1. Oled öelnud enda kohta, et sa töötad IT-valdkonnas, loed ja kirjutad võimalusel iga päev ning tegelesid kunagi aktiivselt analoogfotograafiaga ja seda edukalt - kaks näitust siiski, see juba näitab midagi. Ehk siis oled loominguline inimene, aga – seda on vähe! Räägi lugejatele endast veidi rohkem, kes sa veel oled?
Ma olen
igapäevaselt erinevates rollides. Eelkõige olen ma ema, see tuleb esimesena ja
siis kõik muu. Olemuselt olen ma kohati rahutu ja selle tõttu on mul olnud ka
erinevaid huvisid. Olen sukeldunud, orienteerunud, käinud õppimas, kuidas ise
sandaale teha või kangast trükkida jne. Fotograafia oli pikka aega üks mu
peamisi loomingulisi väljendusviise, kuid ühel hetkel tunnetasin, et seisan
paigal ega arene selles valdkonnas enam edasi. Üks etapp elus sai läbi, kuid
sellest saadud kogemusi kasutan endiselt.
2. Millal, miks ja kuidas hakkasid kirjutama ja mis oli see kibe mari või
joovastav jook, mis sind selleni viis? Kui palju leiad ühist fotograafial ja
kirjutamisel?
Kirjutasin keskkoolis, kuid väga keskpäraselt. Koolilehe juures olin mõnda aega tegev. Vahelduva eduga kirjutasin väikeseid emotsiooni ajel tekkinud värsse sahtlisse kogu aeg.
Arvan, et aktiivsemalt hakkasin uuesti kirjutama 2010. aasta paiku, kuid mitte järjepidevalt. Vahel kujunesid pausid mitme aasta pikkuseks ja lood jäid ka lõpetamata. Ühe loo ma 2014 kirjutasin ulmejutuvõistluse jaoks. See sai ka võistlusele esitatud. Alates 2021. aastast saab öelda, et kirjutan regulaarselt ja lood saavad ka lõpetatud.
Kirjutamine on minu jaoks teraapiline. Ma saan minna teistsugusesse maailma, saan panna tegelasi rääkima ja tegutsema mulle meelepärasel viisil. Kõige enam soovin ma praegu, et mul oleks selliseid vabu päevi, kus ma ärkan hommikul, teen tassi kohvi ja saan hakata segamatult kirjutama.
Fotograafia
ja kirjutamine on ikkagi erinevad vormid. Ühel juhul antakse vaatajale pilt ja
ta kirjeldab endale, mida ta seal näeb. Teisel juhul antakse lugejale
kirjeldus, mille baasilt ta ise enda peas pildi loob. Mõlemal on omad reeglid
ja väljakutsed.
3. Kirjutad Reaktorisse iga kuu kaastöö, artikli. Nüüd võtad enda kanda osaluse Erektoris. Võid sa öelda, miks sa seda teed? Vaevalt, et sellepärast, et aega on jalaga segada.
Artikliseeria teema on minu jaoks huvitav ja paneb proovile erinevad oskused. Juba paari kuuga olen ma puutunud kokku väga huvitavate kirjanikega. Minu jaoks täiesti harukordne leid oli omas ajas tuntud ja tunnustatud Elisabeth Aspe, kes kirjutas vahemikus 1881-1891 neli raamatut. Tegemist ei ole ulmega, mistõttu artiklite sarjas ta kajastamist ei leia, kuid ma plaanin ise tema teostega rohkem tutvuda. Neid nimesid on veelgi, kes uurimise käigus on esile kerkinud. Seega kogu see ettevõtmine rikastab minu enda kirjanduslikke teadmisi väga suurel määral. Lisaks õpetab see mõtteid koondama ja väljendama.
Erektori numbris osalemine on teene praegusele peatoimetajale.
4. Ja nüüd küsimus klassikavaramust – sa kirjutad ulmet, aga miks? Miks just
nimelt ulme?
Ulme puhul on võimalik olla vaba teatavatest piirangutest. Tegelased võivad
lennata või võluda või teha veel teab mida, mis muude žanrite puhul kõne alla
ei tuleks.
Vabadus
luua täiesti uus maailm, võimalus olla kummaline ja veider. Ulme annab
võimaluse luua alternatiivset reaalsust või unistada, mis võiks tulevikus
juhtuda.
5. Kui reastaksid pingeritta ulmekirjanduse kolm põhiliiki, ehk teaduslik
fantastika, fantasy ja õudus, siis milline see pingerida oleks? Et ruumi
täita, siis võid lisada ka iga žanri taha oma lemmiku selle žanri
esindaja.
Fantasy, siis tükk tühja maad ja siis teaduslik fantastika...ning
õudus ei ole pigem pingereas. Tühja maa täidavad muud žanrid nagu luule, krimi,
jne.
Kindlaid lemmikuid ei ole fantasy puhul. Leidub autoreid, kelle teoseid olen rohkem lugenud ja neid olen ka varasemas intervjuus nimetanud. Näiteks Ursula K. Le Guin või Peter V. Brett. Viimasel ajal loen ka palju Eesti kirjanike ulmet.
6. Kuidas lugu üles ehitad, millest
alustad ja milliste väljakutsetega seisad lugu kirjutades silmitsi ja kuidas
neist üle saad?
Vahel
tekib esimesena mingi jupp dialoogi. Vahel näen kuskil midagi, mis mind
inspireerib. Vahel on see üks lause või pealkiri, mis
tekib. Insipiratsioon on igal pool. Sealt edasi formuleeruvad tegelased, tekib keskkond ja olustik. Väga tihti
tekib lugude puhul blokk just keskel. Mul on algus ja ma tean, kuhu pean välja
jõudma, aga kuidas ma sinna jõuan, seda ei suuda välja mõelda. Nii seisavad
mõned lood ka praegu ja ootavad, et tegelased uuesti liikuma saada. Idee,
kuidas edasi liikuda, võib tekkida täiesti ootamatult. Aitab, kui koostada
kondikava ja proovida seda jälgida, kuid alati ei õnnestu ka see.
7. Mis eristab sind teistest
autoritest sinu enda arust? Et miks peaks keegi just sinu tekste lugema?
Kui peaksin midagi nimetama, siis tooksin välja, et minu tekstides on palju rõhku pandud tunnetele. Minu jaoks on oluline ka armastuse kujutamine, aga ka ohverdused ja kaotused.
Ei pea
tingimata lugema minu tekste, tähtis on, et inimesed üleüldse loeksid.
Tänapäeva kiires maailmas on teistsuguste meediumite tarbimine muutunud palju
igapäevasemaks ja süvenemist vajav lugemine kipub tahaplaanile jääma. Mul on
hea meel, kui inimesed ka minu tekste loevad. Lisaks on oluline, et proovime
hoida eesti keelt ja seda rikastada.
8. Su esikteos ei olnud
teps mitte lühijutt “Vikatimees”, vaid
Lyyli Suuki pseudonüümi all avaldatud
romaan ”Veri mäletab, ” mis paraku ulmefändomist kaugelt mööda läks. Samas
õnnestus sul Autorihüvitusfondist saada
raamatukogulaenutuste eest summa, mille
suurus isegi kogenud ulmekorüfeedel lõua rippu vajutas. Kuidas sa seda
seletaksid ja mis sa arvad, ehk mängid mõttega, mis oleks juhtunud, kui teos
oleks jõudnud ka ulmefändomini?
Ju siis midagi kõnetas inimesi sisukokkuvõttes. Kirjutatud sai pressiteade, mille korjas üles Postimees ning lisaks sotsiaalmeediale ilmus reklaam ka ajakirjas. Ehk siis turundusega sai veidi tegeletud. Arvestades, et tegu on suhteliselt nõrga teosega, siis vaevalt ulmefändomini jõudmine väga midagi muutnud oleks.
9. Kirjastasid raamatu ”Veri mäletab”
ise, aga miks? Miks sa ei pakkunud seda mõnele kirjastusele või ei saatnud
näiteks romaanivõistlusele?
Tegin
mõlemat. Kirjutasin seda teksti ka ringi. Ja lõpuks avaldasin ise. Sain tänu
sellele hindamatu kogemuse, kuidas kogu see protsess tervikuna käib.
10. Räägime järeldustest. Nagu mulle teada, puudusid sul enne ”Veri mäletab”
avaldamist igasugused teadmised kirjastamisest ja seega, mida tegid õigesti,
mida valesti ja mida õppisid?
Kirjutada oleks saanud selle teksti teisiti. Kõiki kulusid, mida ma tegin, ei ole tegelikult vaja teha. Näitena oleks tulnud rohkem leida erinevaid testlugejaid. Keeletoimetusele oleks tulnud panna rohkem rõhku, sest lõpptulemus logiseb. Aidanud oleks korrektuuri lugemine ka kellegi teise poolt, et kõik vead kätte saada. Õppisin sellist projekti juhtima ja olin osaline kõigis etappides alates kirjutamisest kuni selleni, et peale ilmumist tuleb tegeleda reklaami ja müügiga.
11. Arvan ise ”Veri mäletab” kohta, et see on kirjutatud tohutu
potentsiaaliga inimese poolt, kel on umbes null kogemust romaani kirjutada. Mis
pilguga sa ise nüüd, aega hiljem, enda
esikteose peale vaatad?
Mul oli suur tahe seda teha, tõestada endale, et ma suudan. Tagantjärele tarkus
on alati täppisteadus ja täna tagasi mõeldes saaks paljutki teisiti teha.
Alustades näiteks valitud kirjutamisvormist. Samas on see hindamatu kogemus, ka
kriitika osa, sest see on mind kirjutajana palju kasvatanud ja aidanud. Suures
plaanis olen ma endiselt rahul, et seda tegin ja kuidas tegin.
12. Ilmusidki Eesti ulmekogukonda oma ”Vikatimehega” nagu välk selgest taevast.
Samas ei olnud sul see esimene kord jutuvõistlusel osaleda. Mis arvad, miks või
mida sa tegid teisiti, et sel korral paremini läks, ja kas sisetunne ütles, et
seekord lähen nüüd küll vähemalt äramärkimise peale välja vms?
Ma pühendasin rohkem tähelepanu tehnilisele poolele. Lasin tekstil settida ja
täiendasin siis seda vastavalt sisetundele. Lühemat teksti on võimalik paremini
ka uuesti ja uuesti üle lugeda. Püüdsin jõuda selleni, et tekst voolaks ja
oleks sujuvalt loetav. Ma ei oodanud midagi ja selle tõttu tuli saavutatud koht
üllatusena.
13. Su ”Vikatimeest” on tunnustanud või pigem taevani kiitnud lisaks jutuka
žüriile veel nii Jüri Kallas, Manfred Kalmsten, Elar Haljas jne. Tuleb see
sulle üllatusena ja kuidas selline tagasiside sulle üldse mõjunud on?
Ma ei
seadnud „Vikatimehele“ mingeid suuri ootusi, et pettumusi vältida, ja see
tähendas, et üllatusmoment oli suurem. Loomulikult mõjub positiivne tagasiside
motiveerivalt, aga tänulik olen ma igasuguse tagasiside eest. Vaieldamatult on
see hea tunne, kui kirjutatud tekst lugejat puudutab. Positiivne innustab ja
negatiivne õpetab, mõlemad on vajalikud.
14. Millised on kirjutamise osas tulevikuplaanid ja kas äramärkimine
jutuvõistlusel on nende teostamise osas innustavalt mõjunud?
Loodan, et
peagi saab vajaliku rahastuse ja ilmub hopepunki kogumik, kus nimekate
autorite kõrval on ka minu lugu välja tulemas. Aasta teiseks pooleks on
kogumikuplaanid, mis tähendab, et praegu proovin keskenduda lugude
kirjutamisele. Esimest korda kirjutan lugu ka kahasse, mis on omamoodi kogemus.
Seni on see kulgenud väga rahumeelselt ja ilma suurte vaidlusteta.
Jutuvõistlusel ära märkimine on kindlasti andnud hoogu juurde, et rohkem
kirjutamisele pühenduda.