Unsounded 01

Selles postituste sarjas vaatleme ulmelisi kõrvalvoolu-koomikseid - nii veebis- kui trükisilmuvaid. Tutvustatava materjali valik on sügavalt erapoolik ja kujuneb printsiibil “lugesime, nautisime, jagame”. Jaanuarinumbris haaran teatepulga enda kätte, et pajatada veebikoomiksist “Unsounded”.


Unsounded 01

Seiklus võib alata!


“Unsounded” on ameerika autori, Ashley Cope’i, loodud veebikoomiks, mis ilmub 2010 aastast saadik kolm korda nädalas. Tegu on suurejoonelise fantaasialooga, mis algab petlikult lihtsalt. Väike sabaga vargatüdruk Sette saadetakse teele ülesandega oma kaugel elava nõo käest võlad sisse nõuda ning tema ihukaitsja rolli sunnitakse zombistunud maag Duane. Muidugi pole kõik nii, nagu esialgu paistab, ning meie kangelased mässitakse üha keerulisematesse probleemidesse. Loos leidub parajalt pätiromantikat ja üksjagu õukonnaintriige, sekka seiklust, nalja, reetmisi ja madinat; ka verd ja soolikaid lendab korralikult.


Unsounded 02

Intriigid kuninglikus palees



Veebikoomiks poleks veebikoomiks ilma kunstilise pooleta. Kuigi “Unsounded” ilmub regulaarselt ja sagedasti (kolm korda nädalas!), on selle visuaalne pool imeilus ning teeb nii mõnelegi Marveli või DC numbrile silmad ette. Veebikoomiksites seas aga tõuseb “Unsounded” esile sellega, kui osavalt autor kasutab erinevaid veebi-väljendusvõimalusi. Kui paljude veebikoomiksid on lihtsalt koomiksilehed, mida saab internetis sirvida, siis “Unsounded” ongi algusest saadik mõeldud just võrgus lugemiseks. Küll küünitavad tegelased pildiraamidest välja (mõnikord kukuvad ka pildilt alla), küll muutub kogu veebileht pimedasse hauakambrisse ronides sünkjaks - või siis pannakse see lihtsalt põlema. Vahel, kui mõni peategelastest on suuremas madinas uperkuuti käinud, lükatakse kreeni ka navigatsiooninupud ja siin-seal leidub hästiajastatud animatsioone. Kuigi nüüdseks on “Unsounded” ilmunud ka paberil, on selle loomulik lugemiskeskkond siiski internet.


Unsounded 03

Appi, mu koomiks põleb!



Loo peategelased on nagu öö ja päev. Sette Frummagem, Sharteshane’i suurima vargapealiku tütar, on julge, ebaviisakas, ning enesekindlust jagub tal viie eest. Pätt, varas ja valetaja nagu kogu ülejäänud Frummagemi klann, ei pea Sette lugu muust, kui oma perekonnast. Sette peab oma isale tõestama, et ka tema on tõeline varas ja klanni liige ning selleks tuleb tal pea pool kontinenti eemal elavalt nõolt (kellel on muidugi ka oma väike vargabande ja skeemid teoksil) sisse nõuda vargapealikule kuuluv kasumiosa. Või vähemalt nii ta arvab.

Unsounded 04

Duane Adelier, Sette vastu-tahtmist kaaslane ja kaitsja, on aus - suisa õilis - härrasmees, kes on iga hetk valmis inimesi aitama. Kui need inimesed aga juhtuvad valet usku olema, on Duane pärast nende päästmist valmis pikalt ja vihaselt seletama, miks nad eksivad, ja et nende jumalad on surnud. Osava maagi ja võitlejana on Duane’i ülesandeks Settet tema missiooni ajal kaitsta ning tüdruk ühes tükis koju tagasi tuua (või vähemalt nii ta arvab) - vastasel juhul räägib Sette isa kogu linnale, et Duane ei ole mitte inimene, vaid kõdunev laip.

Unsounded 05

Nii Duane kui Sette on mõnes mõttes anomaaliad. Kuigi zombid on nende maailmas üsna igapäevane nähtus, on nad kõik sama head, kui mõistuseta marutõbised koerad, keda saab vaid lihtsamateks töödeks kasutada. Rääkiv zombi, kes oskab maagiat? Võimatu! Ja ometi Duane suudab seda kõike. Vähemalt päevasel ajal. Ning kuigi maailm on täis igasuguseid kolle ja elukaid, ei ole veel keegi kuulnud sabaga tüdrukust ja paljud kahtlevad, kas Sette ikka on oma isa lihane tütar.

Unsounded 06



Maagia selles maailmas on hästi läbi mõeldud ja detailne, ilma, et see liiga keeruliseks muutuks, ning ei jää alla näiteks Brandon Sandersoni loodud süsteemidele. Mõnusalt kirju ja omapärane on ka maailm ise - ei ole lihtsalt "keskaeg, aga maagiaga". Täpset ajastut, millega võrrelda, on raske määrata. Nagu oleks hiline keskaeg, aga samas on olemas võlujõul lennumasinad ja mechad ning tehisjäsemed, mis on vaat et paremadki, kui lihast ja luust. Mõnes mõttes saaks paralleele tõmmata hoopis küberpungiga: high magic, low life.


[Laura: mina olen “Unsounded”lugemisjärjega üsna alguses ja seetõttu suuri järeldusi veel ei tee, aga esimestes peatükkides nähtud olendid, esteetika ja tehnikavidinad tekitasid kohe seose mänguga “Planescape: Torment”. Mõistuslik zombi Duane võimendab neid seoseid veelgi; samas hingestatud ebasurnu karakter loob omakorda seoseid veebiseriaaliga “Journey Quest”...]



Unsounded 07

Pisut “Pacific Rim”, või kuidas?



Lugemissoovituse suuname sellisele koomiksisõbrale, kellele on mokkamööda eelkirjeldatud rännaku- ja seikluselemendid, ja kes eelistavad mitte-nii-sirgjoonelisi peategelasi. Samuti sobib “Unsounded” pigem lugejale, keda ei peluta jõuline emotsionaalne loksutamine, sest loos põimuvad südamlik-härdad momendid (mälestused kadunud aegadest ja kadunud lähedastest) jube-jõledate katsumuste (kombitsad, katakombid, kooljaliha) ja lustlik-absurdsete olukordadega [Laura: ma nägin ühe koha peal lendavat perset!].



Praegu kogub “Unsounded” hoogu neljateistkümnendaks peatükiks (traditsiooniks on kujunenud kuuajalised pausid peatükkide vahel) ja lugu läheb edasi 14. veebruaril. Seega, usinamal lugejal on praegu hea alustada - jõuab veebruariks järje peale! Lugu hakkab pihta siit: www.casualvillain.com/Unsounded/comic/ch01/ch01_01.html ja sisukorra leiab siit: www.casualvillain.com/Unsounded/comic+index/.


Unsounded 08


Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0715)