Elu on näidanud, et malemängu filmis kujutamine on üks väga riskantne ettevõtmine, vähemalt maletajate seisukohast vaadatuna. Neid linateoseid, kus kaadrisse jääb mingi suvaline maleseis, mis igale tõsisemale malehuvilisele naerukrambid tekitab, ei jõuagi kokku lugeda. Üsna tavaline on malelaua valesti ülespanek (korrektne on must ruut väljal a1) ning esineb ka neid filme, kus erinevates kaadrites nupud äkki asukohta on muutnud (sest kes see ikka meeles jõuab pidada, mis kus eelmisel võttepäeval täpselt asus). Markantseim näide oleks vast filmis „Ace Ventura“, kus film õnnestus niimoodi kokku lõigata, et ühe stseeni käigus äkki kõik nupud laualt nagu imeväel haihtuvad...

„Harry Potteri“ epopöa esimese filmi „Harry Potter ja tarkade kivi“ tegijad selle reha otsa ei astunud, vaid võtsid endale spetsiaalse malekonsultandi. Valituks osutus USA maletaja Jeremy Silman, kes pole isegi mitte suurmeister, vaid „kõigest“ rahvusvaheline meister, kelle sulest on ilmunud kolm tosinat maleteoreetilist raamatut ja kes on tuntud pigem maleõpetajana.

.

Ron weasley

Filmi režissöör Christopher Columbus andis palgale võetud Silmanile üsna udused juhtnöörid: konstrueerida maleülesanne, mida tegelased lahendaksid ja mis algaks löömisega (meeleolu loomiseks) ning Harry ja Hermione peavad terveks jääma. Silman võttis ülesannet tõsiselt, konstrueerides ülesandele ka taustsüsteemi. Paraku... lõigati stseen lõpuks märgatavalt lühemaks, mistõttu hästi mõeldud idee kukkus välja nagu alati – maleliselt arusaamatult. Niisiis, tulemus pidanuks olema selline:

ettur 1

Ähvardab ratsumatt h3-lt, mille oht tuleb kiiresti likvideerida: valge lipp lööb musta etturi d3, võttes kontrolli alla ratsu matiruudu. Järgneb must vanker c3, ähvardusega Oc5 tuli (ja matt mõne käigu pärast). Tegelikult lõigati need kaks esimest käiku filmist välja ja malepartii finaalstseen algab siitkohast:

ettur 2

Lipp on tules, aga ärakäimisele järgneb endiselt ratsumatt h3-lt. Lipp on sunnitud vankri lööma. Aga järgneb ikkagi ...

 

ettur 3

Rh3+! Ennastsalgav Ron ohverdab end! Lipp on sunnitud ratsut lööma.

Kõik maleoskajad näevad muidugi ka teist võimalust, mis tegelikult paneks mati veelgi kiiremini – Oc5+, lipp lööb oda ja ratsu h3 nüüd juba matiga. Paraku on malelaual aga odaks ju Harry Potter ise, keda ei saa ju surmaohtu saata!

ettur 4

Oda c5 ja tuli! Just tuli ja mitte matt nagu linateoses. Lihtsalt ka kaks viimast käiku lõigati filmist lihtsalt välja. Siinkohal peaks järgnema veel valge lipp e3 ja oda lööb mustade nuppude arvu halastamatult vähendanud lipu lõpuks laualt maha koos matiga.

ettur 5

Silman oli äärmiselt pettunud, et Harry ei saanud kurja valget lippu efektselt hävitada. Oleks ju loogiline olnud, et see va kõige kurja juur saab lõpuks paraja (paugu...) palga, aga et nii labaselt, lihtsalt kukkuv mõõk...

Tagatipuks jäeti Silmani nimi ka filmi tiitritest välja. Eh, raske on maletaja elu Hollywoodis...

 

 

 

 

 

 

 

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0688)