59626225 2326833760873877 3267256753930108928 n (2)

Ma annan ette alla, ohtrate linkidega varustatud ülipikka tutvustavat veergu seekord ei tule, sest mul on vaja number õige kuupäeva sees üles saada ning enne läheb see issanda päike looja, kui ma selle Reaktori suudan kokku võtta. Üldiselt suudab iga number ka ise enda eest kõneleda, nii et polegi mind vaja siia väga fanfaare tuututama. Olgu öeldud, et lugemist on seekord palju ning ehk inspireerib see inimesi ka järgmistesse numbritesse lugemist juurde tekitama. Päevakajaliste uudiste najal tundub olevat just paras aeg üksiolemiseks, jalutuskäikudeks looduses, filmide vaatamiseks ja hanesule teritamiseks.

Kuidagi poolkogemata, tublide kaastööliste abiga mahukaks muutunud ja seeläbi üle iga mõistlikkuse piiri ületavalt hilinenud juulikuise Reaktori läbivateks võtmesõnadeks muidugi sel kuul toimunud Estcon, Indrek Hargla viiekümnes juubel ning kuna ulmikutel on sel ärritavalt kodusel ja isoleeritud kevadel ning suvel olnud palju aega kirjutada, lugeda, vaadata, teha, olla ja mõelda, siis ka kimp jutte, arvustusi, artikleid. Püsirubriike tekib ja kaob ning olemasolevad ilmuvad kuidagi sporaadiliselt, nii ka seekord. Minu "Taskumänguri päevaraamat" pole juba mitu kuud ilmunud üsna proosalistel põhjustel: mul pole aega olnud mängida ja isegi kui oleks, siis mul pole raha, et uusi mänge osta. Selline on elu. Aga hellitan mõtet, et ehk puhun rubriigile elu sisse ja muudan veidi nime ... Või siis ka mitte, sest nimi meest ei riku ... Ja hakkan lihtsalt mängudest kirjutama. Kui mul nende mängimiseks aega peaks tekkima, ehk kunagi ikka tekib.

Mõned väljavõtted. Esiteks on Eva Luts välja andmas George Martini jutukogu "Haviland Tufi reisid" (Tuf Voyaging), mis oli üks ütlemata väärt lugemine. Reaktor avaldab raamatust ühe katkendi, mis peaks meki suhu andma. Ilmselt pole kahtlustki, et Martin oskab kirjutada, aga see raamat on haruldaseks näiteks kuidas kõige olulisemaks aspektiks tekstide juures on ikka tegelased. Hästi läbimõeldud, dünaamilised, isikupärased tegelased, kes kõnelevad, on, hingavad ja elavad täiesti isemoodi nagu me kõik. 

Teiseks muidugi üks mu armastatumaid rubriike, Taivo Risti "Päeva materjal Wikipedias", mida ma ei väsi kiitmast ega lugejaid julgustamast seda lugemast. Seos ulmega on tihti pinnapealne või puudulik, aga kindlasti on see üks viise, kuidas mõtteid täiesti ootamatutele radadele viia ja kirjandusajakirjas on sellised asjad väga omal kohal. Risti vastupandamatult võluv leebe huumor ja oskus napilt situatsiooni koomikat edasi anda teeb sellest aga lihtsalt toreda lugemise. Lisaks ma kahtlustan, et ma pole kunagi julgenud Risti Estconil korraldatavatele mälumängudele minna, aga järgmisel aastal lähen ja proovin kätt. Ma miskipärast usun, et osa vastuseid on just sellest rubriigist leitavad. Praegu puusalt tulistan, pole kunagi seda uurinud ega küsimusi lähemalt uurinud.

Jüri Kallas õnnitleb Indrek Harglat, kellel täitus kena verstapost ning kes üsna hiljuti tähistas oma 50. juubelit. Palju õnne, Indrek! Sellest mõttest kantuna joonistas sellekuise kaanepildi ka Meelis Krošetskin.

Kohustuslikku lugemist on Reaktoris veelgi, näiteks tuleks kindlasti pilk peale heita ka Joel Jansi artiklile "Ebausk kosmoses" (soovitan sirvida ka selleteemalise Estconil peetud ettekande kuulajatel, sest meil on palju pilte juures). Mulle tundub, et kosmonaudid polegi meist nii väga erinevad. Muidugi, ajakirjandusliku aususe printsiipi järgides tuleb möönda, et vähestel meist on raha selliste koguste konjaki jaoks.

Ahjaa. Mairi kutsub üles romaanivõistlusel osalema. Seda üleskutset tuleks tõsiselt võtta ja neid konkursse on teisigi, ulmekroonikassegi sai ühe novellikonkursi info üles pandud. Osalege. Loomulikult ärge seejuures Reaktorit unustage, sest ükski auhind ei saa endastmõistetavalt võrrelda selle õnnistava kogemusega, mis on Reaktoris avaldatud saamine, aga osalege igal pool mujal, kus saate. Edendage mitte ainult ulmet, vaid ka kirjandust ja iseenda annet.

Head sirvimist, lugemist ja ärge siis unustage, et me ootame teie panust järgmisesse, ülejärgmisesse ja üle-ülejärgmisesse numbrisse. Väga ootame.


Tervitades

Triin & toimetus

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0584)