Tiigri

Tiigri aasta
Veiko Belials

Luulekogu „Tiigri aasta“ sündis eesmärgist kirjutada aasta jooksul iga päev vähemalt üks luuletus. Nagu dokumentalist, kes filmivõtetega alustades ei kujuta ettegi, mis elul ja juhusel talle varuks on, nii on ka selle käsikirja sünnilugu mõjutanud ühiskondlikud vapustused, mis jäävad igaveseks defineerima 2022. aastat.

Veiko Belials

Veiko Belialsi luule on siiani pälvinud tema proosast vähem tähelepanu, antoloogiate koostamisel olen siiski märganud tema autorihääle eripära. See registreerib maailmas ja siseilmas toimuvat sümpaatse vaoshoitusega ning sageli üsna täpselt.

Doris Kareva

Kirjastus Lummur
Illustreerinud ja kujundanud Liis Roden
256 lk

tulevikuministeerium

Tulevikuministeerium
Kim Stanley Robinson

2025. aastal loodud uue ÜRO agentuuri eesmärk oli lihtne: tulevaste põlvkondade eest seismine ja kõigi praeguste ja tulevaste elusolendite kaitsmine. Meedias nimetas keegi selle asutuse Tulevikuministeeriumiks ning see nimi kinnistus ja levis, mistõttu uut agentuuri hakatigi nüüd nii kutsuma. Peagi pärast agentuuri loomist tabas Indiat suur kuumalaine, kus hukkusid miljonid inimesed.

Menukas Ameerika kirjanik Kim Stanley Robinson on tuntud oma tõsiteadusliku lähenemise poolest ulmekirjandusele. Robinson toob „Tulevikuministeeriumis“ kokku teaduse, poliitika, majanduse ja eetika, et luua lugu, mis on nii sügavalt mõtlemapanev kui ka sügavalt inimlik. Kuna tegelased võitlevad oma tegude moraalsete keerukuste ja globaalse valitsemise keerukustega, kutsutakse lugejaid üles mõtisklema kollektiivse tegutsemise võimaluste ja lootuse jõu üle meeleheitele vastu astudes.

„Tulevikuministeerium” on ühtaegu kaasahaarav põnevusromaan ja prohvetlik manifest, mis annab tunnistust inimhinge vastupanuvõimest ja on üleskutse radikaalseid muutusi vajavale maailmale.

Aegraja Kirjastus
Tõlkinud Kristjan-Jaak Rätsep
672 lk

nurjatu kivirähk

Nurjatu saar
Andrus Kivirähk, Wimberg

"Saaremaa tuhat aastat tagasi. Hirmus röövlipealik Rullo käib oma jõuguga röövimas meresid ja maid mööda, abiks tema meelevalla alla alistatud tulehaldjas Laurits. Samal ajal on tasase loomuga sepp Vesse kallal mingi painav tõbi. Saaremaa iidsest vanapaganate soost pärit Uude annab sepale nõu. Saaremaa kadakate vahele satub võõramaa kloostrist vangiks röövitud krapsakas nunn Birgitta.

"Nurjatu saar" on ajalooline fantaasiaromaan värssides ooperilibreto kujul.

Andrus Kivirähki algteksti värsistas Rein Rannapi muusikale Wimberg. Ooperi, kus peaosades laulsid mh Marko Matvere, Ott Lepland, Lenna Kuurmaa ja Tõnis Mägi, tõi Eesti Kontsert lavale 2017. aastal ning seda esitati nii Kuressaares kui ka Tallinnas. Siinses raamatus on libreto ära toodud iseseisva kirjandusteosena."

Kirjastus J&U
113 lk

atwood

MADDADDAM
Margaret Atwood

Laboris toodetud haigustekitajast alguse saanud surmatõbi on üle Maa käinud, ent väike rühm inimesi on ellu jäänud koos rohesilmsete ruikaritega, biotehnoloogia abil loodud leebe liigiga, kes peaksid asuma inimeste asemele. Kunagine Jumala Aednike liige ning seente ja mesilaste tundja Toby armastab ikka veel tänavatarka Zebi, kellel on huvipakkuv minevik. Ruikarite tõrges prohvet Lumemees-Jimmy sonib, Amanda on pärast värvisõdalaste rünnakut šokis ja Vandelnokk ihaldab väljakutsuvat Välerebast, kes ripsutab tiiba Zebiga. Samal ajal ähvardavad rünnata hiiglasuured sigaamid ja pahatahtlikud värvisõdalased.

Margaret Atwoodi vaimukas, perutava kujutlusvõime ja musta huumoriga pikitud ettearvamatu, põnev ja puhuti naljakas „MaddAddam” viib meid triloogia kahest esimesest osast – „Orüksist ja Ruigast” ja „Uputuse aastast” – tuttavasse düstoopsesse maailma ning annab loole liigutava ja dramaatilise lõpplahenduse.

Kanada tuntumaid, tõlgitumaid ja tunnustatumaid kirjanikke Margaret Atwood (snd 1939) on rohkem kui 40 raamatu autor, kahekordne Bookeri preemia laureaat (2000 ja 2019) ning ka Eestis mitme tõlkega esindatud. „MaddAddam” on tema neljateistkümnes romaan ja samanimelise triloogia viimane osa.

Kirjastus Varrak
Inglise keelest tõlkinud Riina Jesmin
Toimetanud Tiina Kuusk
Kaane kujundanud Britt Urbla Keller
432 lk


empuusion

Empuusion
Olga Tokarczuk

“Empuusion” on Nobeli kirjanduspreemia laureaadi Olga Tokarczuki kaheksas raamat eesti keeles. Seni on ilmunud romaanid “Algus ja teised ajad” (2012), “Päeva maja, öö maja” (2013), “Aja oma atra läbi koolnute kontide” (2020), “Rändajad” (2021), “Ühe Raamatu otsijate teekond”

(2022) ja “E. E.” (2022), lisaks jutukogu “Maailma kõige inetum naisterahvas” (LR 2005, täiendatud trükk 2022).

“Empuusioni” tegevus toimub Görbersdorfi tiisikuseravilas enne Esimest maailmasõda ning loomulikult ei puudu romaanist allusioonid Thomas Manni “Võlumäele”. Görbersdorfi igasügiseste kummaliste (kui mitte lausa üleloomulike) surmajuhtumite tõttu on autor teosele lisanud (žanrilise) alapealkirja “Loodusraviline õudusromaan”.

Kirjastus Hendrik Lindepuu
Tõlkinud Hendrik Lindepuu
315 lk


Kordustrükk

42

Elu, Universum ja Kõik
Douglas Adams

Planeet Krikkiti õnnetud elanikud on väsinud öötaevasse vahtimisest ja nii nad otsustavadki selle hävitada. Nüüd peavad viis vaprat päästma Universumi totaalsest hävingust.

Arthur Dent, tagasihoidlik kosmosereisija, kes õpib lendama, visates end lihtsalt maapinnale ja sellest mööda. Tema parim sõber Ford Prefect, kes otsustab hulluks minna, et näha, kas talle see meeldib. Slartibartfast, Tõelise Aja Kampaania võitmatu asepresident, kes reisib laevas, mida käitab irratsionaalne käitumine. Zaphod Beeblebrox, kahe peaga, kolme käega endine Galaktika president. Ja lõpuks Trillian, seksikas kosmosekadett, kelle süda on lõhestatud Piksejumala ja väga masendunud Beeblebroxi vahel.

Kuidas see kõik lõpeb? Kas üldse lõpeb? Ainult see visa meeskond teab vastust, kui nad üritavad vältida lõplikku maailmalõppu ja päästa elu, nagu meie seda teame … ja ei tea!

Douglas Adamsi kultussari „Pöidlaküüdi reisijuht Galaktikas“ on popkultuuri vaieldamatu klassika. Arthur Denti galaktilised seiklused ja äpardused on paelunud uudishimulikke hingi üle terve maailma. „Elu, Universum ja Kõik“ on sarja kolmas raamat.

Kirjastus Rahva raamat
Tõlkinud Kati Metsaots
230 lk

munad

Saatanlik lugu. Saatuslikud munad. Koera süda
Mihhail Bulgakov

Kolm pööraselt fantastilist lugu, milles reaalne ja ebareaalne, nukker ja naljakas põimuvad vaimustavalt jabural moel ning inimese ja kogu maailma absurdsus joonistub välja selgemini, kui ehk oodatagi oskaks. "Saatuslikud munad" ja "Saatanlik lugu" ilmusid 1925. aastal raamatus "Diaboliaad", samal aastal valminud "Koera süda" aga põhjustas väikese tormi võimuringkondades juba enne selle ilmumist ning seetõttu selle väljaandmine viibis.

Mihhail Bulgakov sündis 15. mail 1891 Kiievis vaimuliku akadeemia õpetaja vanima pojana. Õppis Kiievis arstiteadust ning töötas arstina, kuni asus 1919. aastal tegutsema ajakirjanikuna. Alates 1921. aastast elas Moskvas ja suri 10. mail 1940. Kirjutanud näidendeid, lühijutte ja romaane, viimastest tuntuim on mõistagi ka eesti keeles mitmel korral ilmunud "Meister ja Margarita".

Kirjastus Tänapäev
Tõlkinud Edvin Hiedel ja Maiga Varik
264 lk

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0920)