Selles postituste sarjas vaatleme ulmelisi kõrvalvoolu-koomikseid, nii veebis- kui ka trükisilmuvaid.
Tutvustatava materjali valik on sügavalt erapoolik ja kujuneb printsiibil “lugesime,
nautisime, jagame”. Seekord võtame sirvimisele kodumaise trükikoomiksi
“Antennimaja inimesed”.
Piltloo kirjutas ja joonistas Mark Antonius Puhkan ning ilmus see aastal 2019.
Muide, esimest korda sattus Puhkan Reaktorisse täpselt aasta tagasi, sest tegin
ülevaate Koomiksiseltsi näitusest KõheFolk2. Nüüd, selle suve hakul sattusin lugema “Antennimaja
inimesi”, sest töötan autoriga juhtumisi sama projekti kallal ja tuli jutuks.
Tegevus toimub määramatus tulevikus, määramata kataklüsmi
järgsel ahermaastikul.
Lauskmaal elavad
inimesed kellel on kõik olemas - tuulevaikne lohk elupaigaks, rohkelt räbu
ehitusmaterjaliks; solgiojad, millest saab juua ja kalagi püüda; ihuramm, põlev
bensiin ning padrunid, jõuga toidu hankimiseks, tasuta wifi, mille poole
palvetada.
Eemal, kõrges antenniga majas elavad inimesed, kellel on
kõik puudu - hingerahu, ilu, inspiratsioon, loomingu jäävus…
Lugu algabki sellega, kuidas väike poiss ütleb lahti nii
palju nukrust toonud unistusest ja temast kasvab tõsine jahimees. Seda, kui
ohtlikud on unistused, näeme antennimaja elanike pealt veel aastaid hiljemgi.
Maja kolm elanikku, aednik, kujur ja radist (minu meelevaldselt antud nimed),
muudkui unistavad ja igatsevad. Öiseid eetrisahinaid kammides kuulis radist
juhuslikku meloodiat ja on nüüd lohutamatu, sest pärast viivukest
muusikaelamust ei paku lihtsad raadioraginad enam hingekosutust. Kujur aga ei
suuda vormida midagi peale varemekildude, mida ümbrus niigi täis on. Ainult
aednik on oma unistustes kummaliselt rahulolev; tema käte all küpsevad justkui
eimillestki kohvimarjad ja puhkevad roosid.
Ühe pikaleveninud uudistusretke järel selgub, et
antennimaja on ka küti tütrele halba mõju avaldanud. Kalk jäätmaarüblik, siiani
isa au ja uhkus, keda ei õnnestunud isegi värvilise traadiga lollitada, igatseb
ühtäkki taga närbunud roosiõit. Asi läheb nõnda hulluks, et isegi Püha
Kohviautomaadi altaril palvetades ei küsi plika enam head jahiõnne ega parimaid
padruneid (nagu kord ja kohus), vaid püüab närbunud lilleräbalat ellu äratada.
Kütt ei tohi asja muidugi sinnapaika jätta ning läheb
lapse elu ära rikkunud ilutsejatelt õigust nõudma.
Tüli käigus kukutatakse võimas antenn lõpuks katuselt ja ootamatu murrang muudab kõigi tegelaste maailma üpris ettenägematul moel.
Kuigi näpu vahel õhuke, pakub “Antennimaja” juurdlus- ja
avastamisrõõmu päris tükiks ajaks. Esimesel lugemisel visandliku hõllandusena mõjunud
lugu kerib end ajapikku põhjalikumalt lahti, silmale nähtavaks joonistatud
detailid hakkavad tagantjärele aina tõhusamalt kokku ja pildimaastikel avaneb
uusi kihte veel õige mitmendal taaskülastusel.
Need, kelle jaoks lugemiselamus tähendab peaasjalikult
sunnib-lehte-keerama-tunnet, siit ilmselt oma naudingut kätte ei saa. Kuid näiteks
minu jaoks ei tähendanud teadasaamine “mis siis edasi sai” lugemisprotsessi lõppu,
vaid rohkem nagu eeltööd.
Kui olin kiiremal käigul põhilooga esmatutvuse sõlminud,
lugesin seda veelkord pildirea kaupa - justnagu veebikoomiksi vaatamise rütmis.
Ja siis lugesin veel ja veel, nüüd juba juhuslikult siit-sealt, üksikutesse
piltidesse süüvides. See “juhuslikult ja süvitsi” uurimine hakkas meenutama
tunnet, mida viimati kogesin Stalkeri või New Vegase mängumaastikel kindla
sihita ringi konnates ja vana maailma jäänustes sonkides. Igal leheküljel,
vahel igas pildiruudus avaneb pisiasjades oma lugu: värviline prügi kõneleb möödunud
tsivilisatsioonidest, tornmaja nõuka-arhitektuur ja tubased elemendid annavad
vihjeid sündmustiku toimumispiirkonnast…
Ka autor ise andis raamatuga kaasa soovituse: “loe
aeglaselt”. Lisan omalt poolt soovituse: “loe mitu korda, mõttega”. Soovitus
kehtib muidugi lugejale, keda üleüldse niisugused asjad paeluvad - pealtnäha
lihtne ja kodune post-apo, seestpoolt-suurem maailm, mis avab end pisitasa,
leidlikud detailid, mida märkab alles mitmendal vaatamisel, vastamata küsimused,
mille osas võib siiski sisu põhjal järeldusi teha.