dendera-egypt-egyptian-hathor-2184485

Hathori tempel Denderas, Egiptuses.

KUU JUMAL: Hathor (2. aprill)

Hathor oli vanaegiptuse jumalanna, taevajumala Horuse ja päikesejumala Ra ema. Kumbagi neist peeti vaaraode esiisaks ja järelikult Hathorit vaaraode esiemaks. Hathorit kujutati lehmana, kelle sarvede vahel oli päikeseketas, või sagedamini naisena, kes kandis sarvilist peaehet päikesega. Ta oli paljude meesjumalate abikaasa ja nende laste ema. Hathor sümboliseeris seksuaalsust ja näiteks Rad kujutati oma naise Muti kõrval, aga kui sooviti näidata, et on ikka seksikas jumal küll, siis Hathori kõrval. Pikkamööda jäi Hathori kultus järjest enam Isise kultuse varju, sest sümboliseeris rohkem seksuaalsust (ja Mut sümboliseeris rohkem võimu), aga Isis pigem muid naiselikke väärtusi, kuid Hathorit kummardati kuni vanaegiptuse religiooni lõppemiseni kristluse mõjul. Tänapäeval on Hathori järgi nimetatud kristliku kopti kalendri iga-aastane kolmas kuu, mis kestab 10. novembrist 9. detsembrini.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hathor

KUU ULMESARI: "Adventure Time" (5. aprill, esimese episoodi 10. aastapäev)

"Adventure Time" on Cartoon Networki animasari, mida tehti aastail 2010–18 283 episoodi. Üks episood kestis 11 minutit. Praegu on töös veel 4 tunniajast filmi. Episoodid jagunevad 10 hooaega, millest kõige lühem kestis 3 kuud ja kõige pikem poolteist aastat. Peategelased on poiss Finn ja tema koer, kujumuutja Jake. Tegevus toimub pärast Suurt Seenesõda (ehk tuumasõda) ja Finn võib kergesti olla viimane inimene Maal (alles 2017 selgus, et nii see siiski pole). Ent Finn pole kaugeltki üksik, sagedased tegelased on printsess Bubblegum, tuhandeaastane vampiirikuninganna Marceline, Jääkuningas, Leegiprintsess, vikerkaare ja ükssarviku ristsugutis Leedi Rainicorn (saab Jake'iga viis kutsikat) ning nõnda edasi, ainult ükski neist pole inimene. "Adventure Time" on eriline selles mõttes, et tavaliselt on tegelaste vanus fikseeritud, kuid Finn vananes koos näitlejaga, kes tema teksti luges, olles algul 12-aastane: võttegrupp teadis, et pärast häälemurret ei saa ta enam 12-aastasena esineda.

https://en.wikipedia.org/wiki/Adventure_Time

KUU ULMEFILM: "Kõik asjad" (9. aprillil oli 20. aastapäev)

"X-failide" 7. hooaja 17. episood, ainus episood, mille stsenarist ja režissöör on Gillian Anderson. See oli üldse esimene kord, mil "X-failide" episoodi režissöör oli naine. Ülejäänud episoodidega on see pelgalt lõdvalt seotud ja pigem võib seda arvata "nädala koletise" teemaliste episoodide hulka, ehkki koletist ei ole, selle asemel kohtub Scully oma endise õppejõuga, kelle süda on haige, ja ravib ta alternatiivmeditsiini abil terveks. Kriitikutele ei meeldinud ja nad andsid ühe punkti neljast või viiest, aga vaatajad olid hoopis paremal arvamusel. Kriitikud laitsid režissööritööd, ehkki võttegrupi liikmed meenutasid seda tagantjärele kiitvalt, ning filmikriitikute arvates oli stsenaarium igav ja mittemidagiütlev, ehkki feministlikud kommentaatorid pidasid seda episoodi keskseks Scully arenemisel skeptikust pragmaatiku suunas. Ühtlasi on see esimene episood, milles Mulder ja Scully omavahel seksivad.

https://en.wikipedia.org/wiki/All_things

KUU TEHNIKA: More Hall Annex (10. aprillil oli töö alguse aastapäev)

See maja asus USA-s Seattle'is Washingtoni Ülikooli ülikoolilinnakus ja selles oli töökorras tuumareaktor. Arhitekt projekteeris selle ülikooli kroonijuveeliks suurte klaasseintega, mis hästi näitaksid sees toimuvat. Kas poleks vahva, kui Tallinna Tehnikaülikooli ühiselamute kõrval oleks oma pisike armas tuumareaktor? Reaktor käivitus 1961, pandi seisma 1988 ja suleti lõplikult 2007. Reaktori tippvõimsus oli 100 kW. 2009 arvati see ajaloomälestiseks, aga ülikool sõitis valitsuse otsusest julmalt üle ja lammutas maja 2016 ikkagi ära. Oli ilus maja. Asemele rajati Bill ja Melinda Gatesi Arvutiteaduse Keskus, nii et võite ise arvata, kes selle reaktori lammutada käskis ja selle eest maksis. Ja nüüd vaatame, kui palju ta keskkonda reostas. Ülikool hankis 3,3 kilo U-235 kütust, millest 1975. aastaks oli kulunud 10 grammi. Võrdleme sellega, kui palju kütust tarvitavad soojuselektrijaamad, aga ülikooli tuumareaktor – 14 aastaga 10 grammi.

https://en.wikipedia.org/wiki/More_Hall_Annex

KUU ASTRONOOMIA: "Apollo 13" (11. aprill, 50. aastapäev)

See pidi olema "Apollo" kolmas Kuul maanduv missioon, kuid 56 tundi pärast starti plahvatas teenindusmooduli hapnikupaak. «Houston, meil on probleem.» Meeskonna teaduslikest eesmärkidest ei saavutatud ühtegi, Kuul maandumisest polnud enam juttu ja missioon muutus võitluseks meeskonna elusana tagasitoomise eest. Õnnestus! Meeskond pidi ronima kuumoodulisse, mis oli mõeldud kahele mehele kaheks päevaks, nüüd pidid kolm meest seal neli päeva olema. Seal oli külm (3 °C), pime ja niiske. Hakkama tuli saada 200 grammi veega päevas igaühele. Lihtsalt tagasipöördumiseks oli juba hilja, niisiis tuli kõigepealt teha tiir ümber Kuu. Kui õnnetus toimunuks tagasiteel, kui kuumoodul on juba ära kasutatud, olnuks meeskond hukule määratud. Meeskonnamooduli kutsung oli Odyssey, mis viitas filmile "2001: Kosmoseodüsseia".

https://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_13

KUU VÄLJASURNUD ELUKAS: segnosaurus (12. aprill)

Segnosaurus avastati Gobi kõrbest ja tema nimi tähendab aeglast sisalikku. Ta elas 102–86 miljonit aastat tagasi hiliskriidis ja oli üks varastest terizinosaurustest. Need kuulusid teropoodide hulka, kes olid peamiselt lihasööjad, aga terizinosaurused läksid üle taimetoidule ja nii annab segnosauruse uurimine aimu, kuidas lihasööjad taimesööjateks arenevad. Segnosaurus oli 6–7 m pikk ja 3½ m kõrge ning kaalus 1,3 t. Ta kõndis tagajalgadel, käed olid väikesed, jalgadel oli 4 varvast ja kätel 3 sõrme, keha oli kaetud lihtsate algeliste sulgedega. Liikus tagajalgadel nagu türannosaurus (joosta vist ei jaksanud, tagajalgadel istuda sai), aga sõi puu otsast lehti nagu kaelkirjak. Kõige ebaharilikum tema juures on vägevad küünised sõrmedel ja nende otstarve pole selge: kas ta lõhkus nendega termiidipesi ja sõi termiite? Üks teadlane oletas, et ronis puu otsa, aga sealjuures oli ta vist unustanud, kui palju see elajas kaalus.

https://en.wikipedia.org/wiki/Segnosaurus

KUU AJALUGU: "Titanicu" uppumine (15. aprillil oli aastapäev)

On andnud ainest lugematuks hulgaks luuletusteks, lauludeks, muusikalideks, näidenditeks, tantsudeks, filmideks, telesarjadeks, raamatuteks ja videomängudeks. Mõrvamüsteeriume on üsna mitu. "Titanic" on saanud ajaränduritele vastupandamatuks magnetiks ja "Titanicu" vrakk vee-elulise pokemonide rassi elupaigaks. 1943 valmis Goebbelsi tellimusel saksa propagandafilm "Titanic", mis oli valmides kõigi aegade kalleim film ja mõjutas Cameroni samanimelist filmi. Filmis "Ghostbusters II" tõuseb "Titanic" merepõhjast üles ja saabub vaimudest meeskonnaga New Yorki – parem hilja kui ei kunagi, kommenteerib sadamatöötaja. Arthur Clarke kirjutas "Titanicu" ülestõstmisest kaks romaani. Stephen Baxter kirjutas 2017 Wellsi "Maailmade sõjale" järje, milles inimesed soomustavad marsi tehnoloogiat kasutades "Titanicu" alumiiniumiga ja see ei lähe pärast jäämäele otsasõitmist põhja. Üks kõige täpsematest "Titanicu" uppumist kujutavatest romaanidest ilmus 1898. aastal, 14 aastat enne laeva tegelikku uppumist.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sinking_of_the_RMS_Titanic

KUU ARVUTIMÄNG: "Knuckles' Chaotix" (21. aprillil oli 25. aastapäev)

Viimane klassikaline siil Sonicu kahemõõtmeline mäng; edaspidi läks Sega üle kolmemõõtmelistele. Mängitavaid tegelasi on viis, igaühel oma võimed: siil, vöölane, kameeleon, krokodill ja mesilane. Neist kolm viimast teevad Sonicu maailmas debüüdi. Pahalased on muidugi doktor Robotnik ja tema valmistatud Metall-Sonic. Kriitikute arvamused lahknesid, isegi samas arvustuses võis kriitik mängu nii ülistada kui materdada. Äriliselt mäng äpardus. Mängijate sõnul oli mäng liiga lihtne ja seetõttu polnud suurt soovi seda teist korda mängida. Osana Sonicu mängude sarjast on "Knuckles' Chaotix" siiski tagantjärele pälvinud fännide lugupidamise ja need on korduvalt nõudnud mängu uuestiavaldamist.

https://en.wikipedia.org/wiki/Knuckles%27_Chaotix

KUU ULMEROMAAN: "The Portage to San Cristobal of A.H." (20. aprillil oli A.H. sünniaastapäev, 30. aprillil oli 75. surma-aastapäev)

George Steineri 1981. aasta romaan, BAASist puudub. Juudi natsikütid avastavad Amasooniast 90-aastase Adolf Hitleri, keda romaanis nimetatakse A.H.-ks. Kuuldused levivad ning maailmas tekib suur arutelu, kus ja millise riigi seaduste järgi tema üle kohut mõista. Ülemaailmse segaduse ja transpordiprobleemide (äikesetormid) tõttu ei saa Hitlerit džunglist ära viia ning natsiküttide ekspeditsioon otsustab tema üle sealsamas kohut mõista. Hitler on eriliselt kõneosav, oma kaitsekõnes kujutab ta ennast juutide heategijana, holokaust olevat tühiasi sellega võrreldes, mida teised rahvad on korraldanud, ja lõpuks nimetab ta end juutide messiaks, kelleta Iisraeli riik poleks sündinud. Kaitsekõnega romaan lõpebki, kohtuotsust ei öelda. Kriitikute hinnangud lahknesid, kusjuures osa neist polnud ilmselgelt loost aru saanud ja lihtsalt reageeris Hitleri nimele. Romaan nimetati 1983. aasta PEN/Faulkneri ilukirjandusauhinna kandidaadiks.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Portage_to_San_Cristobal_of_A.H.

ESIMENE LOEND: "Troonide mängu" auhindade ja nominatsioonide loend (17. aprill)

Pakkuge, kui mitmele auhinnale "Troonide mäng" nomineeriti! Eh... Vähe pakkusite. Ta nimetati 786 auhinna kandidaadiks, millest pälvis 290. Sarja kaudu sai neid 26 näitlejat, kõige rohkem Tyrion Lannisteri kehastaja Peter Dinklage ja Arya Starki kehastaja Maisie Williams (mõlemad 9), nominatsioone on kõige rohkem Dinklagel (47) ja tema vanema õe Cersei Lannisteri kehastajal Lena Headeyl (33). Ameerika Filmiinstituut nimetas "Troonide mängu" 8 korda parima teleprogrammi kandidaadiks ja "Troonide mäng" võitis iga kord. "Emmy" nominatsioone tuli üle saja, "Kuldgloobuse" nominatsioone ainult 8 (neist üks võit – Dinklage parima meeskõrvalosatäitjana 2012). Kahe hooaja helitaust nimetati isegi "Grammy" kandidaadiks. "Hugo" kandidaadiks nimetati 6 episoodi stsenaarium (võitis 3 esimesel korral), "Saturni" kohta vaatate ise. Rahva Valiku auhinnale oli 17 nominatsiooni, aga huvitaval kombel mitte ühtki võitu. Igasugused kostümeerijate, meikijate ja soengutegijate auhinnad, millest ma polnud kuulnudki, et sellised üldse olemas on.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_awards_and_nominations_received_by_Game_of_Thrones

TEINE LOEND: "Ämblikmees: Ämblikuversumisse" auhindade ja nominatsioonide loend (27. aprill)

See on 2018 valminud arvutiga animeeritud ameerika superkangelasefilm, Ämblikmehe frantsiisi esimene täispikk animafilm. Ämblikuversum koosneb paljudest maailmadest, neist igaühes oma ämblikmees, ehkki mõnes neist on see tapetud, ühes on ämblikmeheks loom, ühes jaapani koolitüdruk, üks on mustvalge. Kriitikud olid vaimustuses, vaatajad ka, Mädanenud Tomatid annavad reitinguks 97%. Film pälvis "Oscari", BAFTA auhinna ja "Kuldgloobuse" animafilmi kategoorias, "Hugo" pika filmi kategoorias ning kolm "Grammy" nominatsiooni (salvestus, popbändi esinemine ja filmi helitaust, ei võitnud ühtegi). "Saturnile" sai ta kaks nominatsiooni: animafilmi kategoorias võitis, filmistatud koomiksi kategoorias kaotas filmile "Tasujad: Lõppmäng". Teismeliste Valiku ja Laste Valiku auhindadelt tuli kokku 5 nominatsiooni, aga ei ühtki võitu.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_accolades_received_by_Spider-Man:_Into_the_Spider-Verse

ESIMENE ARHITEKTUURIPILT: ha-ha (1. aprill)

1. aprilli puhul oli esilehel ha-ha. See on arhitektuurielement, mis takistab liikumist, aga mitte vaadet. Neid kasutavad sõjaväed, sest õhust pole nad hästi näha. Peamiselt takistatakse nendega loomi ja sõidukeid, sest inimesed on osavad ronima, ehkki Austraalias piiras see paljusid hullumajasid. Kui inimene sellest pimedas alla kukub, siis vastavalt kohtulahenditele jääb omanik süüdi. Soovitan minna Tallinna loomaaias leiduvaid ha-hasid vaatama. Värk ise leiutati XVII sajandil Prantsusmaal ja selle järgi on nimetatud Kanadas Quebecis asuv 1300 elanikuga Saint-Louis-du-Ha! Ha!, mis on Guinnessi rekordite raamatus kõige enam hüüumärke sisaldava asulanimena. Ha-ha esineb Pratchetti romaanides "Relvis mehed" ja "Tubakas" – neist esimeses on ta 50 jalga (15 meetrit) sügav ja nõudnud 3 aedniku elu. Ha-ha on ka Wellsi "Doktor Moreau' saares".

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Scotland-2016-West_Lothian-Hopetoun_House_02.jpg

KUU ILLUSTRATSIOON: Harl Vincenti "Newscast" (18. aprill)

Septembris 2019 oli päeva pildiks ajakirja "Marvel Science Stories" 1939. aasta aprilli-mainumbri kaanepilt (https://www.ulmeajakiri.ee/?paeva-materjal-wikipedias-septembris-2019) ja nüüd illustratsioon samast numbrist Harl Vincenti (õige nimega Harold Vincent Schoepflin) jutule "Newscast". BAASist jutt puudub, kirjanik on olemas, aga ainult 2 jutuga ja ilma ainsagi arvustuseta, vikipeediaski pole jutust kokkuvõtet. Siin meenus küll vanasõna, et üks pilt ütleb rohkem kui tuhat sõna. Ma ei tunnegi vajadust seda juttu üles otsida ja lugeda, pildist aitab küll. See-eest on vikipeedias Vincenti kogu mahukas looming, esmailmumise andmed kõigil teostel juures. Oleks kena, kui see sealt BAASi kantaks. Kunstnik Alex Schomburg (sündinud Alejandro Schomburg y Rosa) oli ameerika illustraator ja koomiksikunstnik, kelle karjäär kestis üle 70 aasta ja kes keskendus ulmeliste tehnikaseadmete kujutamisele.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alex_Schomburg_-_Harl_Vincent_-_Marvel_Science_Stories_for_April-May_1939_-_Illustration_for_Newscast.jpg

TEINE ARHITEKTUURIPILT: ridamajad Kanadas Ontarios Markhamis (25. aprill)

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Markham-suburbs_aerial-edit2.jpg

KUU MAAL: "Maarja kuulutus püha Emidiusega" (26. aprillil oli sündmuse oletatav aastapäev)

Carlo Crivelli kujutas 1486 oma kodulinna Ascoli Piceno kiriku altarimaalil, kuidas Neitsi Maarja saab Pühast Vaimust, aga mõne arvates hoopis UFO-st käima peale. Kuidaspidi teile tundub? Emidius on Ascoli Piceno kaitsepühak ja tema lisamine maalile on anakronism, sest ta elas kaks ja pool sajandit pärast Maarjat. Emidius sündis Trieris ja suri Ascoli Picenos, nii veetis ta oma elu ka geograafiliselt Maarjast väga kaugel. Crivelli vajus pärast oma surma unustusse ja tema eluloos pakub huvi üksnes asjaolu, et 27-aastaselt mõisteti ta vangi abielurikkumise eest ühe abielunaisega ja ta istus 2 aastat päriselt kinni. Stiililt kaldub ta hüperrealismi, aga samas on ta maalid üle külvatud allegooriliste detailidega, näiteks Maarja neitsilikkusele vihjab pudel joogiveega. Esiplaanil olev õun sümboliseerib keelatud vilja ja pattulangemist, kurk ülestõusmist ja lunastust, aga paabulind surematust – tollal usuti, et paabulinnu liha ei roisku.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_Annunciation,_with_Saint_Emidius_-_Carlo_Crivelli_-_National_Gallery.jpg

PÄEVA MATERJAL COMMONSIS

ESIMENE LOODUSEPILT: liustik Alaskal Tšugatši rahvuspargis (3. aprill)

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Parque_estatal_Chugach,_Alaska,_Estados_Unidos,_2017-08-22,_DD_94.jpg

TEINE LOODUSEPILT: Viru raba talvel (6. aprill)

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Viru_Bog_at_winter.jpg

KUU SÜRREALISM: Müncheni olümpiastaadion (13. aprill)

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Olympic_Stadium_Munich_-_Rows_of_Seats,_April_2019_-04.jpg

KUU TRANSPORT: prügivedu Šanghais, selle artikli kõige ulmelisem pilt (24. aprill)

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Shanghai_recycling_transport_bycicle.jpg

ESIMENE KOSMOSEVIDEO: Musta augu kroon tõmbub kokku. (3. aprill)

Nähtavasti koroonaviiruse mõjul saadeti aprillis Commonsi esilehele palju videosid tähtede ja mustade aukude krooni (inglise keeles corona) uurimisest. Muidugi pole neil haigusega mingit pistmist. Musta augu suunas voolav aine moodustab musta augu ümber niinimetatud akretsiooniketta, mis koosneb aatomitest. Mustast august väljub kettaga risti asetsev ja subatomaarsetest osakestest koosnev kitsas pilv, mis kiirgab röntgenikiirgust – see ongi kroon. NASA teleskoop Neutrontähtede Siseehituse Uurija, mis asub Rahvusvahelises Kosmosejaamas, jälgis hiljutiavastatud väikese musta augu krooni ja järeldas, et kroon tõmbub kokku. Teoreetiliselt oli seda varemgi ennustatud, aga suurtel mustadel aukudel kestab see protsess nii kaua, et inimea jooksul pole midagi aru saada. Nüüd leiti must auk, mille mass on kõigest 10 korda suurem Päikese omast, ja täheldati, et sellisel toimub see hulga kiiremini. Musta augu krooni temperatuur ulatub miljoni kraadini ja pole teada, miks see nii kõrge on. Video kestab 3½ minutit.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:NICER_Charts_the_Area_Around_a_New_Black_Hole.webm

TEINE KOSMOSEVIDEO: Mustadel aukudel avastati südamelöögid. (11. aprill)

Bruno Rossi oli Itaaliast pärit juudi rahvusest ameerika füüsik, kelle järgi nimetati Rossi Röntgenikiirguse Ajastuse Uurija, 3,2 tonni kaalunud satelliit, mis tegutses 1995–2012 ja kukkus 30. aprillil 2018 Maa peale tagasi. See täheldas kahel mustal augul röntgenikiirguses perioodilisuse, mis ühel kestis 40 sekundit ja teisel 5 sekundit. Piltlikult võib seda nimetada musta augu südame rütmiks. See avastus tehti juba 2008. aastal (avaldati 2011) ja üks neist mustadest aukudest oli tollal väikseim teadaolev must auk, kõigest 3 korda massiivsem Päikesest. Vaadake ka ilupilte tähe ja musta augu kaksiksüsteemist ning kuidas must auk tähe sisu endasse imeb. Näete musta auku ümbritsevat akretsiooniketast ja sellega risti olevat pulseerivat musta augu krooni. Video kestab 1½ minutit.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:RXTE_Detects_Heartbeat_Of_Smallest_Black_Hole_Candidate.ogv

KUU ASTRONOOMIAVIDEO: teleskoobi peeglite puhastamine (16. aprill)

Euroopa Lõunaobservatooriumis asub Väga Suur Teleskoop (see ongi ametlik nimi), mis igal öösel avab oma neli hiigelsilma ja vahib nendega taevasse. Igas silmas on ümmargune peegel, mille läbimõõt on 8,2 meetrit. Aeg-ajalt peab aga peegleid puhastama. Minu jaoks oli täiesti ulmeline, missugused seadmed on teleskoobipeeglite puhastamiseks välja mõeldud ja kuidas see täpsemalt käib. Video kestab 10½ minutit.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:ESOcast_15.webm

KUU TEHNIKAVIDEO: Falkirki ratas (19. aprill)

Vaadake 10 sekundi pikkust videot Šotimaal Falkirkis asuvast pöörlevast laevatõstukist. See asub kohas, kus Forthi ja Clyde'i kanal kohtub Unioni kanaliga. See on ainus pöörlev laevatõstuk maailmas, tõstab laevu 24 meetri kõrgusele. Tegelikkuses asi nii kiiresti ei käi, vaid filmitud on kiirendusega ja 10 minutit on kokku pressitud 10 sekundisse. Falkirki ratta avas 24. mail 2002 Elizabeth II isiklikult. Arusaadavalt on Falkirki ratas ainsa omataolisena maailmas turismimagnet, seda külastab aastas 400 tuhat inimest ja neist kolmandik teeb kaasa paadireisi, mis väljub umbes iga tund. Falkirki ratas on kujutatud Šotimaa Panga väljaantavate 50-naelaste rahatähtede tagaküljel.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Falkirk_Wheel_Timelapse,_Scotland_-_Diliff.webm

KOLMAS KOSMOSEVIDEO: Kuidas krooni massi purse mõjutab Maad? (22. aprill)

See 4½ minuti pikkune video näitab, kuidas Päikese krooni massi purse mõjutab Maa tuuli ja ookeane. Krooni massi purse toimub Päikese aktiivsuse maksimumi ajal 3 korda päevas ja aktiivsuse miinimumi ajal iga 5 päeva tagant. Pursatavaks materjaliks om magnetiseeritud plasma ehk elektronide ja prootonite voog. Tüüpiliselt jõuab see Maale 5 päevaga, valgus seevastu 8 minutiga ja see võimaldab hoiatamist. Esimene ja ühtlasi suurim teadaolev krooni massi purse toimus 1. septembril 1859 ja see võttis maha kogu planeedi elektrisüsteemi, mis tollal tähendas telegraafi. Kuid mõned telegraafioperaatorid ühendasid oma seadmed akude küljest lahti ja jätkasid tööd täiesti ilma toiteta – krooni massi purse andis küllalt voolu. Tollased teadlased ei suutnud seda nähtust selgitada, sest röntgenikiirgus oli veel avastamata ja ionosfääri idee oli Carl Friedrich Gauss küll välja käinud, aga see oli veel tunnustamata.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dynamic_Earth-A_New_Beginning.webm

ESIMENE VANAFILM: "Malepartii" (esilinastus 19. aprillil 1912)

8 minuti pikkune itaalia põnevik 1912. aastast. Algab hullumajas ja näidatakse paljusid hulle. Üks neist põgeneb, astub rongi ja meelitab kaasreisija malet mängima, panuseks elu: kaotaja peab surema. Hull mängib kõvasti ja vastane saab varsti aru, et jääb pigisse. Tal õnnestub abi kutsuda, ent selleks ajaks, kui abi saabub, on hull juba vastase matistanud ... Kui te ehk arvate, et tollal ei osatud teha filme, mis ajaksid silmad punni ja paneksid hambad küüsi närima ning pikkus pole ka nagu suurem asi, siis peate tingimata vaatama. Kindlasti kuulub see 1912. aasta parimate filmide hulka, stsenaarium oli väga tugev, montaaž oli uuenduslik (vaheldumisi näidati rongis ja väljaspool rongi toimuvat). Lõpp oli lausa enneolematu: vist esimene film maailmas, kus jäeti lahtiseks, kas sai siis surma või ei saanud, ja oligi hea, et see lahtiseks jäi.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Una_partita_a_scacchi_(S._A._Ambrosio,_1912).webm

TEINE VANAFILM: "Kollanokad" (25. aprill)

Klondikesest avastati 1896 kulda ja puhkes kullapalavik. See film näitabki, kuidas tuhanded õnneotsijad Klondikesse rändavad. Film valmis 1924 ja kestab poolteist tundi. See on esimene täispikk mängufilm, mis täielikult Alaskal filmiti (Klondike ise asub Kanadas). Kullakaevurite elust eriti aimu ei saa, keskendutakse armuseiklustele. Tegelikkuses lõppes kullapalavik 3 aastaga, Dawsoni elanike arv oli 1898. aastal 40 tuhat ja 1911. aastal 615, linn põles füüsiliselt maha, kusjuures kaks suurt tulekahju põhjustas sama naine, aga filmis kestab tegevustik 10 aastat ja näha pole, et rahvast vähemaks jääks. Üldse pole mainitud skorbuuti, düsenteeriat, malaariat, tüüfust ja difteeriat. Lõpus kukub pahalane liustikuvaringu käigus ookeani – Klondikeses muidugi ookeani pole. Aga vaadata kõlbas ikka, ehkki soovitan pigem lugeda Jack Londoni "Smoke Bellow'd".

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_Chechahcos_(1924).webm

KOLMAS VANAFILM: "Põrgukatel" (26. aprill)

100 sekundi pikkune Georges Méliès' õudusfilm 1903. aastast, peaosas kuradina oli eeldatavasti Méliès ise. Piraatlusega võitlemiseks hakkas Méliès igast filmist tootma kaht negatiivi: üht koduturu ja teist välisturu jaoks (ta tegi küll tummfilme, aga ikkagi). Selleks ehitas ta sellise kaamera, mis võimaldas korraga kaks eraldi negatiivi filmida, kasutades kaht läätse ja kaht filmilinti. 2000-ndatel avastati, et see võimaldab 3D-efekti filmidest, kus nii kodumaa kui välismaa negatiiv on säilinud, ja mitmest filmist, sealhulgas "Põrgukatlast", tehti 3D-versioon. Kriitikud olid vaimustuses ja rääkisid, et jääb mulje, justkui Méliès oleks selle algusest peale 3D jaoks kavandanud.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Le_Chaudron_infernal_(1903).webm

NELJAS VANAFILM: "Häbelik" (29. aprill)

1924. aasta romantiline komöödia Harold Lloydi ja Jobyna Ralstoniga peaosades, pikkus poolteist tundi. See oli Lloydi esimene sõltumatult toodetud film ja teine 6 järjestikusest filmist, milles ta koos Ralstoniga mängis. Lloydi loomingus oli see esimene film, mis pööras suurt tähelepanu peategelase arengule ja filmiajaloos oli "Häbelik" teedrajav selle poolest, et naispeategelane polnud pelgalt armastuse objekt, vaid esines paljudes koomilistes stseenides. Sisust. Lloyd mängib nii häbelikku noormeest, et ei julge tüdrukutega hästi rääkidagi, pealekauba on ta kokutis. Ainult entusiasmi saabudes või vilet kuuldes suudab ta kogelemata kõneleda. Siiski kirjutab ta raamatu "Armastamise saladus", kus õpetab eri tüüpi naistega ümber käima. Kirjastaja peab seda ülilolliks, aga otsustab, et nii tobedale raamatule peab leiduma lugejaskond, ja annab selle välja. Artiklis on vahvad postrid.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Girl_Shy_(1924).webm

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0688)