rait

Ulmestaar


Selle kuu ulmestaar Rait Piir on noor ja potentsiaalikas ulmehuviline, kes töötab ajakirjanikuna, ning vabast ajast kirjutab ulmet. Praeguseks on temalt Reaktoris ilmunud kaks juttu, kuid usina kirjutamistoas osalejana on lootused tema suhtes kõrged. Ulme paberkujul tarbimisele eelistab Rait audioraamatuid, ning tunneb suurt huvi ka ulmelise anime, manga, videomängude ning LARP'i vastu.

1. Mida praegu loed?
Fields of Fire - Marko Kloos

2. Mis naelutab sind raamatu külge?
Mulle meeldib kui tegelasi ja lugu ümbritsev maailm elab ja hingab. See tähendab seda, et fikatsionaalne maailm mõjub mulle reaalsena ja puudutab mind kuidagi. Võiks öelda, et mulle meeldib detailsus, kuid see ei pea olema lehekülgede kaupa ümbruse kirjeldust. Mingite väga konkreetsete, peaaegu suvaliste asjade kirjeldus võib anda loo maailmale selle iseloomu, mida ma otsin.
Hindan väga tugevalt lugusid, mis üritavad vaadata homsesse päeva. Ma ei räägi siinkohal võimsatest kosmoseooperitest, universumi müsteeriumide avastamisest või huvitavate planeetide koloniseerimisest. Pigem mõtlen ma lugusid, mis üritavad vaadata paarikümne aasta kaugusele - ennustada tänaste trendide põhjal tuleviku sotsiaalseid ja poliitilisi probleemikohti. Mind huvitab, kuidas tehnoloogiad, mis on juba praegu sündimas, mõjutavad maailma järgmiste põlvkondade jooksul. Eriti hästi töötavad sellised lood minu jaoks poliitiliste tehno-thrilleritena. Seda võiks ehk nimetada post-küberpungiks. Nimetatud žanri viljelevad väga hästi näiteks Daniel Suarez, Neal Stephenson, Alastair Reynolds ja Linda Nagata.
Teine asi, mis mind väga hästi raamatu külge naelutab on militaarulme. Ka siin huvitab mind realistlik (ja isegi prognoosiv) pilk homse maailma konfliktidesse. Kuidas mõjutavad uued tehnoloogiad ja sotsiaalsed muudatused konfliktide iseloomu? Siinkohal ei mõtle ma isegi ainult relvade arengut, vaid kõike kokku. Me näeme juba praegu, kuidas lahinguväljad muutuvad väga kiiresti tänu kommertsdroonidele, sotsiaalmeediale, küberrünnakutele ja üha hallimaks ja hägusemaks muutuvale "sõja" definitsioonile. Varsti hakkab see muutuma tänu kliimale, 3D printimisele, autonoomsetele tehnoloogiatele jms. Üks parimaid väga realistlikult lähituleviku sõda vaatlevaid raamatuid on USA kaitseekspertide Peter W. Singeri ja August Cole kirjutatud sõja-thriller "Ghost Fleet". Soovitan väga lugeda ka kogumikku "War Stories from the Future."
Siinkohal ei tahaks ma luua muljet, et mitte mingisugune muu fiktsioon mind ei huvita. Hindan igasugust ägedat militaarvärki, trillereid ja müsteeriume, ka nn fantaasiat. Olulised on realistlike inimestena mõjuvad tegelased, kellel on omad probleemid ja pahed, kuid samas ka head küljed. Samuti on oluline see, kui tõsiselt võetavana mõjub minu jaoks maailm nende ümber ning kuidas nad selle maailmaga suhestuvad. Nagu ka kõigile teistele, meeldib mulle huvitav ja põnev lugu.

3. Ulme kolm lemmikut? Paari lausega neist lugejaile.
Nagu selliste küsimuste puhul ikka, on raske ainult kolm lemmikut välja tuua. Mulle tuleb esimesena pähe Marko Kloos ja tema Frontlines sari, millest esimene on "Terms of Enlistment." Ma ei tea ühtegi teist autorit, kes kirjeldaks nii hästi ja nii realistlikult sõdureid ja sõduri töö tehnilisi külgi. Samuti on tal väga huvitavad arvamused (ta kutsuti selle eest isegi USA sõjaväele rääkima) tuleviku suurlinnalahingutest.
Teine oleks ei keegi muu kui Daniel Suarez. Kui varem ma võib-olla ei olekski teda siia lemmik kolme hulka lisanud siis tema võrdlemisi uus teos "Change Agent" meeldis mulle nii väga, et tahaks ta ikkagi siin uuesti ära mainida. Selles raamatus vaatleb ta väga mitmetahuliselt, kuidas juba praegu kasutusel olev geenitehnoloogia CRISPR raputab meie ühiskonna alustalasid.
Kolmandana näite näol teeksin väikse kõrvalepõike raskest ulmest ja mainiksin fantaasiakirjanikku Scott Lynchi, kes on tuntud oma Gentlemen Bastards sarjaga, millest esimene on "The Lies of Locke Lamora". Täiesti briljantsed tegelased ja väga huvitav, renessansi aja veneetsia stiilis fantaasiamaailm, mis räägib professionaalsetest varastest ja tüssajatest ning nende läbikäimisest kriminaalse allmaailmaga. Tegu on suurepärase näitega sellest, kuidas tegelasi õigesti kirjutada.
Auväärse äramainimise saavad ka Joe Abercrombie (The First Law sari), Linda Nagata (The Red), Daniel Polansky (Low Town), Ian McDonald (Luna), Django Wexler (Thousand Names), Alastair Reynolds (Poseidon's Children) ja James S.A Corey (Expanse).

Pilte Tartu ulmikute teisest reedest


DSC 0127


DSC 0128


DSC 0129


DSC 0130


DSC 0131


DSC 0132


Pilte Tallinna ulmikute kolmandast reedest



20170616 191057


20170616 191054


20170616 191101


20170616 191108


20170616 191104
Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0715)