KUU ÕUDUSSEIKLUS: taifuun Gay (1. november)

1. novembril 1989, 31 aastat tagasi, tekkis Tai lahes taifuun, mis kiiresti tugevnes ja juba 3. novembril avanes tal silm. Naftapuurlaeva "Seacrest" superintendent ütles tormihoiatuse peale: «Siinkandis pole viiskümmend aastat taifuuni olnud, nii et jätkake tööd!» Samal päeval läks "Seacrest" põhja koos superintentendiga, hukkus 91 inimest ja pääses 6, pääsenute hulgas oli ka tuuker merepõhjas. Samal õhtul maabus Gay Tais 3. kategooria taifuunina, saades üle 35 aasta esimeseks Tais maabunud taifuuniks. Eks hoiatuse aega olnud vähe ka, aga Tais hukkus 833 inimest ja 134 inimest jäi kadunuks. Pärast Kra maakitsuse ületamist jõudis Gay Bengali lahte, ületas 6. novembril 2. kategooria taifuunina Andamani saared ja maabus 8. novembril kõige tugevama, 5. kategooria taifuunina Indias. Kuid Indias oli taifuunide vastu võitlemises hoopis rohkem kogemusi (ja ettevalmistusaega samuti), nii et Indias hukkus ainult 69 inimest, hoolimata palju tugevamatest tuultest.

Gay nov 8 1989 0830Z

KUU JUMAL: Dali (2. november)

Dali on Gruusia jahijumalanna, eriti Põhja-Gruusias elavate svanide müütides.

Ta hoolitseb sõraliste mägiloomade eest. Tavaliselt kirjeldatakse teda ilusa alasti naisena, kellel on kuldsed juuksed ja kumav nahk, ehkki ta võib võtta mõne oma lemmikooma kuju, kes sel juhul erineb selgelt teistest samasse karja kuuluvatest loomadest. Kütid peavad järgima arvukaid tabusid, vastasel juhul Dali karistab neid. Ta elab Ušba mäel ja vaatab kõrgusest, kuidas kütid end ülal peavad. Ehkki Ušba on kõrguselt alles Kaukasuse 15. mägi, on ta väga järsk, kaksiktipu tõttu selgesti eristatav ja üks kõige raskemini vallutatavaid Kaukasuse mägesid. Dali võttis kütte armukesteks ja sünnitas neile lapsi, kuid oli väga armukade ja karistas eksimusi rängalt, nii et mõnele mehele sai Dali armastus õnnistuseks ja mõnele õnnetuseks. Üks mees suutis Dali koguni ära vägistada ja sellest sündis kangelane Amirani.

Külades käis Dali ainult küttide matustel ja mõnes külas peeti surnuvalvet, et Dali ei saaks leinama tulla, mõnes seevastu jäeti surnu sihilikult järelevalveta, et Dali saaks küti rinnal nutmas käia.

Dali-Vakhtang-Oniani-Girvergil-1969

KUU ÕUDUSFILM: "Hellraiser: Kohtumõistmine" (7. november)

"Kohtumõistmine" on Hellraiseri sarja 10. ja seni viimane film, tehtud 2018. aastal, režissöör ja stsenarist oli Gary Tunnicliffe. Sarja esimese osa stsenarist ja režissöör oli Clive Barker, kes selle oma jutustuse "The Hellbound Heart" põhjal tegi. Pahaaimamatult müüs ta kõik õigused enne esimese filmi väntamist maha produktsioonikompaniile, teadmata, kui populaarseks film saab, ja edasise üle pole tal mõju. Filmi produtseeris Dimension Films, mille asutaja ja üks omanikke oli kurikuulus Harvey Weinstein. Seetõttu ei avaldatud filmi 2017. aastal, nagu esialgu kavatseti, vaid 2018. aastal ja otse videolevisse, mitte kinno. Kriitikud pidasid "Kohtupäeva" paremaks sarja eelmistest otse videosse tehtud filmidest, kuid siiski olevat stsenaarium väga sarnane teiste sarimõrvaripõnevikega. Arvatakse, et kui filmi eelarve olnuks suurem kui 350 000 dollarit, olnuks tulemus veelgi paremat. Põhjalikult kirjeldatakse, millised stseenid filmist välja lõigati.

Lubatakse järgesid.

Hellraiser Judgment home video art

KUU TEHNIKA: projekt "Excalibur" (14. november)

Ronald Reagan kuulutas välja "Tähesõdade" programmi, aga tööd selle kallal algasid juba enne tema võimuletulekut. "Excalibur" oli selle üks peamisi osi, suhteliselt ulmeline ja praktiliseks kasutuseks kõlbmatu. 1970-ndate keskel töötas algul USA ja siis ka NSV Liit välja mitme lõhkepeaga mandritevahelised ballistilised raketid ning hakati arutama, kuidas end nende vastu kaitsta. "Excaliburi" järgi tuli kosmosesse paigutada tuumaseadmed paljude röntgenikiirgust kiirgavate laseritega ja ohu korral need seadmed lõhata. Vabanev röntgenikiirgus pidi hävitama kõik läheduses viibivad ballistilised raketid. Vastukaaluks hakkas NSV Liit välja töötama rakette, mida kiirendati lühikest aega ja mis lendasid madalal, et neid oleks keerulisem avastada.

Rahuldavate tulemusteni jõuti alles 1997. aastal "Topol-M" raketiga. "Excaliburi" rahastamine tipnes 1987. aastal 349 miljoni dollariga, kuid perestroika ajal rahastamine vähenes oluliselt ja 1992. aastal lõpetati.

excalibur

KUU ARVUTIMÄNG: "Super Mario World" (21. november)

1990. aasta "Nintendo" platvormmäng, milles Mario ja tema vend Luigi peavad läbima 96 taset, et päästa printsess Virsik ja Dinosauruste maa koopalingide ja nende isanda Bowseri käest. Tasemed jagunevad 7 maailma, millest igaüht valitseb üks koopaling (neid just 7 ongi). See on üks esimesi mänge, mida saab mängida kaks inimest korraga: üks juhib Mariot ja teine Luigit. Mängus on ka saurus Yoshi, kellel Mario saab ratsutada. Kriitika oli väga positiivne ja see on "Nintendo" enim müüdud videomäng (20,5 miljonit eksemplari, vahe teisel kohal oleva mänguga "Super Mario All Stars" on ligi kahekordne). Tagantjärele on seda sageli nimetatud üheks kõigi aegade parimatest mängudest, isegi kõige paremaks. Kiideti muusikatki. Yoshi sai populaarseks ja esines edaspidi teisteski mängudes, mõnikord isegi peategelasena.

Mängu on korduvalt uuesti välja antud ja müüakse tänapäevani.

Supermarioworld

KUU ULMEAJAKIRI: "Wonder Stories"

Pärast seda, kui Hugo Gernsback 1929. aastal pankrotti läks, asutas ta kolm uut ajakirja: "Air Wonder Stories", "Science Wonder Stories" ja "Science Wonder Quarterly". Kaks esimest ühinesid 1930. aastal ajakirjaks "Wonder Stories" ja kolmandast sai "Wonder Stories Quarterly". Ükski neist polnud äriliselt edukas, Quaterly lõpetas ilmumise 1933. aastal ja 1936. aastal müüs Gernsback oma ajakirja Ned Pinesile Beacon Publicationsist. Ajakiri ilmus nime "Thrilling Wonder Stories" all 1955. aastani, mil ühines ajakirjaga "Startling Stories", mis lõpetas sama aasta lõpul ilmumise pulpajakirjade üldise allakäigu ajal. Mõningase üllatusena kaanekunstis paljaid naisi peaaegu polnud, küll aga kõige napakama välimusega lennumasinaid, mida üldse on võimalik ette kujutada.

Sõna "science" pealkirjades oli täielik vale, ometi oli just see sõna põhjuseks, miks 9-aastane Asimov ajakirja lugejaks hakkas ja ulmefänniks kujunes.

Air wonder stories 192907

ESIMENE ASTRONOOMIAPILT: Cassini-Huygens (2. november)

Cassini–Huygens oli kosmoseuuringumissioon, mille käigus saadeti välja kosmosesondi Huygens kandev kosmoseaparaat Cassini. Aparaat startis 1997. aastal ja pidi esialgu töötama 2008. aastani, aga seejärel oli ta täitsa töökorras ja talle anti järjest uusi ülesandeid. Ta testis üldrelatiivsusteooriat, pildistas Saturni orbiidilt Maad, avastas mitu Saturni kaaslast, Saturni rõngaste pöörlemise ja Saturni poolusel oleva orkaani ... Lugege parem ise. Lõpuks olid teadlased sama olukorra ees kui talumees, kes ei oska oma kratile rohkem tööd anda ja peab sellest lahti saama. Teadlased kukutasid Cassini 2017. aastal Saturni sisse. Huygens oli juba 2004. aastal Titanile saadetud, aga seda videot ma teile juba jagasin ja kommenteerisin.

20 aasta jooksul külastas ja pildistas Cassini suurt hulka taevakehi: Veenust, Maad, Jupiteri ja paljusid Saturni kuusid. Päeva pildiks oli foto Saturnist alajaotuses "Orbiting Saturn", aga mina lingin selle asemel artikli missioonist.

1280px-Cassini Saturn Orbit Insertion

KUU MÜTOLOOGIAPILT: Apollon ja Daphne (19. november)

See on Gian Lorenzo Bernini (1598–1680) marmorskulptuur aastaist 1622–25. Kui mõelda renessansiaja skulptoritele – no ei tule Bernini esimeste seas pähe. Ent tema skulptuurid on hoopis tuntumad kui ta ise, tänapäeval on eriti kuulus "Püha Teresa ekstaas", mis näitab, et religioossel ja seksuaalsel ekstaasil on vahet vähem kui sageli arvatakse.

Apolloni ja Daphne legendi põhiline allikas on Ovidiuse "Metamorfoosid". Apollon pilkas armujumalat Erost, kes kättemaksuks laskis teda kuldse noolega, mis pani ta armuma jõenümfi Daphnesse, keda Eros laskis tinast noolega, mis muutis armastuse suhtes külmaks. Kui Daphne Apolloni sõnalised armuavaldused tagasi lükkas, püüdis Apollon teda vägistada, aga Daphne karjus appi oma isa, jõejumalat Peneiost, ja see muutis Daphne loorberipuuks. Apollon lubas, et nüüdsest pärjatakse kultuuriheerosi loorberipärjaga. Ta ise armastas samuti loorberipärga kanda. Ühtlasi väitis Apollon, et loorberilehed ei kõdune.

Seda pole teada, kas Apollon käskis loorberilehti ka supi sisse panna.

Apollo & Daphne September 2015-1a

KUU ARHITEKTUURIPILT: Pisa torn

Kui mõelda selle peale, missugune arhitektuur võiks ulmeline olla, siis esimesena tuli mulle pähe just Pisa torn. Raha selle jaoks saadi alguses ühe rikka lese pärandusest 1172. aastal ja ehitustööd algasid 1173. aastal. Kohe pärast teise korruse alustamist 1178. aastal hakkas torn vajuma, sest oli rajatud tümale maale. Ehitus jäeti pooleks sajandiks seisma, mis võimaldas pinnasel taheneda – vastasel juhul oleks torn juba ammu ümber kukkunud. Töö jätkus 1233. aastal ja peatus uuesti 1284. aastal, kui Pisa merevägi sai sõjas Genua vastu hävitavalt lüüa. Seitsmes korrus valmis 1319. aastal ja kellakamber sinna otsa 1372. aastal, täpselt 200 aastat pärast algset rahaeraldust. Kellakambris oli tollal üksainus kell, tänapäeval on 7 kella, üks iga noodi jaoks. Need kaaluvad 0,3–3,6 tonni ja on valminud suurte vahedega, viimane alles 1721. aastal.

Aastatel 1589–1592 viskas Galileo Galilei Pisa tornist alla kaks eri raskusega kahurikuuli, mis jõudsid maale korraga, lükates sellega ümber Aristotelese hüpoteesi, et raskemad kehad kukuvad kiiremini. Alates 1280. aastast on Pisat tabanud mitu tugevat maavärinat, kuid pehme pinnas on torni päästnud: see summutab maavärina lööklaineid nii, et torn ei lähe resonantsi.

The Leaning Tower of Pisa SB.jpeg.jpeg

KUU LOEND: Wii U abil mängitud "Super Smash Bros." suurturniiride loend

Wii U on videomängukonsool, mida toodab Nintendo, ja selle abil mängitakse "Super Smash Bros." võitlusturniire. Igale mängijale loositakse üks 58 tegelasest (põhiliselt Nintendo omast), keda tuleb juhtida. Mulle jäi mulje (võib-olla ekslik), et kõiki mängijaid ei lasta platsile korraga kokku, vaid võitlus käib olümpiasüsteemis ja tugevamad asetatakse, et nad liiga vara omavahel ei kohtuks. Loomulikult tahate teiste rahakotti piiluda ja vaadata, kas sedamoodi rikkaks saab. Gonzalo Barrios, keda peetakse kõigi aegade parimaks, sest ta võitis aastatel 2015–2016 maailmarekordilised 56 turniiri järjest, teatas, et McDonaldsis töötamisega teenib rohkem.

1280px-2GGC Greninja Saga Crowd Shot 2


PÄEVA MATERJAL COMMONSIS

TEINE ASTRONOOMIAPILT: Kentauri A (22. november)

Kentauri Alfa on üks Maale lähimaid tähti, aga Kentauri A on selles tähtkujus asuv galaktika, heleduselt 5. Kahjuks on Kentauri A nähtav lõunapoolkeral ja põhjapoolkera madalatel laiustel. Galaktika avastas 1826. aastal šotlane James Dunlop oma koduobservatooriumist Austraalias Uus-Lõuna-Walesis. Tema nimekaim asutas poolteist sajandit hiljem muusikatarvikufirma Dunlop Manufacturing. Kentauri A on üks Maale lähimaid raadiogalaktikaid ehk galaktikaid, mis kiirgavad eriti tugevalt raadio lainepikkustel.

Kentauri A oli üks esimesi galaktikaid, millest lähtuvat raadiokiirgust Maal vastu võeti (aastal 1949). Udukogu keskel asub ülimassiivne, 55 miljoni Päikese massiga must auk. Olen teile juba näidanud, et mustad augud purskavad ainet, ja sellel pildil saate seda ka näha. Udukogust üles vasakule suunduv gaasijuga küündib 13 tuhande valgusaasta kaugusele ja selle lähtekiirus on pool valguse omast.

800px-ESO Centaurus A LABOCA

ESIMENE VANAFILM: "Kuidas oma abikaasa ees lahti riietuda" (3. november)

14 minuti pikkune õppefilm 1937. aastast. 22-aastane Elaine Barrie ja 67-aastane Trixie Friganza õpetavad, mida teha ja mida mitte. Loodetavasti õpivad kõik ulmefännid siit oma abikaasa ees lahti riietuma, eriti käib see meeste kohta. Peamine, mida ei tohi teha: ei tohi olla 67-aastane. Enese sügamine ja voodist välja kukkumine pole ka soovitatav. Barrie oli abielus John Barrymore'iga, keda nimetatakse maailma suurimaks armastajaks ja väidetakse, et niimoodi Barrie olevatki ta endale saanud. Tegelikult oli Barrymore sel ajal väljakujunenud alkohoolik ja tema karjäär vabalanguses. Barrymore pahandas, tema naine ei mänginud filmis enam kunagi, nad lahutasid ja Barrymore suri 1942. aastal, Barrie seevastu elas oma elu viimased pool sajandit Haitil. Kurioosumina kaevati filmitegijad kohtusse, sest pealkiri olevat kaitstud autoriõigusega, aga loomulikult on 8 sõna liiga lühike tekst, et seda autoriõigusega kaitsta. Selle pidanuks kaubamärgina registreerima.

ESIMENE ASTRONOOMIAVIDEO: J002E3 (6. november)

2002. aastal avastati Maa lähedalt taevakeha. Pisike selline, 30 meetri pikkune. Teadlased imestasid: Maa peaks olema oma orbiidi sellisest prügist ammu puhastanud, järelikult sattus ta meie juurde alles hiljuti. Esialgu peeti seda hulkuvaks asteroidiks, kuni koostist uurides selgus: titaandioksiidist... Kas tulnukad on oma uurimislaeva Maa juurde saatnud? Ei, siiski mitte, tuleb tunnistada, et me ikka ise. See on "Apollo 12" kolmas aste, mis 1969. aastal saatuse hooleks jäeti: talle korraliku orbiidi andmine nõudnuks täiendavat kütust. Ta käis vahepeal kuskil kaugemal ja tuli tagasi, tegi 6 tiiru ümber Maa ja Kuust uut jõudu saades lahkus uuesti. 2040-ndatel ennustatakse tema naasmist. Vaadake 31 sekundi pikkust videot tema kuuest tiirust ümber Maa ja Kuu.

ESIMENE FÜÜSIKAVIDEO: klaasi purustamine heliga aegluubis (7. november, 2,5 minutit)

TEINE ASTRONOOMIAVIDEO: "Hayabusa 2" (10. november)

Paari viimase kuu jooksul olen siin jutustanud, kuidas külastati Bennut ja Churyumov-Gerassimenkot. Nüüd on aeg põhjalikumalt selgitada, kuidas kosmosesondid siis ikkagi asteroidi peal käituvad. See 7 minuti pikkune video annab ülevaate Jaapani missioonist asteroidile Ryugu – sinna ja tagasi. Ryugu valiti sellepärast, et tema orbiit käib Maa lähedalt läbi. Ryugu läbimõõt on ligi kilomeeter, maht kolmandik kuupkilomeetrit, gravitatsioon kaheksakümnetuhandik maisest. Ryugu päev kestab üle 7,5 tunni ja aasta 474 maist päeva ehk 1492 Ryugu päeva. Ryugul avastati 77 kraatrit, millele anti nimed muinasjuttude järgi, kõige suuremate seas on Tuhkatriinu ja Kakukese kraater, sondi maandumispaika nimetatakse Alice'i Imedemaaks.

"Hayabusa" tekitas Ryugule meetrisügavuse augu, visates sinna 2,5 kg raskuse pommi, ja seejärel korjas sond selle põhjast kivipuru, mis 5. detsembril 2020. aastal Maale jõudis. Siis anti "Hayabusale" uus ülesanne, mis peaks kestma 2031. aastani, aga sellest video ei räägi.

TEINE VANAFILM: "Kummitused" (13. november)

Tunnipikkune 1915. aasta Ameerika tummfilm, Henrik Ibseni samanimelise 1881. aasta näidendi ekraniseering. Omal ajal tekitas see näidend skandaali, sest käsitles selliseid teemasid nagu suguhaigus, intsest ja eutanaasia, mida väikekodanlik moraal ei tahtnud näha ega teada. Esilavastus toimus 1882. aastal Chicagos, Londonis keelati näidend ära pärast esietendust ja Venemaal veelgi varem. Ameeriklaste filmist on intsest ja eutanaasia välja jäetud, haigus väljendub peamiselt peavaludes, nii et vist ei ole suguhaigus. Näidendis põletab pastor Manders maha vaeslaste varjupaiga, filmis põletab Oswald maha kiriku. Samal aastal tegid oma versiooni "Kummitustest" venelased ja 3 aastat hiljem itaallased, aga nähtavasti ühiskonna väljavihastamine ei õnnestunud, sest Vikipeediast nende versioonide kohta rohkemat teada ei saa. Ka BBC 1987. aasta versioon ei äratanud tähelepanu. Siis oligi juba hilja, aga õigel ajal originaalitruult tehtuna võinuks see film minna filmikunsti ajalukku.

TEINE FÜÜSIKAVIDEO: suplemine Surnumeres (14. november, 14 sekundit)

KOLMAS VANAFILM: "Vallutamatute sümbol" (29. november)

Tunnipikkune 1920. aasta Ameerika tummfilm. Stsenarist, produtsent ja režissöör oli esimene tähtis neegrist filmitegija Oscar Micheaux. Kohe alguses saab vaataja teada, mida tegelased ei tea: kõik olulised tegelased on mustanahalised (kaasa arvatud Ku Klux Klani kohalikud liikmed), aga püüavad võimalust mööda seda varjata ja valgena esineda. Kui nahavärv ei võimalda, siis vähemalt india fakiirina. Osa neist koguni vihkab mustanahalisi. Mees- ja naispeategelane peavad end eri rassidest olevaks ja oh seda rõõmu, kui selgub, et mõlemad on musta verd ja saavad omavahel abielluda! Sellise kirjelduse järgi tundub film tobedana, aga polnud häda, kannatas täitsa vaadata. Ainult pealkirja ma ei oska tõlgendada. Ja veel on imelik, et viimane tiiter teatab: "Transkribeerinud ja tõlkinud ..." Tõlkinud? Mis keelest?

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0832)