Irritator challengeri mount 01

Ihtüovenaator


ESIMENE VÄLJASURNUD ELUKAS: ihtüovenaator (2. juuli)

Ihtüovenaator elas varakriidis 125–113 miljonit aastat tagasi.

Teada on üks liik, mis avastati 2010. aastal Laosest. Nimi tähendab kalajahtijat. Ta oli 8½–10½ m pikk ja kaalus 2,4 tonni. Hambad olid lihtsa koonuse kujuga, sileda servaga. Eeldatavasti oli ta poolveelise eluviisiga nagu krokodill ja põhiliselt kalatoiduline, sest muud on raske selliste hammastega süüa. Ta kuulus spinosauruste hulka ning nagu paljudel spinosaurustel (ja krokodillidel), oli ihtüovenaatorilgi selja peal hari. Ainulaadne oli aga see, et tema hari oli kaheosaline ja meenutas sinusoidi kaht kaart. Saba kohta on oletatud, et vees liikus see vinka-vonka nagu krokodillil ja aitas ujuda. Jäsemeid pole veel leitud, aga kõik spinosaurused kõndisid kahel jalal ning neil oli kaks hästiarenenud kätt suurte pöidlaküüntega.

KUU ULMEAJAKIRI: Science-Fiction Plus (10. juuli)

Hugo Gernsback asutas elu jooksul üle 50 ajakirja, nende seas Moneymaking (kunst, mida ta ise selgeks ei saanudki), French Humor ja Sexology. Pärast 1936. aastat ta enam ulmega ei tegelenud, kui välja arvata Science-Fiction Plus, mida ilmus seitse numbrit, kõik 1953. aastal. Peatoimetaja oli Sam Moskowitz.

Läbimüügile mõjus halvasti see, et juttude põhirõhk oli 1930-ndate juttudel ja autoritel (ajast, kui Gernsback viimati ulmega tegelenud oli), mis andis ajakirjale arhailise mulje. Aeg oli edasi läinud ning tema faktidele ja lugejaskonna harimisele suunatud fookus ei läinud enam rahvale peale. Peale selle oli vahepealse paarikümne aastaga ulmejuttude tase märgatavalt tõusnud ja konkureerivad ajakirjad olid kirjanduslikult paremad. Siiski oli SF+ esimene, kes avaldas Anne McCaffrey loomingut.

Science fiction plus 195312

KUU TEHNIKA: K-25 (16. juuli)

K-25 oli koodnimi, mis anti Manhattani projekti käigus välja töötatud uraani rikastamise programmile. Edaspidi kandus see nimi üle Tennessees Oak Ridge'is asuvale uraanirikastusjaamale. Jaama asukoht määrati kindlaks 1943. aasta mais ja tööd algasid oktoobris. Ehitati maailma kõige suurem hoone, mis ületas pisut Pentagoni – kui mitte põrandapindalalt, siis mahult kindlasti.

Tipphetkel 1945. aasta mais oli seal 25 tuhat töölist. Tootmine käivitus 1945. aasta veebruaris. Uraani rikastamiseks kasutati gaasilise difusiooni meetodit. Nõukogude tuumaprogramm kasutas seevastu ultratsentrifuugimise meetodit, mis osutus tõhusamaks. 1950-ndate keskel laskis NSV Liit vangivõetud Saksa tuumafüüsikud kodumaale tagasi ja nende kaudu levis teadmine, et NSV Liidus rikastatakse uraani hoopis teistmoodi. K-25 jätkas vanaviisi siiski 1985. aastani. 1997 otsustati kompleks sulgeda. Maailma suurima hoone lammutamine algas 2008 ja lõppes 2014, kõigi viie gaasilise difusioonijaama lammutustööd lõppesid 2017. aastal.

S50plant

ESIMENE ASTRONOOMIA: Apollo 11 (20. juuli, kuundumise aastapäev)

See on väike samm ühele inimesele, kuid suur hüpe kogu inimkonnale. Apollo 11 meeskonda kuulusid komandör Neil Armstrong, juhtimismooduli piloot Michael Collins ja kuumooduli piloot Edwin Aldrin. Kõigile neist oli see teine ja viimane kosmoselend.

NSV Liit osales samuti kosmosevõidujooksus ja saatis 13. juulil, 3 päeva enne Apollo 11 starti, välja oma automaatjaama Luna 15, mis jõudis Kuu orbiidile enne ameeriklasi ja purunes ebaõnnestunud katsel kuunduda. See oli esimene NSV Liidu ja USA kosmosealase suhtluse juhtum: NSV Liit avaldas Luna 15 lennuplaani, et Apollo 11 sellega kokku ei põrkaks. Ameeriklased Armstrong ja Aldrin olid Kuu peal 21½ tundi. Wikipedias on tore kaart kõigi Kuu peal tehtud fotode kohta: mis kohas ja mis suunas nad tehti. Collins Kuu peale jalga ei tõstnud ja inimesed arvasid, et ta tunneb end seetõttu pettunu ja üksikuna – Collinsi sõnul täitsa vale arusaam, ta olnud sama põnevil ja rahul kui teised meeskonnaliikmed. Aga presidendi kõnekirjutaja kirjutas kõne juhuks, kui kolmik peakski Kuu peale jääma ega pääseks tagasi. Vaimulik oli samuti juba ette valmistatud.

Aldrin Apollo 11 original

TEINE VÄLJASURNUD ELUKAS: elasmosaurus (28. juuli)

Elasmosaurus elas Põhja-Ameerikas hiliskriidis Campania perioodil 80 miljonit aastat tagasi.

Ta oli vee-eluks palju rohkem kohastunud kui ihtüovenaator ja kümme meetrit pikk, millest poole moodustas kael koos tillukese peaga. Nõnda oli ta peaaegu kõige pikema kaelaga loom, nii palju kui teada. Kõigil imetajatel, kaasa arvatud kaelkirjakul, on seitse kaelalüli, aga elasmosaurusel oli 72 ja ta sai oma kaelaga imelikke poose võtta. Suhteliselt hästi meenutab ta Loch Nessi koletist. Uuemate uuringute põhjal ei saanud ta oma kaela veest välja tõsta, selleks oli see liiga pikk ja ajas raskuskeskme paigast ära. Elasmosauruse jalad olid nii paindumatud, et ta ei saanud merikilpkonna kombel kaldale munema ronida, järelikult oli ta eeldatavasti elussünnitaja nagu meremadu. Ta sõi väikseid kalu ja võis otsida merepõhjast selgrootuid. Suur saak ei mahtunud kaelast läbi ja selle katkinärimiseks tema hambad ei sobinud.

Elasmosaurusskull

TEINE ASTRONOOMIA: Eris (kääbusplaneet) (29. juuli)

Eris oli vanakreeka tülijumalanna ja Erise avastamine põhjustaski astronoomide seas suure tüli, mis lõppes Pluutolt planeedi staatuse äravõtmisega. Nüüd on ta kääbusplaneet nagu Eriski ja ainult pisut suurem, läbimõõt vastavalt 2377 ja 2326 km. Nemad ongi kaks suurimat Neptuuni-tagust taevakeha Päikesesüsteemis.

Eris avastati jaanuaris 2005, kuid tagantjärele on ta leitud juba septembris 1954 tehtud fotodelt. Septembris 2005 avastati Erise kaaslane Dysnomia (see nimi tähendab kreeka keeles seadusetust ja anarhiat), mille läbimõõt on umbkaudu 700 km ja mis jääb alla Pluuto suurimale kaaslasele Charonile (1200 km). Eris ja Dysnomia on Päikesesüsteemi suuruselt 18. ja 41. taevakeha. Erise gravitatsioon on 82 cm/s² (üheteistkümnendik maisest) ja paokiirus 1,38 km/s (kaheksandik maisest). Enne ametlikku nimesaamist kutsuti Erist Xenaks telesarja sõdalasprintsessi järgi. Ajakiri New Scientist korraldas nimehääletuse, sellel tuli Xena neljandaks ja ülekaalukalt võitis Persephone, mis aga hiljem diskvalifitseeriti, sest sellenimeline asteroid oli juba olemas.

2006-16-a-full-1-

ESIMENE LOEND: Maailma Fantaasia Elutöö auhind (3. juuli)

Seda antakse välja igal aastal alates aastast 1975 ühele inimesele, alates aastast 1998 üldiselt kahele, kellest üks on kirjanik ja teine ei ole (toimetaja, kunstnik, kirjandusteadlane vms.) Erandina kuulutati 1984 välja 5 laureaati. Auhind antakse kätte Maailma Fantaasiakokkutulekul (World Fantasy Convention), mis toimub tavaliselt USA-s, vahel ka Kanadas või Suurbritannias. Kuni 2015 oli auhinnaks Lovecrafti karikatuurne skulptuur, pärast skulptuur puust. Esimesed kolm laureaati olid Robert Bloch, Fritz Leiber ja Ray Bradbury. Esimeste naistena said selle C. L. Moore (1981), Evangeline Walton (1989) ja Ursula Le Guin (1995). Mullu pälvis selle Hayao Miyazaki. Enamjaolt seda postuumselt ei anta, ehkki Marion Zimmer Bradley sai selle surmale järgneval aastal 2000.

Praegu elusolevatest laureaatidest said auhinna esimestena Edward Ferman (1998), Michael Moorcock (2000) ja Stephen King (2004). Üks inimene on sellest ka keeldunud: Donald Wandrei (1984) oli Lovecrafti (suri 1937) isiklikult tundnud ja pidas auhinnakujukest solvavaks.

TEINE LOEND: Bandai Namco videomängude frantsiiside loend (6. juuli)

68 frantsiisi ja suur osa neist on puhas ulme. „Naruto" sari on neist Jaapanis tuntuim ja seda olen siin tutvustanud, aga veel märkan siin „Digimoni", „Dragon Balli", „Pac-Mani" ja teisi vahvaid sarju. Kõige rohkem raha ongi sisse toonud „Pac-Man" (12,8 miljardit dollarit 2016. aasta seisuga), aga kõige enam müüdud sari on „Tekken" (49 miljonit eksemplari). Bandai Namco tekkis siis, kui Bandai ja Namco 2005. aastal omavahel liitusid, aga peaaegu kõik frantsiisid on vanemad, kõige vanem juba 1979. aastast, selle nimi on „Galaxian" ja esimene mäng kandis sama nime. Esimesena lõppesid ära „Sky Kid" ja „Thunder Ceptor", mõlemad 1986. aastal, aga 30-s neist on viimase 5 aasta jooksul mäng välja tulnud, sealhulgas „Galaxianil".

ESIMENE ASTRONOOMIAPILT: Eileen Collins (23. juuli)

Eileen Collins oli Space Shuttle'i esimene naispiloot ja esimene naiskomandör. Ta käis 4 kosmoselennul kokku 38 päevaks. Väljaõppelt oli ta lendur ja teine naine, kes õppis USA katselendurite koolis ja lõpetas selle. Space Shuttle'i piloodina oli tema ülesandeks teha tiir ümber Miri, et sealt saaks süstikut igast küljest vaadata ja otsustada, kas süstik on piisavalt terve, et temaga dokkida tohiks. Selle triki eest anti talle 1995 maailma parima naislenduri ehk Harmoni auhind, mida pärast aastat 1989 on naisele ainult kaks korda antud.

Tema järgi on nimetatud observatoorium ja Encyclopedia Britannica arvas ta 300 naise hulka, kes on muutnud maailma. Kuulsuse hallidest ja muudest autasudest loete ise.

800px-Eileen Collins (S93-E-5033, 1999-07-24)

KUU MÜTOLOOGIAPILT: Ixion (25. juuli)

Vanakreeka mütoloogias oli Ixion Tessaalias elavate lapiitide kuningas.

Ta oli esimene, kes tappis oma lähisugulase. Ta ei maksnud oma naise eest pruudiluna, mispeale äi varastas tema hobused ära ja arvas, et on tasa. Kuid Ixion kutsus äia enda koju ja tappis ta. Sellega rikkus ta rängalt külalislahkuse tava. Pärast palus ta Zeusi templis andestust ja Zeus otsustas talle näidata, kuidas külalislahke olla. Ta kutsus Ixioni Olümposele jumalate sekka ja andis talle isegi ambroosiat, mis muutis ta surematuks. Kuid Ixion hakkas Herat võrgutama. Hera kaebas Zeusile, kes lõi pilvest Nephele-nimelise naise (Nephele tähendabki kreeka keeles pilve) ja andis talle Hera kuju. Ixion vägistaski Nephelet tükk aega ja sellest sündisid kentaurid. Siis oli Zeusil asi selge, kuid ta ei saanud Ixioni tappa, sest Ixion oli surematu. Sellepärast sidus ta Ixioni elusate madude abil ratta külge ja pani ratta igavesti põrgutulle pöörlema. Ixioni seaduslik poeg Peirithoos kutsus kentaurid oma pulma, need jõid end täis ja tekkis tüli, mille käigus lapiidid enamiku kentauridest (peigmehe vendadest) ära tapsid.

Ixion by Jusepe de Ribera (1632)

KUU ÕUDUSSEIKLUS: Noru (31. juuli)

Noru oli Vaikse ookeani loodeosa taifuunidest üks kõige pikaealisemaid (22 päeva). Osaliselt põhjustas seda asjaolu, et ta õgis ära endast noorema taifuuni nimega Kulap. Põhiline trall toimus inimasustusest kaugel merel, aga lõpupoole jõudis ta ka Jaapanisse. Materiaalset kahju sündis 100 miljoni dollari eest, aga hukkus ainult kaks inimest. Pilt oli esilehel täpselt 3 aastat pärast tegemist. Noru on kujutatud peaaegu tippvõimsusel (tuuled 175 km/h, päev varem 250 km/h). Silma läbimõõt on teadmata, aga eelmisel päeval oli see 30 km ja järgmisel päeval 95 km.

Noru 2017-07-31 0415Z


PÄEVA MATERJAL COMMONSIS

KUU BIOLOOGIAPILT: punaka kannatuslille õis (9. juuli)

747px-Passion Vine NBG LR

KUU KOSMOSEPILT: Sõja ja Rahu udukogu (28. juuli)

Udukogu NGC 6357 sai oma hüüdnime sellest, et infrapunavalguses meenutab udukogu ere läänepoolne osa tuvi ja idapoolne osa pealuud. Nimetatud on seda ka Krabi udukoguks. Ta asub meist 5500 valgusaasta kaugusel ja on eriti suurte, O-tüüpi tähtede tekkepiirkond. Seni on teadmata, miks selles udukogus palju suuremad tähed tekivad kui teistes. Selles udukogus on hajusparv Pismis 24 (pildil keskkohast pisut kõrgemal), mille kõige heledama tähe Pismis 24-1 mass on 300 Päikese massi.

Esialgu peeti seda kõige massiivsemaks täheks Linnutees, hiljem tuli välja, et see on kolmiktäht ja maailmarekordiga pole tegu, aga kui iga komponendi mass on 100 Päikest, on seegi siiski kopsakas küll.

EmissionNebula NGC6357

KUU LOODUSEVIDEO: välk ja vikerkaar (8. juuli, 14 sekundit)

KUU AJALOOVIDEO: Poltaava lahingu taaskehastamine (11. juuli)

Poltaava lahingu 300. aastapäeva puhul mängisid venelased selle 2009. aastal uuesti läbi. Poltaava asub Ukrainas, mille läbisaamine Venemaaga pole hea, ja sellepärast toimus etendus Peterburis Peeter-Pauli kindluses. Venelased võitsid selle lahingu ja neile on see võit väga tähtis, aga ukrainlastele mitte eriti, nende Ivan Mazepa oli Karl XII-ga mestis. Sõdurid marsivad varauusaegsetes vormides, taovad trummi, teevad kahurist pauku ja ratsutavad hobustel, aga taustal sõidavad sõiduautod ja bussid. Video kestab 4½ minutit.

KUU VANAFILM: „Abraham Lincoln" (25. juuli)

97. minuti pikkune mängufilm 1930. aastast, D. W. Griffithi üks esimesi helifilme. Tollele ajale omaselt on suur osa filmist pühendatud armuseiklustele. Võiks ju arvata, et Lincolni eraelu kujutamisel võtavad filmitegijad endale suurema kunstilise vabaduse kui tema poliitilise karjääri osas, kus aetakse taga piinlikku täpsust – mõnevõrra üllatuslikult on vastupidi. Kaasaegsed kriitikud pigem kiitsid, tänapäeva kriitikute hinnangul pole film ajale vastu pidanud, peamiselt ajaloolise ebakorrektsuse tõttu. 1978 pandi film raamatusse „50 kõige halvemat filmi läbi aegade" – raamatu autoritele ei meeldinud, et Lincolni elu püüti kujutada melodraamana. Walter Huston olevat peaosas olnud tubli, aga ülejäänud näitlejad mitte eriti. Kassatulu oli samuti oodatust väiksem, aga sellele aitas kaasa Suur Depressioon.

KUU FÜÜSIKAVIDEO: Tilk kukub ääreni täis klaasi 12-kordse aeglustusega. (27. juuli, 38 sekundit)

KUU KOSMOSEVIDEO: esimene kosmoses kasvatatud ja söödud aedsalat (31. juuli)

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0758)