ESIMENE ÕUDUSFILM: "Cape Feare" (7. oktoober)

"Simpsonite" 5. hooaja 2. episood, esilinastus 7. oktoobril 1993. Sideshow Bob lastakse vanglast enne tähtaega välja, kui selgitab komisjonile, et tema tätoveering "Die Bart, Die" tähendab saksa keeles "The Bart, The". Komisjoni hinnangul ei saa keegi, kes saksa keelt oskab, olla kuri inimene. Loomulikult hakkab Bob otsekohe Barti tapmist plaanima. Seda episoodi on korduvalt nimetatud "Simpsonite" parimate episoodide loendites. Ta on pääsenud ka üleüldistesse filmiedetabelitesse, näiteks filmitätoveeringute omasse, koomiliste stseenide edetabelites on see koht, kus Bob järjest paljude rehade otsa astub. Helilooja Alf Clausen nomineeriti selle episoodi eest "Emmyle".

Filmi pealkiri meenutab 1962. aasta filmi "Cape Fear", millest 1991 tehti uusversioon vanade näitlejatega, ja sisuski on hulk sarnasusi.

simpsons1

Sideshow Bob

KUU KEEMIA: hassium (9. oktoober)

Keemilised elemendid pole ikka veel otsa saanud. Seekord tutvustan hassiumi järjenumbriga 108. Element on väga radioaktiivne, kõige stabiilsema isotoobi poolestusaeg on 16 sekundit. Hassiumi valmistas esmakordselt NSV Liidus Dubnas asuv Ühendatud Tuumauuringute Instituut 1974. aastal, aga ei suutnud tõestada, et sellega hakkama sai. Sellepärast tunnistati hassiumi leiutajateks Lääne-Saksamaal Hessenis Darmstadtis asuv Raskete Ioonide Uurimiskeskus aastal 1984 ja element nimetatigi Hesseni järgi, mida ladina keeles nimetatakse Hassiaks.

Hassium on üle pika aja esimene element, mis avastatud väljaspool USA-d ja Venemaad. Tema keemilised omadused sarnanevad raua, ruteeniumi ja osmiumiga, mille all ta Mendelejevi tabelis asub.

KUU ÕUDUSSEIKLUS: Eknomuse neeme lahing (10. oktoober)

Missugune on antiikaja kõige suurem merelahing, selles ei saa kindel olla, sest vägede suurus on hinnanguline, aga Eknomuse neeme lahing on üks peamistest kandidaatidest. Juhtus see Esimeses Puunia sõjas Kartaago ja Rooma vahel. Roomlastel oli 330 laeva 140 tuhande mehega, keda juhtisid Marcus Atilius Regulus ja Lucius Manlius Vulso Longus, kartaagolastel 350 laeva 150 tuhande mehega, keda juhtisid Hamilkar ja Hanno. Lahing toimus Sitsiilia lõunarannikul ja kaalul oli see, kummale Sitsiilia kuuluma peaks. Sitsiilia kaguosa kuulus Sürakuusa linnriigile, mis oli üks viimaseid iseseisvaid kreeklaste kolooniaid, aga sellest ei hoolinud kumbki. Kartaagolased olid tuntud meresõitjad ja lootsid seetõttu võitu roomlaste üle, kes alles hiljaaegu olid sõjalaevastikku ehitama hakanud, aga kartaagolased said lüüa. Siiski kestis sõda veel 15 aastat.

Sürakuusa jäi iseseisvaks ja langes alles pool sajandit hiljem Teises Puunia sõjas.

1920px-The Naval Battle Near Ecnomus (256 BC)

Roomlastel oli 330 laeva 140 tuhande mehega, keda juhtisid Marcus Atilius Regulus ja Lucius Manlius Vulso Longus, kartaagolastel 350 laeva 150 tuhande mehega, keda juhtisid Hamilkar ja Hanno.

ESIMENE ULMETEGELANE: Master Chief (15. oktoober)

Master Chief on "Halo" frantsiisis esinev supersõdur, paljude mängude peategelane. Ta debüteeris 2001 mängus "Halo: Combat Evolved" ja mängud ilmuvad siiamaale (järgmine on plaanitud järgmisse aastasse). Ta kavandati olema nagu kõndiv tank, näiteks nägu tal ei näidata ja seda on nimetatud nii plussiks kui miinuseks. Eesnimi tal siiski on (John), perenime mitte. Põhiliselt kutsutakse teda austmega, mis vastab umbkaudu mereväe vanemseersandile. Tegelane võeti hästi vastu ja ta kujunes "Halo" maskotiks. On välja selgitatud, et ta on sõjarüüs 2.13 pikk ja kaalub 450 kg, ilma selleta 2.00 pikk ja kaalub 130 kg. Ta on sõnakehv, naistega ei tegele ja üldse pole tal peret. Siiski sündis ta inimesena aastal 2511 inimeste koloonias Eridanus II-l. Kõige rohkem on tema tüdruku moodi Cortana, kes on füüsilise kehata tehisintellekt.

Master Chiefi on palju kordi nimetatud parimate videomängutegelaste loendites.

Halo cosplay at Atlanta Dragon Con Parade 2010

Lisaks on ta populaarne tegelane, keda cosplay'da.


TEINE ULMETEGELANE: Stucky (20. oktoober)

Homoseksuaalid kurvastavad sellepärast, et superkangelased on heterod. Tahame homoseksuaalset superkangelast! Niisiis kaaperdasid fännid Kapten Ameerika (kodanikunimega Steve Rogers) ja andsid talle teismelise armukese James Buchanan Barnesi hüüdnimega Bucky. Nimedest Steve ja Bucky moodustati nimi Stucky, mis tähendab Kapten Ameerika ja Bucky Barnesi homoseksuaalset ja pedofiilset armusuhet. Seks alaealisega oleks muidu seadusevastane, aga fännikunstile on vist lubatud. Fiktiivse eluloo järgi sündis Kapten Ameerika 1920 ja Bucky Barnes 1925, olles seega debüüdi ajal 16-aastane. Bucky oli Kapten Ameerika kaaslane 1941–48, mil ta surma sai ja oli surnud kuni 2005. aastani, mil Marveli koomiksikunstnikud ta jälle elustasid. See, et fännid kaevasid ajaloo hämarusest välja suhteliselt lühikest aega (7 aastat) suhteliselt kauges minevikus tegutsenud tegelase, näitab ... ma ei tea, mida see näitab. Betsy Rossist, kellega Kapten Ameerika 1953 abiellus, ei taheta enam kuulda.

KUU ULMEAJAKIRI: "Super-Science Fiction" (24. oktoober)

See oli suuresti Robert Silverbergi ja Harlan Ellisoni ajakiri. Mõlemad olid oma karjääri alguses ja müüsid W.W. Scottile oma krimijutte. Nad rääkisid Scottile, et neid huvitab rohkem ulme, ja Scott asutaski vastava ajakirja, mida ise toimetas, ehkki ulmest suuremat ei jaganud. 1956–59 ilmus 18 numbrit. Silverberg ja Ellison kirjutasid kahe peale 40% juttudest, sageli varjunime all. Teistelt avaldas ajakiri mujalt tagasilükatud jutte, erandiks 2 Asimovi juttu, kuid Scott pidi nende eest Asimovile maksma mitte 2 senti sõna eest nagu teistele, vaid 4 senti. Viimastes numbrites tahtis Scott näha koletisejutte (koletised olid USA-s moodi läinud), sellega ajakirja tase langes ja Silverberg avaldas kõik oma koletisejutud eri varjunimede all. Ellison võeti lõpupoole sõjaväkke. Kriitikud nimetavad "Super-Science Fictionit" kõntsaks (ainult viisakamalt), ehkki Silverberg rääkis sellest hiljem kiitvalt: ajakiri aitas tal kirjanikuna areneda. Vaadake Commonsist vägevaid kaanepilte, 14 kaanel 18-st on napilt rõivastatud naine, kes tavaliselt on suures hädas.

TEINE ÕUDUSFILM: "Hingevõtja" (25. oktoober)

1990. aasta ameerika õudusfilm. Kokaiiniuimas juht sõidab oma auto sodiks. Autos viibib 5 noort inimest, kes langevad koomasse. Nende hinged lahkuvad kehast, aga esialgu nad seda ei taipa ja arvavad, et pääsesid õnnetusest eluga. Alles pärast hakkavad nad tõde aimama, kui ükski inimene peale nende endi neid ei näe ega kuule. Surmaingel käsib oma alluval Hingevõtjal kõik need hinged endale tuua, enne kui kesköö saabub. Film tehti väikese eelarvega, veerand miljonit dollarit, 5 nädala jooksul. Stsenarist mängis ühtlasi naispeaosa. Filmitegijad (näitlejatest kuni režissööri ja produtsentideni) olid kõik kogenematud, ehkki hiljem said mõned neist kuulsaks. Surmainglit mängis leedulane Robert Z'Dar, kes kaasasündinud puude tõttu oli imeliku välimusega ja kehastas paljudes õudusfilmides pahalasi. Kriitikud arvasid filmist halvasti, kassatulu oli filmi tegemise kuludest 6 korda väiksem. Siiski pälvis film "Saturni" žanrivideo kategoorias.

KUU VÄLJASURNUD ELUKAS: Cetiosauriscus (28. oktoober)

See monstrum elas juura ajastu keskel 166–164 miljonit aastat tagasi tänapäeva Inglismaal ja kuulus eusauropoodide ehk tõeliste sauropoodide seltsi. See selts tekkis alles 176 miljonit aastat tagasi, nii et Cetiosauriscus on üks varastest eusauropoodidest. Teada on üksainus fossiil, millest on säilinud saba, vaagen ja poolteist jalga. Ta oli 15 m pikk ja 4–10 t raske. Kaalus pole teadlased üksmeelel, säilinu võimaldab mitmesuguseid rekonstruktsioone. Esi- ja tagajalad olid ühepikkused, kael pikk. Varvastest sisemine on suur ja küünisega, ülejäänud pisemad ja küüniseta. Fossiil avastati 1905 ja seda on püütud sokutada mitmesse perekonda, aga ei sobi ta hästi kuskile ja seetõttu peetakse teda tänapäeval oma perekonna ainsaks esindajaks. Iga päev sõi ta tohutus koguses okaspuuokkaid, sest lehtpuud polnud veel tekkinud.

ESIMENE MÜTOLOOGIAPILT: "Jumalate huku" lõpustseen (12. oktoober)

"Götterdämmerung" ehk "Jumalate hukk" on Richard Wagneri kirjutatud ooperitsükli "Nibelungide sõrmus" viimane, neljas ooper. See esilinastus 1876 ennenägematute lavamasinate ja eriefektidega. Lõpus saavad enam-vähem kõik surma, toimub Ragnarök ehk maailma lõpp. Lõpustseenis kujutataksegi seda, kuidas alguses põleb maapealne tapetud kuninga Guntheri loss ja pärast taevane Valhalla koos sealsete kangelaste ja jumalatega.

"Nibelungide sõrmus" põhineb 1200. aasta paiku kirjutatud eeposel "Nibelungide laul" ja skandinaavia saagadel. Eepos omakorda põhineb lõdvalt 5. sajandi sündmustel Burgundia kuningriigis, kus kuningate ja kangelaste vägivaldne surm oli üsna tavaline. Eepose tegevus sisaldab burgundide ja hunnide välispoliitilisi suhteid (hunnide kuningas Attila on tegelane). Ooper erineb eeposest näiteks selle poolest, et "Nibelungide laulus" ei põle taevas ja jumalad ära, samuti on ooperist kõik hunnid koos Attilaga välja jäetud. Eeposes ja ooperis jäävad ellu täiesti erinevad tegelased.

KUU COSPLAY: "Tsjuder" (19. oktoober)

Vanad slaavlased nimetasid soomeugrilasi tšuudideks. Seda nime kannab ka norra bänd. Vaadake, kas sellel pildil on kujutatud ikka tüüpilist eestlast. Kas peegelpilt on väga sarnane? Äkki peaks sinnapoole püüdlema?

Bänd moodustus 1993 ja tegutseb tänapäevani. Esialgu muutus koosseis sageli, nimelt kitarristi ja trummari osas, pärast 2004. aastat pole muutusi olnud. Žanriks öeldakse black metal. Bändi lauludes valmivad sõnad enne muusikat. "Tsjuderi" loomingu suured mõjutajad on satanism, õudusfilmid, Necronomicon ja Lovecraft. Välja on antud 5 stuudioalbumit (tänavu lubati välja anda kuues) ja üks kontsertalbum.

ESIMENE ASTRONOOMIAPILT: Bennu (20. oktoober)

Bennu on 1999 avastatud asteroid järjenumbriga 101955, suhteliselt pisike, läbimõõduga 490 meetrit ja massiga alla 100 miljoni tonni. Gravitatsiooni mõõdetakse mikro-g-des, paokiirusest pole vist mõtet rääkida. Nime sai ta konkursil, kuhu saabus 8 tuhat nime kümnetest riikidest. Ütle üks ilus asteroidinimi! Bruno Bennu Bernhard valitigi parimaks nimeks! Bennu oli egiptuse jumal, kes sümboliseeris loomist ja taassündi ning polnud vanaegiptlaste sõnul loodud ega sündinud, vaid ise tekkinud. Tema välimus põhines hiidhaigrul, kes oli 2 m pikk ja tiibade siruulatusega 2,7 m. Vist oli lennuvõimeline. Hiidhaigur on välja surnud, aga vanaegiptlased teda veel nägid.

NASA saatis Bennut uurima seadme OSIRIS-REx, mis maandus 20. oktoobril 2020 ja võttis kaasa 60 g pinnaseproove. See on esimene USA seade, mis asteroidilt pinnaseproove toob, Jaapan on seda juba 2 korda teinud. Üllatuslikult selgus, et Bennu on geoloogiliselt aktiivne, pursates mitte ainult gaase, vaid isegi 10 cm läbimõõduga kive. Bennut on vaja uurida seetõttu, et ta orbiit lõikub Maa omaga ja kardetakse kokkupõrget. Häda on selles, et Bennu orbiit pole pikas plaanis stabiilne. Teadlased modelleerisid Bennut 1000 korda ja 48% Bennudest kukkus lõpuks Päikesesse, 26% Veenusele, 10% Maale ja 3% Merkuurile, 10% heideti Päikesesüsteemist välja, tavaliselt pärast kohtumist Jupiteriga. Õnneks pole Bennu nii suur, et tema kukkumine Maale inimkonna hävitaks, näiteks Tambora vulkaani purse 1815. aastal oli vägevam, aga inimkonna kõik tuumakatsetused ühtekokku oleks siiski väiksem pauk kui Bennu kukkumine Maale.

TEINE MÜTOLOOGIAPILT: Venus ja Adonis (22. oktoober)

Sellel Paolo Veronese 1580. aasta maalil on kujutatud Aphroditet ja Adonist, kelle loo jutustas I sajandil roomlane Ovidius, ehkki legend oli palju varasem. Adonise ema Myrrha oli Küprose kuninga Kinyrase tütar, kes ööpimeduses ronis oma isa voodisse ja oli temaga vahekorras. Üheksandal korral jäi ta vahele ja isa ajas teda mõõgaga taga, kuni jumalad Myrrha mürdipuuks muutsid. Puuna tõi ta ilmale poja Adonise, kelle armujumalanna Aphrodite avastas ja andis allmaailmajumalannale Persephonele üleskasvatamiseks. Kui Adonis suureks kasvas, läksid mõlemad tema pärast tülli. Zeus otsustas, et Adonis peab kolmandiku aastast elama Aphrodite ja kolmandiku Persephone juures ning kolmandiku aastast võib ise valida, kumma juures – Adonis valis alati Aphrodite. Adonis käis alailma jahil, kuni ükskord jäi võitluses metsseaga kaotajaks ja hukkus. Ateenas austati Adonist igal aastal sureva ja taassündiva jumalana ning sel moel mõjutas ta kristluse kujunemist – Jeesuke sünnib ju lüüakse risti samuti igal aastal uuesti.

733px-Venus y Adonis (Veronese)

Venus ja Adonis


PÄEVA MATERJAL COMMONSIS

KUU SÜRREALISMIPILT: De Rotterdam (8. oktoober)

De Rotterdam on Hollandis Rotterdamis asuv 44-korruseline ja 149 m kõrgune kolme torni kompleks, mis ehitati 2009–2013. Suurim kasutaja on Rotterdami linnavalitsus. Lisaks kontoriruumidele asuvad seal 240 korterit ja 285 toaga hotell. Kõik kolm torni on keskkohas mõne meetri võrra nihutatud, mis jätab mulje laste poolt üksteise peale laotud klotsidest, mis muudavad kogu rajatise ebastabiilseks. Tegelik põhjus on vastupidine: stabiilsuse suurendamine tugevate tuulte korral. Pealtnäha tunduvad kolm torni üksteisest eraldi seisvatena, siiski on nad mõnes kohas üksteise külge ühendatud.

449px-De Rotterdam, September 2019 - 02

TEINE ASTRONOOMIAPILT: kuuvarjutus Ateenas Akropoli kohal 17. juunil 2011 (20. oktoober)

See kuuvarjutus oli Eestis nähtav kuutõusu ajal ja Ateenas samuti. Enamus varjutusest oli siiski näha nii Eestis kui Kreekas. Eestile lähimad alad, kus kogu varjutus oli nähtav, asusid Venemaal Põhja-Kaukaasias ja Lõuna-Uraalis, Euroopa Liidust Küprosel ja NATO-st Türgi Aasia-osas.

800px-Acropoclipse

KUU VANAFILM: "Tuhkatriinu" (6. oktoober)

1907. aasta prantsuse tummfilm pikkusega 15 minutit. Režissöör ja stsenarist oli Albert Capellani. Peaosatäitja Louise Lagrange oli – ei oskaks arvatagi – 10-aastane. Näha on, et teistest pisut lühem. Aga ainult pisut. Operaator oli Georgette Méliès, kelle isa Georges Méliès oli teinud 1899. aastal 6 minuti pikkuse filmi Tuhkatriinust, nüüd tegi tema tütar pikema, minu hinnangul ka parema. Leiti üsna sobiv tasakaal originaalitruuduse ja tollastele filmidele omase koomika vahel. Filmitrikid haldjast ristiemaga rõhutavad, et "Tuhkatriinu" on ikkagi otsapidi ulme. Võite vaadata kasvõi kostüümide pärast. Natuke häirib üksnes see, et ehkki filmis on tähtis roll keskööl, on kogu aeg õues valge.

ESIMENE ASTRONOOMIAVIDEO: Orioni udukogu (11. oktoober)

75 sekundi pikkune retk läbi Orioni udukogu, mis on üks kõige heledamatest udukogudest ja asub Orioni mõõga keskel. See on 1344 valgusaasta kaugusel ja meile lähim suur tähetekkepiirkond, nähtav palja silmagagi ja põhjalikult uuritud. Sealt on avastatud hulgaliselt kraami kuni pruunide kääbusteni välja, samuti mitu udukogust plehku pannud tähte. Udukogu rohekat värvust ei osanud XX sajandi alguse teadlased selgitada ja püstitasid hüpoteesi uuest keemilisest elemendist nebuuliumist. Heelium ju avastati päikeselt enne kui Maa pealt, miks ei võiks siis mõnda elementi udukogust avastada? Selgus, et elektronid hapniku ioonides teevad oma trikke, mida tollal ei suudetud laboris järele teha. Orioni udukogust pärinevad arvutimängusarjast "Alien Predaatori vastu" tuntud ksenomorfid.

TEINE ASTRONOOMIAVIDEO: "Ranger 9" häving (13. oktoober)

24. märtsil 1965 kukutas NASA seadme "Ranger 9" tahtlikult Kuu peale ja laskis sel iseenda kukkumist filmida. Sond oli suhteliselt suur, pärast päikesepaneelide avanemist 4,6 meetrit pikk. Sondi mass oli 367 kg ja päikesepaneelid andsid 2,3 m² pindala juures võimsust 200 W. Tuhandetest kaadritest esimene võeti 2363 km kõrguselt, viimane tehti umbes 300 m kõrguselt ja võimaldas resolutsiooni 3 detsimeetrit. Sündmust kanti televisioonis otse üle ja nende tuhandete kilomeetrite läbimiseks kulus sondil ainult 20 minutit. Commonsi videoks on laskumise lõpuosa, viimased 8 sekundit. Operatsioon loeti väga õnnestunuks ja NASA mõistis, et suudab inimesedki sondile järele saata.

KUU MATEMAATIKAVIDEO: Kuidas joonestada korrapärast kakskümmendnurka? (18. oktoober, 39 sekundit)

KUU TEHNIKAVIDEO: kolme kõrghoone lammutamine (22. oktoober)

Prantsusmaal Belfort'is korraldati 20. juunil 2019 lammutamise sõpradele tõeline vaatemäng: kolm kõrghoonet lammutati pealtvaatajate ees. Vaadake seda 3 minuti pikkust videot. Kõigepealt läheb taga keskel olev maja, seejärel vasakpoolne ja lõpuks kõige lähemal olev parempoolne. Üks hoone, kõige vasakpoolsem, jääb püsti ka, vähemalt selleks korraks. Seda sündmust võib nimetada ka kohaliku tähtsusega maailmalõpuks.

KUU GEOGRAAFIAVIDEO: Araali mere kokkukuivamine alates 2000. aastast (28. oktoober)

Kindlasti olete kuulnud, et Araali meri oli eelmise sajandi keskpaigani maailma suuruselt 4. järv ja nüüd on enam-vähem kadunud. Selle asemele tekkinud soolakõrbe nimetatakse Aralkumiks. Vaadake seda 19 sekundi pikkust videot, mis satelliidifotode abil näitab järve piiride muutumist alates sajandi algusest kuni 2018. aastani.

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0675)