KUU ARVUTIMÄNG: „Aquaria" (7. detsember, aastapäev)

Sõltumatu kompanii Bit Blot tegi 2007 mängu näkist nimega Naija. See jäi kompanii ainsaks mänguks, partnerid läksid lahku ja jätkasid teistes firmades. Mäng on läbitav ainult hiire abil, ehkki lisatud on sõrmistiku tugi. Mängu alguses ei mäleta Naija peaaegu midagi ega tunne veemaailma, milles elab. Mida rohkem ta maailma uurib, seda enam ta mälestusi tagasi saab, ehkki mäng on võimalik lõpetada ka nii, et kõik mälestused pole tagasi saadud. Alguses on Naija tavavormis – see on ainus, kus ta riideid kanda ja laulda saab, kuid selgeks õppida saab ta veel 7 vormi, näiteks päikesevormi, milles ta valgust kiirgab (sügavas läheb seda vaja), vaimuvormi, milles aeg seiskub, ja lõpuks isegi kaksikvormi, milles ta enese kallimaga sedasi liitub, et ühe tegevused mõjutavad teist. Mängu lõpus peab Naija vastu astuma maailma loonud jumalale ja ta alistama. Kriitika oli põhiliselt positiivne.

https://en.wikipedia.org/wiki/Aquaria_(video_game)

ESIMENE FILM: „You Only Move Twice" (11. detsember)

Simpsonite" 8. hooaja 2. episood. Homer Simpsonile pakutakse tööd naabruses olevas Cypress Creeki tuumajaamas ja perekond kolib sinna. Selgub, et Homeri uus boss Scorpio on superkurjategija, kes pressib ÜRO Julgeolekunõukogult raha välja (aasta algusest kuulub Julgeolekunõukogusse ka Eesti), laseb õhku New Yorgis oleva Queensboro silla ja võitleb James Bondiga, keda Homer nimetab mister Bontiks, et „Simpsonite" tegijad ei peaks Bondi nime kasutamisõiguse eest maksma. Homer on oma uue töö üle uhke ja aitab Scorpiot, kuidas suudab. Mister Bonti tapab ta ära täiesti kogemata. Lõpuks jääb Scorpio USA sõjaväe eriüksusele alla, ent suudab põgeneda. Homer peab kurbusega Springfieldi tagasi kolima. Seda peetakse üheks „Simpsonite" kõigi aegade parimatest episoodidest. Albert Brooksi kehastatud Hank Scorpiot on korduvalt nimetatud kõige paremaks või vähemalt paremuselt teiseks „Simpsonite" külalisrolliks läbi aegade.

https://en.wikipedia.org/wiki/You_Only_Move_Twice

KUU ULMEAJAKIRI: Super Science Stories (18. detsember)

USA pulpulmeajakiri, mida 1940–51 ilmus 31 numbrit. Esimeseks toimetajaks palgati 19-aastane Frederick Pohl, kes toimetas 9 esimest numbrit palgaga 10 dollarit nädalas. Üks põhiautoreid oli Ray Cummings, kellele nooruke Pohl ei suutnud ära öelda. Oma memuaarides räägib Pohl, et ta ei sallinud ainsatki Cummingsi lugu ja ostis nad kõik. Kuid ajakirja autorite hulgas olid kõik USA tolle aja tippulmekirjanikud ja ajakirja Super Science Stories on nimetatud tüüpnäiteks sellest, mida hea toimetaja suudab teha väikese eelarvega. Asimovi jutte oli 4, neist esimene „Robbie". Bradbury müüs just sinna oma esimese jutu „Pendulum". Pohl avastas, et tema palk on äraelamiseks liiga väike, ja hakkas ka ise kirjutama. Kaanekunst oli vilets, seevastu raamatuarvustused oma aja kohta suurepärased. 1943 läks Pohl sõjaväkke ja ajakirja ilmumisse jäi 6 aasta pikkune paus. Ajakirjast anti välja ka Kanada versioon (1942–45, 21 numbrit) ja Briti versioon (1949–53, 17 numbrit).

https://en.wikipedia.org/wiki/Super_Science_Stories

KUU VANAFILM: „Seadus on selline" (19. detsember)

1924. aasta tummfilm. Ruthil on kaks peigmeest. Albert leiab endaga sarnase hulguse, tapab selle ja lavastab oma võistleja Justini süüdlaseks. Justin mõistetaksegi Alberti tapmise eest vangi. Seejärel muudab Albert oma välimust ja ilmub jälle välja, kuid Ruth tunneb ta ära ja keeldub temaga abiellumast. Kui Justin on 5 aastat vangis istunud, saab ta armu. Vabaduses otsib ta Alberti üles ja tapab ta ära, aga kohus peab ta vabaks laskma, sest ta on Alberti surma eest juba kunagi süüdi mõistetud ja selle eest aastaid kinni istunud. Eestis on sama põhimõte, et ühe kuriteo eest kedagi kaks korda ei karistata. Ruth ja Justin leiavad kahekesi oma õnne. Film oleks tänavu jaanuarist vanuse tõttu avalikus omandis, aga kahjuks on tegu kadunud filmiga, säilinud on kõigest reklaammaterjalid.

https://en.wikipedia.org/wiki/It_Is_the_Law

TEINE FILM: „Kruvi keere" (30. detsember, esilinastuse 10. aastapäev)

Henry Jamesi (1843–1916) samanimelise romaani ekraniseering. Põhiliselt kirjutas James lühijutte, see on tema ainus romaan. Ilmunud eesti keeles 1993 Loomingu" Raamatukogus, BAASi keskmine hinne on 4,5. Aadlik palkab oma lastele maamõisa koduõpetaja, ise elab aadlik Londonis ja keelab endaga ühendust võtta – selliseid tüüpe, kes oma lastest põrmugi ei hooli, leidus Jamesi eluajal rohkem kui tänapäeval. Koduõpetaja saab teada, et tema ametieellane ja tolle peigmees on surnud, ning näeb nende vaimusid, ülejäänud majateenijad neid vaime ei näe või keelduvad seda tunnistamast. Pealkiri vihjab pinge järkjärgulisele kasvule. Surmad ei jää tulemata. Filmi erinevusi romaanist üldjuhul laideti, näiteks romaan oli paljudes kohtades mitmetimõistetav, filmis on sellist mitmetimõistetavust vähem. Üldiselt arvasid kriitikud, et ekraniseering pidanuks olema parem, aga lähtematerjal oli nii tugev, et filmitegijad pole seda suutnud päris ära rikkuda.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Turn_of_the_Screw_(2009_film)

KUU VÄLJASURNUD ELUKAD: subfossiilsed leemurid

Mis elukad need leemurid üldse ongi? Mingid kassisuurused pärdikud Madagaskarilt... Aga 160-kilost ei taha näha? Ja elas selline koos inimestega! Õnneks oli väga aeglane ja tema eest sai ära joosta. Sellest ajast, kui inimesed 2300 aastat tagasi Madagaskarile elama asusid, on välja surnud 17 liiki leemureid. Põhjuseks mitte niivõrd mahanottimine, kui elupaikade hävimine alepõletamise tagajärjel. Leemurid levitasid seemneid, sest need idanesid paremini, kui olid leemuri seest läbi käinud. Pärast suurimate leemurite väljasuremist suri osa taimi välja ja osade seemned muutusid palju väiksemaks, sest tänapäeva leemurid ei suuda väga suuri seemneid alla neelata. Lisaks leitud kontidele on teine tähtis teabeallikas kohalike elanike malagasside rahvalooming.

https://en.wikipedia.org/wiki/Subfossil_lemur

KUU ILLUSTRATSIOON: „Snargijaht" (5. detsember)

Lewis Carrolli nonsensspoeemi "Snargijaht" olen isegi Estconi ulmekilval küsinud. Üheksa ametimeest, kelle kõigi amet algab B-tähega (sealhulgas kobras), lähevad snarki jahtima. Justkui leiaksid... ja justkui ei leiaks ka. Igatahes soovitan poeemi lugeda. Esilehel oli illustratsioon, aga mina lingin selle asemel artikli.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Hunting_of_the_Snark

ESIMENE KOSMOSEPILT: must auk (21. detsember)

Ülimassiivne must auk Neitsi tähtkujus asuva galaktika Messier 87 keskel. Galaktika avastati juba 1781 ja Edwin Hubble tuvastas selle galaktikana 1922. Selle keskel oleva musta augu massiks määras Sündmuste Horisondi Teleskoop 2019. aastal 6,5 miljardit Päikese massi. See on üks kõige suurematest teadaolevatest mustadest aukudest.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Black_hole_-_Messier_87_crop_max_res.jpg

KUU LOEND: „Awake'i" episoodide loend (20. detsember)

Awake" (mida ma tahaksin kangesti „Avakeseks" nimetada) on politseiteemaline ulmeseriaal. Politseiniku Michael Britteni naine ja poeg satuvad autoõnnetusse ning seejärel lahkneb Michaeli jaoks reaalsus kaheks: ühes ajaliinis hukkub tema naine, teises tema poeg. Michael ei tea, kumb reaalsus on õige. Kriikute hinnang oli parem kui vaatajate oma ja pärast 13 episoodi seriaal tühistati.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Awake_episodes

TEINE KOSMOSEPILT: Kiilu udukogu

Hubble'i teleskoobi käikulaskmise 17. aastapäeva puhul avaldas NASA eriti suure foto Kiilu udukogust, mis asub 8500 valgusaasta kaugusel. See on üks kõige suurematest ja detailirikkamatest Hubble'i fotodest ja kokku monteeritud 48 väiksemast. Commonsis on ka väiksem kommenteeritud versioon, kus on udukogu silmatorkavatele detailidele nimed antud, näiteks Röövik, Lukuaugu udukogu, Tolmusambad ja nii edasi. Udukogu heledaima tähe Kiilu Eeta kohta öeldakse, et see hakkab varsti plahvatama ja supernoovaks muutuma, aga ta on liiga kaugel selleks, et elule Maal häda tekitada.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:NGC_3372a-full.jpg

ESIMENE LOODUSEPILT: laavajärv (27. detsember)

Kas olete jõllitanud vulkaani kraatris asuvat laavajärve? Kui ei, siis nüüd on selleks võimalus. Pilt on tehtud Etioopias Afari piirkonnas asuva Ertale vulkaani otsas. See on Etioopia kõige aktiivsem vulkaan ja seda vulkaani näidati 2010. aasta filmis „Titaanide heitlus". Ühtlasi kuulub see vulkaan maailma kõige ohtlikumate reisisihtkohtade hulka, sest jääb Etioopia ja Eritrea piirialale. Etioopia ja Eritrea ei saa omavahel hästi läbi ning seal jõlkuvaid turiste on korduvalt rünnatud, pantvangi võetud ja isegi tapetud. Ilma relvastatud kaitseta sinnakanti ronida on puhas lollus.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:ET_Afar_asv2018-01_img100_Ertale.jpg

TEINE LOODUSEPILT: jääkoobas Baikali järves asuval Olhoni saarel (31. detsember)

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ice_cave_on_Olkhon_island.jpg

KUU ASTRONOOMIAFILM: „Taimede kasvatamine kosmoses" (2. detsember)

NASA teadlased räägivad, kuidas kosmoses taimi kasvatada. Küllap olete kuulnud, et taimed kasvavad gravitatsioonile vastassuunas, ja selle kohta on ka huvitavaid katseid tehtud. Aga mis saab kaaluta olekus? Selgus, et taimed kasutavad suuna määramiseks valgust: kust footonid tulevad, on üleval ja sinnapoole tuleb ennast ajada, aga juured tuleb kasvatada valgusallikast kaugemale. Video kestab 5 minutit.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Space_Station_Live_-_Cultivating_Plant_Growth_in_Space.webm

TEINE VANAFILM: „Mõned hetked Eddie Cantoriga" (7. detsember)

7 minuti pikkune 1923. aasta helifilm 29-aastase stand-up koomiku Eddie Cantoriga (sündinud Isidore Itzkowitz), kes esitab oma nalju, tantsib ja laulab kaks laulu, millest ühe pealkiri on „Mida lollimad nad on, seda rohkem nad mulle meeldivad". Ulmeühingus talle vist ei meeldiks, siin ma pole lolli naist veel näinud.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:A_Few_Moments_with_Eddie_Cantor.webm

KUU LOODUSEFILM: sipelgad veavad saaki (21. detsember)

Küllap olete kuulnud, et sipelgad veavad oma pessa endist tükk maad suuremat saaki ja teevad selleks koostööd. See video ei jäta neist just head muljet. Midagi koostöö sarnast ju nagu oleks ja lõpuks saab saak äragi veetud, aga mis seal vahepeal toimub ... Vaadake parem ise, kestab poolteist minutit. Mina liigitaksin selle huumori valda.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Little_black_garden_Ant_transports_Patanga_(Insect)_time_lapse.webm

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0604)