seikendensetsu3

Seiken Densetsu 3 

ESIMENE ARVUTIMÄNG: "Manakatsumused" (2. august)

See on kõrgfantaasia rollimäng, kasutatakse ka jaapanikeelset pealkirja "Seiken Densetsu 3".

See ilmus 1995. aastal järjena mängule "Mana saladus". Kõigepealt tuleb kuuest tegelasest (kolm meest ja kolm naist, puha printsid ja printsessid) valida kolm, kellega mängima hakatakse. Neist kaht saavad kaks inimest korraga mängida (kolmandat juhib arvuti ning mängijad saavad aeg-ajalt vahetada, keda juhivad nemad ja keda arvuti). Nad püüavad kätte saada legendaarset manamõõka ja ühtlasi maailma päästa. Lõpuks saab maailm päästetud kogu mana hävimise hinnaga. Taustamuusika oli omal ajal revolutsiooniline (meenutage ise – 1995. aastal oli tüüpiline arvutimängumuusika ülimalt halb). Mäng anti välja ainult Jaapanis, ingliskeelne tõlge on fännide tehtud.

Tegelasi ja sündmustikku pidasid kriitikud lamedateks ja klišeelikeks, aga iga tegelasega seotu osalt kattub (kõiki tegelasi korraga ei saa mängida) ja see suurendab taasmängimisväärtust. Tänavu valmis mängust väga originaalitruu uusversioon.

KUU ULMEDISKO: "Dungeons & Dragons" (avaldati 12. augustil 2003)

"D&D" on bändi "Midnight Syndicate" stuudioalbum, mis oli mõeldud D&D rollimängu "Wizards of the Coast" taustamuusikaks. Kaks heliloojat tegid kumbki omi laule, ainult üks 23-st on ühiselt kirjutatud. Album tuli välja 2003, WotC sai seevastu alguse juba 1990 ja sellest on tehtud järjest uusi tooteid. Kokku on albumil muusikat üle tunni. Muusikat on nimetatud mitmesuguste nimedega, millest ma ühtki tõlkida ei oska peale gooti roki.

Niihästi kriitikud kui fännid võtsid muusika hästi vastu. Kaanekujundus on samuti kuulsate mängudisainerite töö.

Dungeons and Dragons album cover

TEINE ARVUTIMÄNG: "Hübooria sõda" (19. august)

Kirja teel mängitavad käigupõhised mängud tekkisid XIX sajandil, esimestena muidugi kirimale ja kirigo. Esimene mitme mängija ja mängujuhiga käigupõhine mäng oli "Diplomaatia" (1963). 1980. aastatel tekkis neid plahvatuslikult, 1980. aastate lõpus hakkas arvepidamine toimuma arvutitega ja lisandusid arvuti juhitavad tegelased, 1990. aastate algul läksid mängud meilipõhisteks ja 1990. aastate keskpaigas hakkasid hääbuma. Kõik siiski tegevust ei lõpetanud, "Hübooria sõda" algas 1985 ja kestab siiamaale. See on mõõga ja maagia mäng barbar Conani maailmas Robert Howardi ainetel. Mängijaid on 36, iga riigi kohta üks. Mäng kestab tavaliselt 30–50 käiku ja ühe käigu tegemiseks on tüüpiliselt 16 päeva. Võidab mitte see, kelle territoorium ja varandus on lõpus kõige suuremad, vaid see, kes algseisuga võrreldes on enim arenenud. Siiski on selgunud, et mõnda riiki on lihtsam mängida kui teisi, ehkki 400 mängu põhjal on ükskõik millise riigiga vähemalt korra võidetud. Mängijad saavad kasutada lisaks traditsioonilistele vägedele ka eksootilisi nagu sõjamammutid, zombijalavägi ja mehitatud lenddraakonitest koosnev õhuvägi.

KOLMAS ARVUTIMÄNG: "Castlevania: Kurbuse koidik" (25. august)

2005. aasta mäng, mille tootis Jaapani ettevõte "Konami" järjena üle-eelmise aasta mängule "Kurbuse aaria". Esimese osa peapahalane Dracula on surnud. Peategelane Soma Cruz avastab, et on Dracula reinkarnatsioon ja määratud saama uueks kurjuse isandaks, aga ta otsustab saatuse vastu mässu tõsta. Ent sellest saavad teada kurjuse jüngrid, kes otsustavad, et kui Soma ei taha uue kurjuse isandana neid juhtida, siis tuleb ta tappa ja loota, et Dracula uus reinkarnatsioon on nende vastu lahkem. Soma saab loota sõpradele, kelle seas on vampiirikütt Julius ja nõid Yoko. Pärast mängu lõpetamist avaneb võimalus sama lugu veel kord läbi mängida, aga nüüd on Soma võtnud vastu kurjuse isanda tiitli ja tema endised liitlased peavad üheskoos Soma hävitama. Mäng oli äriliselt edukas ja kriitikute lemmik. Ainult graafika võinuks parem olla.

Castlevania - Dawn of Sorrow - (NA) - 02

KUU ULMEAJAKIRI: "Fantasy Book"

Seda ajakirja ilmus ainult 8 numbrit aastail 1947–51. Kirjastaja oli Fantasy Publishing Company, mis kuulus William Crawfordile, ja toimetaja oli Garret Ford, mis oli Crawfordi ja tema naise Margareti ühine varjunimi. Autorite hulka kuulusid Asimov, Pohl, Norton, van Vogt, Bloch, Hubbard ja Leinster, ehkki raha oli Crawfordil vähe ja ta ei suutnud osta väga häid jutte. Regulaarse ilmumise ja üleameerikalise levikuni ei jõutudki, kõikusid nii formaat, lehekülgede arv (44–112) kui hind (vaheldumisi 25 ja 35 senti, see sõltus saadaoleva paberi kvaliteedist). "Fantasy Book" avaldas Cordwainer Smithi (ehk Paul Linebargeri) esimese müüdud jutu "Scanners Live in Vain", mis hiljem arvati esimesse teadusulme kuulsuste halli antoloogiasse (aastate 1929–64 parimad teadusulmejutud).

Mõningase üllatusena on ainult kahe numbri kaanel kosmoselaev ja ainult kahe numbri kaanel naine (neist ühel paljas).

Fantasy book 1950 n6

KUU VÄLJASURNUD ELUKAS: megalodon (22. juuli)

Hiidhai megalodon tekkis 23 miljonit aastat tagasi üleminekul paleogeenilt neogeenile ja suri välja neogeeni lõpus 3,6 miljonit aastat tagasi. Väljasuremise ajaks polnud inimese perekonda veel arenenud, aga ülemperekond juba oli, inimese ja šimpansi eellased olid lahknenud. Kui megalodoni fossiilide leiupaigad maailma kaardile kanda, siis kõige tihedamini on nendega kaetud Läänemeri. Megalodon kasvas 10½ meetrit pikaks. Võrdluseks mõrtsukhai, kellega ta vist sarnanes, kasvab 6 m pikaks ja vaalhai kasvab 18 m pikaks, aga vaalhai pole kiskja, vaid sööb planktonit. Nimi "megalodon" tähendab kreeka keeles 'suur hammas', tema hambad kasvasid üle 18 cm pikaks, tal oli üle 250 hamba 5 reas ja avatud lõuad olid 2 meetrit laiad. Lõuad võisid avaneda 75°–100° nurga all. Isane kaalus 13–34 tonni, emane 13–17 tonni. Kiirus oli sarnane sama suurte vaaladega, 11 sõlme.

Megalodon sõi tippkiskjana kõiki, keda kätte sai: delfiine, hülgeid, teisi haisid, merikilpkonni ja kõige meelsamini vaalu. Väljasuremise põhjuseid loete ise. Megalodon esineb hulgas halbades õudusfilmides, näiteks filmis "Megalodon krokosauruse vastu" neelab ta alla tuumapommi, mis lõpuks ka plahvatab.

1280px-Megalodon jaws on display at the National Baltimore Aquarium

KUU TEHNIKAPILT: "Tallinki" laev "Silja Serenade" (26. august)

Silja Serenade in Stockholm

KUU ÕUDUSSEIKLUS: Verine laupäev Šanghais (28. august)

Ajakirja "Life" hinnangul on see üks 100 fotost, mis muutsid maailma. Kujutatud on 1937 toimunud Šanghai lahingut, täpsemalt toimus äsja õhurünnak Lõuna-Šanghai raudteejaamale. Fotol kujutatud lapse nimi on teada, aga mitte see, kas ta on poiss või tüdruk. Fotograafi sõnul sai ema surma ja lamab maas kaadrist napilt väljas, kuid isa jäi ellu, saabus otsekohe ja korjas lapse üles. Raudteejaamas olevat hukkunud nii palju inimesi, et tema kingad lirtsusid verest. Lahingu võitmise järel vallutasid jaapanlased kuu aja pärast Hiina pealinna Nankingi ja korraldasid veresauna, kus hukkus kuni 300 tuhat inimest, peamiselt tsivilistid. Selle foto abil tutvustati ameerika üldsusele jaapanlaste korraldatud jubedusi Hiinas. Andy Warhol maalis fotost oma versiooni, Frank Capra kasutas seda 1944. aasta propagandafilmis "Hiina lahing". Ma ei lingi fotot, vaid artikli fotost.

NELJAS ARVUTIMÄNG: "Hammas ja saba" (30. august)

"Hammas ja saba" on reaalajas toimuv strateegiamäng 2017. aastast. Mäng toimub antropomorfsete loomade ühiskonnas näljahäda ajal. Sellega võitlemiseks on valitsus loonud süsteemi, mille kohaselt loositakse see, kes ära süüakse. Ükskord langeb liisk jõuka kaupmehe pojale, kes hakkab mässama ja soovib kehtestada uue korra, kus ära süüakse see, kellest ühiskonnale kõige vähem kasu on. Teine mässuliste rühm Lihtrahvas soovib kehtestada sellise süsteemi, mille järgi rahvas hääletab, kes ära süüakse. Kõik kolm süsteemi kipuvad minema sinna auku, et ära süüakse sead, sellepärast hakkavad seadki mässama ja moodustavad neljanda armee. Mäng oli tehtud sedaviisi, et meeldida neile, kes tavaliselt reaalajastrateegiaid ei mängi, kuid et seda saaksid mängida ka tõsimeelsed fännid. Kriitikud arvasid mängust hästi ja auhinnadki ei jäänud tulemata. Ma lingin artikli mängust, ehkki esilehel oli selle ekraanitõmmis (praegu on see artikli esimene pilt).

KUU LOEND: "Puella Magi Madoka Magica" episoodide loend (10. august)

2011. aasta animeseeria 14-aastasest Madoka Kanamest, kellele pakutakse ühe soovi täitumist tingimusel, et temast saab maagiline tüdruk, kes hakkab võitlema kurjade nõidadega. Ta tutvub teiste maagiliste tüdrukutega ja esialgu täidab ta selliseid ülesandeid, mis maagiat ei nõua. Edaspidi selgub aga, et kui maagiline tüdruk satub eriti suurde ahastusse, siis muutub ta nõiaks – sedamoodi nõiasugu ilmast ei kaogi. Nunnu kass Kyubey osutub peamiseks pahalaseks, maagia ja nõiduse süsteemi väljatöötajaks ning uute maagiliste tüdrukute värbajaks. Kokku on 12 episoodi, millest kahe viimase esilinastus lükati poolteist kuud edasi Jaapani maavärina ja tsunami tõttu – telekanal kartis, et vaatajatel võivad anime ja päriselu segi minna. Viimases episoodis kasutab Madoka oma soovi ära ja tahab, et kogu nõidus maailmast kaoks nii minevikus, olevikus kui tulevikus. Sel moel saab temast maagiline tüdruk, kes ei valda mingisugust maagiat ja kellel pole kellegi vastu võidelda, kuid kõik tapetud maagilised tüdrukud ärkavad ellu, ainult mittemaagilistena.


PÄEVA MATERJAL COMMONSIS

KUU PILT: Nazca ämblik (20. august)

Nazca kaljujoonistusi olen teile juba tutvustanud. Siin on lihtsalt pilt ämblikust, mis on neist kaljujoonistest üks kõige paremini säilinuid ja tuntumaid.

732px-Líneas de Nazca, Nazca, Perú, 2015-07-29, DD 54

ESIMENE KOSMOSEVIDEO: Tšurjumovi-Gerassimenko komeedi pind (7. august, 1½ sekundit)

See on esimene komeet, millele maandus sond. Euroopa Kosmoseagentuuri mehitamata kosmoselaeva "Rosetta" sond "Philae" maandus 12. novembril 2014 komeedi tuumal, põrkas kaks korda ja jäi pehmelt seisma, ilma et olnuks vaja end harpuunidega ankurdada. 3 päeva hiljem sai sondi aku tühjaks, aga 13. juunil 2015 sattus see jälle päikese kätte, suutis end laadida ja tööle hakata, saates isegi selliseid andmeid, mille oli kogunud enne taasärkamist. 9. juulil 2015 oli temaga viimane kontakt. 30. septembril 2016 läks "Rosetta" talle järele ja missioon lõppes. Komeedi tuum on imeliku kujuga, koosnedes kahest osast, mida ühendab kael. Kunagi olid nad kaks taevakeha, mis õrnalt kokku põrgates ühinesid. Mõlemad on mitmekilomeetrise läbimõõduga, kogumaht on 18,7 km³. Paokiirus on 1 m/s. Tuuma pind jagati 26 osaks, mis kõik nimetati egiptuse jumalate järgi, suuremal poolel meesjumalate ja väiksemal poolel naisjumalate järgi. Nimest – Svetlana Gerassimenko pildistas 1969 Alma-Atas kosmost ja tema ülemus Klim Tšurjumov leidis fotodelt sama aasta lõpus senitundmatu komeedi.

ESIMENE VANAFILM: "Kell üks öösel" (esilinastus 7. augustil 1916)

Charlie Chaplini 1916. aasta komöödia, originaalis 34 minutit pikk, säilinud on 26 minutit, aga midagi olulist ei paista olevat kaotsi läinud. See oli esimene film, kus Chaplin tegutses üksi, kui välja arvata statistist taksojuht filmi alguses. Niisiis tuleb joodik koju, aga kogu maja tundub purjus mehele võõra ja vaenulikuna, alates lukustatud välisuksest ja lõpetades voodiga. Teda takistavad tiigri ja ilvese topis, mida napsivend peab ehtsateks loomadeks, ning trepist ülesronimine osutub võimatuks isegi mägironija varustust kasutades. Vaibad libisevad jalge all, seinakell annab peksa ja lahtiselt laual olevad viinapudelid ei anna end kuidagi kätte. Voodi perutab nagu taltsutamata hobune ega luba endas magada. Lõpuks uinub joodik vannis. Kuigi pealkiri on "Kell üks öösel", on film vändatud päeval ja õues on valge, nähtavasti arvati, et öösel on valgustus korraliku filmi jaoks liiga kehv. Soovitan vaadata, see on klassika.

TEINE VANAFILM: "Terror Midwayl" (esilinastus 23. augustil 1942)

Fleischerite stuudio viimane film, esilinastus pärast stuudio tegevuse lõppemist 27. mail 1942, pikkus 8 minutit. Viimastel aastatel olid kõik Fleischerite filmid jäänud kahjumisse peale Popeye ja Supermehe animasarjade ning nendegi tegemise õigus oli sisse ostetud. Siis pandigi kontor kinni. "Terror Midwayl" näitab, kuidas Lois Lane saadetakse ajakirjanikuna kajastama tsirkuseetendust, aga King-Kong pääseb puurist välja ja päästab lahti ülejäänudki loomad, sealhulgas elevandikarja. Supermehe ja King-Kongi võitluse käigus läheb tsirkus põlema ja Supermees peab ka Loisi päästma, nii et süžee on kulunud, filmi väljatuleku ajal muidugi mitte nii väga. Üllatas ainult see, et Supermees ei kustutagi tulekahju ära. King-Kong sai surma, järgnesid muidugi uued filmid, kus ta jälle elas, aga need polnud enam Fleischerite stuudio tehtud.

TEINE KOSMOSEVIDEO: Io (14. august, 7 sekundit)

Io on Jupiteri suuruselt kolmas kuu ja neljast suurest kuust kõige sisemine. Kõik need suured kuud avastas Galileo Galilei 1610, aga nime andis Simon Marius, kes avastas Jupiteri kuud enne Galileid, aga ei saanud aru, millega tegu, ega avaldanud oma avastust enne Galileid. Ta on Kuu-suurune, Io on suuruselt Päikesesüsteemi 13. ja Kuu 14. objekt. Kui Kuu gravitatsioon on kuuendik maisest, siis Io oma jääb viiendiku ja kuuendiku vahele.

Ühelgi Päikesesüsteemi kehal pole avastatud nii vähe vett kui Iol. Peale selle on see Päikesesüsteemi geoloogiliselt kõige aktiivsem taevakeha, seal tegutseb üle 400 aktiivse vulkaani. Need purskavad väävlit ja vääveldioksiidi kuni 500 km kõrgusele ning sellest on tekkinud Jupiteri ümber kerge plasmarõngas. Koostise muutlikkuse tõttu leidub Iol kollaseid, punaseid, valgeid, musti ja rohelisi laavavoolusid. Need katavad enamiku Io pinnast. Aktiivsuse põhjustavad Jupiteri tekitatavad loodejõud koos teiste suurte kuude Europa, Ganymedese ja Kallisto külgetõmbejõududega. See 7 sekundi pikkune video kujutab rõugearmilist Iot pöörlemas.

KOLMAS KOSMOSEVIDEO: Marsi 2 looduslikku ja 3 tehiskaaslast (19. august, 25 sekundit)

NELJAS KOSMOSEVIDEO: Lend läbi supertäheparve Westerlund 1 (24. august, 36 sekundit)

Westerlund 1 on kompaktne supertäheparv – noor täheparv, mis areneb tavaliselt kerasparveks. Maast on ta 3,2 kiloparseki kaugusel – Linnutee kese on rohkem kui poole kaugemal. Selle avastas Bengt Westerlund 1961, kuid palju aastaid jäi ta uurimata, kuna temast kiirgav valgus sumbub ja hajub rohkem kui teistest analoogilistest objektidest pärinev. Kõigest hoolimata peetakse teda tänapäeval suhteliselt lähedal asuvaks ja kergesti uuritavaks supertäheparveks.

Westerlund 1 on 4–5 miljonit aastat vana, ligikaudu sama vana kui inimkond. Kõik selle tähed on umbes ühevanused ja sama koostisega. Arvutuste kohaselt on seal viimase miljoni aasta jooksul toimunud 50–150 supernoovat, aga seni on leitud ainult ühe jäljed.

KOLMAS VANAFILM: "Ohtlik tüdruk" (esilinastus 25. augustil 1916)

20 minuti pikkune 1916. aasta komöödia Gloria Swansoniga peaosas. Swanson mängib neidu, kellele ei meeldi tema venna kallim. Ta kostümeerub meheks ja võrgutab selle, näidates, et see naine on pisut litsakas. Oli naljakas küll. Swanson ja teine kaunitar Myrtle Lind olid mõlemad 17-aastased ning Lindile oli see filmidebüüt. Gloria venda mänginud Reggie Morris oli 30-aastane, peaaegu sama vana kui mõlemad kaunitarid kokku.

Mõningase üllatusena langeb kõigi tegelaste eesnimi, kui seda üldse öeldakse, kokku teda mängiva näitleja eesnimega. Tänapäeva tsensuurist ei läheks läbi see stseen, kus näidatakse, kui lähedalt on autoga võimalik hobusest mööda sõita.

NELJAS VANAFILM: "Külmunud põhi" (esilinastus 28. augustil 1922)

Buster Keatoni 17 minuti pikkune komöödia 1922. aastast, varajaste vesternide paroodia. Eriti parodeeritakse William Harti ja Erich von Stroheimi. Sealjuures Hart solvus ja hakkas Keatoni peale vimma kandma, aga von Stroheim kiitis ja pidas väga naljakaks. Tänapäeval enam ei saada aru, mida parodeeritakse, ja hulk nalju läheb kaduma, aga 1922. aasta vaatajad möirgasid naerust. Näiteks lõikab Keaton plakatilt välja Harti pildi ja kasutab seda mängupõrgu röövimiseks, pärast nutab Keaton glütseriinist pisaratega (seda tegi ka Hart, ainult mitte nii suurtega).

Sekeldustes naistega kannab Keaton von Stroheimi valget mundrit filmist "Lollid abielunaised". Silt "Põhjapoolus jääb 3 miili lõunasse" vihjab Alaska väikelinnale North Pole'ile. Filmitud on muidugi Californias. Keatoni naist mänginud Sybil Seelyle jäi see viimaseks, 18. filmiks, ja ta oli kõigest 22-aastane. Ei surnud, hoopis pühendus abielule stsenaristi Jules Furthmaniga, mis kestis 46 aastat.

800px--The Frozen North (1922).webm

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0648)