Püüan ikka käivitada enda mõtetes ja tegudes Reaktoris rubriiki, milles püüan veidigi ületada lõhet ideetasandil ulmeteoreetikute ja ulmepraktikute vahel (täpsemini, kultuuriteoreetikute ja ulmekirjanike vahel). Ideaalis võiks see olla tõeliselt väärt artiklite, ehk ka suurte klassikute tutvustamise koht (Donna Haraway, Katherine Hayles, aga ehk ka kedagi nüüdisaegsemat - nood ju 80-90ndaist, nüüdseks edasi läinud teistele teemadele).
Ent
tuumakamate sõnavõttude vahele püüan siiski leida mõne ulmeteemade üle
teoretiseeriva artikli, heita prožektorikiire laiematele teemadele ja puistada
see üle omapoolsete kommentaaridega. Seda võib soovi korral võtta mu katsena
taaskord sukelduda oma magistritöö teemadesse, ainult et veidi
lugejasõbralikumas vormis.
Selleks
kuuks võtsin Academia.orgist tasuta saadud artikli “Utopia in Trans- and
Posthumanism”, autoriks MIchael Hauskeller. See pole suur klassika, aga aitab
veidi rääkida sellest, kuidas Neil Bostrom mõjub oma transhumanismi ülekiitmise
maanias veidi tobedalt. Ja lihtsalt aitab veidi peatuda selle juures, mis on
trans- ja posthumanismi erinevus.
Alustab Hauskeller artiklit üldisema mõtisklusega utoopiatest ja kuigi see pole eriti originaalne, sisaldab mõtteid, mida tasub ikka meeles pidada: et utoopiaid saab suunata nii minevikku (kuldaeg), olevikku (kauged ja avastamata kohad, Avalon, aga ka erinevad Tõotatud Maad, näiteks Ameerika 1930. aastail emigrantide jaoks) kui ka tulevikku. Utoopiad tuletavad meelde, et maailm ei pea olema selline, nagu see on, vaid võiks olla midagi enamat. Utoopiad on pingevabad, aga need tekitavad ärevuse oleviku suhtes. Utoopiad võivad olla vastandlike eesmärkidega - võib võrrelda mõnda superliberaalset “kõik on ühtlast pruunikat rassi”-tulevikku ning natside rassipuhast utoopiat. Utoopia on teostatud unelm - ent kõik unelmad ei ole ihaldusväärsed.
(Teate,
neid punkte välja kirjutades hakkas tunduma, et tegelt täitsa väärt mõtted.
Lugedes tundsin end nii, nagu kuuleks juba kuuldud anekdooti, aga välja
kirjutades, refereerides näen, et iga mõte eraldi võttes on huvitav. Ja ta
isegi ei hakanud tähemärkide arvi paisutama mölaga utoopiast kui mittekohast
(ou+topos) ja sellest, et utoopiad on juba definitsiooni poolest võimatud. Ei
ole ka päris banaalne jutt, aga nüüdseks tüütu juba, ammu nähtud. See on ehk
veidigi teaduslikuma teksti puhul keeruline asi - kuidas kirjutada nii, et ei
mõjuks lugejale triviaalsuste jadana, ent samas ei kaotaks oma uudsuseotsingu
vältel kontakti lugejaga. See tekst püsib veel heas vahemikus minu jaoks ja
julgen soovitada.)
Nüüd
siis post- ja transhumanismist. 2008. aastal oli Miah defineerinud
posthumanismi ja transhumanismi kui kultuurilist posthumanismi ja filosoofilist
posthumanismi. Posthumanism olla kultuuriline posthumanism, sest sellega
tegelevad kultuuriteoreetikud (a la semiootikud), samas kui transhumanismiga
tegelevat filosoofid. Mul on tunne, et eesti keeles sellist eristust pole -
filosoofia on ju üsna lai mõiste ja mu meelest hõlmab semiootikat
(märgifilosoofia). Mõlemad on seega filosoofilised. Mul on pigem tunne, et
transhumanismi fookus on poliitiline -. katsed posthumanistlikke suhtumisi
edendada, neid välja kirjutada ja inimesi mõtteliselt üles soojendada maailma
muutvateks otsusteks inimkeha modifitseerimise osas. Nad ei kogu valijahääli,
ei kogune Eedeni ette pensionäridele pannkooke praadima, aga teevad n-ö
eelpoliitikat. Seetõttu ma kirjeldaks transhumanismi poliitilise
posthumanismina ja posthumanismi filosoofilise posthumanismina.
Milleks
seda segast mõistete lahkamist üldse vaja - miks on vaja rääkida
transhumanismist kui posthumanismist, posthumanismist kui filosoofilisest
posthumanismist? Peamiselt seepärast, et posthumaansuse saavutamine on sedavõrd
tähtis eesmärk transhumanismis, et mõistesegadus on paratamatu. Võib ju ette
kujutada, puhtalt sõnadele peale vaadates, et transhumanism tegeleb inimeste
üleminekuga posthumaansuseni, inimlikkusejärgsuseni, ning et posthumanism
tegeleb sellega, kuidas tegutseda, kui ollakse juba posthumanistid. Siis jääks
mulje, nagu posthumanismi poleks veel olemas ja et tegemist on lihtsalt
transhumanismi utoopiaga ja mitte juba praegu tegutseva omaette mõttesuunaga.
Transhumanismile
on utoopilisus olemuslik. Isegi sedavõrd, et Neil Bostromile (kes on üks
transhumanismi põhitüüpe) tundus mõistlik kirjutada jaburalt utoopilist
heietust täiesti tõsiselt. 2010. aastal kirjutatud “Letter from Utopia” on kiri
tulevaselt posthumanistilt tänapäeva inimesele, mis kirjeldab seda unelmat,
kuhu on jõutud. Kõike ma siin ümber ei jutusta, mida Hauskeller tsiteerib, ent
ootamatult suurt rõhku pannakse puhtakujulisele naudingule, mis on totaalne ja
mis täidab igat posthumaani eluhetke. “And yet, what you had in your best
moment is not close to what I have now,” (“Samas, see, mida sa tundsid oma
parimal hetkel pole lähedalgi sellele, mida mina praegu kogen,”) ja “Pleasure!
A few grains of this magic ingredient are dearer than a king’s treasure, and we
have it aplenty here in Utopia. It pervades into everything we do and
everything we experience. We sprinkle it in our tea.” (“Nauding! Paar ainsamat
kübet sest võluainest on kallim kui kuninglik aare ja meil on seda rohkelt
Utoopias. Seda imbub kõigisse meie tegemistesse ja igasse me kogemusse. Me
puistame seda oma tee sisse.”) Tekst lõppeb üleskutsega see naudingutulevik
ometi kord teoks teha.
Nii
et transhumanism keskendub narkootikumide tulevasele hiilgeajale, mingile (“Hea
uus ilma” ülidroogist) Somast läbiimbunud tulevikule? Ei, las see “nauding, me
puistame seda oma tee sisse” olla, see on mingi jaburus. Otsime siiski tema
jutu iva.
Transhumanistlik
utoopia on selline, kus inimesed viibivad pidevas õnneseisundis? Ei, seegi on
ebamugav jutt. Filmis või sarjas näed sellist rahvast või küla või inimgruppi,
milles kõik pole mitte rahul, vaid eriliselt deliirselt õnnelikud - ja võid
kindel olla, et midagi on pöördumatult valesti. Tegemist näiteks nuumatavate
kariloomadega vms. Inimene harjub kõigega ja kui õnn muutub tavaliseks, läheb
rindejoon mujale ja neutraalne mitteõnnelikkus (mitte ebaõnn kui kurbus, vaid
mitteõnn kui rahulikkus) on äkitselt loomuviga ja midagi, mida põdeda. See
kõlab emotsionaalselt kurnavalt. Rääkimata hoopis ühiskondlikust ebavõrdsusest
ja ebaõiglusest - sest ega ülenemine toimu kõigil korraga, vaid alustavad
ikkagi pururikkad. Aga see on nüüd nii suur teema, et ma ei taha sellesse
laskuda.
Mul
on tunne, et ma hälbin hirmsasti põhiteemast (mis teha - selline naiivne
utoopiakirjeldus ajab kommenteerima!), tulen Hauskelleri juurde tagasi, kes
rõhutab, et see pole mingi jabur erand, mingi tobe liialdus, mille põhjal oleks
ebaõiglane teha üldistusi transhumanismi suhtes. Ta ikka toob esile teistegi
transhumanistide hoiakuid ja väiteid, mis mõjuvad läbimõtlematutena: et
tehnoloogilised inimarendused toovad endaga kaasa hämmastava majandusliku
heaolu, mis võrdub ka isikliku heaoluga (rikkus = õnn?); et tehnoloogiline
progress viib maailmarahuni ja kõrgema kaastunde- ja saavutustundeni (milline
peaks olema see tehnoloogiline vidin, mis tühistab inimestevahelised tülid?
Milline äpp lepitaks Hamasi ja Iisraeli?); et inimlik õnnetunne taandub
piiramatule ligipääsule nauditavatele kogemustele (otsekui inimene suudaks
tüdimata aina naudelda…).
Siit edasi liigub Hauskeller selle kritiseerimise juurde, et transhumanismi põhilisim fookus ja ideaal on inimolend ja et fetišeeritakse üle inimliiki ja inimese naudingut, inimest-inimest-inimest. Kui see inimnauding tuleb kõige muu hinnaga, kõike muud ja kõiki muid ohverdades, siis ongi ju tegemist väärdunud utoopiaga. Seejärel Hauskeller viitab sellele, et arusaam inimesest kui looduse kroonist ja universumi keskmest sai alguse renessansist. Seega on transhumanism nagu steroide tarvitanud humanism - selle posthumaanne olend pole mitte inimesejärgne, vaid superinimene, üleni ja ülimalt inimene, mitmesaja-aastaste hoiakute ja väärtushinnangutega.
Posthumanistid
seevastu on võtnud humanismivastase hoiaku, mistõttu võivad isegi üsna tugevalt
vastanduda posthumanismile. Inimene polevat siiski mingi eriseisundiline olend,
kes on täielikult lahutatud nii elusloodusest kui ka tehnoloogiast. Piirid on siiski
hõredamad nii inimese ja looma vahel (inimkeha koosneb tont teab kui paljudest
bakteritest ja teistest liikidest,, kes õigupoolest hoiavad keha töös ja
kelleta inimene ei toimiks - me oleme juba eos bioküborgid) kui ka inimese ja
tehnoloogia vahel (inimese mõttelised piirjooned ei lõppe mitte naha ega riiete
juurest [riided samuti tehnoloogiline saavutus], vaid kuskilt kaugemalt - me
näitame endid maailmale tehnoloogia kaudu, meie identiteet on lahutamatu
tehnoloogiast).
Mul
natuke on küsimus, kas see on ikka vastuväide. Olgu, piirid on hõredamad, ei
ole nii selgepiirilised, inimene on midagi veidi laiemat. Hauskeller jätkab või
refereerib, et “the “human” is merely an ideological construct, a myth and
ultimately a lie.” (“inimolend” on pelgalt mõttekonstruktsioon, müüt, lõppude
lõpuks vale.”). Ent selle kohta saaks öelda, et seda laiendatud inimolendit
tahavadki transhumanistid teha posthumanistideks. See on ju norimine sõnade
kallal, mitte sisuline vastuväide.
Jätkub
filosoofiliste posthumanistide hoiakute avamine: binaarsused (inimene-masin,
inimene-loom, mees-naine, füüsiline-virtuaalne) on halvad ja hierarhilised ja
peaksime nende hierarhiate vastu võitlemine. Tugeva emotsiooniga sõnad, millel
minu jaoks veidi puudub sisu. Sellele ei saa vastu vaielda - sest mis sa ütled?
“Mis sa tõmbled?” mõjub intellektuaalselt arglikult või ehk laisa vastuväitena.
Pigem tahaks küsida, mis see alternatiiv oleks - mitte tunnistada sääraseid
binaarsusi, selliseid vastandusi? Ehk pole siiski eesmärk otsida või luua
maailma, milles poleks naisi ega mehi, vaid pigem sellist, kus sel pole
tähtsust. Ülejäänud artikkel avab seda tahku mitmest küljest. Posthumanistidel
pole muud “utoopiat” peale avarama arusaama inimlikkuse piiridest - oma
ebakonkreetsuse juures hakkab seal veidi takistama ka asjaolu, et seda mõtet
lahatakse pikalt, aga lõpuks näib, et rõhutatakse ja sõnastatakse ümber üht ja
sama mõtet. Inimene võiks rohkem tunnistada oma paljusid vahepealsusi (seda, et
ei olda konkreetselt üks ega teine nähtus) ja leppida sellega.
Erinevus oleks kokkuvõtlikult selline - kui anda transhumanistile ajunääre, mis pakub tugevamaid inimlikke naudinguid, ja küsida, kas sa oled ikka veel inimene, vastab ta, et ta on nüüd enam kui inimene (kriitikud lisaksid: taipamata seda, et ta on lihtsalt inimsuse kontsentraat). Kui anda posthumanistile seesama ajunääre, esitada seesama küsimus, vastaks ta: “Ma pole kunagi olnud inimene.” Utoopiate erinevus oleks ent selline: transhumanistlik utoopia on suurejoonelisem ja lennukam, aga mõjub naiivsemalt ja ületähtsustab asju, mis ei mõju utoopiale sobivate väärtustena (tühipaljas nauding või materiaalsed hüved). Posthumanistlik utoopia polegi utoopia, vaid pigem soov kirjeldada ja teostada hoiakute nihet ühiskonnas.
Vaatan, mille võtta järgmiseks alateemaks. Leidsin Academiast huvitavana paistva artikli, mis räägib posthumanismist ilma tehnoloogiata. Mida võiks see tähendada ja kas see on hoopis jaburus, mingi vastuolulisus? (Või on tegemist lihtsalt taaskordse kategooriapiiride eitusega ning üleskutsega ignoreerida vastandusi…?) Võimalus on ka alustada Jaagu monograafiag