Star Trek Continues (1)


Kui kõik hästi läheb, näeb sügisel uut Star Treki seriaali, kuna vaatajateni peaks jõudma „Star Trek: Discovery“, mille tegevus toimub 10 aastat enne kõige esimest seriaali, eirates seejuures kinofilmides tehtud muudatusi. Ehkki mulle meeldiks kui Star Treki hüüdlause „To boldly go where no man has gone before“ leiaks praktikas rakendust ja tehtaks midagi tõeliselt uut – niihästi uues ajas kui ka uute tegelastega, olen siiski ettevaatlikult optimistlik, lootes vaikselt, et sealt võib ehk midagi head tulla. „Enterprise'i“ esimese kahe hooaja uimerdavate ja tühiste episoodide viga nad vast ikka ei korda ... oleks vähemalt tore. Igatahes on selleni veel mitu kuud aega ja fännidel on vanad seriaalid kõik ribadeks vaadatud, kuid tahaks ju lisa.

Õnneks on mõned teised fännid lausa nii kaugele läinud, et on asunud lugusid ise juurde tootma. Selliseid ettevõtmisi on olnud mitmeid, varasem neist aastast 1974. Suurem osa neist on ühekordseteks katseteks jäänudki olgu siis aja, talendi, vahendite või viitsimise puudumisel. Küllap raugeb esialgne entusiasm sageli, kui nähakse, et taolist asja (korralikult) teha on raske töö. Kuid on selliseid, mis väärivad teistest rohkem tähelepanu. Möödaminnes pean mainima seriaali „Star Trek: New Voyages“, mida on alates aastast 2004 suudetud teha 10 episoodi. Seda pole muidugi palju, kuid tuleb silmas pidada, et tegu on fännidega, kes investeerivad sinna oma vaba aega ja ressursse. Seriaal ise on fännitoodangu kategoorias üle keskmise, ka mõned vanad tegijad on seal osalenud, muuhulgas George Takei ja Grace Lee Whitney. Siiski on seda pisut raske soovitada, kuna vaatajana ei ole seal hetkekski võimalik unustada, et hoolimata heast tahtest ja pingutustest, on tegu siiski üsna kohmaka näitlemisega ja logiseva ülddisainiga. Õnneks aga suutis üks teine seriaal näidata, mida on võimalik saavutada tahtejõu, talendi ja eduka ühisrahastuskampaania abil.

Star Trek Continues (2)


Pärast esimeste kaadrite nägemist olin veendunud – „Star Trek Continues“ on midagi, millel peab pikemalt peatuma. Liiga sageli segab fännitoodangu vaatamist teostuslik külg ja ei õnnestu eirata asjaolu, et hoolimata pingutustest tegu on ikkagi kamba sõpradega, kes taidlevad papist seina ees, seljas halvastiistuvad kostüümid. Ainult heast tahtest jääb väheks, eriti kui tegu on ulmega. Seevastu Star Trek Continues rabab oma detailse lähenemisega. Sisuliselt on tegu esimese Star Treki seriaali 4. hooajaga, jätkates James T. Kirki ja tema meeskonna seiklusi tähelaeval Enterprise. Ja kui olin paari episoodi järel näitlejatega harjunud, oli mul tõesti tunne, nagu vaataksin kadumaläinud hooaega sellest vanast seriaalist, mis on lihtsalt mingil põhjusel pidanud uued näitlejad palkama.

Näitlejad on tavapärasest suurema kogemusega ja kuigi ma ei tormaks neid ilmtingimata auhindadega üle külvama, on nende kõigi puhul tunda palju suuremat enesekindlust ja võimekust, kui seda tavaliste fännifilmide puhul näha võib. Seda ka põhjusega – mitme nende filmograafiad on vägagi ulatuslikud, ehkki peamiselt häälnäitlejatena. Näiteks on Kirki mängival Vic Mignognal selja taga ca 40 aastat kogemust sellel alal ja Spocki kehastaval Todd Haberkornil üle 20 aasta. Teiste kogemustepagas on väiksem, kuid nad kõik saavad hakkama ja vaatajana ei teki tunnet, et nüüd on vaja asi pausile panna, et neist veidi puhata. Mr. Scotti rolli on saadud Christopher Doohan, James Doohani poeg. Uue naistegelasena meeskonda lisatud Dr. Elise McKennah (Michele Specht) on võluv ja enesekindel ning suudab tänu heale käsikirjale ja näitlejale kiirelt meelde jääda.

Star Trek Continues (3)


Visuaalne külg on sellel seriaalil lihtsalt hämmastavalt hea. Mitte ainult võttepaigad ja kostüümid pole hoolikalt taasloodud, vaid ka värvid, valgustus ja muusika. Mõni üksik komistuskoht ei suuda segada üldpilti, mis peaks rõõmustama igat originaalseriaali fänni. Sarnaselt originaalil on eriefekte napilt ja suuri kosmoselahinguid ei leia, kuid seal, kus on vaja kujutada Enterprise’i planeedi kohal tiirlemas, on võetud aluseks restaureeritud versiooni arvutimudelid. Ilmselt ongi hea, et üritati teha lisaepisoode just sellele seriaalile ja mitte mõnele uuemale, kuna need oleksid nõudnud juba palju suuremat eelarvet niihästi võttepaikade kui ka eriefektide poolest. Ka sisu on nagu vana seriaali kadunud käsikirjadest pärit ja suuremalt jaolt polnud mul sugugi raske ette kujutada, et need oleksidki võinud olla 60ndatel tehtud episoodid.

Momendil on olemas seriaali 8 episoodi jagu ja kolm on veel tulemas, sest niipalju on mittetulunduslikult registreeritud organisatsioonina raha kogutud. Pärast seda ongi sellega kõik ja rohkem enam rahastusprojekte ei tule. Esialgu oli küll plaanitud teha kokku 13 episoodi, kuid CBS ja Paramount kehtestasid hiljuti fännifilmidele ranged reeglid, mis panid lisaks ilmselgele keelule (tegijad ei tohi fännifilmidega raha teenida) peale veel mitu piirangut. Pole lubatud palgata professionaalseid näitlejaid, maksimaalselt tohib teha kaks 15-minutilist seotud lühifilmi, ehk siis seriaal pole lubatud, samuti ei tohi ühisrahastusega koguda üle 50 000 dollari. Reeglid sündisid fännifilmiga „Star Trek: Axanar“ tekkinud probleemidest. Ma ei taha laskuda detailidesse, kuna ei ole sündmuste kulgu detailselt jälginud ja on raske aru saada, millised patud seda projekti reaalselt koormavad ja millised etteheited on alusetud. Üldiselt süüdistati Axanari tegijaid, et nad kasutasid raha muuks, kui ainult fännifilmi tootmiseks ja lasid omakasu eesmärgil liigselt Star Treki kaubamärgi peal liugu. Olgu sellega kuidas on, igatahes on praeguses olukorras fännidel raske suuremaid projekte püsti panna. Isegi kui kõik Star Treki õiguste omanike nõutud reeglid ei oleks kohtulahingus vettpidavad, on neil vajaduse korral võtta piisavalt advokaate ja raha, fännidel seevastu mitte.

Star Trek Continues (4)


Nii et fänniseriaalide tulevik on tume, kuid „Star Trek Continues“ seriaali olemasolevaid episoode saan soovitada küll. Siiski ehk mitte kõigile. Kui mõtled, kas võiksid seda seriaali vaadata, siis vasta esmalt ühele küsimusele. Kas oled näinud originaalseriaali ja kas see meeldis sulle? Kui vastus on jaatav, siis vaata kindlasti, see on väga loomutruu järg ja ma usun, et uutele näitlejatele tasub võimalus anda. Kui sa aga pole iialgi originaali näinud ja ei kavatsegi vaadata või kui sa vaatasid ja see ei meeldinud, siis hoidu ka sellest fänniseriaalist. Kahtlen sügavalt, et siin leiduks su jaoks midagi, mis veenaks sind selle headuses. Ise aga ootan huviga viimaste episoodide ilmumist.
Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0589)