48421603 2245405989016655 4135272985936265216 o

Uuest aastast ja pikkadest pühadest pisut toibunud toimetus on teie rõõmuks valmis saanud selle aasta esimese Reaktoriga. Mulle on saanud harjumuseks iga uue numbri peatoimetaja veergu kirjutades teha mingit naljakate faktide või nimetuste otsingut iga kuu kohta - kui novembris võisin ma kirjutada, et sel kuul käiakse meie traditsioonide kohaselt kosjas, siis jaanuari kohta võib öelda, et traditsiooniliselt lahutatakse jaanuaris kõige rohkem abielusid, sest - uue aasta lubadused ja "Nüüd ma hakkan oma elu uueks looma!" suhtumine. Loodetavasti pakub Reaktor neil segastel aegadel kosutust ja muidugi aitame kõigil, kelle uue aasta lubaduseks oli, et "Hakkan kirjanikuks!" seda lubadust ka vaikselt täide viia.

Sulbi on aktiveerunud ning kirjutas ka sel kuul Reaktorisse mõtiskluse, seekord siis esitab ta argumente tõlkekirjanduse kaitseks. "Eesti ulme kirjutamise, avaldamise ja lugemise asemel võiks tõlkida head angloameerika ulmet!" on juba internetiringkondades nutuhõnguliseks meemiks saanud, aga suure osaga Rauli jutust jääb üle ainult nõustuda. Ma ei esinda küll kuidagi Reaktori ametlikku seisukohta, olgu see protokollis kirjas, ja väitega, et välismaine kirjandus on "paratamatult ja loogiliselt professionaalsem kui kodumaine algupärand" ei oska ma mitte midagi peale hakata. Argumenteeritud vastuvaidlemiseks jääb justkui elu- ja kirjanduskogemusest veelnapiks, nõustuda ei saa kuidagi, vaiki olla ka kuidagi mitte. Ehk sünnib sellest piredast vastumeelsusest selle seisukoha vastu kunagi mõni kirjutis, mille julgeksin ka avaldada? Õnneks on teisi ja julgemaid avaldajaid.

Jaanuarinumbris on kokku kolm juttu. Neist kaks lühijuttu - Joel Jansi "Parempööre" (mina panin selle nime!) ja Andres Mesikepi "Langevas joones tõusvate tähtede poole", mis väärib lisapunkti puhtalt poeetilise pealkirja pärast. Lisaks on pisut pikem jutt "Punase välja aare" Mihkel Vahtralt, kellele see on Reaktori debüüt. Loodame, et ta kirjutab meile veel! Kvaliteetset ja paratamatult & loogiliselt algupärandist professionaalsemat tõlkekirjandust kahjuks pakkuda ei ole, aga etteruttavalt võin sellesisulisi murelikke ohkeid ja hammastekriginat vaigistada sellega, et veebruarisse tuleb seda kindlasti. Juba kaks tõlkijat higistavad juttude kallal, neist ühes on ligi kaheksa tuhat sõna. Ehk lootus helgemale tulevikule vaigistab meelehärmi!

Miikael Jekimov arvustab "Punisheri" uut hooaega, seekord luges Jana koomikseid, Taivo hoidis Wikipedial silma peal ning õnnesoovid läksid Tobe Hooperile. Lisaks soovib Reaktor hilinenult õnne ka Meelis Krošetskinile, kellel oli hiljuti sünnipäev. Eesti kindlasti üks viljakamaid kaanekunstnikke on ka sellekuine ulmestaar. Jürka ja Tõnis karvustavad. Skarp laiskles see kuu ja ei kirjutanud mitte midagi, tuletan seda talle nüüd veebruari jooksul paar korda meelde, mängin süümepiinadel & loodetavasti jätkab ta ka uuel aastal endises loomepalavikus. Lõpetuseks anname lugejale väikese tiiseri (ma keeldun kasutamast sõna "õrriti"; see on mägi, millel ma olen nõus surema) - kirjastus Fantaasial ilmub varsti kogumik „Hirmu ja õuduse jutud II. Üleloomuliku kirjanduse antoloogia.“ ja Eva oli nii lahke, et andis meile William Hope Hodgsoni jutu "Koletise värav". Nii et tegelikult eksisin, kvaliteetset angloameerika ulmet siiski on, hurraa, kõik on päästetud!

Nagu alati - Reaktor ootab ka uuel aastal kaastöid tõlgete, algupäraste juttude, filmi-sarja-mänguarvustuste, illustratsioonide ja niisama mõtiskluste näol. Kirjutage meile julgelt toimetus@ulmeajakiri.

Märkus: kuna mul on oma eluga parematki teha, kui jutumärke toimetada, ja Reaktor on liberaalne & tolerantne ajakiri, mis ei lase ennast eriti millestki kõigutada ega häirida, siis jätan ma inimestelt laekunud tekstides jutumärgid just sellisele kujule nagu autor ise sobivaks peab. See on maitseasi, mõlemad versioonid on lubatud ja nii jäägu.


Tervitades

Triin & toimetus


Kaanepildi autor on Toivo Tooming

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0563)