KUU ÕUDUSSEIKLUS: United Airlinesi lend 93 (11. september, 20. aastapäev)

Möödus 20 aastat päevast, mil terroristid sõitsid lennukitega Maailma Kaubanduskeskuse kaksiktornidesse ja Pentagoni. Neljas lennuk ei jõudnud strateegiliselt tähtsasse kohta, sest reisijad hakkasid mässama ja terroristid kukutasid lennuki enne maha. Reisijaid oli koos terroristidega 37, mis tähendas, et lennuk oli täidetud kõigest viiendiku ulatuses. Dick Cheney istus oma punkris Valge maja all ja oli juba jõudnud anda käsu lend 93 alla lasta, kuid kuuldes, et lennuk kukkus alla kõrvalise abita, teatas: «Ma arvan, et sellel lennukil toimus kangelastegu.» Muide, USA lennuvägi ei olnud niisugusteks juhtumiteks üldse valmis ja nad poleks suutnud rünnakut takistada. Lennu 93 sihtkoht jäigi teadmata, Valge Maja ja Kapitoolium on põhilised variandid. Kui teistel lendudel oli kaaperdajaid 5, siis sellel oli 4, mis pani rahva viiendat kaaperdajat otsima – nähtavasti ta lihtsalt ei saanud USA viisat.

https://en.wikipedia.org/wiki/United_Airlines_Flight_93

 

ESIMENE ARVUTIMÄNG: "Sonic X-treme" (13. september)

1280px-Sega-Saturn-Console-Set-Mk1

Seekord siil Sonic äpardus ega saanudki kurjast doktor Robotnikust jagu. 1994 hakati tegema esimest täielikult 3D Sonicu mängu "Sonic X-treme" ja ühtlasi sama mängu põhist filmi, 1996 mõlemad tühistati. Artikkel on väärtuslik lugemine näitena, miks projektid võivad ebaõnnestuda isegi siis, kui raha otsa ei lõpe. Aga valmis oli palju: nelja sorti ümbrus, 4 peaosatäitjat ja 50 vaenlast ning terve tund muusikat. Sonicule loodi uued rünnakud ja liikumisviisid – surfamist ja bendžihüppeid peeti tollal lahedateks. Tasemed pöörlesid fikseeritud raskuskeskme ümber, mis võimaldas Sonicul joosta mööda seinu ja lagesid. Kui tavaliselt esitatakse vaenlasi spraitidega, siis suurematele bossidele kujundati hulktahukatest keha, mis võimaldas neid õnne korral selja tagantki näha. Mängu peadisainer Chris Senn avaldas 2015 selle, mis mängust valmis oli, koos lähtekoodiga ja fännid lõpetasid projekti õhinapõhiselt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sonic_X-treme

 

KUU VÄLJASURNUD ELUKAS: akamponektes (18. september)

Akamponektes oli ihtüosauruste seltsi kuulunud mereroomaja. Leitud on kaks luustikku, ühest pea ja kael ning teine polnud täiskasvanud. Sellepärast teda meetrites ja kilodes ei kirjeldata. Isend avastati Inglismaalt 1958 ja kirjeldati omaette liigina 2012. Noorloom kaevati välja Saksamaalt. Nimi tähendab 'jäik ujuja'. Tema keha oligi jäik ja paindus viletsasti, see-eest võimaldas kiiresti ujuda. Loom oli üsna delfiinisarnane. Ühelgi selgroogsete rühmal pole olnud nii suuri silmi kui ihtüosaurustel, kuni 23 cm läbimõõdus, need äratavad lausa hirmu. Seda oli vaja ujumiseks meresügavuses, kus valgust vähe. Oletatavasti võis ta jääda vee alla 20 minutiks ja sukelduda 600 m sügavusele. Toidu suhtes polnud ta vist valiv. Tal oli laienenud aju see osa, mis analüüsib lõhnu ja maitset – vee-elukatel on maitse ja lõhn sageli üks ja sama. Kui mõtlete vahest, kuidas see delfiinisarnane roomaja kaldal munemas käis, siis ei käinudki, sünnitas elusaid järglasi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Acamptonectes

1280px-OphthalmosaurusIcenius-NaturalHistoryMuseum-August23-08


TEINE ARVUTIMÄNG: "Star Control 3" (24. september)

"Star Control 3" on 1996. aasta seiklusmäng, "Star Controli" triloogia viimane mäng. Mäng kavandati üsna omapärasel viisil: kirjade ja meilide põhjal, kus fännid jutustasid, mida tahaksid järjes näha. "Star Control II" ülevalguskiirusega reisimine asendati varbi ehk hetkelise reisimisega. Tegijad tahtsid avastamiseks suurt universumit, aga et reisimine ei võtaks liiga palju aega. Mõeldi välja uued tulnukaliigid ja nende sõjalaevatüübid. Peategelane on kosmoselaeva kapten, kes pärast õnnestunud sõdimist suudab mängu lõpus hävimisest päästa kogu universumi mõistusliku elu. Kahe mängija mood oli juba "Star Control II-s": mängijad istusid sama sõrmistiku taga, üks klõbistas selle paremas ja teine vasakus servas, aga nüüd oli mõistlik võrgutoetus. Äriliselt oli mäng edukas ja sai kriitikuteltki kiita, kuid tagantjärele pole ei fännid ega kriitikud enam nii soosivad. Triloogia keskmist osa kiidavad mõlemad tänapäevani.

https://en.wikipedia.org/wiki/Star_Control_3

 

KUU TEHNIKA: Briti tuumakatsetused Maralingas (26. september)

Tuumakatsetuste häda on radioaktiivsed jäätmed. Sellepärast tehakse katsetusi kõrvalises kohas, millest valitsusel kahju pole. Kõige kavalamad olid britid, tehes neid välismaal ja jättes sinna kogu saaste. Tuumapolügoon asus Lõuna-Austraalia osariigis Maralingas ja aastail 1953–1963 korraldati seal üle poole tuhande tuumakatsetuse, neist rõhuv enamus oli subkriitilise massiga ja saastunud ala läbimõõt ei ületanud enamasti 12 meetrit. Siiski korraldati 7 suurt plahvatust, neist viimane ja suurim võimsusega 26,6 kilotonni. Pommidel olid vahvad nimed Punahabe, Sinine Doonau, Piksi ja Indigovasar. Katsed ise kandsid selliseid nimesid nagu Kassipojad, Rotid ja Emarebased – tegelikult loomkatseid ei toimunud. Katsed algasid avalikkuse toetusega, 1952. aasta avaliku arvamuse küsitluse järgi pooldas 58% austraallastest brittide tuumakatsetuste korraldamist Austraalias, aga toetus vähenes kiiresti.

https://en.wikipedia.org/wiki/British_nuclear_tests_at_Maralinga

Buffalo R4 001

 

KUU LOEND: kosmoselennud enne 1951. aastat (6. september)

Bundesarchiv Bild 146-1978-Anh.026-01, Peenemünde, V2 beim Start

Juri Gagarin tegi esimese mehitatud kosmoselennu. Kuid Wikipedia järgi korraldas esimese mehitamata lennu juba fašistlik Saksamaa 1942. Piiriks on pandud Kármáni joon. Sellest allpool toimuv on inimkonna jaoks nagu taskus ehk karmanis, kõrgemal on vaba kosmos. Selle piiri järgi korraldas USA aastail 1945–50 120 starti, NSV Liit 64 ja Suurbritannia 3, kusjuures õnnestumiste osakaal oli NSV Liidus kõrgem kui USA-s, ei mingit vene värki. Kõik riigid alustasid kosmosevõidujooksu Saksa tehnikaga, 1948 läksid USA ja NSV Liit üle omaloomingule, aga Suurbritannia loobus. 20. juunil 1944 saatis Saksamaa V-2 raketi 174 km kõrgusele. Rekordi ületas USA 18. detsembril 1946 (187 km) ja 24. veebruaril 1949 (393 km). 11. juunil 1948 saatis USA kosmosesse esimese ahvi, aga ebaõnnestunud stardi tõttu tõusis rakett kõigest 63 km kõrgusele ja ahv lämbus. 14. juunil 1949 saatis USA teise kosmoseahvi 134 km kõrgusele – ahv suri maandumisel langevarju rikke tõttu. 16. septembril 1949 hukkus kolmas kosmoseahv juba stardi käigus (rakett tõusis ainult 5 km kõrgusele). 8. detsembril 1949 tõusis neljas ahv 127 km kõrgusele (hukkus maandumisel langevarju rikke tõttu). 31. augustil 1950 lendas esimene kosmosehiir raketiga 137 km kõrgusele. Kõigi nende loomade jaoks kasutati Saksa V-2 raketti.

https://en.wikipedia.org/wiki/Spaceflight_before_1951

 

KUU MAALISARI: "Impeeriumi kulg"

1158px-Cole Thomas The Course of Empire The Savage State 1836

Raul Sulbi annab ülevaateid impeeriumide kujutamisest kirjanduses, siin on ülevaade impeeriumi käekäigust maalikunstis. Ameeriklane Thomas Cole valmistas 1833–38 maalisarja impeeriumi sünnist, arengust ja surmast, mille pealkirju tõlgiksin mina "Metsik maa", "Pastoraalne maa", "Valmis impeerium", "Hävitamine" ja "Mahajäetus". Maalide mõõtmed on 100×161 cm, välja arvatud keskmine, mille suurus on 130×193 cm. Maalid on detailirikkad ning mõeldud tükiks ajaks uurimiseks ja mõtisklemiseks. Maalisari väljendab Cole'i enese ning suure osa XIX sajandi ja isegi tänapäeva ameeriklaste maailmavaadet, mille järgi maaelu on hea ja riik paha. Tema jaoks oli pastoraalne maa ideaal. Mina aga mõtlen arstiabile. Ise ta elaski maal ja suri 48-aastaselt pleuriiti. Tänapäeva arstiabi oleks teda ravinud ja ta saanuks elada veel aastakümneid. Arstiabi ei arene maal, vaid suurlinnade haiglates ja instituutides.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Course_of_Empire_(paintings) 

 

KUU FÜÜSIKAPILT: täielik sisepeegeldus (13. september)

Täielik sisepeegeldus on valguse peegeldumine kahe läbipaistva keskkonna eralduspinnal, kui valguskiir kulgeb optiliselt tihedamast keskkonnast hõredamasse (näiteks veest või klaasist õhku) ja seejuures on valguskiire langemisnurk suurem kui täieliku peegeldumise piirnurk. Täielikku sisepeegeldust on hästi näha õhu ja vee piiril. Kui rahulikus veekogus ujudes avada vee all silmad, siis on kogu veepind justkui peegel, välja arvatud ujuja pea kohal asuvas niinimetatud Snelli aknas. Teemante lihvitakse tihtipeale nii, et püüda võimalikult palju valgust, et tekiks täielik sisepeegeldus teemandi tagaküljel. Täielik sisepeegeldumine on optiliste kaablite tööpõhimõte. Täielikul sisepeegeldumisel töötavad vihmaandurid, mis kontrollivad sõidukitel kojamehi. Binoklites olevad prismad kasutavad peegeldavate katete asemel just täielikku sisepeegeldust.

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Internal_reflection,_Anna.jpg

811px-Internal reflection, Anna


PÄEVA MATERJAL COMMONSIS

KUU SÜRREALISM: Goverla pärast loojangut (12. september)

1024px-Гора Говерла після заходу сонця

Mis see on? Logo? Kubistlik maal? Mingi matemaatilis-füüsikaline graafik? See on Ukraina kõrgeim mägi Goverla (2061 m), mis asub Karpaatides. Mägi küündib kõrgemale metsapiirist ja nagu näha, mõnikord ka pilvepiirist. Nimi ise on ungari päritolu, Hóvár tähendab lumelossi. Turismisihtkohaks sai Goverla XIX sajandil ja juba 1880 tähistati mäe tippu viiv jalgrada. Tõus Goverlale on jõukohane ka ilma ettevalmistuseta inimesele, kõige keerulisemaks võib osutuda mäe jalamile sõitmine. Goverla idajalamilt algab Prut, mis suubub Doonausse ning suurema osa oma ligi tuhandekilomeetrisest pikkusest voolab Rumeenia ja Moldova piirijõena.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Гора_Говерла_після_заходу_сонця.jpg 

 

KUU MAAL: "Dante ja Vergilius põrgus" (14. september)

Prantsuse maalikunstnik William-Adolphe Bouguereau tahtis võita Rooma auhinda, mida andis Prantsuse valitsus ja võimaldas kunstnikule mitmeks aastaks äraelamise. Kaks esimest katset olid untsu läinud ja see oli kolmas. Ta uuris välja žürii koosseisu ja nende maitse ning maalis säherduse pildi, mis ... jättis žürii täiesti külmaks. Kuid samal aastal maalitud "Karjused leiavad Zenobia Araxese kaldalt", millest ta midagi arvata ei osanud, pälvis järgmisel aastal lohutusauhinna.

Maal kujutab Dante "Jumaliku komöödia" stseeni, kus kaks patust on igaveses kakluses. See, keda hammustatakse, on alkeemik ja ketser Capocchio, kes põletati Sienas 1293. See, kes hammustab, on Firenzes elanud ja umbes 1280 surnud rüütel Gianni Schicchi de' Cavalcanti, pettur ja identiteedivaras. Kuulnud, et rikas Buoso Donati on surnud, hiilis ta selle koju voodisse, kutsus notari ja Donatina esinedes dikteeris uue testamendi. Giacomo Puccini kirjutas 1918 ooperi "Gianni Schicchi", kus petturit paremas valguses näidatakse. Kui korralikult vaadata, on tagaplaanil näha veel kaks kuju. Need on põrgus turismireisil viibiv Dante ja tema teejuht Vergilius.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:William_Bouguereau_-_Dante_and_Virgile_-_Google_Art_Project_2.jpg

William Bouguereau - Dante and Virgile - Google Art Project 2

 

KUU ÕUDUSVIDEO: head isu! (8. september, ½ minutit)

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Live_octopus,_ready_for_consumption.webm

 

ESIMENE VANAFILM: "Sappho" (9. september, 1½ tundi)

1921. aasta saksa tummfilm Pola Negriga peaosas. Ta mängib vampi, meheneelajat, kes võrgutab üksteise järel mehi ja jätab nad siis sinnapaika. Filmis on tal neli meest, sealhulgas kaks venda, kellest üks läks hulluks. Lõpuks hakkab mehi liiga palju saama, nad kohtuvad omavahel ja räägivad üksteisele Sapphost, halb kuulsus hakkab levima. Sappho püüab ennast parandada ja abielluda selle mehe vennaga, kelle ta hulluks ajas, aga kas pole juba hilja ja kas ta ikka abiellumiseks õige mehe valis? Kas Sappho suudab end korralikuna hoida? Lisaks põgeneb hull vend hullumajast ja hakkab Sapphot otsima. Naise olukord muutub kriitiliseks, kas ta ikka tuleb sellest eluga välja? Pola Negri sai kriitikutelt kõrge hinnangu.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sappho_(1921)_.webm

 

TEINE VANAFILM: "Kummitused" (12. september, 25 minutit)

Harold Lloydi ja Mildred Davise pooletunnine komöödia 1920. aastast. Neiu saab päranduseks maja tingimusel, et elab seal aasta otsa oma mehega. Vastasel juhul läheb maja neiu onule, surnud mehe vennale. Niisuguses olukorras muutub neiu tähtsate meeste mängukanniks. Advokaat, saades teada, et neiul pole meest, otsib talle ühe (Lloyd) ja vaimuliku, kes nad kohe laulatab. Onu seevastu püüab neid majast välja hirmutada, teeseldes, et majas kummitab. Teenridki kardavad olematuid kummitusi. Kohati on film ülinaljakas, rõkkasin täiel häälel. Eriti kiidan auto abil kanade puuripüüdmise meetodit. See stseen on suurepärane, kuidas Lloydil juuksed peas püsti tõusevad ja siis jälle longu vajuvad. Lõpp on muidugi üldjoontes aimatav, viimases stseenis küsib neiu: «Ma unustasin vahepeal ära, mis meie perekonnanimi nüüd ongi.» Suure kummitamise käigus võib seda juhtuda. Filmi näitlejatest viimasena suri väike neegripoiss aastal 1989, aga esimesena paks teener Dee Lampton veel enne esilinastust. See on Fred Newmeyeri režissööridebüüt.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Haunted_Spooks_(1920).webm

 

KOLMAS VANAFILM: "Ärtuäss" (13. september, 75 minutit)

Aasta oli 1921 ja maailmas tegutses palju salaühinguid, neist mõned anarhistlikud. See film räägib anarhistide terroristlikust rakukesest, mis koosneb 8 mehest ja 1 naisest. Nad valivad välja ühe rikkuri ja otsustavad, et maailm oleks ilma temata parem. Rikkur tuleb pommiga õhku lasta. Kes seda teeb? See, kellele kaardipakist ärtuäss tõmmatakse. See langeb mehele, kes armastab klubi ainsat naist. Naine pakub, et julguse suurendamiseks võib ta mehega abielluda, nagunii kestab see abielu ainult ühe päeva. Kuid mees avastab, et koos rikkuriga hukkuks ka süütuid inimesi, ja loobub plahvatust korraldamast. Terrorirühm on probleemi ees: mida nüüd teha? Film paistab silma operaatoritöö poolest, salaühingu 9 liiget paiknevad ikka sedasi, et kõik on korraga näha ja üleloetavad. Seltskonna daam Leatrice Joy elas kuni 1985. aastani.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ace_of_Hearts_(1921).webm

 

ESIMENE LOODUSEVIDEO: droonivaade Väinjärvele (14. september, 72 sekundit)

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lake_V%C3%A4inj%C3%A4rv_in_Estonia,_July_2021.webm

 

NELJAS VANAFILM: "Kui pilved mööduvad" (15. september, 1½ tundi)

Douglas Fairbanksi 1919. aasta film Kathleen Cliffordiga kestusega 1½ tundi. Mitmel maal linastus see muude pealkirjade all, näiteks "Košmaarid ja ebausk" või "Ebausklik Douglas". Douglas mängib noormeest, kes satub hullu professori Ulrich Metza küüsi. Professor püüab tõestada oma teooriat, et igaüht saab enesetapule viia. See polegi nii keeruline, sest Douglas on ülimalt ebausklik. Professor laseb tema ees musti kasse lahti, paigutab tema lähedusse peegleid nii, et need vähimastki puudutusest puruks kukuvad, ja nii edasi. Professor organiseerib algul armastuse, siis armukadeduse, siis lootusetuse ja meeleheite. Ent mis komöödia see on, kui armastus ei võida ja hull professor karistada ei saa? Kuigi filmis oli naljakaid stseene, näis film tervikuna mulle tobedana. Keegi pidas seda seevastu Fairbanksi kõige naljakamaks filmiks. Kõrvalosas debüteeris Babe London, kes elas 1980. aastani.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:When_the_Clouds_Roll_By_(1919).webm

 

VIIES VANAFILM: "Coney Island öösel" (22. september, 200 sekundit)

Coney Island on New Yorgi linnaosa Brooklyni lõuna- ja edelauts. Esialgu oli see saar, 1824 ühendati mandriga silla abil. Veel 1879. aasta kaardil oli ta saar, aga nähtavasti aeti väin varsti pärast seda mulda täis ja Coney Island ühendati mandriga. 1829 ehitati sinna esimene hotell, peatselt sai Coney Island kõrgklassi turismisihtkohaks, sest polnud New Yorgist ja Brooklynist liiga kaugel ega liiga lähedal. 1897 ehitati saarele esimene ja 1904 juba kolmas lõbustuspark – 1964 suleti neist viimane.

Nüüd sellest 1905. aasta filmist. Kõigi aegade vanimad filmid vändati ainult eredas päikesepaistes. Edwin Porter leiutas võimaluse ööselgi korralikku filmi teha ja siin ta oma leiutist demonstreeris. Seda on peetud Porteri kõige kaunimaks filmiks. Filmitud on kaht lõbustusparki Luna Parki ja Dreamlandi, mis olid öösitigi eredalt valgustatud. Niisiis on filmil ajalooline tähtsus, liiatigi põles Dreamland 1911 maha ja seda ei taastatud.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Coney_Island_at_Night_(1905).webm

 

KUUES VANAFILM: "Nüüd või mitte kunagi" (24. september, 35 minutit)

Harold Lloydi ja Mildred Davise pooletunnine komöödia 1921. aastast. Seekord mängib Mildred rikkuri lapsehoidjat. Lapse isa ja ema ei hooli lapsest üldse ning Mildred on talle ema eest. Ta otsustab Haroldiga puhkusele sõita ja lapse kaasa võtta, sest teda pole kellegi hooleks jätta – nagunii vanemad ei avasta seda või kui avastavad, siis ei hooli. Üllatuslikult osutub see ennustus õigeks, ehkki vahele jääb ta ikkagi. Tegevus toimub rongis, Lloyd oli suur raudteefänn. Mildred jätab lapse Haroldi kantseldada, Harold peab hakkama saama lapse pentsikute tahtmistega ja ühtlasi varjama end piletikontrolli eest, sest tema pilet pole õige. Filmikunsti ajalukku läks stseen, kus Lloyd rongi katusel jookseb – meenutan, et Lloyd tegi kõik oma trikid ise. See on Fred Newmeyeri teine film režissöörina.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Now_or_Never_(1921).webm

 

TEINE LOODUSEVIDEO: droonivaade Järva-Jaanile (30. september, 41 sekundit)

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Drone_video_of_J%C3%A4rva-Jaani,_July_2021.webm

Drone video of Järva-Jaani, July 2021.webm

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0902)