pilt1
 

Kas Sa tahaksid ehitada Dysoni sfääri? Misasi on üldse Dysoni sfäär? Reaktori lugeja võiks sellest kuulnud olla, aga kes ei ole, siis eestikeelne Vikipeedia ütleb, et Dysoni sfäär on inglise astronoomi Freeman Dysoni esitatud teoreetiline hiigelehitis. See on tähest kindlal kaugusel olev ja tähte ümbritsev sfäär, mille abil saaks kasutada ära võimalikult palju tähe termotuumasünteesiprotsessides tekkivast energiast. Ehk siis muidugi tahad Sa seda ehitada, sest see lahendaks inimkonna energiamured, aitaks küttearveid vähendada ja üldse. Paraku reaalsuses keegi Sind keevitusaparaadi ja mutrivõtmega Päikese orbiidile paneele kokku monteerima ei luba. Selleks on meil tulevikus isepaljunevad robotid, kes ei nõua palka ega sinist lehte, vaid üksnes tükikest Merkuurist. Aga pole vaja meelt heita! Mängus saad Sa kõik selle manuaalse töö ise ära teha, millest tehnoloogiline tsivilisatsioon Sind ebaõiglaselt ilma on jätnud!

pilt2

Sfääriprojekti algustunnid. Kõik on veel lihtne ja arusaadav.


„Dyson Sphere Program“ (edaspidi DSP) on hiinlaste Youthcat Studio tehtud mäng, kus Sa saabud hiidroboti kabiinis uude tähesüsteemi eesmärgiga ehitada seesamunegi sfäär, sest isepaljunevad robotid streikisid või midagi. Kaasas on Sul üksnes mõni kütusekapsel ja hulk pealehakkamist. Planeedil, kuhu Sa maandud, on õnneks palju kasulikke maardlaid ja neid ei pea üldse maapõuest otsima, vaid need paiknevad väga vastutulelikult otse lageda taeva all. Esimesed maagiühikud pead Sa ise oma roboti roosade käppadega kaevandama ja ümber töötlema, ent peagi on Sul koos küllalt komponente, millest ehitada tuulegeneraator ning automaatkaevandus, mis hakkab Sulle omapäi uut maaki kaevandama. Saadud maagist ehitad sa generaatoreid ja kaevandusi juurde ja konveierilinte ja tõstukeid ja ümbertöötlemistehaseid ja samuti lihtlabaseid konteinereid kogu selle rikkuse hoidmiseks. Samuti saad Sa avastada uusi skeeme ja retsepte ning täiustada oma roboti tehnilisi näitajaid. Mingil hetkel avastad Sa, et algplaneedil pole titaanimaardlaid, mis tähendab, et Su robot peab (pärast mõnd tehnilist täiendust) lendama nagu Raudmees seda mujalt otsima ja „mujal” on teisel planeedil mitme astronoomilise ühiku kaugusel. Õnneks, nagu igaüks koolifüüsikast mäletab, on „aü” kõigest peen sõna „kilomeetri” kohta ja süsteemisisesed lennud ei võta palju üle minuti, sest kosmos on väike. Uuelt planeedil pead Sa väärtusliku titaani algplaneedi tehastesse esialgu seljas tassima, kuid mingil hetkel leiutad Sa kaubalaevad, mis kulleritöö Sinu eest ära teevad.

 

pilt3

Tehas on edasi arenenud. Edu meenutamisel, kuhu Sa jätsid konteineri nanotorudega.

 

Mängu võtmesõnaks on automatiseerimine ja kui kõik senine kõlas nagu „Factorio“ või „Satisfactory“ ümberjutustus, siis seda see ongi. DSP kuulub nn „tehasesimulaatori” žanri ehk see on mäng inimestele, kes tunnevad õiget sorti kõdi nägemisest, kuidas nende kätetöö tulemusel liiguvad asjad mööda konveierilinte tõhusalt õigesse kohta ja kombineeruvad teisteks asjadeks ja liiguvad edasi. Nii saavad neist pärast paljusid etappe Dysoni sfääri komponendid, mis tuleb üles orbiidile lennutada. Automaatselt. Ja kui Sulle meeldib mõte sellest, et Sul on koostatud joonis kümnete tehaste ja neid ühendavate konveierite ehitamiseks, ja sa teed ühe hiireklõpsu ja kohe lendavad kuulekad robotid sinu visiooni täitma, siis on see mäng samuti Sinu jaoks.

Mäng on „läbi” mitte sellega, et Sul on valmis Dysoni sfäär, vaid juba pooleliolevat sfääri saab hakata kasutama energia planeedile kiirgamiseks, et toota erilisi kihku täis aetud footoneid, mida omakorda saab kasutada viimse teadussaavutuse tegemiseks, mis annab Steamis Sinu ülimuslikkust (ja kannatlikkust) tõendava achievement’i. Aga ega Sind seepeale mängust välja ei visata – Sa võid oma sfääri lõpuni ehitada või lennata naabersüsteemidesse uusi sfääre vorpima. Lisaks Dysoni sfäärile, mis on tegelikkuses üsna küsitava teostatavusega projekt, on võimalik kasvõi paralleelselt ehitada ka selle väiksemat (ja realistlikumat) venda Dysoni parve, mis koosneb jäiga struktuuri asemel vabalt tiirlevatest peeglitest. Nendega ei saa valmistada mängu lõpetamiseks vajalikke footoneid, aga elektri tootmiseks on nad paremadki.

 

pilt4

Planeet, kus kord on majas. Oled mõistnud planeerimise tähtsust. Oskus rakendatav ka päriselus.

 

Kes kiikab Steami lehele, märkab, et DSP on endiselt Early Access’i faasis mäng, aga sellest ei maksa end kindlasti heidutada lasta. Märgata tasub kasutajahinnangut Overwhelmingly Positive ehk teisisõnu 10/1, ja võtta Early Access’i kui indikaatorit, et mängu arendatakse edasi – ja siin on juba praegu sisu mitme mängu jagu. Just praegu on põnev aeg DSP maailma sisenemiseks, kuna alles möödunud aasta lõpus lisati mängu ka Dark Fog ehk parvlevad tulnukad, kes rajavad planeetidele baase, kust nad käivad sinu tehaseid kimbutamas, ja kelle vastu kaitseks tuleb ehitada kahureid ja droonilaevastikke – või käia neid ise robotiga kõmmutamas. Minu lemmikmeetod nendega toimetulekuks on varastatud „Factorio’st“ ja seisneb laserkahuripatareide ehitamises nende baasile järjest lähemale – kahurid meelitavad baasist tulnukad välja ja nende sekundite jooksul, kui uus laine veel spawn’inud pole, jõuad sa ehitada uued kahurid eelmistest lähemale ja nii edasi. Automatiseerimine võidab kõik, tahan ma öelda.

 

DSP on väga hea mäng, kui Sa oled selleks õige ajuehitusega (ja omad arvestatavas koguses vaba aega). Kui Sa oled mänginud „Factorio’t „või „Satisfactory’t“ ja need Sulle meeldisid, siis meeldib ka see. Tegelikult võiks see arvustus olla ükskõik millise kohta neist kolmest mängust, sest need on piisavalt ühtmoodi ja sügavad Su ajukoorel samu piirkondi, üksnes vaade ekraanil on teine. „Factorio“ on kolmanda isiku vaates ja kahemõõtmeline, „Satisfactory“ on esimese isiku vaates ning DSP on kolmanda isiku vaates ja kolmemõõtmeline. Või Sa võid lihtsalt, pea ees, kosmosse hüpata, valida DSP, sõdida ablaste tulnukatega ning töötada projekti kallal, millest suuremat on raske ette kujutada – ehitada Dysoni sfääri.

pilt5

Sfäär hakkab ilmet võtma.

 

[Steami link] https://store.steampowered.com/app/1366540/Dyson_Sphere_Program/

[Redditi kommuun] https://www.reddit.com/r/Dyson_Sphere_Program/

[Mängu viki] https://dyson-sphere-program.fandom.com/wiki/Dyson_Sphere_Program_Wiki

 

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0628)