljukiga? Kas linnas majad on nii kõrged, et taevast enam näha ei ole? Milline võiks Eesti välja näha Sputniku 100. aastapäeval? Kõik need küsimused võiksid lapsi inspireerida joonistama ja oma töid esitama. Joonistusvõistlus kuulutati välja seoses näitusega „Eesti jälg kosmoses - kosmose jälg Eestis” ning parimaid töid eksponeeritakse ka 11. aprillil TÜ ajaloo muuseumis näituse avamisel“ selgitab näituse projektijuht Viljar Valder.

Võistlus toimub neljas vanuserühmas: eelkooliealised ja I-III klass,
III-VI klass, VII – IX klass ja gümnaasiumiaste. Piltide maksimaalsed mõõtmed võivad olla 841x594mm (formaat A1). Täpsemalt saab joonistusvõistluse tingimuste kohta lugeda Tartu tähetorni koduleheküljelt http://www.ajaloomuuseum.ut.ee/tahetorn. Parimaid töid ootavad kosmilised auhinnad, mille hulgas on galileoskoope, põnevaid filme ja nutikaid mänguasju. Pärast näituse avamisel eksponeerimist asetatakse parimad tööd ajakapslisse, mis avatakse aastal 2057.

Lennukat pliiatsijoont!

Pilte Tallinna ulmeseltskonna kogunemisest


DSC00037
DSC00034
DSC00029
DSC00032
DSC00030
Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0850)