zurgutt large

Eesti ulmetähed



Zurgutt, nagu kogu Eesti ulmeringkond teda teab, on äraütlemata mõnus ja rahulik tegelane. Eesti ulmeühingu president, uue ulmelisti moderaator, ulme.ee haldaja, loodusearmastaja... Kirjutab, kuid peamiselt BAASi arvustusi. Kes soovib lähemat tutvust sobitada, võib ulmeühingu igakuisele Tartu kogunemisele end vedada ning selle mehe oma silmaga ära näha.

1. Mida praegu loed?
Alates sellest, kui hakkasin tihti Tallinna kooli sõitma, u. 3 aastat tagasi, olen kuulanud rohkem audioraamatuid kui lugenud paberilt. Kettamaailma raamatud on kõik läbi kuulatud - kerge, hingele hea kuulamine. Samuti kõik Dresden Files raamatud. Kirjas lugesin viimati Kirill Eskovi "Viimast Sõrmusekandjat" prooviks Nexus 7 ekraanilt (täitsa ok lugemiseks). Raamat ise kolm pluss, alternatiivina huvitav, aga auklik.. Audioraamatuna on praegu järjekorras Neal Stephensoni "Anathem". Tema "The Diamond Age" meeldis mulle väga, aga selle raamatu kohta ei tea veel öelda, valisin piratebayst suht juhuslikult. Audioraamatu kuulamine võtab oluliselt rohkem aega, kui niisama lugemine, aga huvitaval kombel on sellest saadav kogemus teistsugune - kujutlusvõimel on rohkem aega tegutseda ja toimuvat peas visualiseerida. Samuti on omamoodi huvitav panna raamat peale magama minnes ning kogeda, kuidas kuulatav jutt unenäoks üle läheb.

2. Mis naelutab sind raamatu külge?
BAASist, väikeste täiendustega:
Minu näol on tegemist tõelise paadunud eskeipistiga - kõige rohkem hindan romaanides sisseelamise võimalust, kirjeldatud maailma usutavust. Sealjuures maailma usutavus ei tähenda, et kõik tundmatu peab olema ära seletatud, enamasti otse vastupidi. Usutavuse all ma mõtlen peamiselt inimkäitumist - tajun alateadlikult väga teravalt, kui inimesed käituvad ebausutavalt.

Lühijuttude puhul hindan aga tekitatud emotsiooni tugevust. Sageli annavad tugevaima emotsiooni sügavalt traagilised jutud. (nt. "The Cold Equations" Tom Goldwin)

3. Ulme kolm lemmikut? Paari lausega neist lugejaile.
Erilistest lemmikutest nimetaks:

Robert A. Heinlein - "Time Enough for Love" jt. Lazarus Longi seeria romaanid. Minu ellusuhtumine on nendest üsna tugevasti mõjutada saanud. Loen end libertaaniks ning olen sügavalt antireligioosne.
Orson Scott Card - "Alvin Maker" sari. Fantastiline, ilus, absoluutselt usutav alternatiivajalugu/maailm. Ilmselt on see mu kõigi aegade lemmikraamat. Muud Cardi teosed mitte nii väga.
Anne McCaffrey - "PERN`i" sari. Omapärane, usutav ja rahuldust pakkuv romantiliste sugemetega ruraalne SF. Sisseelamise teeb eriti heaks mitmete, kronoloogiliselt samal ajal toimuvate, põimunud alamsarjade olemasolu. Kunagi hilisteismelisena lugedes läks väga peale :)
Roger Zelazny - lühijutud, "Amberi kroonikad" sari. Fantasy, mis tegelikult ka fantaasiale ruumi jätab. Mulle meeldib ta raamatute psühhedeelilisus.
Philip K. Dick "Ubik". Ja igasugused muud reaalsuseväändega teosed.

Ulmikute lõuna Charles Strossiga


Kohtusime Charles Strossi ja tema elukaaslase Feorag NicBridhega 29. mai hommikul Palace hotelli lobby-baaris, kust suundusime kohvikusse Komeet. Kokku seltskonnas olid Eva Luts, Avo Nappo, Mart Kalvet, Juhan Habicht ja Siim Veskimees. Alguses selgitas Stross üsna temperamentselt oma probleeme siinse internetiühenduse ja oma iPadi vahel (EMT ei müü nano-SIMe osana kuumaksuvabast paketist ja top-up-kaartide hinnad algavad 10 eurost, Strossil olnuks aga vaja vaid paari euro jagu top-uppi Seda saab aga teha vaid eesti pankade kaudu, milles neil kontot pole), aga mingi hetk need probleemid lahenesid.

931243 4951360263069 1033874610 n

Minul jäi temast ja Feoragist väga meeldiv mulje – ilmselgelt oli näha, et nad mõlemad on harjunud pidevalt võõraste inimestega kohtuma, kes neile kõiksugu totraid küsimusi võivad esitada. Põhimõtteliselt võttis Stross vestluse juhtimise kohe oma hooleks ja esimese asjana läks jutt tema raamatute erinevate väljaannete kaanekujunduste peale. Mõningaid võikamaid näiteid ta näitas ka. Mingi veto tal on aeg-ajalt neile siiski peale panna, kui õigel ajal jaole saab, aga sageli lihtsalt näeb ta raamatut alles siis, kui on juba hilja. Meie "Accelerando" kohta oli tal vaid häid sõnu, loodetavasti mitte ainult viisakusest.

Päris palju oli juttu ka tõlkimisest ja sellega seotud probleemidest, nii meie kui tema poolt (mis on muidugi mõistetav, arvestades, et seltskonnas oli neli tõlkijat) ja kui Juhan pakkus välja idee, et ta võiks lasta oma fännidel kodulehe püsti panna, kus antakse teada näpukatest, vigadest ja muudest probleemidest, tundus see talle päris meeldivat.

Edasi läks jutt tänapäevaste kirjastusprobleemide peale ja väga elav arutelu tekkis e-raamatute ja nendega seotud mitte ainult müügi- vaid ka kasutusprobleemide üle (erinevad failitüübid, müügiregioonid, hinnad jms).
Nagu tema teoste probleemistikku arvestades kohane, keerles suur osa jutust ka arvutimaailmaga seotud probleemidel, kuid juttu tuli ka poliitikast ning keskkonnapoliitikast. Muuhulgas jutustas ta ühest oma veel ilmumata (ja valmis kirjutamata) raamatust, mille keskseks ideeks on maailmavalitsuse olemasolu, kusjuures selle valitsuse liikmetel endal pole sellest aimugi. Ma detailidesse ei hakka laskuma, asjasse oli segatud internet (loomulikult), aga ka eakas erruläinud poliitteaduste õppejõud ja noor transvestiidist prostituut. Kes Strossi lugenud on, aimab ilmselt ise, milliseid võimalused edasi võivad avaneda.

Veidi oli juttu ka reisimisest üldse, mida nad Feoragiga teevad hirmus palju – enne Eestisse tulekut olid nad viibinud konventsioonil Austraalias, sealt sõitsid kahenädalasele puhkusele Malaisiasse ja nüüd olid pärast korraks Edinburghis kodust läbipõikamist Eestis – ja fännidest ning nendega kohtumistest üle maailma.

480189 4951361223093 1209655744 n
945111 4951360383072 1544686833 n

Pildid ja tekst: Sash Uusjärv.

Kuu arvustus


Mul oli au saada BAAsi (eesti ulmelugejate arvamuste arhiiv) 2013 aasta märtsikuu raamatuarvustuse eest tunnustus, millega käib kaasas aprilli parima arvustuse määramine. Lugesin ja lugesin aprillis BAASi kirjapandut ning üks mõtteavaldus jäi kummitama. Mulle meeldib kui arvustaja mitte ainult ei keskendu sisule vaid ka paneb enda arvamuse ja hinge lisaks. Ühtepidi on hea lugeda sisukokkuvõtet, kuid inimese isiklik nägemus muudab minu jaoks lugemise põnevamaks ning annab enda jaoks parema pildi - kas võiks ka raamat endale meeldida? Eriti kui (k)arvustajat ise ka kusagilt kaugelt servapidi natuke tunned-tead.

Triinu Meres arvustas kümnendal aprillil Laini Taylor'i raamatut "Daughter of Smoke & Bone" (eestikeelse väljaande nimi on vastavalt "Tütar suitsust ja luust"), mida saab lugeda siin

Palju õnne ning teravat sulge, Triinu!

Marko Kivimäe

Ulmelisti uuendus


Ulmelist sf2001 on nüüdsest kolinud uuele platvormile. Listi uueks aadressiks on sf2001@ulme.ee ning veebileht listi tellimisjuhiste ja arhiiviga asub aadressil https://lists.eenet.ee/mailman/listinfo/sf2001

Edaspidi palume kasutada ainult uut aadressi sf2001@ulme.ee.

Kellel on probleeme uue tehnilise lahendusega, palun pöörduda Joeli või Zurguti poole.

Ühtlasi paneb siinkohal listihalduri ameti maha ja annan teatepulga Joelile ja Zurgutile üle. Tunnistan, et viimastel aastatel ei ole mul jätkunud piisavalt aega ja energiat, et listi tarkvara uuendada ja arhiivi korralikult kättesaadavana hoida. Seetõttu on mul hea meel, et tänu Joelile on list saanud uuema ja parema tehnilise lahenduse.

Taavi

Reaktor TV, ehk ametlik videokanal


Nüüdsest on Reaktoril ka oma videokanal, kuhu järgemööda ulmemaastiku sündmuste salvestisi üles saab riputatud.

Hetkel leiavad huvilised sealt 5. märtsil Meremuuseumi lennusadamas toimunud mereulme ettekanded Jüri Kallase ja Mart Kalveti esitluses. Mõlemad on ilmunud tekstikujul ka Reaktoris, kuid video on siiski parem kui mitutuhat sõna. Head kuulamist/vaatamist.

Ulmehuviliste maikogunemine Tallinnas


Seekordset ulmekogunemist iseloomustas töö sektsioonides. Koosolek algas, nagu ikka, umbkaudu kell kuus pärastlõunal Lost Continendi aknaaluses lauas, kenasti ühtse ja kompaktsena. Peagi hakkasid aga jagunemised tunda andma.

Esmalt näis seltskond polaarseks tõmbuvat pisut soopõhiselt, kuna tegutsesid Naiste Laud ja Lihtsalt Müravaba Piirkond. Naisulmetajate (Eva Luts, Sash Uuspõld, Sirje Kingsepp, Tea Roosvald) teemavalik oli seekord nii põnev, et alatasa imbus lauda vabakuulajaid ning spioone. Seltskond ise välja ei vahetunud, küll aga kolis terve Laud korduvalt ja korduvalt mööda mannert ringi.

DSC00054

Müravabas piirkonnas istusid Tanel Raja, Lauri Lukas, Riivo Mägi, Kalle Rahu, Andri Riid, Jaanus Trolla, Silver Sära ja algselt ka valdav osa emigrantidest, keda nähti lauast pikaks ajaks lahkumas või edasi-tagasi seiklemas alates kella seitsmest. Selles lauas räägitud juttudest ei ole üldsusel õrna aimugi, sest rääkimise ajal puudus igasugune selgus, kelle kõrvade vahele ajakirjandusvaim seekord inkarneerub.

Kõige radikaalsemalt piiritles end Välisasjade Osakond, mis asus põhiüritusest mitu-setukümmend sammu eemal, väljas ukse taga, sulnis päikesepaistes, värske tuulekese ja kõrvutuimestava tänavamüra meelevallas. Ka selle tsooni tegemistest ei saa pädevat infot edastada, sest absoluutselt mitte keegi lihtsalt ei kuulnud mitte midagi. Pole siis ka ime, et peaaegu kõik märgatud välis-ulmehuvilised (Tarmo Teder ja Lianne Ristikivi, Taavi Kalju, Margus Makke, Osvald Soobel, Andreas Jõesaar, Liina Freivald, Mart Kalvet ja võimalik, et veel terve rida inimesi) saalisid pidevalt edasi-tagasi ning keegi neist pani õnnelikult ja spontaanselt Müravabale Piirkonnale ka nime paika.

Õhtu enamvähem kõige viimane vormunud sektsioon oli fotograafide töötuba, kus kahetseti silmad peast, et varem polnud taibatud ühtegi pilti teha. Ei jäänudki muud üle, kui viimased vaprad kohalolijad masinasse püüda ja jätta kõige vingemad tegijad öö saabudes ulmeasju edasi arutama. Teinekord kohtume jälle!

DSC00053
DSC00052

Piltide autor: Margus Makke.

Süvahavva 2


Netti lekkinud piltide järgi paistab, et Süvahavva teise hooajaga käib juba mõnda aega kibe töö. Ühtlasi tundub piltide alusel, et seekord on loomeprotsessi kaasatud ka korduvalt Estconi väisanud ja paljudele ulmefännidele tuttav Robi Uppin. Stsenaristi Indrek Hargla sõnade kohaselt pidid esimesed võtted algama juba täna (31. mai).

suvahavva3
süvahavva2
süvahavva


Warhammeri turniir Serbias


Augusti keskel suunduvad kolm eestlast Serbiasse Warhammer 40k Euroopa meeskondlikule meistrivõistlusele (European Team Championships, ETC) hoidma kõrgel Läti lippu. Miks Läti? Sest Euroopa meistrivõistluse mängijate tase on erakordselt kõrge ning isegi Eesti ja Läti peale on keeruline kokku saada piisava kogemusepagasiga mängijaid.

Need kolm eestlast põrutasid Mai esimesel nädalavahetusel Riiga, et oma oskusi natuke lihvida. Nimelt toimus Riias Warhammer 40k Baltic Open turnament. 2 päeva (kell 10-19 laupäeval ja 10-5 pühapäeval), 5 mängu, natuke alla 20 hea tasemega mängija.

Viimase poole aasta jooksul on Games Workshop, Warhammeri mänguseeria tootja, lasknud välja suures koguses uuendatud armeeraamatuid ja mudeleid ning Riias oli seda selgelt tunda. Varasemalt unustusehõlma vajunud kaose deemonid ning kosmosekommunistidest kala-inimesed (Tau) olid mängulaudadel suurearvuliselt (ning efektiivselt) esindatud. Läti mängijaid eristab eesti omadest peamiselt usinus - värvimata mudeleid oli näha minimaalselt.

Lõptulemusena saavutasid kohalikud esimese ja teise koha, 2 eestlast jäid jagama kolmandat kohta ja meie kolmas kamraad jäi samuti esi kümnesse. Järgmine suurem üritus, ning ilmselt viimane enne Euroopa metsikusse kagusse sõitmist, toimub juuni keskel, kui Läti tippmängijad tulevad omakorda eestlastele külla. Kui kellelgi on soovi liituda kas pealt vaatamise huvides või enda proovilepanekuks lõunanaabrite parimate mängijate vastu, siis kontakteeruge peatoimetajaga ning tema hoolitseb ülejäänu eest.

Warhammer2
Warhammer5
Warhammer4
Warhammer1

Roland

Taaga kontsert kirjandusfestivalil


Hoolimata väikesest vihmatibutamisest kogunesid kirjandus- ja muusikasõbrad kuulama Taaga poolt esitatud kirjanduslikest vihjetest ja tekstidest pungis laule. Siin ka mõned pildid sellest.

Prima Vista Rauno Kalda-157
Prima Vista Rauno Kalda-161
Prima Vista Rauno Kalda-169
Prima Vista Rauno Kalda-213
Prima Vista Rauno Kalda-231
Prima Vista Rauno Kalda-248

Piltide autoriks Rauno kalda.

Tartu ulmikute koosviibimine


Lisaks ulmikute tavapärasele koosviibimisele leidis selle kuu teisel reedel aset ka ulmeühingu aastakoosolek. Kohal olid umbkaudu pooled ulmeühingu liikmed, koguti liikmemaksu, arutati Estconi ja raha hankimise võimaluste üle. Juhatuses astus tagasi Annika Kask ja Kaarel Jõgi valiti ka järgmiseks ametiajaks Ühingu presidendiks.

Kuskil koosooleku poolepealt astus Klubi80 keldrist läbi ka Bruce Sterling koos oma naisega. Sterling mainis pärast, et talle oli avaldanud muljet Eesti ühingu hea organiseeritus. Ürituse lõpuni kirjanik kahjuks ei jõudnud jääda. Vapramad ulmikud aga lobisesid ulmest ja muust veel kuni kella üheni öösel.

ulmikud1
ulmikud2
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.3007)