Facebookis on grupp Lugemise väljakutse ning seal tekkis idee, et teeks 2022. aastal ulmeväljakutse enam-vähem kümnendite kaupa. Hakkasime arutama, et mis on ilmunud ja kas teoseid jagub... pakkusin, et panen nimekirjad kokku, mis bibliograafia pealt pole ju keeruline. Lugemise väljakutse grupi algataja ja vedaja Tiina Liinak oli nõus. Aastakümnete idee autor Mart Pechter arvas, et võib-olla teha ka mingi saatetekst ja allpool see ongi. Ka Tiina Sulg andis seal asjalikke näpunäiteid ja aitas kaasa mõelda. Neid kolme tahan ma ka tänada.

Lühidalt: iga kuu ilmub Reaktoris järgmise kuu kümnendi kohta mu kirjatükk ja ka abistav peaaegu täielik nimekiri eesti keeles kättesaadavast selle kümnendi ulmest. Kuna väljakutse pole kronoloogiline, siis augustis on teemaks: 1960–1969.

*

1960ndad oli rajult ulmeline aastakümme nii elus kui ka ulmes.

1957. aastal sai Sputniku lennust alguse kosmoseajastu ja Juri Gagarini lend 1961. astal vaid andis toimuvale hoogu. Just kosmoseajastu algus muutis paljut ka anglo-ameerika ulmes. Ulmekirjandus oli esmase tuntuse ja prestiiži saavutanud ning paljud autorid tundsid, et nüüd tuleks kuhugi edasi liikuda – pisitasa hakkas kujunema ulmekirjanduse nn uus laine.

Loomulikult ei sündinud see hetkega, aga selle päris alguse võib küll üsna konkreetselt nimetada: 1958. aastal debüteerisid Inglismaal kaks autorit, keda hiljem just uue lainega seostatakse – Brian Aldiss ja J. G. Ballard. Loomulikult avaldasid nad ka traditsioonilisemaid tekste, eriti alguses ja iseäranis Aldiss, aga juba esimestest juttudest oli näha, et midagi on muutunud... või on see lihtsalt üks takkajärgi tarkus? Ja ega need kaks meest polnud ainsad. Uus laine sai lõplikult n-ö kanna maha aastal 1964, mil ajakirja „New Worlds“ toimetajaks sai Michael Moorcock. Vaat, siis alles läks mölluks: vanad fännid kaeblesid, et mis loetamatu pahn nüüd seal ilmub ja ega noored ja muidu radikaalsed ka vastust võlgu ei jäänud. Eks see ulme uus laine oli ühiskondlike protsesside peegeldus, sest toimus samal ajal teatav vabanemine ja väärtuste ümber hindamine, tabude murdmine ühiskonnas. Uue laine ja üldisemalt 60ndate autoritest on maakeeles tõlgete kaudu enam tuntud Harlan Ellison, Norman Spinrad, Michael Moorcock, Roger Zelazny ja sel kümnendil oma loomingus n-ö uue hingamise leidnud Robert Silverberg. Ja just uue laine ajastul debüteerisid ja said maailma tippautoriteks ka vennad Strugatskid.

Eraldi tahaks veel välja fantaasiakirjanduse võidukäigu alguse, mille põhjustasid suuresti kolm asja: J. R. R. Tolkieni sõrmuse-triloogia ilmumine USAs, Robert E. Howardi barbar Conani lugude pehmekaanelised kordustrükid ning Lin Carteri kureeritud fantasykirjanduse sari kirjastuses Ballantine.

Ja kui minna tagasi algusesse, siis võib teatava paradoksina märkida, et kuigi kosmoseajastu tegi teaduse lihtinimesele popimaks kui eales varem, kaugenes ulme sel kümnendil pigem teadusest, sukeldudes sisekosmosesse jne. Radikaalsemad autorid võtsid aga juba ette esimesed tõsisemad katsed lihvimaks maha ulme- ja tavakirjanduse vahelisi eraldusjooni...

*

Aastail 1960–69 ilmunud ja eesti keelde tõlgitud ulme

antoloogia - Põgenemiskatse (1962)

Brian Aldiss - Kontramorfoos - kogumik

Lloyd Alexander -1- Kolme raamat (1964)

Lloyd Alexander -2- Must pada (1965)

Lloyd Alexander -3- Llyri loss (1966)

Lloyd Alexander -4- Rändur Taran (1967)

Lloyd Alexander -5- Kõrge Kuningas (1968)

Artur Alliksaar - Nimetu saar (1966) näidend

Kingsley Amis - Roheline mees (1969)

Poul Anderson - Kõrge ristiretk (1960)

Peter S. Beagle - Viimane ükssarvik (1968)

György Botond-Bolics - Redivivus palub tuld (1969)

Pierre Boulle - Ahvide planeet (1963)

Ray Bradbury - Vist on kuri tulekul (1962)

Richard Brautigan - Arbuusisuhkrus (1968) lühiromaan

Jerzy Broszkiewicz - Suur, suurem, kõige suurem (1960)

Mihhail Bulgakov - Meister ja Margarita (1966–67)

Mihhail Bulgakov - Koera süda (1968) lühiromaan

Anthony Burgess - Kellavärgiga apelsin (1962)

Edgar Rice Burroughs - Kaugeima tähe taga (1964)

Italo Calvino - Parun puu otsas (1960) kogumik

Arthur C. Clarke - Kuutolmu varing (1961)

Arthur C. Clarke - 2001: kosmoseodüsseia (1968)

Michael Crichton - «Andromeda» (1969)

Philip K. Dick - Mees kõrges lossis (1962)

Philip K. Dick - Blade Runner (1968)

Philip K. Dick - Ubik (1969)

Friedrich Dürrenmatt - Füüsikud (1962) näidend

Mircea Eliade - Mîntuleasa tänavas... (1968) lühiromaan

Harlan Ellison - Koletis, kes kuulutas armastust maailma südames - kogumik

John Fowles - Maag (1967)

Michael Frayn - Plekkmehed (1965)

Harry Harrison - Surmailm I (1960)

Harry Harrison - Surmailm II (1963)

Harry Harrison - Surmailm III (1968)

Harry Harrison - Terasrott (1961)

Harry Harrison - Ajamasina saaga (1967)

Harry Harrison - Vangistatud universum (1969)

Marlen Haushofer - Üksinda maailmas (1963)

Robert A. Heinlein - Võõrana võõral maal (1961)

Robert A. Heinlein - Kuu on karm armuke (1965–66)

Frank Herbert -1- Düün (1965)

Frank Herbert -2- Düüni messias (1969)

Aldous Huxley - Saar (1962)

Mihhail Jemtsev - Jeremei Parnov - Diraci meri (1967)

Boris Kabur - Kosmose rannavetes (1966)

Boris Kabur - Rops. Rops aitab kõiki (1967) näidendid

Daniel Keyes - Lilled Algernonile (1966)

Fletcher Knebel - Charles W. Bailey - Seitse päeva mais (1962)

Günther Krupkat - Kui jumalad surid (1963)

James Krüss - Timm Thaler, ehk Müüdud naer (1962)

Keith Laumer - Põrgukoerad (1965)

Ursula K. Le Guin -Meremaa-1- Meremaa võlur (1968)

Ursula K. Le Guin -Hain- Rocannoni maailm (1966)

Ursula K. Le Guin -Hain- Pagenduse planeet (1966)

Ursula K. Le Guin -Hain- Illusioonide linn (1967)

Ursula K. Le Guin -Hain- Pimeduse pahem käsi (1969)

Stanisław Lem - Ijon Tichy mälestused (1961) kogumik

Stanisław Lem - Solaris (1961)

Stanisław Lem - Tagasitulek tähtede juurest (1961)

Stanisław Lem - Robotite muinasjutud (1964–65) kogumik

Leonid Leonov - Mister McKinley pagemine (1961) stsenaarium

Ira Levin - Rosemary laps (1967)

Anne McCaffrey - Lohelend (1968)

Karel Michal - Viirastused päise päeva ajal (1961) kogumik

Josef Nesvadba - Einsteini aju (1960) kogumik

Nikolai Nossov - Totu Kuul (1964–65)

Enn Nõu - Pidulik marss (1968)

Abram Palei - Planeediavarusse (1968)

Karl Ristikivi - Imede saar (1964)

Rein Sepp - Viimne üksiklane (1960) lühiromaan

Robert Silverberg - Aja maskid (1968)

Clifford D. Simak - Libainimesed (1962)

Clifford D. Simak - Vahejaam (1963)

Clifford D. Simak - Nagu õieke väljal (1965)

Clifford D. Simak - Libahundi printsiip (1967)

Clifford D. Simak - Härjapõlvlaste kaitseala (1968)

Karen A. Simonjan - Ainult kolm pääsevad Maale (1964–67) kogumik

Norman Spinrad - Torgi Jack Barronit (1967–68)

Arkadi Strugatski - Boriss Strugatski -Keskpäeva-maailm- Tagasitulek (1962)

Arkadi Strugatski - Boriss Strugatski -Keskpäeva-maailm- Raske on olla jumal (1964)

Arkadi Strugatski - Boriss Strugatski -Keskpäeva-maailm- Ajastu ahistavad asjad (1965)

Arkadi Strugatski - Boriss Strugatski -TUINÕIVÕI-1- Esmaspäev algab laupäeval (1965)

Arkadi Strugatski - Boriss Strugatski - Tigu nõlvakul (1966, 1968)

Arkadi Strugatski - Boriss Strugatski - Marslaste teine sissetung (1967) lühiromaan

Arkadi Strugatski - Boriss Strugatski -TUINÕIVÕI-2- Muinasjutt Troikast (1987, 1968)

Arkadi Strugatski - Boriss Strugatski -Keskpäeva-maailm- Asustatud saar (1969)

Vadim Šefner - Viie veaga noormees, ehk Ühe lihtsameelse pihtimus (1967) lühiromaan

Pertš Zeithuntsjan - XX sajandi legend (1967)

Roger Zelazny - Valguse Isand (1967)

Roger Zelazny - Needuste Allee (1969)

Kurt Vonnegut - Kassikangas (1963)

Kurt Vonnegut - Tapamaja, korpus viis, ehk Laste ristisõda (1969)

Per Wahlöö - 31. korruse hukk (1964)

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0526)