Edmontosaurus annectens, by Charles R. Knight

1909. aasta kunstniku nägemus edmontosaurusest on võluvalt naiivne.


KUU ULMEFILM: "Muumia" (1. september)

"Muumia" on USA 1999. aasta õudusseiklusfilm, mis lõdvalt põhineb 1932. aasta samanimelisel filmil Boris Karloffiga peaosas. Filmi tegemine algas 1992, kui Universal Pictures tegi pakkumise Clive Barkerile, keda Kalver Tamm "Reaktoriski" on tutvustanud. Barkeri stsenaarium oli tume, seksuaalne ja täis müstitsismi. Tegevus pidi toimuma kunstimuuseumis, mille sekt üle võtab ja muudab muumiate elustamise keskuseks. Teise versiooni kirjutasid Alan Ormsby ja John Sayles, režissöör pidi olema Joe Dante ja peaosas Daniel Day-Lewis. Sellest stsenaariumist jõudsid lõpp-produkti lihasööjad sitasitikad, kuid nad ei mahtunud filmistuudio pandud 15 miljoni dollari suurusse eelarvesse. Kolmanda versiooni kirjutas George Romero (tedagi Tamm siin tutvustas) ja see oli sombi-stiilis film nagu "Elavate surnute öö". Stuudio lükkas selle tagasi, pidades seda liiga vägivaldseks, nad tahtsid rohkem Indiana Jonesi stiilis filmi. Stephen Sommers oli alles kuues, kellele filmi tegemist pakuti, aga tema oli juba poisikesest peale unistanud "Muumia" uusversiooni tegemisest. Universalile meeldis tema nägemus sedavõrd, et suurendas filmi eelarvet 80 miljonini. Tagasi tuli üle 5 korra rohkem ning järgnes suur hulk eel- ja järellugusid.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Mummy_(1999_film)

KUU ARVUTIMÄNG: "Wipeout 3" (8. september, 20. aastapäev)

"Wipeouti" seeriasse kuulub 10 mängu. Järjenumbrit 3, mis on neist väikseim, kannab neist neljas. See on futuristlik võidusõidumäng, kus võistlejatel on antigravitatsioonilaevad koos kahjustusi vähendavate energiaväljadega. Laevadel on nii kaitse- kui ründerelvi, et sõidu ajal kaasvõistlejatega sõdida. Kriitika oli positiivne, kuid märkis, et uuenduslikkust oli seal võrreldes eelmiste "Wipeoutidega" vähe. Äriliselt jäi mäng edutuks, ometigi tehti talle veel mitu järge.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wipeout_3

ESIMENE VÄLJASURNUD ELUKAS: Ambondro mahabo (9. september)

Ambondro elas juura ajastul 167 miljonit aastat tagasi Madagaskaril. Ta oli ürgimetaja ja kuulus ainupiluliste hulka (küllap mäletate põhikooli bioloogiast – emastel on paaritumise ja sittumise jaoks sama auk). Kirjeldatud on ta alalõualuu põhjal, millel oli isegi 3 hammast küljes. Hammastel on kolm köbrukest ja selle põhjal arvati elukas esialgu kukruliste hulka, aga hiljem arvati, et kolme köbrukesega hambad on Ambondrol arenenud kukrulistest sõltumatult.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ambondro_mahabo

KUU ASTRONOOMIA: Herbig-Haro objektid (21. september)

1940-ndatel avastasid ameeriklane George Herbig ja mehhiklane Guillermo Haro udukogudes eredad vöödid. Ilmnes, et need koosnesid väga noortest tähtedest, millest mõni polnud veel õieti süttinudki. Nad pole ka oma ümbrust kosmilisest tolmust puhastada jõudnud ja sellepärast on neid vahel raske nähtavas valguses pildistada, infrapunases lainepikkuses tuleb see paremini välja. Tähetekkeuurijad on HH-objektide järele hullud. Peale selle muutuvad nad vahel inimese eluea jooksul märgatavalt, mitte nagu Päikese-sarnased normaalsed tähed, mis miljoneid aastaid ühesugused on.

https://en.wikipedia.org/wiki/Herbig%E2%80%93Haro_object

TEINE VÄLJASURNUD ELUKAS: edmontosauruse muumia (24. september)

Tegu on erakordselt hästi säilinud saurusefossiiliga, mis avastati 1908 USA-st Wyomingi osariigist ja mida säilitatakse Ameerika Loodusajaloomuuseumis. See on pardinokaline saurus (hadrosaurus). Sihukesed kasvasid kuni 12 m pikaks ja 10 t raskeks. Nad võisid liikuda nii kahel kui neljal jalal, nii vees kui maismaal. Kuid ujumises olid nad arvatavasti erakordselt viletsad. Sõid taimi. Edmontosaurused elasid 69–66 miljonit aastat tagasi ja lõppesid suures sauruste väljasuremise sündmuses.

https://en.wikipedia.org/wiki/Edmontosaurus_mummy_AMNH_5060

KUU KOSMOSEVIDIN: SOLRAD 2 (25. september)

Mõne kuu eest (päeva artikkel 22. juunil 2019) kirjutasin USA satelliidist SOLRAD 1, mis töötas edukalt. Tema järglasel nii hästi ei läinud. 30. novembril 1960 lasti välja SOLRAD 2, mis kaalus 18 kg ja pidi üle NSV Liidu lennates spioneerima. Stardiga läks midagi nihu ja SOLRAD kukkus Kuubas tükkidena alla. Kuuba ajaleht "Revolución" kirus "jänkide provokatsiooni", aga tegelikult uurisid kuubalased leitud juppe hoolikalt ja jagasid nähtut venelastega. See jäi viimaseks USA kosmoseseadmeks, mis üle Kuuba startis. 1988 müüs Kuuba need tükid Hiinale, kes samuti kosmosevõidujooksus osaleda tahtis.

https://en.wikipedia.org/wiki/SOLRAD_2

ESIMENE KOSMOSEPILT: 2017. aasta orkaanihooaeg (8. september)

2017. aasta orkaanihooaeg oli erakordselt aktiivne. Tervelt 4 orkaaninime (Harvey, Irma, Maria ja Nate) saadeti pensionile ning neid enam orkaanidele ei anta. Sellel pildil on rivis kolm naksitralli: orkaanid Katia (siseneb Mehhikosse), Irma (läheneb Kuubale) ja Jose (läheneb Tuulepealsetele saartele). Globaalne soojenemine muudab orkaanid järjest sagedasemateks ja tugevamateks, nii et olge valmis.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Katia,_Irma,_Jose_2017-09-08_1745Z%E2%80%931935Z.jpg

KUU ÕUDUSSEIKLUS: Maailma Kaubanduskeskuse kokkuvarisemine (11. september)

11. septembril 18 aastat tagasi rünnati lennukitega Maailma Kaubanduskeskuse kaksiktorne. See pilt on tehtud 15. septembril 2001. Näha saate rusuhunnikut, varemeid ja päästjat, kes endale 10 abilist tellib.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:WTC-Fireman_requests_10_more_colleagesa.jpg

KUU PROMINENT: Mae Jemison (12. september)

Tänavusel Estconi mälumängul küsisin head neegerkirjanikku (Nora Jemisin) ja mainisin, et esimene kosmoses käinud neegrinaine kannab peaaegu sama nime. Siin saategi teda näha.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mae_Carol_Jemison.jpg

TEINE KOSMOSEPILT: Neptuun (23. september)

Neptuun on Päikesesüsteeni kõige kaugem, 8. planeet. Ta asub Päikesest 30 korda kaugemal kui Maa ja Neptuuni aasta kestab 165 maist aastat. Neptuuni ööpäeva pikkus sõltub asukohast, sest planeedil pole kindlat pinda: ekvaatoril kestab päev 18 tundi ja poolusel 12 tundi (poolteisekordne vahe on Päikesesüsteemi suurim), planeedi magnetvälja jaoks 16 tundi. Neptuunil on Päikesesüsteemi kõige kiiremad tuuled ja tohutu antitsüklon Suur Tume Laik, mis arvatakse iga kümmekonna aasta järel kaduvat ja varsti uuesti moodustuvat. Neptuuni silmas esimest korda Galileo Galilei 1612. ja 1613. aastal, kuid teda ei loeta avastajaks, sest pidas Neptuuni kinnistäheks. Avastati ta alles 1846. Hiina, vietnami, jaapani ja korea keeles nimetatakse Neptuuni Merejumala Täheks (vanarooma Neptunus oli merejumal), maoorid kutsuvad teda oma merejumala järgi Tangaroaks ja juudid piibli merekoletise järgi Rahabiks.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Neptune_Full.jpg

KUU KAANEPILT: "Marvel Science Stories"

"Marvel Science Stories" oli esimene ajakiri, mille pealkirjas oli sõna "Marvel", aga ilmus seda ainult 15 numbrit aastail 1938–1952. Vahepeal läbis ajakiri edukalt ajarännu, sest ilmumisse jäi 9½ aasta pikkune paus, ilma et omanik ja toimetaja oleksid muutunud. Autoritest ilmusid seal Kuttner, Asimov, Clarke, Vance, de Camp jne. Teiste pulpajakirjadega võrreldes olid "Marvel Science Storiesi" jutud seksuaalsema sisuga. Seksuaalvägivald ja naiste alandamine olid igas numbris. Kriitika oli negatiivne, isegi ajakirjas ilmunud autorite oma. William Hamling võttis just siit eesmärgi hakata ulmeajakirja toimetajaks ja teha parem ajakiri. See Norman Saundersi joonistus ilmus 1939. aasta aprilli-mainumbri kaanel. Selline pidi välja nägema tuleviku (21. sajandi?) ilusalong. Kas meil on siis sellised ilusalongid? Ma ei tea, pole käinud. Vaadake ise!

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Norman_Saunders_-_cover_of_Marvel_Science_Stories_for_April-May_1939.jpg

KUU KIRJANDUSLOEND: parima lühijutu "Nebula" (2. september)

"Nebulat" annavad välja ameerika ulmekirjanikud. Lühijutu pikkus ei tohi ületada 7500 sõna. Harlan Ellison on saanud kõige rohkem nominatsioone (8) ja kõige rohkem võite (3), ta on ka selle auhinna esimene laureaat (1966). 1971. aastal võitjat 7 nominendi seast ei valitud ja 1982. aasta võitja Lisa Tuttle keeldus auhinnast. Viimati võitis selle auhinna Phenderson Djèlí Clark jutuga "George Washingtoni üheksa neegrihamba salaelud".

https://en.wikipedia.org/wiki/Nebula_Award_for_Best_Short_Story

PÄEVA MATERJAL COMMONSIS

KUU BIOLOOGIAVIDEO: kormorani suplus (5. september)

Võib-olla olete näinud, kuidas kormoran supleb. Aga aeglustatult? Video kestab poolteist minutit.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Phalacrocorax_carbo_handae_bathing_HighSpeedPhoto.webm

KUU ASTRONOOMIAVIDEO: Linnutee suumimine (13. september)

Mandelbroti fraktalisse suumimist olete vist juba vaadanud ... Linnuteesse suumimine on pisut sarnane. Tšiilis asuv ja Euroopa Lõunaobservatooriumile kuuluv Väga Suur Teleskoop (see ongi teleskoobi ametlik nimi) võimaldab avastada 4 miljardit korda tuhmimaid objekte kui inimsilm. See tekitab võimaluse suumimisvideoteks. Ette võeti Kentauri tähtkuju ja lõpuks jõuti Maast 200 miljoni valgusaasta kaugusel oleva galaktikani. Sellel on iseäralik kuju: 360 miljoni aasta eest toimunud kokkupõrke jäänus. Video kestab alla minuti.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zooming_in_on_the_interacting_galaxy_system_NGC_5291_(video).webm

KUU ARHITEKTUURIVIDEO: Bonn-Centeri lammutamine (16. september)

Enne Saksamaade taasühinemist oli Lääne-Saksamaa pealinnaks Bonn. Pärast ühinemist kolis pealinn Berliini ja Bonni jäi palju tühje büroohooneid. 60 meetri kõrgusele ja 18-korruselisele Bonn-Centerile ei leitud rakendust ja 19. märtsil 2017 see lammutati. Vaadake vähem kui minuti pikkust videot lammutamisest.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sprengung_Bonn-Center.webm

KUU MATEMAATIKAVIDEO: mandelboks (23. september)

Mandelbroti fraktalit olen siin juba näidanud. 2010. aastal leiutas Tom Lowe sellise fraktali, mis ei pikene lõpmatusse nagu Mandelbroti oma, vaid võtab kuubi kuju. Kui Mandelbroti fraktal on definitsiooni põhjal kahemõõtmeline, siis mandelboks ükskõik kui paljude mõõtmetega, aga visualiseerimise huvides kujutatakse seda üldjuhul kolmemõõtmelisena. Selles 23 minuti pikkuses videos läheb kaamera mandelboksi sisse seiklema (kui seda ikka saab seikluseks nimetada). Lõpp on õnnelik: kaamera pääseb jälle mandelboksist välja.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Box_of_infinities_%E2%80%93_A_Mandelbox_film_4K_UHD_20190907.webm

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0590)