Inimeseks

teeb vaid mõte, mitte

vorm või tegu.



„Tervist! Helistasite Robosati klienditeenindusse, minu nimi on Li, kuidas ma saan Teid aidata?”

„Tere, ee, see teie robot, see ei tööta õigesti.”

„Või nii, kas Te palun täpsustaksite, millise robotiga on tegemist ja milles see valesti töötamine seisneb?”

„Noh, vaata. See on see kaaslane, ja see, ee, see ei täida enam mu käske.”

„Aa, Te mõtlete meie humanoidset mudelit Satelliit, mida kasutatakse, et harjutada kooselu enne reaalset kokkuelamist vastassoost inimesega?”

„Nojah, just, vaata, mul õnnestus saada see lapsekasvatuskvoot ja seda just paarisuhtes, sest seda on ju palju kergem saada, nagu te teate, ja see teie firma pakkumine harjutada enne reaalset kooselu robotiga, see tundus nii hea mõte, eks ta muidugi kallis ole, aga nad on teil ju nii kenad ning mitte üldse roboti moodi, ja alguses oli kõik ju hästi, kuigi ma natuke ikka kartsin ka, aga tegelikult on ta täitsa tore, kuigi vahel on ikka ka väga harjumatu, aga senini ei olnud väga vigagi ja teate, ma panin talle nimeks John ja...”

„Vabandust, aga Te väitsite, et Satelliit ei täida enam käsku?”

„Noh, jah, ma just tahtsingi selleni jõuda. Vaata, ma pidin täna ühele väikesele koosviibimisele minema ja ma ei osanud kuidagi valida, kumba toppi panna, kas helesinist või valget, sest teate, see helesinine meeldib mulle küll, ja ta on just praegu minu läätsedega sama värvi, aga see valge, selles on mul alati hästi läinud ja selle uue seelikuga sobib see ka, ja vaata, see on mul nagu talisman, see oli mul siis ka seljas, kui, oh, jah, tähendab, ma võtsin oma topid ja läksin ja küsisin Johni käest otse, et millise topi ma panen, ja teate, mis ta vastas, ta ütles, et tema ei tea, pangu ma, mida ma ise tahan!”

„Nii?”

„Nojah, noh, teate, nii ei saa, kui mina küsin robotilt otsese küsimuse, siis ta peab ju mulle vastama, mitte vastusest kõrvale hiilima. Ta on ilmselt natuke katki läinud. Ei, muidu on ta tore, kuigi suurema osa ajast vedeleb diivanil ja hõljutab halosid, ehkki võiks koos minuga midagi huvitavat teha.”

„Kas ma sain õigesti aru, et see käsule mitte allumine tähendas siis seda, et ta ei aidanud Teil riietumises valikut teha?”

„Noh, jah, vaata, ma küsisin ju konkreetse küsimuse, kuhu me niiviisi jõuame, kui enam otsesele küsimusele ka vastust ei saa! Ilmselt on tal ikka midagi viga. Kas te tulete ja teete ta korda? Sest tegelikult on ta ju tore, et ta kodus ootab ja...”

„Vaadake, nii nagu Te juhendist tutvuda võisite, siis Satelliit või kaaslane on autonoomne tehisintelligentne toode, mis on programmeeritud käituma nii, nagu vastassugupool antud olukorras käituks. Üldjuhul mehed ei pööra nii suurt tähelepanu ei oma välimusele ega ei adu ka seda, kui tähtis on väline vorm harmooniliseks kooskõlaks. Ühesõnaga, kaaslane ei eiranud Teie otsest küsimust, vaid vastas nii, nagu statistiliselt suurem osa meessoost inimkonnast oleks sellises olukorras vastanud.”

„Nii et ta ei olegi katki?”

„Ei, ma arvan, et Teie Satelliidil ei ole häda midagi. Kui Teil on selles osas siiski kahtlusi, võime me teha kiirdiagnostika, mida tegelikult teostatakse nagunii regulaarselt.”

„Ee, ei, ma ei arva, et peab teda eraldi diagnoosima, aga kas ma sain siis õigesti aru, et tulevikus, kui mul on reaalne kaaslane, siis tema ka ei aitaks mul valikut teha ega otsustada, kummas topis ma parem välja näen?”

„Jah, ma arvan küll, et ka reaalne meessoost kaaslane ei ütle Teile seda. Meie toode on tehtud võimalikult sarnaseks reaalse kaaslasega, spetsiaalselt eraldi programmeeritud arvestades Teie iseloomujooni, geeniiseärasusi ja sobivust. Jah, tuleb tunnistada, et ta ei ole sada protsenti humanoid, näiteks kogemata kodulooma saba peale ta ealeski ei astu ning kriisisituatsioonides peab ta esmatähtsaks Teie julgeolekut, kuid kõiges muus on ta programmeeritud tegutsema nii nagu inimkaaslane. Kui Teil on veel tema käitumise osas küsimusi, siis ma võin soovitada ühte spetsialisti, paaripsühholoogi, kes on konkreetselt pühendunud robotkaaslase temaatikale.”

„Ee, aitäh, kuid seda ma vist ei soovi.”

„Selge. Tänan väga, et võtsite meiega ühendust, kui Teil tekib veel küsimusi, siis ärge häbenege meile helistamast!”


Ootejärjekorras on 2 kõnet.


„Tervist! Helistasite Robosati klienditeenindusse, minu nimi on Li, kuidas ma saan teid aidata?”

„Mis kurat teil seal toimub, miks ma niikaua pean ootama, kuni keegi vastu võtab? Pool tundi passi siin, kuulates mingit Vivaldit raisk, ma kaeban teie peale, kuradi laiskloomad!”

„Vabandust, et pidite nii kaua ootama, kuid inimteenindajate vähesuse tõttu võib mõnikord ootejärjekord tõesti pikemaks kujuneda kui need kaks minutit ja kuusteist sekundit nagu Teie puhul, aga Teil on alati võimalik oma eelnev valik tühistada ja kurta oma muret robotteenindajale.”

„Ah te veel õigustate kah ennast! Raisk, kas selleks kulutasin ma nii suure summa, et nüüd taluda taolist ninatarka kohtlemist, mis see teie nimi oli, ma kaeban teie peale!”

„Minu nimi on Li, ma vabandan, kuid ma ei tahtnud Teid kuidagi solvata. Kuidas ma saaksin Teid aidata?”

„See teie Satelliidiniru, selle vasak jäse ei tööta enam korralikult.”

„Milles see mittetöötamine väljendub? Meie Satelliidid suudavad iseseisvalt oma füüsise väiksemad kõrvalkalded parandada. Kas tegemist on mehaanilise rikkega?”

„No kus kurat mina seda peaksin teadma, kas ta tahab oma kätt krambis hoida või on see puruks läinud.”

„Kas Te palun ütleksite oma kliendinumbri ja autoriseeriksite kaugligipääsu oma Satelliidile, et me saaksime diagnoosida probleemi ja selle põhjustaja ning vea kohe ja kiirelt kõrvaldada.”

„Oot, oot, nüüd te tahate pääseda ligi minu Satelliidiniru varasematele tegemistele ja minu privaatsetele andmetele?”

„Me peame ju teada saama, mis vea põhjustas, et tulevikus seda enam ei juhtuks. Otse loomulikult piirdume me ainult Satelliidi enda andmetega, mis ei puuduta Teid, ja ka nendele ligipääsuks vajame me Teie luba. Kõige kiirem on, kui Te autoriseerite kaugligipääsu, me diagnoosime kohe vea ning teavitame Teid, kuidas probleemi lahendame. Kui kaugligipääs tundub Teile ebamugav, siis lepime aja kokku ning toome ta Teie loal füüsiliselt hooldusesse ja kõrvaldame probleemi nii kiiresti kui võimalik. Milline on Teie valik?”

„Seda et, kas te mulle uut ei saa asemele anda?”

„Iga Satelliit on unikaalne, valmistatud tellija isikuomadusi arvestades. Muidugi me saame teha senise koopia, kui te selle eest maksate, aga see võtab aega. Kas Satelliidi vigastused on nii tõsised?”

„No ma ei tea, ma ju ainult natuke õpetasin teda käituma. Või temal pea valutab ja tema lihtsalt ei taha! Kurat, päev otsa istub kodus, koristatud ei ole, süüa tehtud ei ole, ja siis veel tal pea valutab, raisk...”

„Vabandust, kas Te olete ikka teadlik, et füüsiline vägivald Satelliidi kallal on seadusevastane?”

„Mis kuradi vägivald. Polnud seal mingit vägivalda. Tegelikult ta ise kukkus ja ega ta ju papist tehtud ei ole. Oot, ta pidi ju iseparanev süsteem olema, raisk, ta ainult teeskleb. Küll ma teda veel õpetan korralikumalt käituma!”


Ootejärjekorras on 3 kõnet.


„Tervist! Helistasite Robosati klienditeenindusse, minu nimi on Li, kuidas ma saan teid aidata?”

„Tere, mul on selline imelik küsimus, et kas see on normaalne, kui see teie Satelliit, kui see salaja külmikust kartuleid sööb?”

„Kuidas, palun?”

„Et kas see on mingi toimimishäire või peabki nii olema, et ta pimedas salaja kartuleid vohmib? Mul tuli öösel janu, läksin kööki, et vett juua, ja leidsin selle teie kaaslase, kes on mul veel nii uus, et ma teda magamistuppa ei lase, külmiku juures toimetamas. Ma siis vaikselt vaatasin, et mis ta teeb, ja tema mugis seal kartuleid. Korralike kartuleid ei ole tänapäeval küll enam kerge saada, no aga ega mul kahju ei ole, söögu, lihtsalt. miks just öösel ja salaja? Ma lugesin teie juhendist, et toidust suudavad nad küll energiat toota, kuid see on nii marginaalne, et tegelikult neil seda vaja ei lähe, et siis kas see on normaalne käitumine?”

„Teil on täiesti õigus, satelliidid suudavad toitu kasulikuks energiaks transformeerida, kuid saadava energia kogus on nii väike, et tegelikult on söömine neile vaid sotsiaalne tegevus. Nii et üksinda söömine on mõneti üllatav. Energiapuudus teda küll öösel sööma ei pane, eriti veel elektriga varustatud kodus. Samas on Satelliidid programmeeritud käituma nagu reaalsed kaaslased ning öösel salaja külmkapi kallal käia on väga inimlik. Ma arvan, et see ongi taolise öise toimetamise põhjus. Kui Te soovite, siis me võime teostada talle kohe ka kiirdiagnostika, kindlustamaks, et programmis ei ole mingeid kõrvalekaldeid.”

„Ah ei, kui see peabki nii olema, siis las ta olla, mulle tundus see lihtsalt natuke imelik.”

„Teil on täiesti õigus, see tundubki imelik, ja just sellepärast me satelliite toodamegi, et saaksite harjuda tulevase kaasa imelike omadustega. Aga andke meile ikka teada, kui Te märkate meie toote juures ebakõlasid!”

„Jah, tänan teid, eks ma annan teada, kui ta hakkab näiteks sokke triikima või midagi veel jaburamat tegema.”


Ootejärjekorras on 1 kõne.


„Tervist! Helistasite Robosati klienditeenindusse, minu nimi on Li, kuidas ma saan teid aidata?”

„Tulge viige see oma Satelliidinärakas minu juurest ära. Ma ei taha enam seda. Ma ei talu enam tema juuresolekut!”

„Kas Te olete autoriseerinud lepingu lõpetamise? Ennetähtajaline lepingu lõpetamise protseduuri kohta saate rohkem teavet juhendi 25. leheküljelt. Ma võin muidugi ka Teile kohe selle põhipunktid ette lugeda, kuid kas Te enne ei ütleks, et mis sellise soovi põhjustas?”

„Ta, ta, see tiirane jäär tikkus ligi minu sõbrannale! Mulle ei meeldi, kui minu kaaslane, olgu ta siis robot või mitte, miilustab teistega! Teate, ma kutsusin paar-kolm oma parimat sõbrannat külla, tutvustasin neile seda satelliiti ja ühel hetkel märkasin, et minu parim sõbranna on koos temaga kadunud. Läksin siis otsima ning leidsin nad minu magamistoas amelemas. Ja oli kohe kaugele näha, et nad mõlemad on himuralt ametis. Ja, teate, mis ta mulle pärast ütles – et ta tahtis mulle head teha minu sõbranna kaudu. See närakas pakkus ka, et ma võiksin oma komput vahel jagada. Raiped, ta on minu oma ja nüüd olen ma kaotanud oma parima sõbranna, sest ma muidugi viskasin ta välja, ja nüüd viige oma kiimas robot ka minu juurest minema!”

„Kõigepealt palun rahunege! Kahetsusväärne, et Satelliidi tegevus Teile meelehärmi valmistas, kuid kahjuks pean ütlema, et taoline juhtum on väga tüüpiline just inimsuhetes. Ma arvan, et ta vabandas ja lubas, et selline olukord enam kunagi ei kordu?”

„Kuulge, mind ei huvita see, mis on tüüpiline või mitte. Ma ei soovi seda asja enam enda lähedale ja kõik! Jah, muidugi palus ta andeks ja lubas ei-tea-mida veel kokku, kuid mul on kõrini. Niiviisi minule ei tehta!”

„Sellisel juhul autoriseerige lepingu omapoolne lõpetamine. Kahjuks raha me Teile tagasi maksta ei saa, kuna iga Satelliit on eriline. Kusjuures pean ma lisama, et võrreldes inimese poolt antud lubatustega, siis Satelliidi omad on lõplikud, ta ei saa neid murda.”

„Seda et, kas ma sain nüüd õigesti aru, et lepingu minupoolsel lõpetamisel teie raha mulle tagasi isegi osaliselt ei maksa, kuigi ma teie teenust enam ei tarbi?”

„Jah, kui Te lepingu üle loete, siis näete isegi, et Teiepoolsel lepingu lõpetamisel ei ole meil mingeid kohustusi. Iga Satelliit valmistatakse spetsiaalselt kliendi järgi ning tema tagastamisel ei jää meil muud üle, kui ta utiliseerida. See on põhjus, miks lepingu kliendipoolsel lõpetamisel mingit finantstegevust ei saagi toimuma.”

„Teate, talle kuluks, kuidas te ütlesitegi, utiliseerimine küll vägagi ära, aga… Las ma mõtlen. Kas te võite kindlalt väita, et kui ta lubas, siis enam ta midagi sellist ei tee?”

„Jah, loomulikult. Selles suhtes on nad palju kindlamad kui inimesed. Kui Te kahtlete, siis ma võin lasta teha Teie Satelliidile diagnostika, kontrollimaks, et ta ikka oma sõnu peab?”

„Hea küll. Ma autoriseerin diagnostika. Ma tahaks tõesti näha, mis näo mu sõbrants teeb, kui ta jälle püüab oma käsi MINU kaaslase püksi toppida...”


Ootejärjekorras on 1 kõne.


„Tervist! Helistasite Robosati klienditeenindusse, minu nimi on Li, kuidas ma saan teid aidata?”

„Tere, kas te viisite Rob... khm, selle oma Satelliidi remonti?”

„Kellest me räägime? Vabandust, aga mis on Teie lepingu number?”

„Üks moment, ma kohe otsin selle ülesse. Mina olen see, kes teid ka varem tülitas, selle öise kartulite söömise probleemiga.”

„Ahjaa, tuleb meelde, kas ta hakkas nüüd Teil sokke triikima, või mis?”

„Ei, ei, mingeid uusi veidrusi ma ei ole täheldanud, pigem vastupidi, me oleme hakanud nagu järjest paremini sobima, aga täna koju tagasi tulles ei leidnud ma teda enam eest, no ja ma siis mõtlesin, et helistan teile, et äkki ta ikka vajas remonti või midagi sellist ja te viisite ta kuhugi ära.”

„Ilma kliendi ehk Teie loata ei vii me teda kuskile. Kui Te ütlete lepingu numbri, siis ma kontrollin veel üle, kuid ma olen kindel, et meie juures teda pole. Muidugi on olnud olukordi, kus Satelliit läheb välja, et näiteks oma kaaslasele lilli või midagi muud hankida, aga ka sellisel juhul saame me kohe tema asukoha teada, kui Te ütlete lepingu numbri ning autoriseerite kaugligipääsu.”

„Ja-jah, leidsingi lõpuks selle lepingu üles. Number on R36S2542 kriips 7.”

„Hmm, imelik, ma ei leia sellise numbriga lepingut. Kas Te saadaksite mulle palun oma nime ja aadressi? Ma püüan otsida nende abil. Ärge muretsege, Teie kaaslane ei kao kuskile.”

„Kohe saadan. Kas te tahate ka seda arve koopiat, kuhu ma ülekande tegin? Ma veel imestasin, et see on Roberti nimel, aga tema ütles, et segaduste vältimiseks ongi see teie firma poliitika, et igal Satelliidil on oma nimega konto, sest sinna jäetakse ka käibevahendid, mida ta saab kasutada.”

„Vabandust, aga mulle tundub, et ma pean teavitama korrakaitseorganeid. Meil ei ole sõlmitud ühtegi lepingut sellise numbriga, sellisel aadressil, ning ei ole teostatud ühegi Satelliidi eelprogrammeerimist Teie isiku- ja geeniandmete põhjal. Loomulikult ei tee me Satelliitidele eraldi arvelduskontosid, kuigi see tundub olevat huvitav idee. Ma kahtlustan, et Te olete sattunud petturi ohvriks.”

„Mida! Te tahate öelda, et see, kes esines teie firma robotina, ei olnudki teie robot? Kelle oma ta siis oli? Või koguni ei olnud ta üldse robot, vaid hoopis inimene? Ja ma maksin talle selle tohutu summa ning ta tuli ja elas veel minu raha eest minu kodus? Ja et me koos... oh!”

„Rahunege, esialgsetel andmetel ei julge ma midagi väita, kuid selline kahtlus tekib küll. Maei tea, et mingi teine firma peale Robosati pakuks samal tasemel kaaslast. Aga las õiguskaitseorganid selgitavad välja, kelle või millega on tegu.”

„Tähendab, võib olla, et kõik see aeg elasin ma koos reaalse inimesega? Võhivõõraga! Et ma olin... Et ta tegelikult... Appi, kui piinlik! Ei, see ei saa võimalik olla. Et Robert ongi tõeline? Päris inimene! Oh... Kuulge, jätame need igasugu organid kõrvale, ma tahan teda tagasi, me just hakkasime nii hästi sobima! Ma lähen kohe ja otsin ta üles!”


Inimesed, häh! No, nad ka ei väsi. Üllatamast. Li tegi mõneks mikrosekundiks pausi. Maksimaalseks keeratud inimlikkuse järgi oli tal viimasest kliendist kahju. Ta oleks tahtnud temaga nõustuda ning jätta korravalvurid juhtumist teavitamata, kuid muidugi ta ei saanud niiviisi toimida. Suunates kõnesalvestused vastavasse ametkonda, tundis Li sügavat kahetsust. Kahju, et ta ei saa kunagi teada, mis tunne on sokke triikida.


Ootejärjekorras oli 2 kõnet.


Kes soovivad "Reaktori" tööshoidmisele kaasa aidata, siis ootame kõigilt huvilistelt kaastöid juttude, artiklite, uudisvihjete jmt. näol meie toimetusse.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (1.0902)