Kui mind kutsuti kirjutama Star Treki kohta osana oma uurimusest "Vanus ja vananemine ulmes,“ olin ma õhinal nõus.
See oli võimalus vaadata korraga uuesti läbi terve „Star Trek” ja nimetada seda töö tegemiseks.
Kui tähtaeg saabus, oli mul vaadatud 193 episoodi ja seitse filmi ning mul
oli olemas 50 detailset analüüsi episoodidest, mis puudutasid vanust ja
vananemisega seotud probleeme.
Mul ei tulnud kaua otsida: tegelikult leidsin esimese asjassepuutuva jupi
juba esimesel päeval.
The Cage filmiti sissejuhatava pilootepisoodina, aga see lükati
telekanali poolt tagasi kui „liiga palju mõtlemist nõudev“.
Selles episoodis leidsid Kapten Pike ja meeskond üles 18 aastat tagasi
kadunud SS Columbia ellujäänud liikmed. Nood ellujäänud on „karvased
vanamehed“; seltskonna pealikku mängib 81-aastane näitleja ning ülejäänud
liikmed on ka kõik kuuekümnendates. Midagi taolist pole „Star Trekis” kunagi nähtud.
Kõik ellujäänud olid pääsemisest elevil, aga mitte endi pärast, vaid 18-aastase
imeilusa Vina pärast, kes oli sündinud just enne õnnetust.
Lõpuks selgub, et see kõik oli vaid illusioon, mõeldud hoidmaks Kapten
Pike’i planeedil ning paljunema nende nais-isendiga.
Kui Vina keeldub koos Kapten Pike’iga planeedilt lahkumast, eemaldavad talosialased
illusiooni ning Vina muutub järjest vanemaks, kuni me näeme tema tõelist
välimust: vana, šokeerivalt väändunud ning inetu.
Kõik nõustuvad, et Vina ei saaks ju ometi ilma illusioonita edasi elada ja
Pike jätabki ta sinna jätkama oma üksildast eksistentsi ainsa inimesena, aga
...vähemasti on ta noor ja ilus.
See pilootosa muudeti hiljem ümber The
Menagerie’iks, mis ilmus esimeses hooajas, kus Spock kui algsest piloot-osast
alates ainus püsiv tegelaskuju, riskeerib oma karjääriga, et toimetada invaliidistunud
Kapten Pike tagasi Talos IVle.
Pike taasühineb 18-aastase Vinaga ja nad põgenevad ära, et paljuneda
Talosia loomaaia tarbeks, ning kõik on õnnelikud.
Loo moraal on selles, et pagenduses virtuaalelu elamine on parem kui
ratastoolielu Tähelaevastikus, kus ilmselgelt mitte keegi ei tunne morsekoodi.
Pike’i suhtlus maailmaga on piiratud ühe piiksuga tähistamaks „jahi“ ja kahega
tähistamaks „eid“.
Siinne sõnum ei ole just kuigi suurepärane – elu ei ole elamist väärt, kui
sa oled vana, väeti või kaotanud liikumisvõime.
Star Treki maailmas Entreprise’i meeskond on muutunud.
Spock on saanud Number Ühe asemel kapteniabiks. Kogenud kapten Pike on
välja vahetatud James J. Kirki vastu, kes on Tähelaevastiku noorim ohvitser.
Keskealine Doktor Boyce kaotab kakskümmend aastat ning temast saab 39-aastane
Dr McCoy. Siin leiab aset ilmne noorenemine, aga ka suur stiilimuutus:
meeskonna naisliikmed riietatakse miniseelikutesse.
Ma olen nõus vaidlema selle üle, kas miniseelikud on seksistlikud või objektiseerivad
VÕI selle üle kas need on feministlik naiselikkuse tagasinõudmine,AGA üks asi
on kindel: need ei ole disainitud meie vanaemadele kandmiseks.
Miniseeliku määramine vormirõivaks kannab endas lubadust: Tähelaevastikus
ei saa kunagi olema vanu naisi.
Lennufirmade stjuardessid on inspireerinud „Star Treki” kostüümidisainerit.
Lennufirmad esitlevad oma salongipersonali kui glamuurseid, vallalisi ja
eelkõige noori inimesi. Seda on lihtne saavutada, võttes ainult vastu selliseid
kandidaate, kes on alla 26-aastased neiud ning eeldades, et neiud lahkuvad
teenistusest kui nad abielluvad – või vähemasti enne kui nad vanaks saavad.
Kui midagi sellist ei juhtunud, lisasid palju lennufirmad oma töölepingutesse
sunnitud pensionile jäämise naistele 32. eluaastast.
Kas „Start Treki” miniseelikud tähistasid ärakasutamist või seksuaalset
vabanemist, miniseeliku tegemine Tähelaevastiku vormi kohustuslikuks elemendiks
oli väga kindlalt vanuseline diskrimineerimine, eriti just sel ajal, kui USA
lennufirmasid kritiseeriti oma salongipersonali palkamispoliitika pärast.
Algupärane „Star Trek” pöördub tagasi vaatenurga juurde, kus naiste noorust
hinnatakse üle kõige, kasutades kõrget vanust ähvardusena naiste vastu, keda
näidatakse reageerivat paanikaga nägemustele valgetest juustest ning kortsudest.
Raevunud supervõimetega nooruk põhjustamas kiiret vananemist kriiskavale naissoost
meeskonnaliikmele „Charlie X-s”.
Episoodis And The Children Shall Lead
karjub Uhura õudusest, kui ta näeb nägemust, kus tal on kortsus nahk ning
põõsaskulmud, kirjeldades seda kui enese surma nägemist.
„DS9-s” karistab vananematu Q Vashi enda hülgamise eest, kattes viimase
mädapaisetega ning muutes ta vanaks: hallid juuksed, vanadusest kortsus käed
ning võimetu püstigi seista.
Kuigi äkilist või kiiret vananemist on näidatud kokku kuueteistkümnes
episoodis, kasutatakse seda vihahoos ainult naiste vastu, kuni „Voyagerini,”
kus Kloun muudab Harry Kimi vanaks meheks selle eest, et viimane vaid mõtles
põgenemisele.
Kuigi vananemist kasutatakse Star Trekis meeste vastu üsna harva, kardavad
ka nood vanaks jäämist, seda näidatakse äkilise hallide juuste ning kortsude
ilmumisega.
Episoodis The Deadly Years kohtub
meeskond härra ja proua Johnsoniga, kes väidavad enese olevat 29- ja
27-aastased, kuid keda mängivad 80. aastates näitlejad.
Meeskond hakkab vananema – kiirusega 30 aastat päevas – ja kuigi peaaegu
nad kõik on kahekümnendates ja kolmekümnendates eluaastates, hakkavad neil
ilmnema sümptomid – kuulmise halvenemine, arenenud artriit, nõdrameelsus – juba
tunni aja jooksul.
Spock hoiatab, et vaid mõne päeva jooksul muutuvad nad põhimõtteliselt
juurviljadeks.
Härra ja proua Roberts surevad pea otsekohe. Surma põhjus: kõrge vanus.
Leitnant Arlene Galway on küll noorim meeskonnaliige, kuid sureb esimesena,
kukkudes kokku Kirki käte vahele, osa „Star Treki” mõttekujundist: Vanad
Inimesed Surevad.
See võib kõlada napakalt, kuid paistab, et see on sama laialt levinud kui
Punase Särgi Sündroom: kui sa osaled Star Treki episoodis, sa oled vana ja sa
ei kuulu peategelaste hulka, siis sa oled tõenäoliselt enne osa lõppu surnud.
Vahepeal on Kirk jõudnud 60. eluaastatesse. Ta on kõva kuulmisega, võimetu
ärkvel püsima, ei suuda meeles pidada asju, mida talle just äsja öeldi, ning
meeskond otsustab ta lõpuks juhtimisvõimetuks kuulutada. Seda kõike vaid
sellepärast, et ta on kuuekümnendates.
Ma ei tea, kuidas teiega on, aga mina tunnen paljusid kuuekümnendates,
seitsmekümnendates ja isegi kaheksakümnendates mehi, kes saavad eluga
suurepäraselt hakkama.
Ma koostasin nimekirja eestlastest, kes on üle kuuekümne ning on täiesti
teovõimelised ning ei jää poole lause peal magama.
Nad kõik tunduvad omadega ideaalselt hakkama saavat.
Seda kõike heidetakse tihti kõrvale kui „kõigest Hollywoodi“ või kui ajastu
märki. Tõepoolest on Hollywoodil omad probleemid, aga see ei ole nii lihtne.
Ameerika parimates telesaadetes osales tol ajal palju üle 60. aasta
vanuseid näitlejaid, kaasa arvatud sarjades Granny
in The Beverly Hillbillies, Endora in Bewitched, Doc in
Gunsmoke. Ed Sullivan oli tol ajal 65 ja mitte keegi ei paistnud arvavat,
et ta on liiga vana omaenda saate jaoks.
Pealegi promos Roddenberry, et „Star Trek” onWagon Train tähtede suunas.
WagonTrain oli populaarne vesterni-telesari hilistel
viiekümnendatel ja varastel kuuekümnendatel.
Sari näitas seltskonda tegelasi, kes reisisid ringi läbi Ameerika. Nagu ka „Star
Trek” rääkis iga episood ühe iseseisva loo peaosaliste kohta ning kaasates ühe
või kaks külalisosalist.
Sari meelitas külalisesinejateks mitmeid väga suuri kuulsusi nagu näiteks Joan
Crawford, Lou Costello, Bette Davis, Ronald Reagan, Shelly Winters, Charles
Bronson ja isegi (kuigi tema ei olnud sel ajal veel kuulus) Leonard Nimoy.
War Bond mängis peaosas karavanijuhti. Erinevalt noorest Kapten Kirkist oli
Major Adams viiekümnendate eluaastate keskel, kogenud ja võimukas tegelaskuju,
kes toetas Läände rändavaid pioneere. Ka tema põhimehed on vanemad:skaut oli 34
ja kokk 54. Kui karavanijuht 4. hooajas asendati, võttis tema rolli üle üks
teine 50. aastates näitleja.
Vahepeal jätkas „Star Trek”, justnagu elu lõpeks 40-aastaseks saades. Õud
vanaks jäämise ees ilmub The Motion Picture’s taas
1979. aastal.
See oli esimene kord, kui frantsiis pidi hakkama tegelema vananevate
näitlejatega; viimasest The Original Seriesi
episoodist oli möödunud kümme aastat. Shatner oli saanud neljakümne
kaheksaseks; siiski otsustati, et Star Treki maailmas oli möödunud ainult mõni
aasta ja Kirk oli endiselt noorem kui 40.
Fändomi kõlakate järgi oli Shatner praktiliselt näljadieedil ja kandis oma
üheosalise vormirõiva all korsetti.
Keskealiste näitlejate näokortsude varjamiseks kasutati erilist valgustust
ja kaameratrikke.
Arvustused olid salvavad, kirjeldades meeskonda kui „vanamehi v-kaelustega
särkides“ ja „veidrat seltskonda torisevaid keskealisi mehi, kes nääklevad
kontoripoliitika üle“, samal ajal kui Kirki tehti maha kui „põlastusväärset
vana idiooti“. Need arvustused peegeldasid pigem vanusevahet näitlejate ja
tegelaste vahel, mitte audientsi keeldumist aktsepteerida üle 35-aastasi
meeskonnaliikmeid, rääkimata Kapten Deckeri mahategemisest, kes oli sama vana
kui Kirk, kui ta kapteniks sai.
See ei olnud üldse suurepärane.
Star Trek: The Motion Picture täitis ühte väga tähtsat
eesmärki: see tõestas, kui näljas oli vaatajaskond veel rohkema „Star Treki”
järele. Ja mitte kunagi pärast seda ei ole vananevatel Star Treki näitlejatel
lastud kujutada palju nooremaid tegelasi.
Ajaks, kui The Wrath of Khan
1982. aastal välja tuli, oli Shatner saanud 51. Film algabki sellega, et Kirk tähistab
oma sünnipäeva.Viiekümne kaheksa aastane McCoy kingib Kirkile paari vanamoelisi
prille, et aidata viimase vananevaid silmi.
Ma peaks ära märkima, et Tähelaevastikus mindi pensionile 75-aastaselt,
kuigi paistab, et mitte keegi põhitiimis ei vea nii kõrge eani välja.
Khan Noonien Singh, keda mängib Ricardo Montalban, on tehniliselt võttes
sadu aastaid vana, ta läks külmaunne, kui ta põgenes Maalt aastal 1996, olles
üle kolmekümne aasta vana. Ricardo Montalban oli Space Seed’is neljakümne seitsmene ning kuuekümne kahene, kui Wrath of Khan välja tuli.
Wrath of Khan koos oma üleviiekümneaastaste
filmitähtedega on juba parem katsetus tegeleda vananemisega: McCoy hoiatab
Kirki, et too oma meeskonna tagasi saaks, enne kui ta päriselt vanaks jääb.
Wrath of Khan tõstis esile sellise märulifilmi kontseptsiooni, kus
näitlejaskond koosnes üle 50-aastastest. Promolõigus jauras intervjueerija
filmi üle, öeldes: „Star Trek 2 teeb üle kolmekümne viiese olemise auväärseks.“
„Aga mitte kuigi palju üle,“ vastas Shatner. „Ja mitte just väga
auväärseks.“
Oli julge tegu avaldada märulifilm, milles esinesid vanemad näitlejad: sel
samal aastal sai vanim ulmefilmide peategelane, Harrison Ford, neljakümneseks.
Ja „Star Trek” läks lõpuni välja, süžeega, mis viis 62-aastase Ricardo Montalbani
vastamisi Chekoviga, irve näol ning rind paljastatud, võtmas kontrolli tagasi
Relianti üle.
Wrath of Khan on maamärk küpseks saamise jadas, kus filmi meeskond ja
Hollywood on sunnitud tunnistama, et kolmekümne viiene olemine mitte ainult ei
ole lugupeetav, vaid et märulit annab teha ka üle viiekümnesena. Filmis The Undiscovered Country lõpetab Kirk virisemise selle üle, et tal
on igav ja et ta soovib tagasi oma hiilgeaegu ning kurdab hoopis selle üle, et
tal palutakse jälle esile astuda: „Me oleme teinud oma osa kuninga ja kodumaa
eest.“
Sarnaselt näeme me Final Frontier’s, kui vale oli Urura nägemus vanaks
jäämisest. Ta juuksed on küll hallid, aga ta käitumine on endiselt enesekindel
ja seksikas. Ta vormiriie ei ole küll enam liibuv, aga ta on endiselt valmis
oma keha näitama erootilises tantsus.
Olenemata sellest, kas te arvate, et stseen on objektiseeriv või seksuaalse
vabanemisega seotud, üks asi on kindel: Nichelle Nichols paneb täiesti naelapea
pihta.
Nende filmidega samal ajal avaldati ka The
Next Generation. Pilootosas Encounter at Farpoint leiame me Dr McCoy vananeva admiralina, kes
tuuakse pardale, et ta uuriks Enterprise’i
meditsiinivõimekust. Ta on
137-aastane ja töötab endiselt JA ta ei näe päevagi vanem välja kui siis, kui
teda esimest korda The Deadly Years’is näidati.
The Next Generationi südames on Jean-Luc Picard, kes on kirjutatud olema viiekümne
üheksane ja keda kirjeldatakse kui „veel kogenum tähelaeva kapten kui need,
keda me eelnevalt oleme näinud“. Kuigi teda ülistati vanema tegelaskuju toomise
eest seeriasse, oli Patrick Stewart The Next
Generationi tootmissemineku
ajal vaid neljakümne seitsmene.
Me kohtume ka noore tegelasega, 15-aastase Wesley Crusher’iga, kes näitab, et meeskond võib nüüd ka
oma pered missioonile kaasa võtta.
„Kirjaniku/Filmirežissööri Käsiraamat” aastast
1987. aastal määras, et tähelaevas oli üle tuhande elaniku, märkides, et
„Tähelaevastik on alustanud meeskonna julgustamist jagama kosmoseavastuste
seiklusi ka oma peredega“ sest
„inimesed vajavad inimesi füüsilise ja vaimse tervise jaoks.“ Tundub, et see
kehtib ainult laste kohta.
Enterprise’i päevahoid on piisavalt stabiilne asutus, et hoida Worfi
kaheaastast, aga kuskil ei paista olema vastavat vanurite hoolekande teenust. K’mpec
on ilmselgelt vana, aga jällegi – ta on surnud enne, kui osa läbi saab.
Võiks ju arvata, et kui pensionile mineku vanus on 75 ja teenistuses on
137-aastane admiral, siis võib-olla on ikkagi võimalik, et vähemalt keegi
Enterprise’i pardal, kas meeskonna või perede hulgast, võiks olla
üle-kuuekümnene, aga mitte kedagi sellist ei ole nähtaval.
Selline puudumine saab veelgi rohkem märgatavaks neljandas hooajasDeep Space Nine. See leiab aset
kosmosejaamas, mitte tähelaevas, Deep Space Nine mahutab seitse tuhat inimest ning pakub poode, vaba aja veetmise
võimalusi ning kasiinot.Bajoranidel on inimestega sarnane eluiga ning
vananemise tundemärgid, ometi on haruldane näha jaama elanike hulgas krimpsus
nägu või isegi halli juuksekahlu.
Siin ei ole küsimus protokollis, jaama komandör Benjamin Sisko kutsub korduvalt oma vananevat isa enda
juurde jaama. Sisko muide on kolmekümne seitsmene, peaaegu sama noor kui Kirk.
Välispidiselt näitab tegelaste tuumik palju suuremat vanuse varieerumist, Jake Sisko
on neljateistkümnene ja Dax on üle kolmesaja aasta vana. Siiski, sümbioot
elutseb Jadzia 28-aastases kehas, seega nagu Vina puhul, esitatakse kõrget
vanust esitatakse noore ja imeilusa naise kaudu. Vanim näitleja selles pundis
on Rene Auberjois, kes oli 52-aastane, kui sari algas, aga tema näojooned on
minema pühitud, et esitada noort kujumuutjat, kelle katsed kehastada inimesi teevad
ta näo siledaks kui beebil. Peaosade näitlejate keskmine vanus on 36.
Deep Space 9 kiituseks tuleb öelda, et seal astuvad korduvalt üles
tegelased, kes on silmnähtavalt vanemad ja kes ei saa kohemaid surma: loomulikult
Sisko isa, aga ka Cardassian Enabran Tain, Klingonite Kang, Kor ja Koloth,
Ferengi Grand Nagus Zek, Ishka ning aegajalt näidatavad Bajoranid.
Kui Dr Julian Bashir saab hooaja alguses kolmekümneseks, on Cardassian Elim
Garak hämmeldunud tema vastusest. „Ma ei olnud teadlik, et inimesed arvavad, et
vanaks jäämine on negatiivne kogemus. Cardassial peetakse auväärset vanust
võimu ja väärikus märgiks.“ Dr Bashir saab peagi oma õppetunni, kui ta vananeb
kiirelt sajani ja seejärel taastatakse kolmekümneseks, millega ta on nüüd
täiesti rahul.
Järgmises „Star Treki” seriaalis, „Voyager’is,” on juba küpsema vanusega
meeskond, kapten Kathryn Janeaway ja Chakotay juba oma neljakümnendates. Tuvok
on 107, mis on vaevu kesk-iga vulcani
jaoks, teda mängib 39-aastane näitleja. Doktor on hologramm, aga teda esindab
palju küpsem nägu, 42-aastane näitleja Robert Picardo. Selline vanem seltskond
mängib hästi kokku pealt-kahekümneaastaste meeskonnakaaslastega nagu B'Ellana Torres,
Tom Paris, Harry Kim ja hiljem Seven of Nine’iga.
Jällegi esitletakse kõrget vanust pilootosas, seekord iidse Nacene rassi esindaja
poolt, kes ilmub vana Ameerika mehe näol, teda mängib 83-aastane Basil Langton.
Nacene on huvitav, sest tavaliselt ilmutavad iidsed tulnukad end noortena:
Balok ilmus TheC orbomite Maneuveri osas
väikese lapsena, Metronite teismeline esindaja osas Arena väitis end
olevat 1500 Maa aastat vana. Soolavampiir The
Man Trapi osas ilmus esialgu kõigile peale Kirki noore naisena. Marayna Voyager’il
on noor naine, keda 22-aastane Harry Kim peab atraktiivseks episoodis Alter Ego.
Q ja Guinan TheNextGeneration’is
ilmuvad mõlemad noore täiskasvanuna, kuigi nad on sajandeid elanud. Ja Innocence’s
ilmub 96-aastane suremas olev naine väikese lapsena. Star Trek: Insurrectionis avastatakse, et noor naine Anij on
tegelikult üle 30 aasta vana. Tegelikult on enne Caretaker’it kõige vanemaks tulnukrassi esindaja ilmutuseks Star Trek: Insurrection’i laps Trelane, ta on peaaegu keskealine.
Seevastu Hooldaja Voyageri piloot-osas ja Original Star Trekis,
mees, keda tuntigi kui hooldajat, olid mõlemad vanurid. Samuti surid nad
mõlemad vanadusse peale seda, kui olid üles astunud ühesainsas osas.
Vähemasti need osad näitasid vanu mehi. Paljudel juhtudel, kaasa arvatud Insurrectionis, saadi täiesti ilma
nendeta hakkama.
Paradiis on asustatud ainult noorte inimeste poolt, soovitavalt blondide
juustega. Me näeme seda The Naked Time’i ja
The Naked Now’ metsikus pidutsemises, kus kõik meeskonna
liikmed on järsku alla kolmekümne ning veidi närviliselt käsitletakse Picardi
olemist ainete mõju all. Me näeme seda pilkuköitvas blondijuukselises Edos Justice’is ning Gamma Trianguli Sixi eatutes asukates osas The Apple. See kehtib enamikule Banea rahvastikule osas Ex Post Facto, ühe märkimisväärse erandiga mõrvatud mehe näol, näidates
järjekordselt, et Vanad Inimesed Surevad. Kõlvatuse festivalid Return of the Archonsis konkreetselt
välistavad vanad mehed, selgitamata jäänud põhjustel pole seal ka mitte ühtegi
vana naist.
Et liikuda edasi „Star Trekis”, peame me liikuma tagurpidi Enterprise’i juurde, mis leiab aset sada
aastat enne, kui Kirk ja meeskond laeva juhtima asuvad.
Enterprise toob esile järjekordse grupi noori näitlejaid, kes moodustavad
inimmeeskonna koos pikaealiste tulnukatega, kes esindavad meeskonna kogenumaid
liikmeid: T'Pol on kuuekümne kolmene, Vulcani standardite järgi alles noor, ja teda
mängib kahekümne kuue aastane Jolene Blalock.Phlox väidetakse olevat viiekümne
kahene, aga jällegi, Denobulanide eluiga on samuti kõrge, kuigi näitleja on
41-aastasena meeskonna vanim.Üle viiekümnesed esinevad kõrvalseisjatena:
Admiral Forrest, Soval ja Arik Soong. Enterprise toetub „nädala tulnuka“ formaadile vähem,
näidates üles paremat arusaamist kolonialistlikust mõtteviisist kui varasemad
sarjad.
Teisest küljest, kui kohatakse nende laeva 116-aastast koopiat osas E-squared, on tähelepanuväärne, et
Lorieni Enterprise on kolm inimpõlve vanem ja ikkagi on juhikohad täidetud
noortega.Inimmeeskond on ammuilma surnud, laeval ei ole mitte ühtegi
137-aastast. Vaid T'Pol on elus, vulcanite
eluiga on teadaolevalt üle 200.
Võrdluseks, Soval näeb välja keskealine, kuigi ta on üle 120 ja Sarek ei
hakanud vana välja nägema
enne, kui ta oli üle 200, ning sedagi seletati tema
Bendi sündroomiga.
Ja siiski kirjeldatakse 180-aastast T’Poli käsikirjas kui krimpsus valgejuukselist
meest kortsuliste kätega, kelle nägu on kaetud maksalaikudega, kuigi ta maks
asetseb hoopis muus kohas. Ei anta mingit selgitust sellele, miks ta näeb välja
kui vanamoor, peale selle, et mehed muutuvad ajapikku väärikamaks ja naised
muutuvad lihtsalt inetuks.Samuti ei olnud pakutud mingit selgitust sellele,
miks ei asunud mitte kedagi teisest põlvkonnast juhtpositsioonil.
Võib-olla kui Enterprise’i meeskond oleks otsinud üles põlvkonnalaeva mõne
vanema liikme, oleks neile pakutud saja aasta jagu kogemusi, mida Lorieni Enterprise
oli oma retkel kogunud.
Sellele vaatamata paistab, et aja jooksul on vananemine „Star Trekis”
muutunud rohkem vastuvõetavaks ...ja see teeb pika hüppe edasi edasistes
järgedes.
Discovery tutvustab meile karastunud ja maailma asjades kogenud
Kapten Philippa Georgiou’d, keda mängib 55-aastane Michelle Yeoh, kui kogenud
ja kompetentset kaptenit, endiselt oma parimates aastates. Paraku meeskonna
vanima liikmena langeb ka tema ohvriks „Vanad Inimesed Surevad”-troobile,
saades tapetud enne, kui pilootosa lõpule jõuab. Kelpialast Sarut mängib
57-aastane näitleja, aga ta on Kelpialase kohta noor ja üldsegi on seda vanust
keeruline hinnata kõige selle meigi ning CGI efektide alt. Siiski, järgmine
kapten, Gabriel Lorca, on samuti viiekümnendates ja üleüldse tundub, et
seriaali fookus on 20+ tegelastelt minema nihkunud – Paul Stamets, Hugh Culber
ja Christopher Pike olid kõik neljakümnendate keskel oma esimeste osade ajal
seriaalis.
Tagasivaated ja edasivaated ning peegeluniversumi probleemid muudavad
tegelaste vanuse jälgimise keeruliseks, kuigi asja helgem külg on, et me saame
rohkem Georgiou’d nautida. Veel tähtsam, Discovery annab
meile tõendust, et Tähelaevastiku liikmed, kes on neljakümnesed ja
viiekümnesed, ei ole lihtsalt õnnetud kosmose-eluks sobimatud kontorirotid,
vaid nende panus on vajalik ja tähtis.
Tänu oma hooajapõhisele ülesehitusele suudab Discovery kõrvale põigelda enamikust varasemate seriaalide
vanuselise diskrimineerimise probleemidest, sel on keskne lugu terve hooaja
vältel, mitte terve trobikond sotsiaalseid muresid uue tulnuk-liigi või
planeedi kohramisest igal nädalal. Keskendudes ühele loolõimele rändaval
kosmoselaeval, pole neil üleüldse vajadust vananemisele mõelda.
Sel aastal nägi ilmavalgust seitsmes „Star Treki” seriaal: Picard. Jean-Luc Picard on oma
üheksakümnendates eluaastates, teda mängib 79-aastane Patrick Stewart. Picardil
on ka eriline ning päris nimega neuroloogiline tõbi, tekitades talle ohu
vaimseks taandarenguks, mitte kasutades käegalöömise saatel jagatud selgitust,
et kõik muutuvad ju kõrge vanuse saabudes juurviljadeks.
Vana olemist kasutatakse solvanguna, kui Admiral Clancy (ise ka mitte enam
kevadine linnuke) süüdistab Picardit kinni hoidmises „kunagise suurkuju haledatest
pettekujutelmadest“, kuid siin on see sihitud solvang koos häiriva tõenoodiga,
mitte enam udune väljend suvalises vanuses inimeste pihta.
Enesestmõistetavalt olin ma vaimustuses sellisest asjade käigust
ulmeseriaalis – isegi märuliseriaalis – kus peaosas on 79-aastane mees mängimas
üle 90-aastast tegelast.
Ma tean küll, et see on suuresti tingitud asjaolust, et „Star Treki”
frantsiis on olnud käimas üle 50 aasta, aga tosina üle viiekümne aastase
staarnäitleja nägemine tegutsemas koos kakskümmend-midagi vanustega, mitte
nende jätmine tahaplaanile, on tõepoolest ilus. Eriti veel seetõttu, et sari
avaldati ajal, kui ma veel töötasin selle projekti kallal. See peab olema üks
kõige positiivsematest kõrge vanuse tele-esitustest ulmes.
Mind pani ainult õige pisut nördima, et esimese hooaja lõpus, VABANDUST,
SPOILER, Picard suri ära ja äratati taas ellu. Loo mõttes oli see huvitav
lahendus, kuidas ta võitles androidide õiguste eest ja sai lõpuks ise üheks.
Aga mis tähtsust sel siis on? See kõik on niikuinii fantaasia, miks me
peaksime üldse hoolima?
Ja see on nii mitte ainult „Star Trekis”. 2000 ekraniseeringu analüüs
leidis, et üle kuuekümne viieste meeste kogu räägitud sõnade arv moodustas vaid
5% dialoogist ning see kukkus sama vanusegrupi naiste puhul 3 protsendile.
Uuringud aga näitavad, et positiivne esitamine on tähtis, sest sel on
otsene mõju sellele, kuidas me suhtume vanadesse inimestesse ning iseenda
vananemisse. Ühes Ühendkuningriigi uuringus leiti, et veerand küsitletutest
leidis, et on normaalne, kui vanemad inimesed on õnnetud ja masenduses.
Kolmandik nõustus, et üksik olemine on lihtsalt asi, mis juhtub, kui inimene
vananeb. 40% uskus, et dementsuse eest ei ole mingit pääsu, kui sa jääd vanaks.
Seesama uuring leidis, et vanemaealiste uuringus osalenute seast oli neil,
kel oli positiivne suhtumine kõrgesse easse, väiksem võimalus mäluhäireteks ja
nad elasid keskmiselt 7 aastat kauem. Seega informeeritud nägemus vananemisest
ei ole mitte ainult vanade inimeste jaoks, vaid ka aitab meid endid, kui me
vanemaks jääme!
Et paremini mõista salakavalat vanurite esitamist, võrrelge Kapten Kirk’iThe Deadly Years’is, hajameelse ja loiuna oma kuuekümnendates eluaastates, William
Shatneri kehastuses, sündinud 1931, pea sajand tagasi.
William Shatner sõidab siiamaani jalgrattaga, ujub, ratsutab (võitis
maailmameistrivõistlused 2018. aastal) ja peab end loovuse tipus olevaks. Enne
viirusepuhangut osales ta „Star Treki” üritustelkõikjal maailmas ja oli ka
minemas Saksamaa konverentsile, kus ma plaanisin rääkida selsamal teemal.
Käesoleval aastal ta lõpetas bluusialbumi ja alustas podcasti, arutamaks krüptoraha ning bloikiahelachain tehnoloogiat.
Läbi viimase viiekümne aasta tundub, et „Star Trek” on leppinud sellega, et
vanaks saamine ei ole üldse nii paha.
Välja arvatud Picard, ma arvan. Mulle väga meeldis see seeria, aga kõige
viimane osa siiski mitte. Seesama vana sõnum kajas seal siiski läbi, olgugi
pisut muudetuna:
Vanad Inimesed Surevad, aga kui me teeme sinust Androidi, siis sa saad
meiega liituda järgmises seriaalis...