1280px-Paraceratherium transouralicum

Paratserateerium ehk indrikoteerium: sarve puudumisest sai ta nimegi: kreeka keeles tähendab keratos sarve ja para vastupidist

KUU ULMEFILM: "Tõde" (3. august)

See oli "X-failide" 9. hooaja viimane episood, mis kestis 89 minutit ja esilinastus 19. mail 2002. See jäi kauaks ajaks "X-failide" viimaseks episoodiks üldse, kuni 2016 algas 10. hooaeg. Fox Mulder on aasta otsa olnud valitsuse vang, puududes kogu hooaja kõigist episoodidest peale viimase. Ta tapab ühe valitsuse loodud supersõduritest ja mõistetakse surma, aga kohtunik, kes ta surma mõistis, aitab tal põgeneda. Suur hulk tegelasi ilmub välja veel pärast oma surma. Mulder ja Scully lähevad otsima tarka meest, kes aitaks selgitada Mulderi nähtud saladokumente, selleks targaks osutub aga Mulderi isa Sigaretti Suitsetav Mees, kes on põgenenud kolkasse 2012. aastal saabuma pidava maailmalõpu eest. Vaatajate arv oli suurem kui ühelgi teisel 9. hooaja episoodil, aga kriitikute arvamused lahknesid. Palju süžeeliine jäigi kokku võtmata ja see oli seotud asjaoluga, et "X-failidel" polnud nii-öelda selgroogu, mis kõike püsti hoiaks. Mõnele seevastu lõpp meeldis.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Truth_(The_X-Files)

KUU ULMEAJAKIRI: "Analog Science Fiction and Fact" (6. august)

Sellest ajakirjast kirjutas Jürka põhjalikult veebruaris 2013 https://www.ulmeajakiri.ee/?koige-olulisem-ulmeajakiri!? . Mida lisada? Praegu kestab 139. aastakäik, mis tõendab, et selle ajakirja jaoks liigub aeg teistsuguse kiirusega. Esimene omanik William Clayton püüdis parimaid kirjanikke sellega, et maksis 2 senti ja mitte ½ senti sõna eest nagu teised pulpajakirjad, ning maksis loo vastuvõtmise ajal, mitte pärast ilmumist. See tähendas, et kirjanikud pakkusid oma lugusid kõigepealt talle ja kui teos tagasi lükati, siis mõnele teisele ajakirjale. Omanikud on vahetunud sagedamini kui peatoimetajad (7:6). 1959–80 oli omanikfirmaks Condé Nast, mis peamiselt andis välja moeajakirju nagu "Vogue" ja "Vanity Fair". Ulmeajakiri nende hulka ei sobinud, Condé Nast seda peaaegu ei reklaaminud ja oli vist rõõmus, kui Davis Publications seda lõpuks tahtis osta. 1992 müüdi ajakiri Dellile, mis muuhulgas annab välja Hitchcocki ja Ellery Queeni krimiajakirju. 1939–1963 ilmus ajakirja Briti versioon, kokku 222 numbrit, lühikest aega on ilmunud ka itaalia-, taani- ja saksakeelne versioon.

Jutte, mida Jürka ei maininud... Kas jõuabki kõiki häid jutte nimetada? 1939 ilmus van Vogti esikjutt "Must hävitaja" kurjast intelligentsest Coeurlist ja samas numbris ennustas Asimov Kuu-raketi starti 1978. aastal – tegelikkuses käis asi kiireminigi. 1946 ilmus Clarke'i esikjutt "Laskeava". 1953 kirjeldas Hal Clement jutus "Gravitatsioonimissioon" Mesklini-nimelist planeeti, mille raskusjõud on ekvaatoril 3g ja poolusel 700g. 1973 ilmus Spyder Robinsoni esikjutt "Silmadega sell". Joe Haldemani "Igavene sõda" (1974) võitis nii "Hugo" kui "Nebula" – Campbell oli avaldamisest keeldunud, sest pidas ebausutavaks, et mehed ja naised teenivad sõjaväes koos, Bova lasi sellesama läbi ilma muudatusi nõudmata. 1977 ilmus Orson Scott Cardi "Enderi mäng".

Campbell pälvis 8 "Hugot" parima ajakirja kategoorias, neile on lisandunud 7 retro-"Hugot". 1973 asendus see kategooria parima ajakirjatoimetaja "Hugoga" ning Ben Bova võitis selle 5 korda järjest ja 6 korda ühtekokku. Stanley Schmidt oli 5 kandidaadi seas igal aastal ilma ainsagi erandita 34 korda, aga võitis üheainsa korra tagantjärele, kui oli ametist lahkunud. Praegune peatoimetaja Trevor Quachri ei ole saanud ainsatki nominatsiooni.

https://en.wikipedia.org/wiki/Analog_Science_Fiction_and_Fact

KUU VÄLJASURNUD ELUKAS: paratserateerium (17. august)

Paratserateerium ehk indrikoteerium oli ninasarviku sugulane, kes elas oligotseenis 34–23 miljonit aastat tagasi. Ta oli üks läbi aegade suurimaid imetajaid: pikkus 7,4 m, õlakõrgus 4,8 m ja kaal 15–20 t. Sarve tal polnud, aga olid võhad ja võis olla lühike lont. Sarve puudumisest sai ta nimegi: kreeka keeles tähendab keratos sarve ja para vastupidist. Tema konte on leitud Rumeeniast kuni Mandžuuriani. Elas savannis, võib-olla koguni poolkõrbes, ning sõi rohtu ja puulehti. Väljasuremise põhjused pole selged, nähtavasti oli põhjusi mitu.

https://en.wikipedia.org/wiki/Paraceratherium

KUU ÕUDUSSEIKLUS: "Marchionessi" uppumine (20. august, 30. aastapäev)

Kuidas purjuspäi tappa Londoni kesklinnas üle 50 inimese ilma karistada saamata? Muide, ka kindlustusfirmadele lõppes lugu odavalt, enamikule hukkunutest maksis kindlustus kinni matusekulud ja mitte rohkem.

https://en.wikipedia.org/wiki/Marchioness_disaster

KUU PROMINENT: Vesna Vulović (28. august)

Ainus inimene maailmas, kes on kukkunud rohkem kui 10 km kõrguselt ilma langevarjuta ja ellu jäänud. Juhtus see 1972. aastal, kui ta oli 21-aastane. Ta töötas stjuuardessina lennukis, kuhu horvaadi rahvuslased pommi panid. 16 kuuga ta enam-vähem paranes, kuigi jäi elu lõpuni lonkama, ja soovis uuesti stjuuardessina tööle asuda. Lennufirma kartis, et see tekitaks lennureisijates ebasoovitavat tähelepanu, ja nii tegi Vulović kontoritööd kuni 1990-ndateni, mil ta lahti lasti, sest osales Serbia presidendi Slobodan Miloševići vastastes protestides. Intervjuusid andis ta vähe, muu hulgas ütles ta ära BBC-le ja Oprah Winfreyle. Aga lendamist ei kartnud ta kunagi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vesna_Vulovi%C4%87

KUU ARVUTIMÄNG: Freedom Planet

Kahemõõtmeline platvormmäng 2014. aastast. Mängija saab kontrollida draakonit, metskassi ja bassetit, neid abistab part. Eesmärk on alistada lord Brevon, enne kui see galaktika vallutab. Mängu hakati tegema siil Sonicu fännimänguna. Tegemise käigus muutus sarnasus Sonicu seiklustele väiksemaks, kuid midagi on ikkagi veel ära tunda. Kriitika on olnud positiivne.

https://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_Planet

KUU ASTRONOOMIAPILT: "Curiosity" (6. august, aastapäev)

"Curiosity" on marsikulgur, mis lennutati Maalt välja 26. novembril 2011, jõudis Marsile 6. augustil 2012 ja töötab siiamaale. Kulgur on 2,9 m pikk, 2,7 m lai ja 2,2 m kõrge ning tema tühimass on 899 kg. Tal on tilluke tuumareaktor võimsusega 110 W (töötab 4,8 kg plutooniumiga) ning seda on rohkem kui päikeseenergial töötavatel kulguritel "Spirit" ja "Opportunity", mille võimsus oli 25 W. Ma ei tea, kuidas nii suur masin nii väikese võimsusega liikuda saab. "Curiosityl" on kaks identset arvutit, millel püsimälu 256 kB, dünaamilist muutmälu 256 MB ja välkmälu 2 GB. Marsi pinnal on ta läbinud üle poolmaratoni, mis aga ei ole rekord, sest "Opportunity" tegi maratoni täis, enne kui mullu töö lõpetas. Isegi NSV Liidu "Lunohod" läbis 1973. aastal 39 km. Sellel pildil kujutas "Curiosity" iseennast.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Curiosity_Self-Portrait_at_%27Big_Sky%27_Drilling_Site.jpg

ESIMENE KOSMOSEPILT: Kotka udukogu (12. august)

Kotka udukogu on noor hajusparv, mis ei asu Kotka tähtkujus, nagu võiks arvata, vaid hoopis Mao tähtkujus. Kotka udukogu on 7 tuhande valgusaasta kaugusel, seal on 8100 tähte ja neid tekib sinna juurdegi. Udukogu avastas aastal 1745/6 prantslane Jean-Philippe Loys de Cheseaux ja sai nime oma kuju järgi.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eagle_Nebula_from_ESO.jpg

TEINE KOSMOSEPILT: 21. augusti 2017 päikesevarjutus (21. august, aastapäev)

2017 toimus päikesevarjutus, mille täisvari läbis kogu USA Oregonist kuni Lõuna-Carolinani. Ameeriklased tähistasid seda põhjalikult, korraldati ühisvaatamisi, pulmi ja muid üritusi, millest mõni kestis mitu päeva. Räppar Joey Badass kiitles, et vahib päikesevarjutust ilma musta klaasi kasutamata nagu vanad ameeriklased kunagi, kellest pimedaks polevat keegi jäänud, ja hiljem pidi ta oma 3 kontserti tühistama "ettenägematutel asjaoludel". PornHub teatas, et tema saidil vähenes liiklus varjutuse ajal üllataval määral.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Total_Solar_Eclipse_8-21-17.jpg

PÄEVA MATERJAL COMMONSIS

KUU MATEMAATIKAVIDEO: kolmemõõtmeline Mandelbroti fraktal (6. august)

Eelmises numbris panin video kahemõõtmelisele Mandelbroti fraktalile. Nupumehed on selle fraktali kohandanud ka kolmemõõtmeliseks, nii et selle teatud läbilõige annaks kahemõõtmelise fraktali. Video pikkus on 200 sekundit.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Visit_of_the_Mandelbulb_(4K_UHD;_50FPS).webm

KUU KOSMOSEVIDEO: Jupiteri pilved (30. august)

"Voyager 1" tehtud 7 sekundi pikkune video Jupiteri pilvede liikumisest. Täitsa huvitav, kuidas eri laiusel liiguvad pilved eri kiirusega, vaadake aga!

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jupiter_from_Voyager_1_PIA02855_max_quality.ogv

KUU SÜRREALISM: metsatulekahju kustutamine (10. august)

Ega ilma ette ütlemata küll ei oskaks ära arvata, mis ratas see siin kujutatud on. Metsatulekahju kustutamisel võtab helikopter enda alla tagurpidi langevarju, mis on vett täis, ja tühjendab selle tulekoldesse. Seda on pildistatud ülevaltpoolt, kopterist.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Water_for_use_in_aerial_firefighting_being_carried_in_a_bucket_attached_to_a_MChS_Mil_Mi-26_heavylift_helicopter.jpg

KUU ASTRONOOMIAFILM: Euroopa Lõunaobservatooriumi panus välisplaneetide avastamisse

Euroopa Lõunaobservatoorium (peakorter Saksamaal, observatooriumid Tšiilis) kiitleb oma saavutustega. 15. septembril 25 aastat tagasi avastati esimene eksoplaneet. Tänapäeval teatakse neid tuhandeid. Pikkus 7½ minutit.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:ESOcast_79_-_20_Years_of_Exoplanets.webm

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0337)