Artikkel on laiendatud käsitlus 2022 Estconil peetud ettekandest, sisaldades pea poole rohkem lugusid kui ettekanne.

Kosmoseteemaga alustamiseks tundub õige olevat David Bowie lugu „Space Oddity“aastast 1969. Aastaarvu silmas pidades võib ilmselt andeks anda selle, et video on naiivsevõitu. Selles laulus mainitud major Tom on väljamõeldud tegelane, kelle David Bowie selle loo jaoks lõi. Tegutseb ka järjelauludes "Ashes to Ashes" ja "Hallo Spaceboy". Nagu arvata võib, sai Bowie inspiratsiooni Stanley Kubricku filmi "2001: A Space Odyssey" (1968) nägemisest, mis mõjus talle ilmutuslikult. Kuigi Bowie pole kunagi oma astronaudi nime päritolu kommenteerinud, on üks intrigeeriv teooria. Bromleys kasvades nägi ta plakateid, mis reklaamisid tuntud muusikasaaliesinejat Tom Majori (peaminister Johni Majori isa) ja nimi jäi tema alateadvusse.

See Bowie lugu on ka esimene, mida on reaalselt esitatud kosmosest. Rahvusvahelise Kosmosejaama (ISS) kanadalasest komandör Chris Hadfield jäädvustas esimese muusikavideo, mis kunagi kosmoses filmitud, 12. mail 2013.

Kubriku Kosmoseodüsseiast on inspiratsiooni saanud ka Ameerika progemetali suurkuju Mastodoni video „Oblivion“.

Veel üks video, kus on kujutatud kosmosejaama: The Gatering „Liberty Bell“.

Vanameistritega ka jätkame – ZZ Top ja nende kosmiline autopesula loos „Rough Boy“. Mäletan, et omal ajal jätsid need kõndivad jalad pärid sügava mulje. Lool endal pole muidugi kosmosega mingit pistmist, aga video on lahe.

Vahemänguks mõned videod, mida ma Estconil ei näidanud – milleks inimeste aega raisata?

Future, Miley Cyrus ft. Mr Hudson – „Real and True“. Visuaalselt ilus, väga profi produktsiooniga, aga üsna sisutühi. Samasse kategooriasse läheb ka lugu, mida ei oskaks ka parima tahtmise korral kosmosega seostada – Britney Spearsi „Oops!...I Did It Again“. Kahjuks on see veelgi suurem jama, kui Miley Cyruse oopus. Katy Perry ft. Kanye West – „E.T.“. Samakommentaar, mis eelnevatelgi, kuigi video sai 2011. aasta MTV videomuusikaauhindade jagamisel parima koostöö ja parimate eriefektide auhinna. Ja kuna see lugu oli stiilis „armastus võidab kõik“, siis siia lõppu ka üks natuke sisukam video – Kygo feat. Parson James „Stole The Show“. Norra DJKygo esitas seda lugu 2015. aasta Nobeli rahupreemia kontserdil. Üldist rahu ja rahvaste sõprust edendab ka Kelly Family veidi aurupungilikus naiivselt armsas videos „An Alien“. Laul ise on väga hea, video pigem selline naljakavõitu. Süüdimatult mööda kosmost pidu panemist harrastab ka Puddle Of Mudd videos„Spaceship“.Eeskujusid ei pea kaugelt otsima, juba tiitrid näitavad ära. Üsna süüdimatu tantsutümakas on ka Eiffel 65 - Blue (Da Ba Dee). Erinevalt mõnest teisest viidatud tantsuloost puudub siin aga isegi korralik visuaalne produktsioon, jääb mulje, nagu oleks koolipoisid arvutitunnis lastud videot animeerima.

Täiesti arvestataval tasemel ulmejutu on suutnud oma videosse animeerida Itaalia diskoduo La Bionda loos „I Wanna Be Your Lover“. Selline kuldajastu ulme, animatsioon meenutab vanu vene ulmemultikaid.

Kui aga rahust ja sõprusest asja ei saa, siis on nii, nagu Rick Springfieldi jaburavõitu videos „Bop 'Til You Drop“.See on täpselt nii kummine jaajuvaba, nagu ühelt kaheksakümnendate alguse videolt oodata võib.

Jätkame kategooriaga „eepiliselt möödalendavad kosmoselaevad“.

Backsreet Boys – „Larger Than Life“

Lugu seob meil juba olnud robotite ja ka küberpungi teemat, seekord aga siis kosmilises võtmes. Tegu on suure-eelarvelise videoga (väidetavalt kalliduselt 14. muusikavideo maailmas – üle 2 miljoni dollari), mis olevat saanud innustust filmidest Blade Runner ja Star Warsi saaga.

Briti puntThe Dirty Youth – „Rise Up“.

/p>

Iron Maideni „The Final Frontier“is ei lennata aga lihtsalt mööda, vaid käib ikka juba tõsisem andmine. Lühikesse videosse on suudetud ära mahutada kõik ulmeõudukate stampvõtted. Kurja tulnukat kehastab bändi maskott Eddie.

Kosmiline sissetung käib ka Gloryhammeri videos „Hootsforce“. Sidusa omamütoloogiaga briti powermetali ansambel jätkab võitlust oma Terrorvortexi galaktikas. Allveelaevastik kosmoses on igal juhul piisavalt jabur, et tähelepanu pälvida. Kuigi mitte hullem mõte, kui panna Boba Fett triikrauaga lendama.

Eraldi kategooria näib olevat „ehitame ise raketi“. Nunnult naiivne näide on hollandlasest DJJay Hardway „Stardust“.

Tõsisema teemaga pistab rinda Maa saatuse pärast muretsev prantsuse metal-gigant Gojira loos„Another World“.

Hulga lõbusamalt ehitavad oma lennumasinat aga bosnialased Dubioza Kolektiv feat. Earl Sixteen loos „Space Song“.Mulle endale selline balkanimaaderõõmsameelne tuututamine hullult meeldib.

Hakkame siis vinti juurde keerama. Üsna jõhkra puändiga ja küüniline on prantsuse indie-rokk ansambli Stuck In the Sound lugu „Let's Go“.

Ja vanameister Rob Zombie „Well, Everybodys Fucking in a U.F.O.“ peakiri ütleb juba ise kõik ära, aga siiski... Muide, vanal on mõnusa kirjaga T-särk.

Lõpetuseks aga üks teistsugune vaade inimestele kosmosest ja ka kosmosesõiduk pole just igapäevane, kuigi korra see täna juba ekraanil viksatas. Saksa punkrokibänd Dritte Wahl Rostockist ja nende„Was zur Hölle...?“

 

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0586)