Ursula K Le Guin

ESIMENE ULMEFILM: „Surnute praam" (6. oktoober)

„Surnute praam" on ulmesarja „Star Trek: Voyager" 6. hooaja 3. episood. Selles saab pooleldi inimene ja pooleldi klingon B'Elanna Torres magnettormi tulemusena peapõrutuse ja langeb koomasse. Teda tabavad nägemused oma emast, kes väidab, et Torres ei saa õigesti aru sellest, mida tähendab olla klingon. Lõpuks tuleb ta muidugi jälle teadvusele ja jutustab teistele oma surmalähedasest kogemusest. Stsenarist  Bryan Fullerile, kes kirjutas 22 „Star Treki" episoodi, jäi see viimaseks – ta lahkus, sest tahtis luua emotsionaalselt sügavamaid lugusid, mis kestaksid rohkem kui ühe episoodi, aga tootjafirma ei nõustunud. Analüüsi peatükis võtavad sõna kõigi elualade esindajad alates usuteadlastest ja lastearstidest kuni klassikaliste keelte filoloogide ja indiaanlaste uurijateni.

https://en.wikipedia.org/wiki/Barge_of_the_Dead

KUU ÕUDUSSEIKLUS: Senghenyddi kaevandusõnnetus (14. oktoober, aastapäev)

14. oktoobril 1913 toimus Walesis kaevandusõnnetus, milles hukkus 439 kaevurit ja 1 päästja. See on Suurbritannia kõige rängem kaevandusõnnetus. 1911 oli vastu võetud kivisöekaevanduste seadus, mis nägi ette kaevanduskäikude tuulutamise ja muud ohutusmeetmed ning  mis hakkas kehtima 1913. aasta algusest, aga Senghenyddis muudatusi ei tehtud. Valitsus andis järgmise tähtaja septembriks, aga Senghenyddis ei tehtud ikkagi mingeid ohutustöid. Ja siis plahvataski. Kaevanduse juhataja Edward Shaw sai trahvi 24 naela, mis tähendas, et inimelu maksis tollal 1 ja veerand penni (tänapäeva hindades 13 naela). Ta ei saanud isegi ametist lahti, vaid jätkas kaevanduse juhatajana kuni 1928. aastani. Nähtavasti oli ta Suurbritannia kõigi aegade edukaim mõrvar. Uurige kaevanduse kaarti, kus on ükshaaval üles tähendatud, kust iga surnukeha leiti ja kuidas igaüks suri.

https://en.wikipedia.org/wiki/Senghenydd_colliery_disaster

KUU AJALUGU: Cotereli jõuk (18. oktoober)

Cotereli jõuk tegutses North Midlandsi piirkonnas Derbyshire'is ja Nottinghamshire'is 1328–1333 ning elatus rikaste röövimisest ja väljapressimisest. Vaestele ei andnud midagi. Eeldatavasti on just nemad pannud aluse Robin Hoodi lugudele. Jõuku juhtis James Coterel oma vendade Nicholase ja Johniga. Jõugu peavaenlane oli Inglismaa ülemkohtunik Richard de Willoughby Nottinghamshire'ist, kuningliku aastaraamatu andmetel korrumpeerunud mees, kes müüs maaseadusi nagu teised kariloomi. 1332 õnnestus Cotereli jõugul de Willoughby vangi võtta, kui ta neid vahistama tuli, ja de Willoughby pidi oma vabaduse eest maksma 1300 marka. Kuningas Edward III kaebas vennad Coterelid kohtusse, aga need ei suvatsenud kohale ilmuda, misjärel kohus nad vabaks laskis. Järgmisel aastal alustas Edward sõjakäiku Šotimaa vastu ja vajas võimekaid mehi, niisiis andis ta Coterelidele armu ja kutsus nad ohvitserideks. Sõjakäik läks edukalt ja nad sõdisid hiljem ka Prantsusmaal. Viimati mainiti neid 1338, nähtavasti ei elanud keegi vendadest oluliselt kauem.

https://en.wikipedia.org/wiki/Coterel_gang

Ursula K Le Guin

Ursula K. Le Guin

KUU ULMEKIRJANIK: Ursula Le Guin (21. oktoober, 90. sünniaastapäev)

Le Guin oli Hugo nominent 26 korda (võitis 8) ja Nebula  nominent 18 korda (võitis 6). Sealjuures võitis ta 4 parima romaani Nebulat, rohkem kui keegi teine. 1979 sai ta Gandalfi Suurmeistri Auhinna, 2001 pääses ta Ulme- ja Fantaasiakirjanduse Kuulsuste Kotta. 2003 nimetas SFWA (USA ulmekirjanike organisatsioon) ta suurmeistriks. Pärast seda hakkas ta ka väljaspool ulmet tunnustust pälvima. Tema mõju kirjandusele üldse ja ulmele eriti on tohutu, näiteks „Meremaa”- sarja võlurite kool sai eeskujuks „Harry Potteri” sarjale. „Meremaa”- sarja läbiv idee, et nimede teadmine kätkeb väge, inspireeris Hayao Miyazakit filmi „Vaimudest viidud" tegemisel. Le Guin leiutas termini „ansible" valgusest kiirema, hetkelise infoedastusviisi kohta, ja kasutas seda oma debüütromaanis „Rocannoni maailm" (1966). „Pimeduse pahem käsi" sisaldas uudsena androgüüniat, teise uudse ideena oli selle peategelane neeger. Kirjanduskriitiku Harold Bloomi hinnangul tegi Le Guin ulme muutmiseks tõsiseltvõetavaks kirjanduseks ära rohkem kui Tolkien.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ursula_K._Le_Guin

KUU ULMEAJAKIRI:  Science Fantasy (25. oktoober)

Science Fantasy oli 1950–1967 ilmunud Briti ulmeajakiri, mida ilmus 93 numbrit. 1960-ndatel pälvis see 3 järjestikust Hugo  nominatsiooni – brittide kohta tähelepanuväärne saavutus. Ajakirja andis välja Nova Publications, kellel oli teinegi ulmeajakiri New Worlds. Ajuti oli neil koguni ühine toimetaja ja seetõttu olid need ajakirjad üsna sarnased. Science Fantasy otsis eristumise meetodit, aga hästi ei leidnudki. Väidetavalt oli Science Fantasy kvaliteet kõrgem, aga New Worlds müüs sellegipoolest paremini. Viimast viit numbrit toimetas Harry Harrison. Vaadake ka kaanepilti, millel kurat röövib palja naise. 2013 ilmus USA-s kokkuvõttev teos Strange Highways: Reading Science Fantasy, 1950–1967, kus 371 leheküljel kommenteeritakse iga numbrit, autorit, juttu ja isegi ajakirjas ilmunud reklaame.

https://en.wikipedia.org/wiki/Science_Fantasy_(magazine)

ESIMENE VÄLJASURNUD ELUKAS: jaekelopterus (26. oktoober)

Hirmus röövloom jaekelopterus kuulus meriskorpionide hulka. Teate ikka, kui suured meriskorpionid olid? Midagi te ei tea. Jaekelopterus oli 2,3–2,6 m pikk, kusjuures poole meetri pikkused sõrad on veel juurde arvamata, ja ta on kõige pikem teadaolev lülijalgne. Ta elas vanaaegkonnas varadevonis 411–406 miljonit aastat tagasi. Ainult vees, sest kuival maal oli elu veel algeline. Devonis tekkisid esimesed juurtega taimed, kogu selgroogne elu oli veel meres. Jaekelopterus oli tippkiskja, terava nägemisega, kiire liikuja ja osav pööraja. Elu jooksul kestus ta mitu korda ja igale kestumisele järgnes kiire kasvu periood. Kehaehituses tal elu jooksul suuri muutusi ei toimunud, vastsündinud nägid välja samasugused kui täiskasvanud, erinevus oli mõõtmetes. Meriskorpionid surid välja 252 miljonit aastat tagasi Permi–Triiase väljasuremissündmuses.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jaekelopterus

Ja veel ühe lausega. 5. oktoobril (sünnipäeval) oli esilehel Kate Winslet, kes peaosatäitmisega filmis „Karge meele igavene sära" nimetati Oscari, BAFTA auhinna, Kuldgloobuse, Hugo ja Saturni kandidaadiks. 17. oktoobril (aastapäeval) oli esilehel Neville'is Crossi lahing, kus inglased ei kaotanud peaaegu kedagi, aga šotlased mitu tuhat meest, sealhulgas langes vangi kuningas David II. 28. oktoobril oli esilehel Rodrigueze saarel elanud ja XVIII sajandil välja surnud hiidtuvi Pezophaps solitaria, sajand varem välja surnud dodo lähim sugulane. 31. oktoobril (sünnipäeval) oli esilehel astronaut Michael Collins, kes esimesena rohkem kui korra avakosmoses käis.

ESIMENE KOSMOSEPILT: Linnutee (5. oktoober)

Enamik tähti asub mõnes galaktikas ja Päike asub Linnutee galaktikas. Idee, et linnutee koosneb tohutust hulgast tähtedest, pärineb antiikajast, kuid selle tunnustamiseks tegi kõige suurema töö ära tuhat aastat tagasi elanud pärsia (usbeki, horezmi) teadlane Al-Biruni. Kuni umbes 1920-ndateni arvasid astronoomid, et Linnutee hõlmab kõik universumi tähed, kuid Edwin Hubble näitas siis, et Linnutee on kõigest üks paljude galaktikate seas. Linnutee läbimõõt on paarsada tuhat valgusaastat ja paksus sada korda väiksem. Linnutee pöörleb, näiteks Päike teeb tiiru ümber Linnutee keskme 240 miljoni aastaga. Linnutees on sadu miljardeid tähti ja tema keskel on ülimassiivne must auk. Linnutee on peaaegu sama vana kui universum, paljud galaktikad on nooremad. Nimest – ornitoloogid on kindlaks teinud, et osa linde rändab öösitigi ja nemad kasutavad tõepoolest suuna hoidmiseks Linnuteed.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Guisard_-_Milky_Way.jpg

KUU PORTREEFOTO: Edgar Allan Poe (7. oktoober, 170. surma-aastapäev)

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Edgar_Allan_Poe,_circa_1849,_restored,_squared_off.jpg

ESIMENE VANAFILM: „Roundhay aiastseen" (14. oktoober, aastapäev)

Vaadake maailma vanimat säilinud filmi (tehtud oktoobris 1888 Inglismaal). See kestab 2 sekundit. Filmi režissöör, produtsent ja operaator oli Louis Le Prince. Vanem daam, keda siin näete, tema ämm, suri 10 päeva pärast filmimist. Vanem härra, äi, suri pisut üle 2 aasta hiljem, jaanuaris 1891. Veel on näha Louis' vanem poeg Adolphe ja keegi Annie Hartley. Septembris 1890 jäi Louis Le Prince kaduma, kui valmistus sõitma USA-sse oma leiutist demonstreerima, tema laip jäigi leidmata ja tema surm lahendamata. Adolphe tunnistas 1900. aastal kohtus Thomas Edisoni vastu, kes tahtis saada kino leiutajaks, ja kaks aastat hiljem leiti Adolphe mahalastuna. 1908 otsustaski USA kohus, et Edison on ainuisikuliselt kino leiutanud, nimelt mais 1891, ja kõik filmitootjad peavad talle tema patentide kasutamise eest raha maksma.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Roundhay_Garden_Scene.ogv

KUU MAAL: „Perseus ja Andromeda" (18. oktoober)

Frederick Leightoni 1891. aasta maal kujutab antiikmütoloogia legendi. Athiopia kuninga Kepheuse naine Kassiopeia kiitles, et tema tütar Andromeda on najaadidest ilusam. Selle peale vihastasid mitte üksnes najaadid, vaid ka nende isa Poseidon, kes saatis merekoletise Keto Aithiopiat laastama. Koletise lepitamiseks laskis Kepheus Andromeda kalju külge siduda. Sinna sattus aga kangelane Perseus, kes ratsutas lendaval hobusel Pegasusel, ja kui Keto tuli ohvrit ära sööma, siis Perseus surmas ta ja viis Andromeda endaga. Perseus sai Peloponnesose poolsaarel asuva Tirynsi kuningaks ning Andromeda sünnitas talle seitse poega ja kaks tütart. Kõik selle legendi asjaosalised tõsteti pärast surma taevasse tähtkujudeks, Keto on Lohe tähtkuju. Tänapäeva neegrid samastavad Aithiopia Etioopiaga ja usuvad, et võrreldamatu kaunitar Andromeda oli neeger, kuid selline samastamine on ennatlik: Aithiopial oli merepiir, Etioopial merepiiri pole.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Frederic,_Lord_Leighton_-_Perseus_and_Andromeda_-_Google_Art_Project.jpg

TEINE KOSMOSEPILT: orkaan Patricia (23. oktoober, aastapäev)

2015. aastal püstitas orkaan Patricia läänepoolkera rekordi tuule kiiruse (345 km/h) ja õhurõhu (ainult 872 mbar) osas. Ta püstitas ka kõige kiiremini tugevneva orkaani rekordi (24 tunniga 140 km/h pealt 335 km/h peale). Mehhikos püstitas ta kõige madalama õhurõhuga maabumishetke maailmarekordi (932 mbar). Patricia silmas mõõdeti +32,2 °C, mis on samuti üks kõrgeimaid. Mehhiko valitsus oli valmis kõigeks peale selle, mis juhtus: Patricia püstitas veel ühe maailmarekordi, nimelt nõrgenemise osas, ja oli 24 tunniga kadunud. Hukkunute arv oli üllatavalt väike: 8 otseselt ja veel 5 kaudselt.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Patricia_2015-10-23_1730Z.jpg

TEINE VÄLJASURNUD ELUKAS: makrokranion (26. oktoober)

Makrokranion elas uusaegkonnas eotseenis 50–40 miljonit aastat tagasi. Ta oli oravasuurune (15 cm pikk), aga pikemate jäsemetega ning arvatakse koos siili ja mutiga putuktoiduliste seltsi. Ta oli karvane, ilma okasteta. Nähtavasti kõigesööja (putuktoidulised kipuvad seda olema), aga see isend, kelle luukeret näete, oli viimase einena söönud kala. Luustik on haruldaselt hästi säilinud.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Macrocranion_tupaiodon_01.jpg

TEINE VANAFILM: „Elavate surnute öö" (31. oktoober)

Kas teadsite, et „Elavate surnute öö" on avalikus omandis? Eksikombel võttis levitaja tiitritest välja kopiraidi märgi, mistõttu film pole kunagi olnud autoriõigusega kaitstud (sellised seadused USA-s tollal olid). Filmi levikule ja tuntusele tuli see kasuks. Tohite seda igapidi ja tasuta kasutada, sealhulgas äriliselt, tohite teha tuletatud teoseid, näiteks üksikuid kaadreid välja võtta, ning iseenesest mõista tasuta vaadata ja näidata. Kestab poolteist tundi.

Filmi eelarve oli tagasihoidlik 114 tuhat dollarit, tagasi tuli 30 miljonit. Euroopas oli see 1969. aasta enim raha sisse toonud film. USA Riiklik Filmiregister valis „Elavate surnute öö" 1999 „kultuuriliselt, ajalooliselt või esteetiliselt oluliseks filmiks", mida tuleb säilitada USA Kongressi raamatukogus. Film oli edumeelne selles mõttes, et ühena esimestest filmidest oli meespeategelane neeger, ehkki stsenaariumist see otseselt ei järeldunud, neeger osutus kõigist tegelastest kõige rahulikumaks ja võimekamaks ning jäi ka kõige kauem ellu. Tolle aja inimeste jaoks muutis filmi eriti õudseks asjaolu, et lõpuks said kõik surma. Filmide vanusepiirangute süsteemi tollal veel polnud, mistõttu lapsi lubati kinno seda vaatama ning sageli toimus kinos kaks õudust korraga: üks ekraanil ja teine seda vaatama tulnud lastega. Aastatel 1978–2009 tehti sellele 5 järge, millele hinnangud järjest kukuvad: kui Rotten Tomatoes annab originaalile 97%, siis viiendale järjele ainult 30%. Kaks järge on veel töös, kukkumise ruumi on.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Night_of_the_Living_Dead_(1968).webm

PÄEVA MATERJAL COMMONSIS

KOLMAS KOSMOSEPILT: galaktika Messier 101 (25. oktoober)

Messier 101 on 21 miljoni valgusaasta kaugusel Suure Vankri tähtkujus asuv spiraalgalaktika. See avastati juba 1781. Hüüdnimi Tiivik tuleb sellest, et ta on spiraalgalaktika ja üks esimesi galaktikaid, millel avastati spiraalsus. Linnuteest on ta umbes kolmandiku võrra väiksem, aga tähti on seal poole enam kui Linnutees.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:M101_hires_STScI-PRC2006-10a.jpg

TEINE ULMEFILM: „Sintel" (1. oktoober)

Vaadake 2010 valminud 15 minuti pikkust filmi Sintelist, kes päästab lohepoja, ravib ja kasvatab teda, kuni tuleb suur lohe ja võtab oma lapse tagasi. Sintel läheb lohepoega otsima. Sintel tähendab hollandi keeles tuhka (Cinderella tuleb samast sõnatüvest) ja ta läheb üsna noorelt halliks (nagu, muide, ka Geralti kasutütar Ciri).

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sintel_movie_4K.webm

KOLMAS VANAFILM: „Inimkärbes" (10. oktoober)

Georges Méliès' ligi 2 minuti pikkune trikkfilm 1902. aastast. Idee oli omal ajal uudne. Peaosas muidugi Méliès ise.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:L%27Homme_mouche_(1902).webm

NELJAS VANAFILM: „Hambaarst" (12. oktoober)

Selle 1932 valminud 22 minuti pikkuse komöödiafilmi produtsent oli Mack Sennett ning stsenarist ja peaosatäitja W.C.  Fields. Fields oli enne teinud komöödiafilme golfimängijatest, tal jäi osa nalju üle ja ta pani need filmi sisse. Golfiväljakult läheb hambaarst tööle, kuhu ilmub igasuguseid karvaseid ja sulelisi, näiteks sellise habemega mees, et Fields peab stetoskoobiga tema suud otsima, ja hobuse näoga naine, kellega Fields astub sellisesse maadlusesse, et 1950-ndatel käskisid tsensorid selle välja lõigata. Mingeid valuvaigisteid see hambaarst ei tunnista. Hambaarst paneb oma tütre ülakorrusele luku taha, et see ei saaks oma peigmehega ära joosta, aga tütar hüppab oma toas nii, et krohv kukub laest.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_Dentist_(1932).webm

KUU REKLAAMFILM: „ Pepper” (15. oktoober)

Pepper on poolhumanoidne robot, kes suudab avastada emotsioone inimese ilme ja hääletooni põhjal. Ärge arvake, et seda ei osteta: 2018. aasta mai seisuga oli ainuüksi Euroopas müüdud 12 tuhat isendit – tahtsin muidugi öelda eksemplari. Pepper on 1, 2 meetrot kõrge, kaalub 28 kg ja töötab akudega (pärast laadimist peab vastu 12 tundi). Liikumiskiirus kuni 3 km/h, saab üle kuni 1½ cm kõrgusest takistusest – järelikult isegi mitte igast ukselävest. Toodetakse Prantsusmaal ja Jaapanis. Maksab alla 2000 euro, vähem kui ma arvasin. Reklaamfilm kestab 5 minutit ja on millegipärast tšehhikeelsete subtiitritega. Ilmneb, et Pepper oskab õhukitarri mängida ja tunneb Asimovi robootika seadusi.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pepper_Introduction.webm

KUU FÜÜSIKAFILM: „Mis on reaalsus" (27. oktoober)

Los Angeleses asub matemaatikuid ja füüsikateoreetikuid ühendav rühmitus Kvantgravitatsiooniuuring, mis töötab välja kõige teooriat. See termin iseenesest on vana. Kõige teooria peaks ühendama kvantmehaanika, gravitatsiooni ja üldrelatiivsusteooria ning selgitama, miks paljud looduse konstandid, näiteks Plancki konstant, on just sellised nagu nad on. Relatiivsusteooria järgi on maailm pidev, kõige teooria järgi koosneb pikslitest. Kuldlõige kipub olema üks fundamentaalsetest konstantidest. Pooletunnine film jutustab sellest, mismoodi maailm vastavalt kõige teooriale (mida veel ei ole) välja nägema peaks. Film on populaarteaduslik, mõeldud laiale vaatajaskonnale ja sisaldab puhtas eesti keeles sõna „armastus" (7.36).

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:What_Is_Reality-_(Official_Film).webm

KUU MEDITSIINIFILM: „Homöopaatiline üledoos” (29. oktoober)

Homöopaatia põhineb vananenud arusaamisel universumist ja ravimite toimimisest. Homöopaatilised ravimid ei sisalda üldjuhul ainsatki toimeaine molekuli, aga sellegipoolest müüakse neid Norras nagu ravimeid. Olukorrale tähelepanu juhtimiseks kogunesid aktivistid ja igaüks neist võttis homöopaatiliste ravimite üledoosi, see tähendab mitukümmend korda suurema koguse kui homöopaatilise ravimi tootja ette nägi. Mitte keegi nendest pärastpoole arstiabi ei vajanud, kirjutas ingliskeelne Vikipeedia. Film kestab 1½ minutit.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Homeopathic_mass_overdose_The_10_23_Campaign_Oslo.webm

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0574)