Ulmestaar: Liis Roden

kunstnik teosega


1. Mida praegu loed? Meeldib? Soovitad? Mida head vahepeal vaadanud-mänginud oled?

Hetkel loen hoopiski Elo Seliranna käsikirja kohe varsti ilmuvale raamatule, millele kujundust teen. Pole küll ulme, aga väga vaimukas!

Muidu just lõpetasin Expanse'i  8-nda raamatu. Kellele seriaal meeldib, kindlasti soovitan lugeda, seal on nii palju lisadetaile ja taustalugusid ning lisaks üldse väga ladus lugemine. Ja loomulikult soovitan lugeda kohe-kohe ilmuvat Veiko Belialsi jutukogu "Surnud mehe käsi", Veiko oma tuntud headuses ja ma arvan tal on lugejatele ka päris mitu üllatust varuks.  Lisaks on raamatus igat lugu saatmas kaks-kolm illustratsiooni, mida tänapäeval enam suurt ei juhtu. Visuaalne osa on siis seal minu poolt.  Kusjuures - meil oli Veikoga nii hea klapp - ma juba ootan, et saaks järgmist raamatut temaga tegema hakata!
Filmidest, mida ma viimati vaatasin, oli muidugi Villeneuve'i "Düün" - see on selline film, et kindlasti-kindlasti kellel vähegi võimalust minge kinno vaatama! Muidu võib juhtuda, et pool elamust jääb saamata.  Ülivõimas! Mastaapne! Viimaks ometi filmiversioon, mis seda suurt eepilist raamatut väärt on.
Ulmeseriaalidest vaatasin viimati "Raised by Wolves" mis üllatuseks polnudki väga halb, kuigi hooaja viimane episood valmistas mulle pettumuse. Noh, eks vaatab, mis järgmine hooaeg toob. Aga tervikuna oli täitsa põnev, väga hea näitlejatöö ja üllatusi jagus ka. Tasub vaadata, ma leian, kuigi kindlasti pole mu lemmik topis.
Aga muidu mu lemmikud ulmeseriaalid on kindlasti "Dark", "Counterpart" ja "Expanse". Vanadest "Battlestar Galactica".
Lemmikfilmidest ma parem ei alustagi, jäängi siin jahvatama :D Võin terve pika listi kirjutada! Et siis minu näol on tegu ka väikest viisi sinefiiliga. (...just saying)
Mis (arvuti)mängudesse puutub, siis selleks mul just nagu aega polegi, raamatud, filmid, muusika, foto, graafika ja kõik muud hobid võtavad kõik aja.
Ja ma juba tean ka, kui ma alustaks mängimist, siis ma satuks kohe sõltuvusse ka! Niiet kui midagi üldse viimaste aastate jooksul mänginud olen, siis selliseid väga lühikesi mänge, millega saab paari päevaga ühele poole.
2. Mis naelutab sind raamatu külge? Mis peletab eemale?
Mis eemale peletab, ma ei teagi. Igas raamatus on ikka vähemalt üks lause või idee, mis seda lugemist väärt oli. Ei ole vist raamatut, mille oleksin pooleli jätnud. Võib-olla on lihtsalt vedanud. Kole kaanekujundus võib küll eemale peletada! :D Tõsiselt! Siis ma ikka mõtlen, kas ma tahan seda värdi endale koju :D Kuna ma loen enamalt jaolt inglise keeles, siis tavaliselt on tegelikult paar-kolm eriversiooni saadaval, niiet tõepoolest - osaliselt ma valin kujunduse järgi, millise neist ma ostan. Võiks ju võtta e-raamatu, aga ma nii old-school, meeldib köidetud paberit käe vahel hoida, kohvi rüübata ja mõnuledes lehitseda, lugeda.
Nii. Mis naelutab? Süžee loomulikult!! Tõmbab rohkem hard sci-fi poole ehk siis nagu teaduslikum fantastika. Fantasy, mitte nii väga. Ehk siis kui küsida kas Star Wars või Star Trek, siis pigem viimane. Kuigi tegelt, kui ma nüüd mõtlen, on see ka üsna mage :DD Eks ma olen pigem selline Strugatskite-tüüp.
Väga naelutab, kui ulme on filosoofiline, eksistentsiaalne. Või siis, kui loed ja oled lihtsalt täiesti pahviks löödud mingitest pisidetailidest või ideedest, mille peale su aju pole eluseeski tulnud. n.ö "vau"-effekt.

kunstnik-teosega 2

3. Kolm lemmikut (juttu, raamatut, žanri, autorit... ) ulmes? Paari lausega-lõiguga neist lugejale.

Kolm lemmik-kirjanikku Philip K Dick, William Gibson ja Kim Stanley Robinson.
Philip K Dick'ilt ma ei oskagi lemmik raamatut valida, kusjuures kindlasti ei ole see "Mees kõrges lossis", mis on küll hea, aga tal on minu jaoks põnevamaid.
Tunnistan kohe, et olen kogu ta loomingu läbi lugenud (sealt muide õppisingi inglise keele selgeks, kuna tahtmine lugeda oli nii suur. Kui alustasin, siis minu ingliskeelsed teadmised piirdusid Depeche Mode'i laulude tõlkimisega sõnaraamatu abil. Oli ka selline aeg.). Ühesõnaga, Philip'iga on see lugu, et ta oli väga viljakas kirjanik, vähemalt kvantiteedi mõttes (tal oli ka pidev rahahäda, niiet mõistetav). Seepärast osa lugusid on nii ja naa. Või pigem siis lõpplahendus on nii ja naa, aga kogu teekond ise, kogu see reaalsus, mis tavalisest päikselisest argipäevast tasahilju täiesti millekski muuks ja hirmutavaks muundub, need mõtted, filosoofilised küsimused - ja ta läbiv teema "What is real?" - see kõik lihtsalt on nii ütlemata paeluv!
William Gibson - väga stabiilne - kõik teosed väga head. Tal on komme kirjutada triloogiate kaupa ja mis tema puhul mulle tohutult meeldib - on detail ja täiesti innovatiivsed ulmelised käigud. Ta on ju tuntud kui küberpungi isa, aga lisaks kõigele ta põimib oma lugudesse palju pop kunsti, subkultuure, üldse hämmastavaid asju, see kõik on palju mitmekihilisem kui esmapilgul tundub! Sa lihtsalt loed ja avastad!! Lisaks oskab ta olla nii poeetiline... Kes ei teaks "Neuromancer'i" avaridu:  “The sky above the port was the colour of television, tuned to a dead channel”, see on tänapäeval klassika.
*Kõrvalmärkusena - William Gibsoni juurde meeldib mulle alati kuulata Access to Arasaka't - üsna täiuslik kooslus minu jaoks. https://tympanikaudio.bandcamp.com/album/void
Kim Stanley Robinson - Marsi triloogia kindlasti! See on just science fiction - nii nagu mina seda žanrit ette kujutan! Science ja fiction käsikäes. Seal on kõike - ulmet, tuleviku ja kaasaja tehnoloogiat, bioloogiat, klimatoloogiat, ühiskonna toimimisprintsiipe ja probleeme, poliitilisi mahhinatsioone, puhtalt isiklikke inimlikke suhete nüansse – kõike. "Red Mars" on nii põhjalik teos, et ma ei kujuta ette, et üks inimene suutis selle kirjutada ja kokku panna ühe eluea jooksul. Üle elu suurune raamat, võiks öelda.
Neljandat keegi ei küsinud - aga muidugi Frank Herbert'i "Düün".
Lugege, kes pole lugenud. Eepiline teos. Jällegi seal on kõike - ulmet, filosoofiat, teoloogiat, poliitikat, ühiskonna gruppide dünaamikat; ja nii süžee kui detaili mõttes palju üllatavat. See on nii märgiline teos, et selle võiks iga inimene korra elus läbi lugeda. "Düüni" käes hoides on mul alati natuke selline tunne nagu hoiaks Püha Ürikut. Väga eriline raamat.

telefon läks hulluks ja tegi

4. Kuidas sa üldse jõudsid ulmeni?

Kes seda nüüd siis teab öelda. Eks kõik see värk juba maast madalast mind kütkestanud. "Алиса, где мелофон?" Aga täiesti pööranguliselt hulluks läksin, kui Ridley Scott'i "Blade Runner'it" nägin. Sealt see Philip K Dick jne.
5. On sul lemmikloomi?
Aga loomalikult!! Kaks kassi Ruby ja Ronja. Devon Rexid. Neil on isegi instagrami konto @tortifique. Sellised nooblid loomad:

Ruby ja Ronja

Mu graafilise loomingu konto on instas @_7115_ Tulge ja laikige, laikige, laikige! :D

Kel instagrammi pole, leiab mind ka Facebookist. Kuidas siis muidu.

www.facebook.com/LiisRoden



Tumedad Tunnid: Catheline Tamm, Tippkiskja

Oktoobris kostitavad Reaktor ja Tumedad Tunnid üheskoos post-apokalüptiliste lugude sõpru. Catheline Tamme õõvane lugu Tippkiskja on kuulamiseks üleval siin.
Lugeda saab juttu siitsamast oktoobrinumbrist, jutu illustreerisid Kersti Jaar ja autor ise!

Oktoobris sai kuulamisküpseks teinegi lugu - Al Sarrantonio "Kõrvitspea" kogumikust Hirmu ja õuduse jutud 1.

TuTu.jpeg


Haapsalu nukumeistrid

May ja Ursula Aavasalu võluviku- ja õuduküllased nukud ja graafika on vaatamiseks välja pandud Haapsalu kunstikooli galeriis. (Loe lähemalt ERR-ist ja Lääne Elust.) Kohapeal saab näitust vaadata 6. novembrini; virtuaalselt saab näitust vadata siin:

https://www.hkk.edu.ee/may-ja-ursula-aavasalu-nukud-ja-graafika/

Kunstnike tegemisi saab jälgida Tigukassi kodulehel.

Lisaks leidub Ursula Aavasalu kunsti ka Reaktoris –Jutu “Inimlik eksimus” juures ja 2019 märtsinumbri kaanel)


Teised meist: Estcon Locus Magazine’is

Oktoobris ilmus Locuse veergudel Sylvia Spruck Wrigley Estconi-raport.


Leila Liivaku raamat “Silmad” Hooandjas

Leila uus profiilipilt

Reaktori sõber ja kaastöö-veteran Leila kogub oma uue raamatu trükiks hoogu. Kuigi tegu pole otseselt ulmelooga (kirjeldus ütleb “psühholoogiline põnevik”), jagame uudist siin ka, sest esiteks Leila ise palus ja teiseks, lubatakse soolikaid ja silmamune!

Loe lähemalt:

https://www.hooandja.ee/en/projekt/raamat-silmad


Virtuaalintervjuu kirjanik Tuuli Tolmoviga

Vesteldi teostest "Neetud taevakivi" ja "Põhja Nõid" ning kirjutamisest üleüldiselt. Intervjueeris Mirjam Kaun. Vaata lähemalt:

https://www.facebook.com/kirjaniktuulitolmov/videos/273685671287314/


Tondiveri magusaletis

Kommivabrik Kalev on turule toonud päris ulmelise nimega toote: šokolaadi "Tondi veri".

TONDI-VERI-piimasokolaad-99g-768x768


Ulmevärvides Vikerkaar

Oktoobrikuisest kultuuriajakirjast Vikerkaar särab vastu hulk ulmikule tuttavaid märksõnu küber-krüptost kosmoselendudeni. Otseselt ulmest kirjutab Jaak Tomberg.

Vaata lähemalt:

https://www.facebook.com/kultuuriajakiri/posts/544385483276145

ulmevikerkaar


Kohtume orbiidil! Mängudeöö loengusaali salvestus Youtube’is

Septembris Mängudeööl ette kantud kiirülevaade kohalikust ulmest ja ulmikutest on nüüd salvestusena järelvaadatav:


https://youtu.be/VUHkY6zKuBU


Tallinna Keskraamatukogu kutsub Kirjutamistuppa Zoomis!

November on kirjutamiskuu! Tallinna Keskraamatukogu isekirjutamisentusiastid jätkavad veebipõhist üritusteseeriat, kus üheskoos tegeleda loovkirjutamisega. Huvilised on teretulnud osalema kirjutamisülesannetes, arutlema protsessi ja tulemuse, tehniliste ja tunnetuslike aspektide üle, sest mitmekesi on kergem! Julged saavad oma tekste ette lugeda ning tagasisidet hankida. Žanripiire ei panda - tule ja sisusta see aeg ulmega!

Kirjutamistuba peetakse üle nädala teisipäeviti kell 18.00-20.00 (lähimad kuupäevad on 2., 16. ja 30. november). Zoomi lingi saamiseks anna endast märku aadressil ls@tln.lib.ee või helista telefonil 683 09 17. Tule ja kirjuta!

kirjutamistuba3


Suvised häälingud kuulamiseks üleval

Tartuff »-♡-> Voronja: Kunst, teadus ja ulme
3. augustil Voronja galeriis toimunud vestlusringis osalesid Tartuffi filmiprogrammi juht ja kirjanik Dagmar Raudam, kirjanik ja Eesti Ulme Ühingu president Veiko Belials ja inimesegenoomika professor Tõnu Esko. Vestlusringis otsitakse teaduse, kunsti ning ulme ühisosa - inspiratsioon, vastandumine ja konflikt.

Teadus, kunst ja ulmevaktsiinid
Mis eristab teadlast ulmekirjanikust. Millised on praegused vaktsiinid ja mida ulmelist on tulevikus oodata. Milline on kunsti osa teaduse teadvustamisel. Neil teemadel arutlevad aja- ja ulmekirjanik Rait Piir, molekulaarbioloog ja muusik Ermo Leuska ning Inimgenoomika professor ja kuraator ja kunstihuviline Tõnu Esko.

Ulmerahva osalusel sai suvel veel jutuajamisi salvestatud. Episoodide ilmumist ja põnevaid kunstiampse saab jälgida tARTpood FB-lehelt:

https://www.facebook.com/tARTupood/

Vaata ka:

https://tartupood.ee/podcast-tartu-haal



Noppeid Eesti koomiksi grupist

Jagatakse uudist tumedast planeedist: 

https://www.digigiid.ee/naitused/mis-sillutab-teed-uuele-maailmalee/tume-planeet

Samuti antakse teada, et Rehepapile on hoog antud! Ootame põnevusega, mida november toob.

https://www.facebook.com/veiko.tammjarv/posts/10221503681796443

Rehepapp


Auringid Räpinas 

Enne, kui Räpina loomekodu päriselt uksed kinni pani, õnnestus meil sealt välja meelitada mõned lisalood. Pildil toimub jutu jäävuse seaduse jäädvustamise seaduse jäädvustamise jäädvustamine.


1633212003553


Veel pilte Reaktori 10. sünnipäeva tähistamiselt 8. oktooril

Pildistasid Ragnar Vutt ja Jana Raidma.

synniäevatort kerstilt.jpeg

2021 10 08 (G9) 027 nw+ 1920

2021 10 08 (G9) 021 nw+ 1920

2021 10 08 (G9) 017 nw+ 1920

photo 2021-10-08 21-16-46

photo 2021-10-08 21-16-37

photo 2021-10-08 21-16-33

photo 2021-10-08 21-22-11


Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0885)