Kui avasid artikli, et lugeda, kuidas rollimängudega oma armuelu vürtsitada, valmistab see pettumuse, kuna juttu on just vastupidisest - kuidas kasutatakse erootikat, intiimsust ja seksuaalsust larbi teenistuses. 

Seksuaalse sisuga stseenide eesmärk larbis ei ole tekitada seksuaalset erutust, vaid pakkuda mängijale sügavamat emotsionaalset kogemust, nüansirohkemaid tegelaste lugusid ja motivatsioone.  Kuna armastus ja seksuaalsus on sügavalt inimeseks olemise osa, on otsitud viise, kuidas tabada ülekantult sarnaseid emotsioone ja dilemmasid, mida seksuaalsed kohtumised võivad tekitada, näiteks lähedus, intiimsus, häbi, paljastatus ja armukadedus. Selleks on leiutatud hulk erinevaid viise, millest mõned on otsekohesemad kui teised ja vajavad osalejatelt erinevaid mugavustsoone. Normid ja ootused on kultuuriti erinevad, anekdootlikult võib näiteks öelda, et Ameerika larbis on igasugune intiimsus pigem tabu ja kardetakse legaalseid probleeme, lõunaeurooplaste jaoks on suudlemise imiteerimise asemel päriselt suudlemine vastuvõetavam kui põhjaeurooplastele ja nii edasi. Normid võivad erineda ka sama riigi erinevate gruppide vahel (nt lahinglarparid, vampiirimängude eelistajad, fantaasia, lühimängud jne). Ühes grupis võib seks olla piinlikkust või nalja tekitav, teises tõsiseltvõetav teema. 

Rahvusvahelistes ringkondades on intiimsuse ja seksuaalsuse kujutamine põhjalikumalt arutluse all, kuna tehakse larpe, mis tegelevad inimemotsioonidega tõsisemalt, püütakse luua kunstiliselt, intellektuaalselt, poliitiliselt jms kaasahaaravaid mänge ja võetakse tõsiselt turvalisust. Turvalisuse teemat on rahvusvahelises larbikogukonnas aastaid põhjalikult arutatud ja enamik nüüdisaegseid mänge on rakendanud erinevaid viise mängijate emotsionaalse ja sotsiaalse turvalisuse paremini tagamiseks (füüsilise turvalisuse kohta on enamikel larpidel reeglid juba algusaastatest). Nii larbi kui osalusteatriga tegelevate inimeste hinnangul on larbikogukond selles küsimuses kõvasti ees. On välja kujunenud normid, kuidas kehtestada oma piire, läbi rääkida, austada teisi ja teha oma valikud. Korraldajatelt oodatakse suuremat läbipaistvust, osalejate ettevalmistamist, turvalisusega tegelevat isikut meeskonnas ning võimalust mängijatel kalibreerimist, kui intensiivset mängu nad soovivad. See kõik võimaldab suuremat usaldust ja turvatunnet, mis on aluseks sellele, et juletaks kaasmängijatega haavatavalt keerukaid teemasid mängida(1). Ilmselt on rahvusvahelistel mängudel osalejad julgemalt valmis intiimsuse ja seksuaalsuse teemadel mängima ka oma tavapärasest keskkonnast eemaldumise tõttu. Kuigi osadel mängijatel on lihtsam mängida intiimseid teemasid sõprade ja lähedaste isikutega, mõjub anonüümsus teiste jaoks vabastavalt - lihtsam on olla haavatav kellegagi, keda sa eriti ei tea ning ilmselt näed vaid paar korda aastas.

Tutvustan seksuaalsust ja erootikat larbis kahe nurga alt: esmalt mõned näiteid erinevatest mehaanikatest, mida kasutatakse suudlemise ja seksi imiteerimiseks; seejärel toon näiteid erinevatest larpidest, kus erootika ja seksuaalsus on olnud disainis kesksel kohal.

Näiteid erinevatest reeglitest, mida kasutatakse suudlemise imiteerimiseks, abstraktsemast intiimsema ja piltlikumani:

Väike sõrm – suudlevad mängijad hoiavad väikseid sõrmi sõrmseongus.(2) 

Peopesad koos – suudlevad mängijad asetavad peopesad kokku.

Lõug õlal – suudlevad mängijad asetavad lõua teineteise õlale.

Põsed koos –  suudlevad mängijad asetavad põsed vastakuti.

Smear –  mängija teeb teise huuled huulepulgaga kokku ning ajab selle laiali.

Suudlus läbi käe – “suudlevad” mängijad asetavad peopesad kokku ning mõlemad suudlevad oma käeselga. 

Suudlus läbi sõrmede – suudlust alustav mängija asetab paar sõrme teise huultele ning suudleb enda sõrmi. (3) 

Teatrisuudlus – üks mängija asetab käe teise mängija põsele ja pöidla huultele ning suudleb enda pöialt. (4) 

Kindlasti on veel palju erinevaid näiteid, eriti kui mängu jaoks on loodud mõni eriti hästi loo ja maailmaga kokkusobiv tehnika, mis aga on olnud kasutusel vaid sel ühel mängul (nt baguette’i söömine ja halvas prantsuse keeles rääkimine huumorilarbil My Immortal (5)).

Näiteid erinevatest reeglitest, mida kasutatakse seksi imiteerimiseks, abstraktsemast intiimsema ja piltlikumani:

Fade to black – mängijad lihtsalt lahkuvad mõneks ajaks teise ruumi ja naasevad sassis riiete/juustega ning see viitab, et nad seksisid või tegid midagi muud intiimset. Variatsioonid:

Mängijad lahkuvad ning arutavad ja lepivad kokku, mida nende tegelased tegid.

Mängijad lahkuvad ja kirjeldavad teineteisele lauataguse rollimängu stiilis, mis toimus. 

Muusika – tegelasel on „oma laul”, intiimsus on anda teineteisele laulu kuulda, mis paljastab midagi tegelase kohta. Mängijad hoiavad käest kinni, vaatavad silma ja kuulavad teineteise laulu kõrvaklappidest.

Pael – mängijad seovad paela ümber randme või pahkluu, kus eri värv tähendab eri asju. Seks kui viis midagi saada. Mängijad sidusid teineteise randmele paela. Seejärel improviseerisid vahekorda iseloomustava luuletuse ning tõmbasid taro kaardi – võimalus oli partnerilt midagi saata, nt liitu, saladust, neisse armuda, või tõmmates narri kaardi, impotentsuse, mis kahjustas edaspidi tegelase mainet ( Dangerous liasons). (6)

Käest kinni –  mängijad hoiavad käest kinni ja vaatavad teineteisele silma. Mängijad istuvad, põlved koos, hoiavad käest kinni, vaatavad silma ja kirjeldavad, mis juhtus, lauataguse rollimängu stiilis (nt Summer Lovin’).

Massaaž – üks mängija masseerib teist või mõlemad üksteist. Fantaasialarbis levinud meetod. Massaaž ja kivi-paber-käärid, võitja sai orgasmi ning pidi teise vastu kena olema kogu ülejäänud õhtu või järgmise seksuaalvahekorrani (Rome). (7)

Peamassaaž

Kallistamine – mängijad kallistavad mõnda aega (Tšehhist). (8)

Pin-up – kõigil on endast/tegelasest pildid eri riietatuse astmetes, mängijad eralduvad, räägivad, mida teevad ja vahetavad pilte, mida paljam, seda parem seks (Venemaalt). (9)

Ümbrikud – sees on silt (vaoshoitud, esimene kord, vallatu), seksistseenis valib mängija ühe ümbriku ja annab selle partnerile. See ütleb partnerile, milline seks oli ja paljastab midagi tegelase kohta, nt salajane tätoveering. Lisaks natuke iseloomustavat teksti ja võimalikud tagajärjed (valjud helid, keegi tormab nuttes minema vms). (17)

Kondenspiim – mängijad toidavad üksteist lusikaga,  kuni kondenspiim on otsas (Venemaalt). (10)

Parfüüm – kõigil on väike lõhnapudel, piserdad teisele oma lõhna (Venemaalt). (11)

ArsAmandi – mängijad puudutavad, silitavad või hellitavad vastakuti teineteise käsi, käsivarsi, õlgu; silmside ja sobivad hääled. Rahvusvahelises kogukonnas levinud meetod. (12)

Fallos – mängija teeb teisele mängijale ettepaneku seksistseeniks, pakkudes roosat sulge. Mängijad arutavad lühidalt mänguväliselt, millist stseeni ja millist meeleolu nad soovivad ning mida võiks see tegelastele tähendada. Seejärel imiteeritakse puidust fallost kasutades, riietatuna ja erogeenseid tsoone vältides vahekorda/suuseksi/masturbeerimist vms. Pärast stseeni peavad mõlemad tegelased monoloogi oma tegelase sisekõnest ja mõtetest (nt et ta armub, mõistab, et tegi vea, tahab kedagi kadedaks ajada, ebakindlus, võimumängud, unustus) (Just a little’ lovin). (13)

Teatraalne seks – riietatuna seksi imiteerimine (nt House of Craving). (14)

Palju on välja mõeldud veidraid ja huvitavaid viise intiimsuse kujutamiseks spetsiifiliste mängude jaoks, näiteks larbis Koi-Koi, kus mängijad mängisid hõime, tähistas seksuaalsust ritualistlik improviseeritud laulmine. (15)

Kokkuvõtteks võib öelda, et ei ole ühest meetodit, mis sobiks igale mängule, heas mängus on nii narratiiv kui reeglid/mehaanikad üksteist toetavad. Iga larp ei vaja reegleid suudlemise, seksuaalsuse, intiimsuse koht – samamoodi, nagu intriigimäng tänapäevas ei vaja mõõgavõitluse reegleid. Samas larp, kus kesksel kohal on armukolmnurgad, oleks veider ilma ühegi viisita väljendada ka füüsilist külgetõmmet. Samuti saab mängida armastust ja romantikat ilma igasuguse puudutuseta ning sellisteks tegevusteks enamasti erireegleid pole –  pilgud, flirtimine, armastuskirjad, kohtumised, teiste mängijate kaudu sõnumite saatmine jms. Mehaanikad luuakse üldiselt tegevuste kohta, mida mängijad ei soovi üks-ühele kogeda – näiteks vägivald ja intiimsus. Osa mehaanikaid on teiste mängijate jaoks – nähakse, et nende tegelaste suhe on muutunud või seksuaalse kohtumisega on võimalik midagi saavutada – teised mängijate enda jaoks, et lisada emotsionaalset sügavust oma tegelase loosse. Milleks mängida seksuaalsust intiimsemal ja pilklikumal moel? Nii on vähem tegelase- ja mänguloogika lõhkumist, ei ole vaja mängust lahkuda, suurem immersioon, tunned lähemalt tegelase tundeid, suuremat lähedust teise mängijaga, ja mehaanikad on vähem kohmakad kui abstraktsed ning võimaldavad suuremat variatsiooni. (16)

Järgnevalt mõned näited mängudest, kus erootika ja seksuaalsus on kesksel kohal. Eelnevalt kirjeldatud mehaanikaid võib kasutada mitmesugustel mängudel, kus põhirõhk võib olla mujal, järgnevates mängudes on see aga üks keskseid uuritavaid teemasid.

„Paan ja Bahomet”: https://www.pantrilogy.com/– õudusžanrist larbid, kus tegelased ajapikku satuvad jumaluse Paani mõju alla, kaotavad oma tahte ja alluvad oma ihadele.

House of Craving: https://www.houseofcraving.com/  – psühholoogiline õuduslarp erootiliste elementidega. Mängijad mängisid ühe päeva kurjade kavatsustega maja/vaime ning ühe päeva majas elavaid inimesi, kes aeglaselt maja mõjul hullusid.  

Lühiversioon mängust (mis oli olemas enne pikka sündmust): https://scenariofestival.se/archive/scenarios-2017/house-of-craving/.

Inside Hamlet: https://www.insidehamlet.com/– Hamleti põhjal loodud struktureeritud stseenidega mäng, kus teemadeks on dekadents, pettus ja surm. 

Just a Little’ Lovin: https://jall2019.weebly.com/– rollimäng AIDSi epideemiast New Yorgi LGBT kogukonnas, larp käsitleb aastaid 1982-1984. Larbi tegevus toimub 4. juuli USA iseseisvuspäeva peol New Yorki osariigis. Mängu temaatikad on iha, surmahirm ja sõprus. Seks ja turvaline seks on mängus olulisel kohal ning süvendab tegelaste omavahelisi suhteid, annab suuna mängu loole, kujutab autentsemalt ajastut ja selles elavaid inimesi ning muudab ehedamaks ja käega katsutavamaks epideemiast tuleneva ohutunde, süütunde, südamevalu jne. 

Summer Lovin’: https://scenariofestival.se/archive/scenarios-2019/summer-lovin/ –  kergelt humoorikas ja nostalgiline lühimäng kuuest noorest, kes muusikafestivalil üksteisega öö veetsid, ning nende lood sellest, kuidas kõik läks. 

Artikli koostamiseks kasutasin lisaks arutelusid erinevatest kinnistest larbiteemalistest gruppidest Facebookis, nt Larpers BFF, Larpdesign ja eraseinad.


Viited:

1 https://medium.com/@catsclaw/sex-and-safety-in-larp-ff44ac9abf01

2, 5, 8, 10, 11  https://www.reddit.com/r/LARP/comments/aqeijz/romance_mechanics/

3 https://allthebleeds.wordpress.com/2016/06/08/166/

4 https://nordiclarp.org/wiki/Theater_kiss

6, 7 https://forum.rpg.net/index.php?threads/inexplicable-necro-how-to-make-love-in-larp.408591/page-3

9 https://vk.com/steampunk2016?z=album-85418728_233757392&fbclid=IwAR1ip5Wkth9TliQnel9qtKScaXWD0zFwzzwj0KifBTale5QZR4xfQvXGQqk  

12 https://vimeo.com/88111430

13 https://nordiclarp.org/wiki/Just_a_Little_Lovin%27

14 https://nordiclarp.org/wiki/Dry_Humping

15 https://nordiclarp.org/2015/02/20/koikoi-drums-rituals-inaction/

16 http://blog.ukg.co.uk/mean-sex-sexy/

17 https://forum.rpg.net/index.php?threads/inexplicable-necro-how-to-make-love-in-larp.408591/page-8

 

Lisaks vaatamist:

https://nordiclarp.org/2018/03/28/larp-crush-the-what-when-and-how/

https://youtu.be/Whk-gsw3zFk

http://oneshotpodcast.com/backstory/15-kat-jones/

https://m.youtube.com/watch?v=2c0yFnOhQwM&feature=youtu.be

 

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0624)