KUU ARVUTIMÄNG: "Legend Zeldast: Aastaaegade oraakel" ja "Ajastute oraakel" (17. veebruar)

"Legend Zeldast" on "Nintendo" frantsiis, mille esimene mäng ilmus 1986. Siin on 8. ja 9. mäng, mis avaldati 2001 korraga. Mängumootor on sama ja sisugi on märkimisväärselt sarnane. Siiski keskendub "Aastaaegade oraakel" pigem mürglile ja "Ajastute oraakel" pigem mõistatuste lahendamisele. Esimeses saab Link Aastaaegade Varda abil muuta aastaaega: talvel on veekogud jääs ja neid mööda saab kõndida, suvel viinamarjaväädid kasvavad ja nende abil saab üle müüride ronida. Teises mängus reisib Link Aegade Harfi abil minevikku ja tulevikku. "Nintendo" püüdis korraldada mängunduses revolutsiooni, luues kaks mängu, mis saavad omavahel suhelda niihästi salasõnade kui Game Link kaabli kaudu. "Nintendo" eeldas, et mõlemad mängud ostetakse korraga, ja tõepoolest kumbagi müüdi 4 miljonit eksemplari. Kriitikutelt said mängud läbinisti kiita, mõni pidas neid aasta parimateks mängudeks, laideti üksnes heli kvaliteeti. Kuigi äriliselt olid mängud edukad, jäi revolutsioon tulemata ja tänapäevani arvutimängud üldjuhul üksteisega ei suhtle.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Legend_of_Zelda:_Oracle_of_Seasons_and_Oracle_of_Ages

 

Rohkem ulmet artiklite seas polegi. Kuid soovitada võib artikleid inglise krimikirjanikust Dorothy L. Sayersist (1893–1957) ja inglise maadeavastajast Ernest Shackletonist (1874–1922).

 

KUU LOOM: jääkaru (27. veebruar, rahvusvaheline jääkarupäev)

Jääkaru on suurim maismaakiskja. Täiskasvanu kaalub 300–600 kg, emane on väiksem. Võitluses agressiivsema grisliga tõmbub jääkaru tavaliselt tagasi, mitte et ta peksa saaks, vaid sest et targem annab järele. Nad arenesid pruunkarudest vähem kui miljon aastat tagasi ja on siiamaale võimelised ristuma. Geenitriiv toimub pigem jääkarude poolt pruunkarude poole, see tähendab, et isased jääkarud paarituvad emaste pruunkarudega, kes seejärel pojad pruunkarudena üles kasvatavad. Praeguseks välja surnud iiri pruunkarude genofondist oli 21,5% jääkaru päritolu (maailma keskmine on 9%). Massiline hübridiseerumine lõppes 200 tuhat aastat tagasi ja on tänapäeval haruldane. Jääkarud kõnnivad ja galopeerivad, aga ei traavi. Nad ujuvad kiirusega 6 km/h, mis vastab inimeste maailmarekordile 1500 m vabaujumises. Nad suudavad sukelduda 3 minutiks ja ujuda vahetpidamata 3½ päeva. Kuigi karurünnakut kirjeldas juba Jules Verne "Kapten Hatterase seiklustes", pole need nii sagedased kui arvatakse: aastail 1870–2014 registreeriti maailmas 75 karurünnakut, milles hukkus 20 inimest, see tähendab, et mõnel aastal ei toimu ainsatki karurünnakut.

https://en.wikipedia.org/wiki/Polar_bear

 

KUU LILLEPILT: Ivar Leidus pildistas harilikku näsiniint. (1. veebruar)

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Daphne_mezereum_flowers_-_Keila.jpg

 

KUU MINERAALIPILT: Ivar Leidus pildistas stelleriiti. (11. veebruar)

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stellerite_-_Takat,_Imilchil,_Midelt_Province,_Dr%C3%A2a-Tafilalet_Region,_Morocco.jpg

 

KUU ASTRONOOMIAPILT: Leland Melvin (15. veebruar, 60. sünnipäev)

Leland Melvin on ameerika neegerastronaut, aga mitte esimene ega teine, vaid kolmeteistkümnes. Ta läks Richmondi Ülikooli õppima ameerika jalgpalli ja lõpetas bakalaureusekraadiga keemias, misjärel lõpetas Virginia Ülikooli materjaliteaduse magistrina. NASA astronaudikoolitust alustas ta 1998. Kosmoses käis ta kaks korda, veebruaris 2008 ja novembris 2009, mõlemad kestsid 13 päeva, mõlemad viisid Rahvusvahelisse Kosmosejaama ja kummagi jooksul käis Melvin 3 korda avakosmoses. Veebruaris 2014 läks ta NASA-st erru ja seejärel sukeldus telepurki: juba NASA ajal (2010) osales ta saatesarjas "Top Chef" ning pärast sarjades "The Dog Whisperer", "Dogs" ja saatejuhina "Child Genius". Ta avaldas kaks raamatut, mõlemad kosmoselendude kohta, ja tal on kaks pirakat koera.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leland_Melvin.jpg

 

ESIMENE ARVUTIMÄNGULOEND: "Lego filmi" auhindade loend (2. veebruar, 10. aastapäev)

"Lego film" on ameerika sajaminutiline 2014. aasta animeeritud seikluskomöödia, mida levitas "Warner Brothers". 60–65 miljoni dollarilise eelarve juures teeniti üle maailma tagasi 468 miljonit dollarit. Selle peategelane, ehitustööline Emmet, näeb kahtlaselt Super Mario moodi välja. Sisu – Emmet ühineb vastupanuliikumisega ja aitab sel võidelda türanliku ärimehe vastu. Film sai 76 nominatsioonist 39 võitu, mis on väga kõva protsent. Muuhulgas kandideeris ta "Oscarile" parima originaallaulu kategoorias, "Kuldgloobusele" parima animatsioonina, "Grammyle" filmilaulu kategoorias, "Hugole" ja "Nebulale" filmina ning "Saturnile" animafilmina (viimase võitis). Parima animafilmi auhinnale "Annie" kandideeris ta 6 kategoorias, millest võitis ühe (filmistsenaarium). "Mädanenud Tomatid" kiidavad heaks 96% ulatuses.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_accolades_received_by_The_Lego_Movie

 

TEINE ARVUTIMÄNGULOEND: Nuovo auhind (23. veebruar)

Nuovo auhind ehk Innovatsiooni auhind on Sõltumatute Mängude Festivalil alates 2009 välja antav auhind. See festival toimub igal aastal Mängutootjate Konverentsil, mis on üks suurimaid kokkusaamisi indie-videomängutööstuses (indie on lühend sõnast "indipendent" ehk "sõltumatu"). See festival toimub alati Californias, nii et võib aimata, mis riigi mängutööstust eelistatakse. Auhind antakse abstraktsele, ebatavalisele või lühimängule, mis avardab meediumi ja seda viisi, kuidas me mängudest mõtleme. Auhinna suurus on 5000$, mille peale suured mängutootjad vilistavad. Auhinnatud mängud ei saagi üldjuhul tuntuks, seni auhinna saanud 16 mängust pole pooltel vikipeedias oma artiklitki. Tänavune laureaat on "Anthology of the Killer".

https://en.wikipedia.org/wiki/Nuovo_Award

 

KUU MATERJAL COMMONSIS

 

KUU MAJANDUSPILT: Beckumi kahemargane (4. veebruar)

Kas olete kunagi mõelnud, et kilplased võivad olla paberrahal kujutatud? Sakslased tegid selle ära 1918. aastal Beckumi linnas, mis tänapäeval jääb Põhja-Rein-Vestfaali liidumaale. Linna maa-alal elati juba kiviajal, linna õigused sai 1224 – sel ajal toimus eestlaste muistne vabadusvõitlus. 1827 asutati linna esimene tsemenditehas ja mõnda aega oli Beckum maailma suurim tsemenditootmise piirkond. Tsementi toodetakse seal tänini. Elanikke on 37 tuhat nagu Kohtla-Järvelgi. Pärast Esimest Maailmasõda oli linnal rahahäda ja selle leevendamiseks anti välja hädaraha, kus kõigil kupüüridel kujutati eneseiroonia korras kilplaste seiklusi. Küllap ulmefännid on näinud Priit Pärna animafilmi "Kilplased" ja selle põhjal valminud koomiksiraamatut. Seal kilplased avastavad, et vana müüri peale on kasvanud lopsakas rohi, ja otsustavad lehma sinna üles vinnata, et see rohu ära sööks. Vaat seda kahemargasel rahatähel kujutataksegi.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Beckum_2_Mark_Kuh.jpg

 

ESIMENE VANAFILM: "Võlur Oz" (1. veebruar, 8 minutit)

See on 8 minuti pikkune ameerika 1933. aasta animafilm, väidetavalt maailma esimene värviline animafilm. Filmi tegemisel kasutati "Technicolori" tehnoloogiat, kuid ilma vajaliku litsentsita, mistõttu kinodes tohtis seda näidata üksnes mustvalgena. Commonsi versioon on ikka värviline, vaadake julgesti. Stsenaristiks on märgitud kolonel Frank Baum, see tähendab kuulsa kirjaniku L. Frank Baumi poeg kolonelleitnant Frank Joslyn Baum. Muidugi ei saa raamatut 8 minutisse kokku pressida, välja on jäetud Arglik Lõvi, kuri nõid ja muntškinid. Ei tea, mis värk Baumil oli tüdrukute aluspesuga, aga nii Dorothy kui teiste tüdrukute aluspükse näidatakse alailma. Võlur Ozi turvamehed on nähtamatud, kuid kannavad nähtavaid raudrüüsid. Ozi kana muneb 7 muna ja igaühest tuleb välja isesugune elukas, kõik kahe looma ristsugutised, erandiks viimane muna, mis hakkab kontrollimatult paisuma ning mida Oz ja Dorothy kaaslased püüavad hävitada.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_Wizard_of_Oz_(1933)_by_Ted_Eshbaugh.webm

 

TEINE VANAFILM: "Kontrolli üle" (4. veebruar, 76 minutit)

See on tunni ja veerandi pikkune ameerika 1930. aasta komöödiafilm, mille eeskujuks oli 1920-ndate koomiline raadiošõu "Amos'n'Andy". Seal mängisid kaks valget näitlejat neegreid ja siin filmis samuti. Minule tundus nende esitus täiesti adekvaatsena. Täitsa huvitav mõte on teha valgele publikule valgete näitlejatega film neegritest, aga ligi miljoniline eelarve saadi kahekordselt tagasi, nii et töötas küll. Amosel ja Andyl on taksofirma "Fresh Air Taxicab Company, Incorpulated", millel on üksainus takso, seegi vaevu sõidukõlblik ja katuseta. Nad palgatakse Duke Ellingtoni (kes mängib iseennast) peole transportima. Andy astub vabamüürlaste hulka ja peab läbima katse: veetma öö kummitavas majas ja otsima seal üles peidetud dokumendi kirjaga "Kontrolli üle". Tegelikult kummitavad seal ainult murdvargad. Ja mis oleks komöödia ilma armastuse võiduta? Võib-olla olen vähenõudlik, aga kõlbas vaadata küll.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Check_and_Double_Check_(1930)_by_Melville_W._Brown.webm

 

KOLMAS VANAFILM: "Gabby püüab kala" (8. veebruar, 7 minutit)

1940–41 valmistas Max Fleischeri kompanii (režissöör oli tema vend Dave) kuuajaste vahedega 8 6–7 minuti pikkust animafilmi koomilisest mehikesest Gabbyst ja see on neist eelviimane. Gabby läheb kala püüdma, aga õigupoolest püüab hoopis kala Gabbyt. Gabby häält teeb Pinto Colvig, kes rohkem on tuntud Walt Disney filmidest Kupina ning "Lumivalgekesest ja seitsmest pöialpoisist" Toriseja ja Unimütsina. Kala häält teeb ja ülejäänud rolle mängib Jack Mercer, kes rohkem on tuntud Popeye'na. Mingi meistriteos see nüüd küll pole, siiski ma vaatamist ei kahetse.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gabby_Goes_Fishing_(1941).webm

 

NELJAS VANAFILM: "Hiiglaslik Gila koletis" (9. veebruar, 74 minutit)

See on tüüpiline B-kategooria õudusfilm. Valmis 1959. Näitlejaid oli 23, enamasti noored, aga ainult 2 kohta neist on vikipeedias artikkel ja neistki üks oli iseend mänginud raadio-DJ. Miks ei saanud kuulsaks naispeaosaline Lisa Simone, on selge: kuigi ta on hurmav kaunitar ja esindas Prantsusmaad 1957 Miss Universumil, räägib ta inglise keelt tugeva aktsendiga. Miks ei saanud kuulsaks meespeaosaline Don Sullivan, kuigi ta on hakkaja noormees ja laulab suurepäraselt, jääbki arusaamatuks. Seevastu Fred Graham oli kogenud B-filmide staar, šerifi rollis mängis ta kõik teised üle ja kujunes minu jaoks peategelaseks. Gila koletis ehk žilatjee on ainus USA-s elav mürgine sisalik ja kuni poolemeetrine, aga võtetel kasutati hoopis samasse perekonda kuuluvat mehhiko habesisalikku ehk eskorpioni, mis kasvab kuni 90 cm pikaks. Filmis pidi sisalik olema hiiglaslik, mistõttu tema jaoks ehitati maja ja silla mudel ning selle juurde pandi mudelautod. Filmitegijad olid vist pettunud, et sisalik käitus ettevaatlikult ega tekitanud nii palju pahandust kui nad lootsid. Kriitikute sõnul polnud film õudne, kuid seal oli palju meeldivaid tegelasi.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:THE_GIANT_GILA_MONSTER.webm

 

VIIES VANAFILM: "Glen või Glenda" (11. veebruar, 74 minutit)

1953. aasta dokudraama transvestismist, peaosas Ed Wood, kes oli ise transvestiit. Ta mängib Gleni, kes on heteroseksuaal, kuid armastab kanda naiseriideid. Tema tollane pruut Dolores Fuller mängib Gleni pruuti, kes lõpuks aktsepteerib oma peigmehe kommet – tegelikkuses jättis Fuller 1955 Woodi maha, sest tahtis meest, kes oleks lõpuni mees. Bela Lugosi mängib seksuoloogist jutustajat. Filmi eesmärk on sallivuse palumine transvestiitide suhtes. Suurbritannias "Glen ja Glenda" keelustati 1958 ja oli keelatud kuni 1995. aastani. Seda filmi peeti sageli kõigi aegade halvimaks ja Wood valiti 1980 kõigi aegade halvimaks režissööriks, aga pärast seda hakkas arvamus filmist järjest paranema. Mina ütlen: pole ta nii halb ühti, ma olen hullematki saasta näinud. Näitlejaskonnast viimasena suri 2017 Conrad Brooks, kes selles filmis mängis nelja rolli.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Glen_or_Glenda_(1953)_by_Ed_Wood.webm

 

KUUES VANAFILM: "Moana" (13. veebruar, 90 minutit)

"Moana" oli 1926. aasta poolteisetunnine ameerika film, mida režissöör Robert Flaherty nimetas dokumentaalfilmiks, kuid tegelikkuses leiutas ta selle filmiga uue žanri ingliskeelse nimega docufiction, mis on dokumentaal- ja mängufilmi vahepealne. Pärast seda, kui 1922. aasta film Kanada inuittidest "Põhja Nanook" läks väga edukalt, püüdis Flaherty oma tollast edu korrata filmiga, mille tegevus toimub Samoal. Alguses pidi sellest saama dokumentaalfilm, aga Flaherty läks selle piiridest ruttu välja, valides kohalikke, keda pidas fotogeenilisemateks, ja kujutades neid peresidemetes, mida tegelikult polnud. Ta laskis tüdrukutel ringi liikuda katmata rindadega, ehkki tollal olid samoalased sellest kombest juba loobunud. Flaherty võttis võtetele kaasa oma naise ja kõik kolm tütart, kellest noorim, Monica, oli tollal 3-aastane. Ajastule kohaselt oli film tumm. Kuid 1975 sõitis Monica Samoale tagasi ning valmistas filmile helitausta, lastes samoalastel omakeelse dialoogi ja laulud dubleerida.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Moana_(1926).webm

 

SEITSMES VANAFILM: "Bourrichonide perekonna reis" (15. veebruar, 15 minutit)

See Georges Méliès' 1913. aasta veerandtunnine film on otsast otsani täis filmitrikke ja sellepärast väärib vaatamist. Bourrichonide pere põgeneb võlausaldajate eest ja veedab kummitavas kõrtsis öö, mis on nii hirmus, et pere otsustab pigem koju tagasi tulla ja võlad ära maksta. Imelikuks läheb asi juba restoranvagunis. Kaevu kukkunud inimese väljaaitamise stseen oli väga veider. Isegi kui ta polnud sedasi mõeldud, on see film ulmelisem paljudest ulmefilmidest.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Le_Voyage_de_la_Famille_Bourrichon_(1913)_by_Georges_M%C3%A9li%C3%A8s.webm

 

KAHEKSAS VANAFILM: "Detour" (19. veebruar, 68 minutit)

"Detour" tähendab inglise keeles ümbersõitu, aga kogu filmis pole ühtki ümbersõitu, nii et pealkiri tundub mulle eksitavana. Film valmis 1945, eelarve oli 20–100 tuhat dollarit ja tagasi tõi miljoni, nii et asjalik B-kategooria film. Peaosades olid Tom Neal ja Ann Savage, kes kumbki polnud esimese suurusjärgu täht. Savage'ile oligi see film tema näitlejakarjääri tipp ja ühtlasi enim rahuldust pakkunud film. Kui tavaliselt oli naisnäitleja ülesanne ringi hõljuda ja ilus olla ning olla tublile meestegelasele auhinnaks tema tubliduse eest, siis see film nüüd küll selline pole. Sellepärast hakati filmi aja jooksul järjest enam hindama ning juba 1992 võeti film säilitamisele Kongressi Raamatukogus. Samal aastal tehti filmist uusversioon, mis aga nii kuulsaks ei saanud. Film põhineb 1939. aasta romaanil, mis samuti kuulsaks ei saanud. Sisu ka ühe lausega ... Juhtub, et inimene vajub peaaegu mitte eksides järjest sügavamale mutta, kuni lõpuks polegi enam väljapääsu. Näitlejaskonnast viimasena suri Savage aastal 2008.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Detour_(1945)_by_Edgar_G._Ulmer.webm

 

ÜHEKSAS VANAFILM: "Suur valge vaikus" (26. veebruar, 108 minutit)

See on 1924. aasta inglise dokumentaalfilm 1910–13 toimunud Terra Nova ekspeditsioonist Antarktikas alates selle väljasõidust Uus-Meremaal. Režissöör ja stsenarist oli ekspeditsioonil osalenud Herbert Ponting, kes filmis lihtsalt kõike, mis ette juhtus, nagu pingviine ja hülgeid, mis polnud üldse ekspeditsiooni põhieesmärgiga seotud, aga sellegipoolest jäi mulle paremini meelde kui muu. Seegi on väärtuslik, sest Ponting oli üldse esimene filmitegija Antarktikas ja paljudest liikidest tegi ta kõigi aegade esimesed filmivõtted. Ekspeditsiooni käigus püüdis Robert Scott esimesena jõuda lõunapoolusele ja jõudiski, aga mitte esimesena, vaid kuu aega pärast Roald Amundsenit. Tagasiteel Scott hukkus koos oma meeskonnaga 20 km kaugusel Ühe Tonni Depoost, kus neid ootas terve tonn toitu ja muud varustust. Kriitikud kiitsid Pontingu jutustamisoskust asjades, mida ta ise ei saanud näha ega filmida – Scotti retk lõunapoolusele.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_Great_White_Silence_(1924).webm

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0669)