internationale-spieltage-spiel-2012 540x215Igal aastal peetakse oktoobri lõpul Saksamaal Esseni-nimelises linnas maha 4-päevaline lauamängumess, kuhu igal aastal tuleb pea 200 000 külastajat kogu maailmast. Lisaks lauamängudele saab tutvuda ka koomiksite, anime, rollimängude ja LARPi varustusega. Tegu on väga massiivse üritusega, kust pea iga inimene miskit ka enda maitsele leiaks.

Esseni lauamängumess on üks kahest suurimast Saksamaal toimuvast selleteemalisest üritusest, kus saavad kokku lauamängumeistrid, fännid ning mängufirmad, et valida välja lauamängumaailma üks peamiseid auhindu „Spiel des Yahres“, tutvustada oma uusi mänge ning kaubelda hindade üle. Igal aastal tuuakse avalikkuse ette sadu uusi mänge ning sel aastal toimub messiga samal ajal ja kohas ka „Comic Action“, kus müüakse uusi ja kasutatud koomikseid, temaatilisi t-särke, postreid ja kõike muud koomiksitega seonduvat. Samuti on see suurpärane koht sõlmimaks tutvusi, teha lepinguid või lihtsalt tutvuda lauamänguettevõtete töötajatega.

"Essen Internationale Spieltage“ võtab enda alla enamuse Esseni Messihallist, mis koosneb tohutusuurtest ruumidest, millest igaüks on vähemalt TTÜ (või Tartlastele TÜ) spordihoone mõõtu. Mess võtab enda alla 9 sellist hiiglaslikku rajatist. Sellisel tohutul maa-alal ning inimmassi sees äraeksimine ei ole just suurem vägitegu. Seepärast on messikorraldajad oma kodulehele kenasti kõigi hallide plaanid üles seadnud.

Loomulikult on kõigi tutvustavate mängude seas ka hulk selliseid, mille temaatika on tugevalt või nõrgalt seotud ulmega. Järgnevalt üritamegi lugejani tuua mõned neist mängudest, mida aastal 2012 Esseni lauamängmessil esmakordselt näha saab. Muidugi mõista ei ole see lõplik nimekiri kõigist vaadeldava žanri mängudest, kuna osad mängud ilmuvad sinna suurema reklaamita, kuid üritame anda parima, et anda mingitki ülevaadet, mida Eesti lauamängupoodidest varsti küsida võib.

Kaardimängud

Kõige arvukamalt ilmub sel aastal Essenil kaardimänge – ise-enesestki mõista on just neid (olenevalt loomulikult mängust) võrdlemisi lihtne kujundada ning ka hunnikut miniatuure sisaldava mänguga võrreldes suhteliselt odav toota. Samuti on mõistetav nende populaarsus, kuna enamus kaardimänge on siiski üpriski lühikese mänguajaga ning sobivad seega ka neile, kel ei ole huvi ega võimalust 4 või rohkem tundi mängulaua taga istuda. Seega...

Avalon


Don Eskridge poolt 2009 aastal avaldatud düstooplikust peomängust „The Resistance“ tuleb sel aastal välja iseseisev (mitte laiend) uusversioon „The Resistance: Avalon“. Nagu nimigi ütleb, toimub tegevus Arturi-aegses Britannias, kus temal ja ta liitlastel tuleb rinda pista Mordredi ja tema käsilastega. Abiks on Merlin, kes küll teab paharaste, kuid võib vihjeid anda vaid mõistatuste näol. Mängu mehaanikaks on paljudele tuttav mafia/libahundi süsteem.

Võrdlemisi vähetundud Rootsi kirjastuselt Gigantaskop tuleb aga põneva teemaga kaardimäng „Big Badaboom“, kus mängijad kehastuvad surnumanaja orjuses olevateks gobliniteks, kellel tuleb plahvatuskindlas ruumis teha võrdlemisi ohtlikku tööd: uurida oma isanda vastaste poolt loodud lõhkekehi. Mängijatel tuleb piisavalt kaua elus püsida, et nad saaks end surnumanaja käest vabaks osta. Mäng on 2005 aastal ilmunud „Badaboom“ uus täiustatud versioon.

Slavika


Ida poole vaadates, hakkab silma Poola mängumeistrite „Slavika“. Selles kauni kujundusega mängus peavad mängijad juhtima võimsaid aadliperesid, saates välja oma kangelasi koletistega kaklema, ning üritavad maad valitsevale printsessile võimalikult head muljet jätta. Tegu tundub olevat üpriski põneva seiklusmänguga, kus saab oma kaasmängijatele korralikult kodaraid jalgadesse loopida.

Vene mängfirmalt „Rightgames LLC“ tuleb eelmisel aastal inglise keelsena ilmavalgust näinud kaardimängule „Potion-Making: Practice“ kaks laiendit: „Potion-Making: Guild of Alchemists“ ja „Potion Making: University Course“. Baasmängus kehastavad mängijad maagiaõpilasi, kes peavad looma erinevaid potikesi, kasutades selleks kõiksugu põnevaid aineid. Mõlemad laiendid lisavad mängule uusi potikeste-valemeid, loitse ning reegleid. Alkeemikute laiendis lisandub võiduvõimalusena ka Tarkade kivi valmistamine ning Ülikooli laiend annab mängule juurde mitmeid võimalusi, kuidas konkurentide elu kibedamaks muuta. Baasmäng võitis aastal 2010 Venemaal kaks auhinda.

Space station


Kosmoseteemalistest kaardimängudest on oodata sel korral vähemalt kaht mängu. „Space Station“ on samuti rootslaste poolt meisterdatud mäng, milles mängijad peavad rajama kõige suurema, ilusama ja üleüldse parema kosmosejaama, mida seni veel nähtud. Kaarte mängides ehitatakse oma jaamasid, keeratakse teistele käru, topitakse jaama meeskonnaliikmeid ning parandatakse vastaste poolt tekitatud hädasid.

Kreeka ettevõttelt „Artipa Games“ tuleb mäng nimega „Among the Stars“ milles mängijad, vastupidiselt paljudele teistele mängudele, peavad sõdimise asemel rahu tagama. Äsja lõppenud sõda on jätnud kogu galaktika varemetesse ning erinevatel rassidel tuleb hakata taas kaubanduse taastamiseks rajama orbitaaljaamasid. Tegu tundub olevat võrdlemisi konfliktivaba mängiga, kus mängijate ainukeseks eesmärgiks paistab olevat hunniku punktide kogumine...

„TF22 – Load“ ei ole otseselt päris kosmosemäng, kuna mängu tegevus on suhteliselt planetaarne, kuid ulme valda kuulub see sellegipoolest. Mängu tegevus toimub 22. sajandil kaugel Panajay süsteemis, kus leidub inimkonnale kõige vajalikumat ainet valget raaniumi. Eesmärgiks on selle sodi kokkukühveldamine ning võimalikult optimaalselt laevadele ladumine. Mängu näol on tegemist eelmisel aastal ilmavalgust näinud „TF22“ mängu kaardiversiooniga. Viimast on aga süüdistatud plagiaadis, kuna väidetavalt olevat sel üpriski vähe erinevusi aastal 1988 ilmunud mänguga „Full Métal Planète“.

bad moon


Eestile lähemale tulles, ilmub soomlase Esa Wiik loomingust õudusteemaline mäng „Bad Moon“, mille ainestik tundub olevat suuresti võetud rollimängusüsteemist „Word of Darkness“, millest ka mitmeid filme on vändatud. Omavahel võitlevad iidsed vampiirikojad ning libahuntide klannid, lastes üksteisest liitrite kaupa verd välja. Hoolimata sellest, et tegu on kaardimänguga, saab karbiga kaasa ka kena mängulaua, millel erinevatel asukohtadel näpuga järge saab ajada. Väidetavalt olla mängumehaanikasse ka põnev kogus intriige sisse punutud. Kujundus igastahes on viimase peal...

Õudustemaatikaga jätkates ilmub prantslase Xavier Lardy seni esimene mäng „Phantom“. Mängu sisu on võrdlemisi klassikaline: uus perekond kolib majja, kust vanad surnud olijad ei soovi lahkuda. Järgneb põnev kakelung elavate ning koolnute vahel ning punkte loetakse selle järgi, paljudel inimestel õnnestub kummitavasse majja iga vooru lõpus jääda.

Eelnevalt mainitud Vene lauamängufirmalt tuleb sel aastal ka üks lõbusam zombi-mäng „Zombie! Run for your Lives!“, kus kuni 7 mängijat asuvad koos koolnute vastu. Koos selles mõttes, et kõik on mõtteliselt samas kohas mitte ei tee koostööd, kuigi see ei ole keelatud. Enamasti küll tähendab see „koos“ pigem seda, et üritatakse tagada, et zombid pistaksid teised nahka ning sina minema pääseks.

Kosmosemängud

Kosmoseteemalisi mänge on igal aastal paras ports välja tulnud. Tuleb aga tunnistada, et sel aastal on valik võrdlemisi niru. Otseselt kosmosega seotud lauamänge leidsin vaid 3, kuid olen võrdlemisi kindel, et paljud mängud jäid minu otsingust välja või tuuakse kaasa suurema panuseta reklaamimisse.

kosmonavts


Portugali ettevõttelt ilmub venelaste looming „Kosmonavts“, kus mängijad on kosmosekadetid ning peavad peavad sooritama viimase katse enne kosmosevägede ohvitseriks saamist. Katse sisuks on võidusõit keset liikuvaid planeete, mille käigus tuleb ka erinevatel planeetidel maanduda. Huvitav on kiirendus/aeglustus süsteem, mille tarvis tuleb kütust kulutada, kuid mis võib põhjustada paraja peavalu – kahtlustan, et tegu on siiski lihtsama süsteemiga kui „High Frontier“-is.

Sakslaste „AstroNuts“ paistab silma omapärast karikatuurse kujunduse poolest. Mängijate ülesandeks on oma TäheLaevadega ringi sõita, maanduda saladuslikel planeetidel, kohtuda kõige veidramate tulnukatega, kaevandada ressursse ning rajada kolooniaid. Tegu tundub olevat lihtsama mänguga, mida ka noorem põlvkond nautida saab. Põnev on tegevuspunktide süsteem, kus mängijad peavad arvama, mida nad veeretada võivad. Samuti ei puudu mängijatevaheline sõdimine ning täringuga määratavad sündmused.

Iron Sky


Meie põhjanaabrid on hakanud täitsa tublisti mänge tegema, kuna selle aasta Esseni messil näeb ilmavalgust laineid löönud kultusfilmi „Iron Sky“ lauamäng. Mängijad jagunevad kahe poole vahel, üksteist aidates ning samas ka kaikaid kodaratesse loopides – täpselt nagu filmis näha oli. Üksinda on raske võita, kuid koostööd tehes tuleb jälgida, et sa ise petta ei saa. Erinevalt filmist, mis keskendus tegelastele, kujutab lauamäng globaalset madinat planeedi Maa pärast. Väidetavalt olla mängul miski põnev mehaanika, mis viivat oma käigu ooteaja miinimumi – mis see on, ei tea, kuna reegleid ei ole õnnestunud kusagilt leida.

Paljudele tuttavalt P-Ameerika mängufirmalt „Stronghold games“ tuleb sel aastal välja koostöömänguga „Space Cadets“. Mängijad on täitnud oma tegelaste ammuse unistuse saada kosmoselaeva meeskonda. Jagades omavahel ülesandeid, tuleb mängijatel tähelaevaga sooritada täiesti rutiinne patrullreis ning... üritada laeva mitte õhku lasta. Väga huvitavad on just meeskonna ülesanded, mille puhul varieeruvad erinevad mängumehaanikad pokkerist doominoteni. Kapteni ülesandeks on aga seda kõike kordineerida. Mis võiks ju ometi valesti minna...

Phantom League


Laienditest rääkides ilmub soomlaste 2010. aastal välja tulnud kosmosemängule „Phantom League“ teine laiend „Phantom League: Pilot Academy“, mis muudab radikaalset senise mängu lahingusüsteemi ning lisab nn. Galaktilise tasakaalu mehaanika, mille tõttu on mängus täidetavatel ülesannetel suurem osakaal. Neile, kes mängust veel kuulnud ei ole, ütleks niipalju, et tegu on võrdlemisi mastaapse kosmoseseiklusega, mis on suuresti mõjutatud kultuslikust sarjast „Firefly“. Mäng toimub modulaarse mängulaua taga, kus juhuslikkust mõjutavad kaardid mitte täringud ning suur osakaal on ka mängsisesel suhtlusel, koostööl ning üksteisele kärukeeramisel. Tundub ka, et autor on Galaktikas hääletaja fänn, kuna esimene mängulaiend kannab nime „Phantom League: Mostly Harmless“.

Firmalt „Stronghold Games“ tuleb ka mängule „Core Worlds“ esimene laiend „Core Worlds: Galactic Orders“. Mängu enda näol on tegu massiivse kaardiladumisega, mis selles osas meenutab „Dominioni“. Sisuliselt on tegu Asumi juttudest tuttava temaatikaga, kus Impeerium on hääbumas ning perifeeria kuningriigid tõstavad pead, asudes närima viimaseid vana tsivilisatsiooni riismeid. Tulevane laiend lisab mängule laguneva kosmilise vabariigi erinevaid fraktsioone, kes üritavad omal moel tekkivast kaosest edukalt välja tulla.

Alien Artifacts


Paljudele tuttav kaardimäng „Race for the Galaxy“ saab endale juba neljanda laiendi, mis väidetavalt ei ole ühilduv mängu eelmiste lisadega. Selle asemel annab see mängule hoopis teise suuna, lisab uusi alustusmaailmu ning paneb kaasa ka kaardid viienda mängija tarvis.

Seiklusmängud

Halba seiklusmängu ei ole ilmselt väga keeruline teha, kuid sellest hoolimata pean ma tunnistama, et tean vaid mõnda, mille puhul ma tõesti aru ei saa, mida inimesed selles näevad. Geniaalselt lihtne seikluse adaptsioon lauale oli „Koopajooks“, mis ei olnud loomulikult suurem asi, kuid seni parima hinna/kvaliteedi suhtega.

Metro2033


Tuleb tunnistada, et viimasel ajal hakkavad sakslaste-ameeriklaste-soomlaste kõrvale järk-järgult tekkima ka järgmine rahvus, kust imbub järjest rohkem mänge rahvusvahelisele turule. Hobby-World tuleb välja ingliskeelse uustrükiga mängust „Metreo 2033“, mis, nagu paljud teised originaalis nende mängud, põhinevad mõne Vene kirjaniku loomingul – sel korral on tegu Dmitry Glukhovsky teosega. Mängu tegevus leiab aset Moskva metroos, kuhu enamus tuumalöökidest ellujäänud kogunenud on. Iga mängija juhib üht fraktsiooni, kus sooritades erinevaid ülesandeid ning saates oma kangelasi ja muid töllakaid teisi metroojaamu vallutama, kogutakse võidupunkte. Väga huvitavad on kasutatavad ressursid: sead, laskemoon ning seened.

Zombie-seiklustest rääkides tuleb üllatuslikul kombel Prantsuse firma Asimodee poolt üks sihuke välja, kuigi et saa öelda, et ettevõte just selliste mängudega oleks kuulsaks saanud. „City of Horror“ on zombimäng, mille eesmärgiks – oo üllatust-üllatust – on ellujäämine. Selle käigus peaks aga mängurõõmu igal juhul jätkuma, kuna mängulaud on teatud piirides mängust-mängu varieeruv ning väga suur rõhk pannakse ka üksteisele käru keeramisele. Viimast tuleb muuhulgas aga väga hästi ajastada, et elimineerida igasugune oht teise mängija vastukäiguks.

Ragami


Portugallaste trükipressi alt tuleb aga väga huvitava teemaga mäng nimega „Ragami“, kus mängijad kehastavad müütilisi tiivulisi kaitseingleid. Nende eesmärgiks on saada võimalikult vooruslikuks aidates inimesi nende probleemidega, pagendades deemoneid või aidates teisi mängijaid. Mängumehaanika hõlmab korraga nii täringuid kui ka kaarte – see võib olla kas väga hea või väga halb. Olen näinud mitmeid mänge, kus need kaks suvalise väärtuse genereerijat võimendavad suvalisust nõnda palju, et mängijal ei ole lihtsalt võimalik ise midagi otsustada („Monopol“ on siin heaks näiteks). Samas on ka mänge, kus need kaks mehaanikat töötavad koos väga kenasti („War of the Ring“ kasvõi). Eks aeg annab arutust...

Kui aga rääkida neist mängudest, mis mulle väga peale ei lähe, siis tuleb kindlasti jutuks tuua mäng „Dungeon Lords“, mis sel aastal näeb oma esimest laiendit „Dungeon Lords: Festival Season“. Aastal 2009, mil baasmäng välja tuli, olin ma meeldivalt ootusärev, kuna see mäng tõotas tuua lauamängudesse elemendi, mille „Dungeon Keeper“ oli toonud arvutimängudesse – vaheldus mängida tavapärase seiklusmängu teist poolt. Kahjuks tuleb tunnistada, et pidin selles põhjalikult pettuma. Mäng kujundati väga teistmoodi ning arvan, et sellest pikem jutt vääriks omaette artiklit. Aga laiendist... laiend annab juurde hea hulga nodi, nagu nad ikka kipuvad viimasel ajal tegema. Lisanduvad uued kollid, ruumid, lõksud, räpased loitsud ning „heade“ poolelt bard, kes utsitab oma kaaslase kangelaslikele tegudele, nõudes sult suuremaid ponnistusi oma uru kaitseks. Peale selle annab see juurde ka ühe nn. aastaaja – festival – ning mitmeid reeglimuudatusi ja võimalusi. Laiendi kasuks tuleb öelda, et see on jätkuvalt samasuguse kauni kujundusega, nagu seda oli baasmäng – ila hakkab jooksma.

Majandus

Ulmeteemalised majandusmängud? Jah, miks mitte... „Plant Steam“, „Merchant of Venus“ ja „Megacorps“ on kõik uuemast ajast päris majandusmängud, mis jagavad ka oma temaatikat ulmevallaga. Nomenklatuuri üle võib loomulikult vaielda, kuid ka see vääriks omaette artiklit...

Shafausa


Kreeklaste „Helvetia Games“ on lauamängude turul täielik uus tulija ning debüteerib oma mänguga „Shafausa“. Tegu tundub olevat üpriski põneva päkapike kaevandusmänguga, mille kujundus on üpris kena. Huvitaval kombel on päkatsite koobastesse kuidagi segatud ka vampiirid, mis nagu üldse sinna ei sobi. Ühelt poolt on tegu ehitusmänguga, kus mängijad oma kaevandusi täiustavad, elamuid rajavad ning üle-üldse üksteisega ei suhtle. Teiselt poolt aga väidab mängu tutvustus, et mängus on sees ka börsimanupulatsioonimehaanika, kuid otsest viidet sellele ma siiski käigukorrast ei leidnud.

Linnaehitusega jätkab ka mäng „Fallen city of Karez“, kus vana kuningas on surnud ning linna unarusse jätnud, uus aga otsustab oma rikkaimad vasallid linna taastama panna. Sihuke suhteliselt vana ja väsinud jutt. Ülikud aga esindavad erinevaid gilde, kelle ülesanded ei pruugi olla kõige eetilisemate vaadetega. Seega tuleb mängijatel ühelt poolt mängida ausat ning truu isandat ning teiselt poolt ahnet ning umbisiklikku gildi. Põhimõtteliselt aga tuleb teineteisele ka korralikult käru keerata, kuna isandad peavad palkama kangelasi, kes tagaksid linna julgeoleku. Samas aga, kui rivaalitsemine liialt suureks läheb, saab kuningas vihaseks ning kõik kaotavad. Lisaks eel-öeldule tuleb tunnista, et mängu kujundusega on tõsiselt vaeva nähtud...

Goblins inc


„Goblins Inc.“ on mäng, milles mitu goblinite suur-ettevõtet on otsustanud ehitata viimsepäevaroboti ning otsivad tegevdirektorit. Selleks saad sina! Kaasgoblinitega tuleb sul kaasa lüüa veristes lahingutes teiste ettevõtetega, neid õhku lasta ning ennastohverdavalt tagada ettevõtte eesmärgi täitumine, kuna sõnas „meeskond“ ei ole „G“-d.

Mitte küll otseselt, kuid vähemalt osaliselt majandusmänguks, saab lugeda mängu „Colonies“, kus kauges galaktika otsas üritavad mängijad üles ehitada edukat tsivilisatsiooni. Iga mängija juhib ühe fraktsiooni valitsust, millel on ligipääs ühele unikaalsele ressursile... No andke andeks, kes kurat mõtleb välja sihukest varianti utoopilisest ühiskonnast – see on põhimõtteliselt sama, kui öelda neile, et näete, siin on planeet, minge sõdige seal meie meeleheaks. Tuleb tunnistada, et mängus on sees ka mingisugune hääletusmehaanika, mis võib sellele lisada meeldivat mängijatevahelist suhtlust ning mööda ei saa vaadata ka tehnoloogiate aretamisest, mis annab mängule hoopis teise mastaabi. Kui nad vaid seda hästi oleks teinud.

Toonitan taas – see ei ole lõplik nimekiri, kuna ka viimasel hetkel võib leida BGG'st mõne uue seal ilmuva mängu, mida selles artiklis ei leidu. Üritasin sellest teadmisest hoolimata tuua võimalikult pädevalt lugeja ette need ulmelised mängud, mida sel aastal tootjatelt messil ning edasimüüjatelt poodides leida võib. Kui aga nüüd huvi tekkis, siis otsige üles mõni sõber, kes messile suundumas ja paluge tal teile see karbike kaasa tuua. Teine võimalus on aga kas Ludo või Lauamängud.ee poodi kobida ning neile oma soovist teatada – kummastki seltskonnast on minuteada sel aastal minejaid. Kel aga jube himu nimekirja täiendada, võib seda kommentaariumis teha.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0767)