romantiline postapo2


Enamustel inimestel on olemas mingi pilt silme ees, kui neile öelda "postapo"- tavaliselt on see seotud viimase suurema meediakujundiga, olgu see film, mäng või dokumentaalne saade.
Paljud aga ei tea, kuivõrd levinud postapo tegelikkuses on - temaatika ei pruugi olla alati seotud katastroofi endaga, vaid selle kaugete tagajärgedega. Kui arvata, et postapo on vaid kõrb, katkised autod ja BDSM karakterid, siis võib väga lihtsalt unustada, et postapo maailmad on ka näiteks "Hunger Games" või "WALL-E".

Niiet inimene võib ju väita, et postapo kui selline ei meeldi, kuid tegemist on salakavala žanriga, mis võib ennast peita erinevate teoste nahas.

Apo ja postapo on köitnud kirjanike meeli juba päris kaua aega. Esimene päris fiktiivne jutustus ilmus araablase Ibn al-Nafis sulest 13.sajandi teoses "Theologus Autodidactus" (ta ei kirjutanud ladina keeles - sellel on mitmed nimed), kus muidu kena ja keeruline lugu saab otsa läbi kosmilise katastroofi. Eks ilmselt on siin õigus öelda, et tegu oli apokalüptilise teosega, aga see oli lihtsalt liiga tore fakt, mida niisama enda teada hoida!

Eurooplased hakkasid religioonivaba apot ja postapot vaikselt viljelema alles 19.sajandil, kui 1826. aastal ilmus Mary Shelley jutustus "The Last Man", mille žanriks saab määrata pandeemia apo/postapo.

Kuidas siis defineerida postapot? Miski (olenevalt žanrist) peab endaga kaasa tooma meie harjumuspärase maailmapildi kollapsi/muutumise (mitte täieliku hävingu) ning loo jutustaja saab hakata looma maailma, fokusseerudes osale, mis on tema loole tähtis. See võib olla sügavalt isiklik rännak ja ellujäämine, aga ka eepiline kogu maailmat hõlmav sündmusteahel. Erinevad postapo žanrid võivad ühes ja samas teoses seguneda, muutuda, lisanduda ja kaduda. Žanrid ei ole kindlasti kivist ning kindlasti saate minuga vaielda, kui ma liigitan mõne teose ühe või teise alamliigi alla.

Defineerisin järgnevalt mõned postapo liigid, mis võiksid olla võimalikult relevantsed. Loodan, et seeläbi tabate edaspidi nii mõnigi kord ära, kas ja millist postapot raamat või film kasutanud on. 

See võib olla pahatihti päris hästi ära peidetud.
Vahepeal on lisatud ka "ellujääja" stiil ja välimus, kuna käesolev kirjutis oli mõeldud laiale rahvale kostüümiürituse tarbeks.

1. Tulnukate postapo
Võiks ju arvata, et tegemist on üpriski levinud alamliigiga, kuid tegelikult see nii pole. Tulnukatega seotud teosed on tavaliselt apo, mitte postapo - tegeletakse pigem invasiooni tõrjumise ja muu sellise heroilisega. Elada juba koduplaneedil Maa (või mitmel juhul enam mitte sellelgi), mis on tulnukate poolt okupeeritud või hävitatud, on võrdlemisi vähe kirjeldatud ala. Huvitaval kombel on sellel teemal aga ilmunud päris mitmeid telesarju.

tulnukate postapo


Selles stiilis on palju ohte, mis võivad olla nii globaalse sõja järgsed kui ka aktiivselt uute peremeeste poolt tekitatud.
TV sarjad: "Defiance", "Falling Skies", "V" (kui võtta viimase aluseks tulnukate de facto invasiooni, mitte peatselt järgneva ökokatastroofi);

Filmid: "Battlefield Earth" ja ka "Reign of Fire" ("tulnukas" pole kosmosest, kuid see ei oma tähtsust narratiivile); "The Host", "Titan A.E."; "Battlestar Galactica"
Raamatud: "Childhood's End" (Arthur C. Clarke); "Saladuslik tsaar"(Maniakkide Tänav, J.J.Metsavana, J.Mahkra);
Arvutimängud: "XCOM 2", "Half-Life 2";

Stiilid/välimus:
Lai valik võimalusi.
Inimene võib olla ellujääja tulnukate eest kuskil metsades või on vastupanuvõitleja. Sel juhul on seljas matkamiseks sobiv riietus, militaarelementidega kui võimalik;
Võib ka olla postapost, kus inimkond on represseeritud ning sulandatud tulnukate loodud uude ühiskonnakorda - sel juhul on tavaliselt inimesel küljes kas mingi märk või seadeldis (kael, käevars), mis teda kas kontrolli all peaks hoidma või näitama tema ühiskonnastaatust uues hierarhias. Tavaliselt on sellistes filmides kujutletud inimesi võrdlemisi range riietuse ja soenguga (executive, office style).

2. Kosmiline või ökoloogiline postapo
Kosmiline-, tuuma- ja ka ökoloogiline postapo võib olla üksteisega võrdlemisi sarnane. Siin oleneb palju jutuvestjast, kas ta kasutab katastroofi põhjust narratiivina või ei. Kui palju on tema jaoks oluline, kuidas maailm muutus ning kas see on oluline ka tema tegelaste jaoks. 

kosmiline postapo


Erinevad postapo liigid saavad ka lisada erinevaid ohte. Ökoloogilise postapo puhul võib see olla nii osoonikihi kadumine, pooluste jää täielik sulamine, supervulkaani purse ja uus jääaeg. Kosmilise puhul võib pahasti minna juba teisel skaalal - asteroidi löök, päikese seletamatu kuumenemine/jahtumine, Maa orbiidilt väljumine ning kadumine kosmoseruumi. Võimalusi on mitmeid, kuid suures osas on nad inimkonna kontrolli alt väljas.

Filmid: "Waterworld", "The Quiet Earth", "Post Impact", "Tank Girl"
Raamat "The Drowned World"(J.G.Ballard)
Arvutimängud: "Rage", "SOMA", "Battlefield 2142"
Stiilid/välimus: 
Tavaliselt "klassikaline" ellujääja välimus - kulunud ja tolmused riided, kuna enamasti on ökopostapo maailmad korralikult katki.

3. Sotsiaalne postapo
Maailmad, mis mõnda katastroofi või sündmust aluseks võttes on kujundanud ümber inimkonna sotsiaalse ja poliitilise struktuuri, mis on ka tavaliselt selle jutustuse põhikonflikti tekitajaks. Luuakse mingi keskkond, olgu selleks siis utoopia või düstoopia, ning suuremal osal juhtudel lammutatakse see varsti maha või lihtsalt võideldakse selle vastu.
Enamasti ei ole tähtis, mis juhtus, et sellesse punkti jõuti, see on vaid muudatuste ettekäändeks. Seetõttu saavad siinsed teosed ristuda paljude teiste postapo liikidega, olles jätkuks juba toimunud katastroofile. Siit leiab väga palju hilised postapokalüptilisi maailmu, kus uue korralduse põhjus ja päästik on jäänud juba kaugele selja taha ning moodustunud on uus ühiskond. Muidugi, ei pruugi.

Tegemist on ilmselt ühe kõige kirjuma postapo zhanriga.
Film "Equilibrium", "Snowpiercer", "Logan's Run", "Delicatessen", "WALL-E", "Idiocracy", "Appleseed" (anime)
Raamatud ja filmid "The Hunger Games", "Planet of the Apes"

4. Pandeemia postapo
Ilmselt üks levinumaid ja ka üks vanimaid postapo maailmu. Raamat "The Last Man" (M.Shelley) ilmus juba 1826. aastal ning kirjeldas katku kätte surevat kahekümne esimese sajandi lõpu Euroopat, segades nii apokalüptilise kui ka postapokalüptilise stiili. Eks polnud siis väga segada veel midagi, neid stiile veel ei eksisteerinud ja see raamat sai muidugi kõvasti nahutada kuna oli liiga "kole".
Kinokunstis sai see alamliik hea hoo sisse kõiksugu zombifilmide populariseerumisega. 

Enamasti fokusseerub see stiil üksiku inimese või väikese inimgrupi ellujäämisele, kuid on muidugi ka erandeid. Kuna pahatihti "sunnitakse" teostes koostööle väga erinevad inimesed, on selles alamliigis palju inimestevahelist draamat, sotsiaalseid probleeme ning avastatakse inimsust kui sellist üldisemalt. Pandeemia põhjuseks võib olla viirus, seeninfektsioon või misiganes, mis leviks kulutulena populatsiooni seas ja kas hävitaks inimesi või muudaks neid loomadeks.

Kõik zombi filmid (muidugi mitte ainult, aga need on põhilised), ei hakka neid eriti palju loetlema. Vast parimaks näiteks on raamat "World War Z" (samanimelist filmi soovitan ignoreerida). 
Film ja raamat "I Am Legend", "Children of Men" 
Raamat: "The Stand (S.King)
Mäng: "The last of us"

5. Tuumasõja postapo
Ilmselt üks kõige lihtsamini defineeritud postapo, võimalik ka, et üks populaarsemaid pärast pandeemiat. Tavaliselt on maailm kõrb, kuigi pigem peaks globaalne tuumasõda endaga kaasa tooma hoopis tuumatalve. Kuid realism ei ole postapot kunagi tagasi hoidnud ja nii oleme saanud kümneid ja kümneid filme, kus pärast Suurt Pauku kõrbeliivas ringi kahlatakse. Muidugi on erandeid nii filmides kui ka mängudes. Samuti saab selles kategoorias olla nii realistlik kui ka romantiline postapo stiil, kuid nendest hiljem.

Tavaliselt on selles maailmas peategelasteks üksikud indiviidid, kes maailma varemetes endale elu otsivad.
Riietus on ilmastikule vastav ning aeg-ajalt vajaminev gaasimask on vööl.

Filmid: "Book of Eli", "Things to Come" (1936. aasta film, kus selle postapo toob kohale küll peagi algav II Maailmasõda - see ka üks vanimaid postapo filme, mida tean), "The Divide"
Film ja raamat: "Damnation Alley"
Mäng ja raamatud: "Metro 20xx"
Raamatud: "The Chrysalids"(J.Wyndham), "A Canticle for Leibowitz"(Walter M. Miller, Jr), "Do Androids Dream of Electric Sheep?"(Philip K. Dick), "We Are Legion (We Are Bob)"(Dennis E. Taylor)



6. Tehnoloogiline postapo.
Siia alla mahuvad nii hullunud AI'd kui ka inimkonna enda loodud (nano)tehnoloogia üle kontrolli kadumine. Kuigi sellel stiilil on mõne säravad teosed, ei ole see väga levinud. Tavaliselt on neil hoiatav alatoon ja võivad mõnikord mõjuda liialt tehnoloogiavaenulikuna, propageerides rohkem looduse juurde naasmist või lihtsamat elu, siunates pahasid teadlasi, kes katastroofi põhjustasid. Seda tavaliselt aga ulmefännid ei otsi :D 

Siiski on, mida lugeda ja vaadata.
Kostüümide ja välimuse osas on ellujääjad kas tagasi keskajas, lihtsalt standartsete postapo ellujääjatena kulunud rõivais või erandina ühe konkreetse teose puhul Väga Stiilselt täisnahas riides (ja oskab kung-fu'd).

Raamatud "I Have No Mouth, and I Must Scream"(H.Ellison), "The Martian General's Daughter"(T.Judson), "The Day of the Triffids"(J.Wyndham), "Berserker" (F.Saberhagen)
Filmid "Matrix", "Terminator", "Gunhed"

7. Fantasy postapo
Viimane minu nimekirjas ja ilmselt üks rariteetsemaid postapo stiile. 

Maagia naaseb, vanad rassid ja koletised tulevad tagasi jne. Siin-seal seda stiili ikka leidub, kuid väikestes kogustes. Seda kuidas maagia tagasi tuleb meie maailma, on kajastatud paljudes teostes, aga postapokalüptilisi on vähe. Enamasti muutub neis sotsiaalne kord (näiteks "Shadowrun"), aga mitte piisavalt, et lükata maailma "üle ääre".
Ilmselt kõige puhtam näide mida ma isiklikult lugenud on "Ariel"(S.Boyett), kus maagia naasemine kogu inimkonna ikka korralikkult auku veab. Muidugi liigub palju teooriaid ka olemasolevate fantaasiamaailmate kohta, et need on tegelikult hilised postapokalüptilised ilmad, kuid kuniks need pole ametlikud, ei saa neid sellistena käsitleda.
Filmid: "Vampire Hunter D", "Legion" (rohkem küll apo, kuid näiteid lihtsalt liiga vähe) 

fantasy postapo


Raamatud: "Ariel"(S.Boyett), Piibel (kõik pärast veeuputust)
Arvutimäng: "Hellgate: London"
Stiil on lihtne kombinatsioon fantasy trope + tehnoloogiline element. 
Otsi välja oma vana fantasy kostüüm ning riputa vööle paar kaasaegset püstolit. Gandalf kalašnikoviga? Vabalt.

Ja viimasena

Postapo, olenemata sellest, millise stiili alla ta kuulub, saab veel kuuluda kahe konkreetse nö "katteteema" alla.

- Realistlik postapo

realistlik postao


Üldiselt kõige depressiivsem - selle žanri eesmärk on kujutleda järele jäänud maailma ette võimalikult ebameeldivana ning sellega vaatajat/lugejat/kogejat šokeerida. Enamasti ka tugeva sõjavastase kommentaariga. Proovitakse olla võimalikult reaalsuses kinni, kus peab kirjeldama täpselt ära, kuidas ja kuskohast söök-jook võetakse, kuidas haiguste vastu võideldakse - suur rõhk on reaalselt igapäevasel äraelamisel ja mõnikord ei pruugigi teosel olla mingit suuremat narratiivi.

Filmid: "The Road", "A Boy and His Dog", "Time Of The Wolf" 
LARP: Hiline Lõikus (1-3)
Arvutimäng: NEO Scavenger

- Romantiline postapo

romantiline postapo


Maailm, kus elementide eest on piisavaks kaitseks rinnahoidjad, kus roostest ei saa teetanust, turvise ogad ei sega argitoiminguid, eri fraktsioonid on kodeeritud riietuse järgi ning vana maailma ressursid säilivad igavesti. Neis pühendutakse tavaliselt mingile suurele konfliktile, kus Ellujääja peab päästma tervet inimgruppi või leidma mõne Vana Maailma McGuffin'i, mis Kõik Heaks Teeb.
Selle alla kuuluvad teosed annavad tavaliselt edasi seiklust muutunud maailmas ning viskavad kõrvale realismi, kui see hakkab segama narratiivi. 
Arvutimängude maailm armastab seda stiili, täiesti arusaadavatel põhjusel. Enamus postapo LARP'id toimuvad samuti romantilises võtmes.

Film "MadMax" (ning selle täiesti loendamatud kopeerijad), "Nausicaä Of The Valley Of The Wind"
Arvutimängud: Fallout, Fallen Earth, Hard Truck Apocalypse jne jne
Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0629)