Ulmestaar: Elar Haljas

Elar

Kes oled ning millega tegeled?

Oma igapäevast leiba teenin tarkvaraarendusega. Et vaim ja keha parimas vormis püsiks, siis igal võimalikul ja ka osade inimeste jaoks võimatutel hetkedel kuulan, loen ja vaatan ulmet, mängin lauamänge, teen trenni ning kasvatan järgmist põlvkonda lauamängureid ja raamatukoisid. Aeg-ajalt vahetan ka unetunde kõrge intressiga elamuste vastu mõnes arvutimängus.

Mida praegu loed? Meeldib? Soovitad? Mida head vahepeal vaadanud-mänginud oled?

Lõpetasin just Indrek Hargla “Süvahavva: Viimase suve”, mis väga meeldis ning mu arvamusest saate ka Reaktorist lugeda. Järgmiseks võtsin ette Johannes Kivipõllu “Väikese viperuse” ning lisaks ootavad laual oma järge nii Täheaeg 19 “Pilvede sultan” kui Marek Tihhonovi “Maailmalõpu päevik”.
Heliraamatutest kuulan hetkel Terry Brooksi Shanara kroonikate viimase tetraloogiat “The Fall of Shannara”, mis ühelt poolt on küll on üpris tempokas ja seikluslik fantaasiasari, aga samas kasutatakse ära juba sissetöötatud maailma ja ei hiilata just uuenduslike ideede ning teemakäsitlusega.
TV-sarjadest on hetkel töös “Troonide mängu” uuesti läbivaatamine ning talviste pühade ajaks sai endale ka “Mandaloriani” teine hooaeg jäetud.
Mängutunde kulutasin viimati “XCOM: Chimera Squad” peale, mis on väga hästi välja tulnud - veidi bugine ju oli alguses, aga minu ühe teise lemmiku HOMM-i (Heroes of Might and Magic) elementide sissetoomine taktikalisse võitlusesse toimis minu arvates väga edukalt.

Mis naelutab sind raamatu külge? Mis peletab eemale?

Mind on alati võlunud seikluslikud ja tempokad huvitava maailmaloomega raamatud, kus autor suudab luua mõne tegelase, kelle käekäigust ma lugejana huvituks või kellega suudaks samastuda. Mulle ei meeldi kui autor sekkub loo käekäiku liiga palju - tegelased käituvad ebaloogiliselt või tegevusliini toimumise tõenäosus on väiksem kui Viking loto peavõit. Vastuvõetamatu on minu jaoks ka jutu tegevusliini ilma otsese sisulise vajaduseta keerulisemaks muutmine - absurdiulme, ajalõimedega mõttetult mängimine jne. Tänu viimasele on mul väga raske nautida näiteks vendade Strugatskite loomingut ning ei suutnud ka rohkem kui esimest raamatut lugeda Steven Eriksoni sarjast “Malazan Book of the Fallen”, mida paljud peavad väga põnevaks. Minu jaoks ei ole meelelahtus pidada eraldi päevikut raamatu sisu kohta või läbi wiki enda teadmisi raamatu kohta täiendada.

Kolm lemmikut (juttu, raamatut, žanri, autorit... ) ulmes? Paari lausega-lõiguga neist lugejale. Ei pea piirduma ka vaid kolmega, võib ka rohkem!

Juba viimased 20 aastat on minu lemmikuks olnud Roger Zelazny “Amberi” sari, milles on ühendatud kõik mind köitvad komponendid: imeline maailmaloome, huvitavad tegelased, tempokad seiklused. Lisaks on tänu oma heale huumorile ja igapäevaste teemade huvitavale käsitluse mitu korda läbi loetud/kuulatud Terry Pratchetti “Kettamaailma” raamatud, samuti hindan väga kõrgelt ka raamatutel põhinevat väga temaatilist lauamängu “Discworld”. Kuigi lemmikautoreid on veelgi, kelle igat raamatut proovin võimalusel kuulata/lugeda - O.S. Card, Jim Butcher, Neal Stephenson, John Scalzi jpt, siis siinkohal tooks eraldi veel välja Brandon Sandersoni, kelle fantaasiaraamatud on kui vana sõbrad, keda sa ei ole aasta otsa näinud ning siis peale 15-20 minutit küsid endalt, et miks ta küll tihedamalt külas ei käi. Sarnase kogemuse sain ka Brian McClellani “Powder Mage” sarja kuulamisel.

Eesti autoritest loen alati hea meelega Indrek Hargla loomingut, eriti just tema ajalooliseid krimilugusid - Apteeker Melchiori sari, aga sellest veel rohkem meeldis fantaasiaelementidega “Raudrästiku aeg”. Kodumaistest raamatusarjadest tooks esile “Saladusliku tsaari” sarja, mis pakub lugemisrõõmu nii oma kõrgtehnoloogiliste kosmoseseikluste kui ka fantasiliste mõõga ja maagia lugudega postapokalüptilisest Eestist. Ning mu hetke lemmikautoriks on Heinrich Weinberg, kelleta Eesti ulmemaastikku enam ette ei kujutagi.

Kuidas sa üldse jõudsid ulmeni?

Nagu igal korralikul perekonnal, nii oli ka mul kodus 30+ aastat tagasi raamaturiiulis olemas kõiksugu ulmeraamatuid, mis tolleks hetkeks vähegi saada oli - alates “Seiklusjuttudest maalt ja merelt” kuni erinevate muinasjuturaamatuteni. Nii saigi juba enne kooliminekut loetud ribadeks nii Olimar Kallase Kiviküla poiste seikluskoomiksid, lõunaune asemel läbi töötatud “Saja rahva lugude” muinasjutuvihikud kui ka erinevate rahvaste müütidest ja legendidest pajatavad teosed. Hiljem sai vanemate soovitusel ja enda huvist algust tehtud seikluskirjandusega, mille hulgas leidus ka omajagu ulmet. Näiteks siiani on minu arvates parimaks Strugatskite teoseks “Purpurpunaste pilvede maa”. Vaikselt liikusin ulme poole lugedes nii Põhjanaelas ilmuvaid lugusid kui ka Mardust. Ulmele aga keskendusin lõplikult peale keskkooli kaitseväeteenistuses, kus alguses raamat nädalas ning hiljem ka juba kaks, sai kogu tolleks hetkeks ilmunud F-sari, Tempus fugit sari ja palju muud läbi loetud.

On sul lemmikloomi?

Olen terve elu olnud koerainimene ning viimased 13 aastat ka ise koerapidaja. Nüüd paar kuud jälle linnas elades on mul aga oma lemmikuga kaugsuhe, kuna ta naudib põldude ja metsade keskel pensionipõlve.

Selgusid Harry Potteri raamatusarja kaanekujunduste konkursi võitjad

Harry Potteri kaanekujunduste konkursi esikolmik on selgunud. Žürii valis esitatud tööde seast välja kolm erinäolist kujundust, milles kõigis on näha Harry Potteri võlumaailma. Võidutööde autoriteks on Eili Lepik-Kannelmäe, Aili Allas ja Hanna Särekanno. Esikoht ehk kujundus, mis hakkab kaunistama raamatusarja, selgub koostöös J.K. Rowlingu agentuuriga.

Pikemalt saab lugeda SIIT.

Õhtud eesti ulmega: Graafilise romaani "Hukkunud alpinisti hotell" esitlus

Veiko Tammjärve graafilise romaani "Hukkunud alpinisti hotell" esitlus toimus Tartus, kultuuriklubis Salong (Vanemuise 19, sissepääs kirjanike maja hoovi poolt) algusega kell 19.00.

photo 2020-12-11 19-11-46
photo 2020-12-11 19-26-22
photo 2020-12-11 19-27-25
photo 2020-12-11 19-29-57

Jan Kausi proosapoeem "Tuhande tee ristil"

Oktoobri Reaktoris ilmunud Jan Kausi proosapoeem "Tuhande tee ristil" kanti hiljuti ette ka Eesti Kirjanike Liidu saalis. Nüüd on sellest ka videosalvestus olemas!

https://www.youtube.com/watch?v=tk92C9YiUis&feature=youtu.be

Aastalõpu Tumedad Tunnid

Tumedad Tunnid kostitab kuulajaid detsembris Indrek Hargla lugudega "Kliendi soov" ja "Vend Rus". Toetajate ringile serveeritakse aga paari päris võigast jõulujuttu. Lisaks toimub Tumedate Tundide suur aastalõpuloos, kus saab võita raamatuid ja salvestusi. Lähem teave FB kuulutuses.

Indrek Hargla Mustamäe Kultuurikeskuses "Kaja"

Mustamäe kultuurikeskusel Kaja oli külas kirjanik Indrek Hargla, kes rääkis nii keskajast kui ulmest. Kohtumise videot ja pilte saab vaadata SIIT.

Kõneluse ärakirja saab teksti kujul lugeda aga juba SIIT.

Uus album Planeedilt

kroonikasse musajutu juurde

Trummiva-bassiva ulmemuusika looja Planeet on valmis saanud uue albumi, nimeks Hüperruum. Hüperruumi (ja vanemat albumit Ajamasin) saab näppida-kuulata-soetada Planeedi e-poes:

https://audioplaneet.ee/

Lisaks on Planeedi uuemad ja vanemad lood tutvumiseks üleval Youtube’is:  https://www.youtube.com/user/zaunder01/videos

Ning loomingulisi kommentaare ja uudiseid ilmub Facebook’is:

https://www.facebook.com/AudioPlaneet/

Mõned hetked sellest, kuidas ulmikud pühadeaja üle elasid

photo 2020-12-28 17-58-42

Laura Loolaiu stalkerlik vaade

IMG 20201223 005603

IMG 20201203 234205

Ilma kuuseta ei ole ikka päris, sest kui kinke kuuse alla panna ei saa, on oht, et jõuluvana hoopis tulemata jääb. Lahendamist vajas vaid kaks probleemi: kuidas väikese korteri ruumi optimaalselt kasutada ning kuidas vältida okkaid, mida hiljem veel pool aaastat tallaga vaiba seest leida võib. Sel korral sai lahendus selline.

Mairi

liina

liina2

Liina Freivaldi Välijõulud

margarita

Margarita Mürgi Peipsi järve tühjad jääväljad kui lumi lõpuks ometi maha tuli

lootsamies

Riho Välk leidis mererannast lõõtspilliga metsavenna.

morsk

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0698)