Selles postituste sarjas
vaatleme ulmelisi kõrvalvoolu-koomikseid - nii veebis- kui trükisilmuvaid.
Tutvustatava materjali valik on sügavalt erapoolik ja kujuneb printsiibil
“lugesime, nautisime, jagame”. 2020 aasta lõpetame veebikoomiksiga “Sweet
Home”.
Kevadel, kui
karantiinimaitselist kraami sai korraga igalt poolt ja ülekülluses, jätsin
koomiksi lugemise paari peatüki järel katki. Kuid nüüd, vahetult enne pühi,
soovitas Netflix muude Korea ulmekate seas uut sarja, kus pere kaotanud nohik
kolib üksinda viletsavõitu kortermajja, mille elanikke hakkavad kimbutama
mitmesugused koll-olendid … tundus nagu tuttav! Kui siis taipasin, et see ongi sama lugu, võtsin
koomiksi uue hooga ette ja vaatasin sarja ka kohe kõrvale. Nii koomiks kui sari
on üsna sünged ja surmamõtteid täis; lisaks üksindus, eraldatus, toas kinni
istumine, suhtevägivald - ühesõnaga, neil, kes selliste teemadega kokku puutuda
ei soovi, on võimalus lugemine siinkohal samuti katki jätta. Ja kui juba
hoiatamiseks läks - sisu väljalobisemise osas ei kavatse ma end samuti tagasi
hoida.
“Sweet Home”, loojateks
Carnby Kim ja Youngchan Hwang, hakkas ilmuma 2017 sügisel ja jõudis lõpule sel suvel.
Koomiks on webtoon-formaadis - ehk siis iga peatükk esitatakse pika
püstise pildiribana, mida on mugav järjest kerides lugeda, eriti nutiekraanilt.
Loo keskmes on
hilisteismeline erak-nohik Hyun, kelle pere sai hukka ja kes kolib üksinda
elama viletsavõitu kortermajja mille… nojah, see meil juba oli.
Tegevus toimub peaaegu
täielikult sealsamas kortermajas, kõrvaltegelasteks teised majaelanikud ja
mõned sissetungijad; ohtu tekitavad mitmesugused kollid-mutandid ja
lisapinevust tekitab taamal tasapisi kokkuvarisev maailmakord. Telesarjas
lisandub majarahva ellujäämisraskustele veel sõjaväelise vandenõu tegevusliin.
(Muide, lugemisprotsess
oli ka väikestviisi seiklus. Ingliskeelseid koomiksipeatükke on netis tasuta
üleval viisteist. Kui endale Webtoonsi äpp tõmmata ja kasutajakonto teha, saab
nutiseadmesse iga päev ühe tasuta peatüki juurde, aga kellel siis seda
kannatust jagub! Kui need viisteist osa läbi said, lugesin edasi prantsuskeelset
tõlget. Prantsuse keelt ma küll ülearu hästi ei mõista, aga “mourir”, “monstre”
ja “protéine” nokin välja. Seitsmekümnenda kanti said jällegi prantsusekeelsed
osad otsa, nii et lasin hispaaniakeelselt edasi. Hispaania keelt ma ka ülearu
hästi ei mõista, aga “nunca”, “monstruo” ja “malditos criminales” nokin välja.
Saja kümnenda peatüki paiku sai omakorda otsa hispaaniakeelne tõlge, nii et
viimased kolmkümmend osa sirvisin ülevaate saamiseks hiinakeelse versiooni
pilte. Lingid eri keeltes versioonide juurde asuvad SIIN.
Niisiis. Erak-nohik Hyun
kolib üksinda kõrvalisse kortermajja; kõik ta lähedased on surnud, sõpru tal ei
ole ja elatist napib. Hyun on välja arvutanud, et söögiraha jagub kindla
kuupäevani - ja täpselt niikaua kavatseb ta elus püsida, ei päevagi kauem. Seni
veedab ta aega mängutestimisega ja loodab, et ehk jõuab enne surma veel
lemmiksarja viimase episoodi ära näha. Esialgu kehitab ta ainult õlgu, kui
teised mängijad kahtlaselt kauaks arvutist eemale jäävad ja netimärksõnade
edetabelis kogub punkte fraas “early symptoms of monsterization”. Ka majas
toimuvatele veidrustele ei jagu tal tähelepanu - vähemalt niikauaks, kuni need
veidrad juhtumised korterisse jõuga sisse kipuvad.
Kui koomiksis on poiss
tumedate mõtetega esialgu üksi ja maja elab tema ümber nähtamatult oma elu,
siis sarjas võetakse märksa rutem tutvustamisele ülejäänud rahvas: kibestunud
valvur (ettevaatust, tal on terav trimmer!), basskitarriga tüdruk ja vaga
kooliõpetaja, pahur mafiooso (kes vähemalt koomiksis ei olegi tegelikult
mafiooso), alaealine plika (kes käib katusel salaja suitsu tegemas) ja tema
osav-tark-tubli vanem vend (kes muu hulgas oskab tulekustutit käsitseda!),
tühja lapsevankriga ringikärutav proua, vastik väikepoodnik ja tema terrori all
kannatav abikaasa, kaks vastset orvukest ja ratastoolis leiutaja-onu… Hiljem,
kui juba madinaks läheb, liituvad keskse seltskonnaga veel vana sõjamees ja
tema meedik-abiline. Sari lisab veel mõned tegelased, keda koomiksis ei näe:
päästetöötaja ja sõdurpoiss, “mafiooso” pantvang, koerakesega tädi (koomiksis
on sama nimega tegelane täiesti teistsugune); lisaks on tegevuses rohkem näha
majarahvast-kõrvaltegelasi, kes koomiksis vähem tähelepanu saavad.
Olulise tegelasena võib
vaadelda ka kortermaja ennast ja siin erinevad koomiksi ja sarja versioonid
nähtavalt. Koomiksi “uus maja” on küll vaesevõitu, aga puhas ja anonüümse
moega. Sarja “roheline maja” seevastu laguneb ja kasvab väätidesse, katustel
sirgub antennimets ja lehvib värviline pesu, kõikjal leidub peidupaiku ja koli,
mis reedavad pikemat ajalugu ja iseloomu.
(TVTropes pakub päris head ülevaadet koomiksi
ja sarja tegelaste kattuvuse ja erinevuste kohta.)
Ning siis hakkavad
telefonid tummaks jääma ja liftid ei tööta; venivasse internetti ilmuvad teated
karantiini kohta ja linn põleb. Majarahvas, kelle kõige suuremaks mureks oli
veel hetk tagasi tüütu turvavõre lukust lahtisaamine, avastab välisukse eest
kõige pesuehtsama kolli. Näeme, kuidas sobib kollitõrjeks tulekustuti (sobib
hästi, kuni ta töötab) ja mis juhtub siis, kui tõrje otsa saab.
Pärast esimest intsidenti
luusib maja sees ja maja ümber väga mitmekesiseid kolle ja internetti lisandub
kolliteemalisi spekulatsioone ning soovitusi. Kollide käitumise ja kuju põhjal
on jõutud järeldusele, et need ei ole mingisugused lihtlabased zombid ja et
kollistumist ei põhjusta mingi argine saaste või nakkus. Kollid muudavad kuju,
võtavad ebamaiseid vorme, arenevad; kollide väline kuju aga peegeldab
alginimeste kinnisideid ja südamesoove. (Kõrvalepõikena soovitan huvilistele ülevaadet sarja-kollide
kohta ja videot kollide animeerimisest.)
Pikk-keel kolli tõrjumise
stseeni kohta tehtud koomiksi ja sarja
kõrvutusvideo illustreerib
hästi, mis ulatuses näideldud lugu originaali järgib ja kus ilmnevad
teistsugused valikud. Kohati kattuvad koomiksi ja sarja sündmused üks-ühele,
kohati on samad sündmused kronoloogiliselt ümber paigutatud, kohati aga on kogu
tegelaskuju (või tegelaste kamp) teistmoodi lahendatud ja sisse toodud uusi
süžeeliine.
Nii koomiksis kui sarjas
toimub päästeoperatsioon orvukeste päästmiseks, mille käigus teevad etteaste
poolpea-koll ja musklikoll (protéine!),
patrullitakse trepikodades ja arendatakse kollivastast relvastust.
Mõlemal puhul üritavad
fuajees pesitsev seltskond ja ülemiste korruste asukad turvaliselt teineteiseni
jõuda. Selle käigus avastatakse, et iga koll ei soovigi inimestele halba,
samuti, et kollide vastu võitlemisel on väga heaks abinõuks teine koll.
Sellepärast peab Hyun, kes juba tükimat aega reedab selgeid varase
kollistaadiumi märke, ikka ja jälle eesliinile hüppama. Teine tõhus abinõu on
tuli - kui uimaseks löödud koll põlema pista, siis ta enam ei tõuse.
Ülakorruse salgake satub
treppidest alla ronides paljukombitsalise kolli otsa ja peab võitlusse asuma.
(Sarjas ilmub koll esimest korda välja keldris ja temaga võitlust eraldi ei
näidatagi.) Keset madinat
satub Hyun mõttes vastamisi ka oma sisemise
kollialgega.
Koomiksi ja sarja
ajajooned jooksevad uuesti kokku fuajees, kus majarahvas vaidleb selle üle,
mida võtta ette kollistuvate kaaslastega, kes endast veel otsest ohtu ei
kujuta. Järjest rohkem joonistub välja tegelasi, kes on parajad värdjad ilma,
et peaksid kolliks moonduma.
Kuna toidu- vee- ja
ravimivarud kahanevad, peetakse plaane majast välja maastikuretkele minna ja
saadetakse üks elanik majast välja luurele.
Ettevalmistuste käigus
pannakse liftid tagasi tööle ... Ja liftist väljub halb üllatus kollistunud
valvuri näol. Terava servaga trimmer on tal samuti kaasas. Koomiks kostitab meid
nüüd veel väikese tagasivaate-buketiga, kuidas paljud elanikud on valvuriga
kunagi nõmedalt käitunud.
Kui koomiksis on
valvurist väga raske jagu saada (vastasseis võtab põhimõtteliselt kesktaseme
bossivõitluse mõõdud), siis sarjas tehakse talle kiirelt - kuigi dramaatilise
ohverduse hinnaga - ots peale. Teine sõlmsündmus, mis nii koomiskis kui sarjas
aset leiab, on õuevõitlus musklikolliga. Mõlemal puhul saab proteiinipoiss
ellujääjatele jaole, kui need püüavad varude otsingule sõita. Sarjas toimub see
kokkupõrge varem ja laheneb nii:
Koomiksis saabub samuti
väljastpoolt motoriseeritud abi, aga… Tegelased ise saavad ka peagi aru, et see
pole niisama buss, see on vanglabuss. Bussist tuleb lisaks oma maja tädile maha
viis pätti ja jutu käigus selgub, et “mafiooso” on hoopis endine võmm.
Et maja ümbrusse hakkab
kogunema uusi kolle, kiirustab rahvas tuppa ja pätid võetakse ka ühes. Need
püüavad kohe kanda kinnitada, esialgu siiski hea jutuga. Seda erinevalt
sarjast, kus pättide saabumine on omaette sündmus - sõidetakse soomukiga
barrikaadist läbi ja kukutakseennetavalt majarahvast mõrvama. (Distsiplineerivate tapmistega sooviksid
pätid siiski ka koomiksis pihta hakata.)
Koomiksipättide ja
sarjapättide esitus võtab minu arvates hästi kokku üldisema lahknevuse lugude
tonaalsuses: koomiks keskendub rohkem suletuse ja eralduse üleelamisele, sarjas
aga lokkab täistuuridel post-apo koos verejanuliste jõukude ja sõjalise
salauurimisega.
Koomiksis on nii pätte
kui ellujääjaid (ning ka relvi) tunduvalt vähem - seega on vähem tagaajamist ja
tapmist, aga igal liigutusel on sellevõrra suurem kaal. Mõlema loo
koll-pätipoiss pöörab oma bossi vastu, kuid vastuhaku tähendus on mõlemal juhul
erinev.
Mõlemas versioonis
jõutakse pättide-kollide-majarahva segadikus välja küsimuseni, et kummad on
siis hullemad vastased, kollid või teised inimesed? Õigupoolest sõnastab
pättide kollipoiss küsimuse nii: muidugi leidub kolle, kes inimestele
ilmaasjata häda ei tee - aga kas sama saab väita inimeste kohta?
Igal juhul läheneb
vältimatult lõpumadin ja ellujääjad valmistuvad maja maha jätma. Madina käigus
jõuab Hyun lõpuks täismoondeni ja temast saab päris tõhus võitluskoll.
Päris lõppu ma ümber ei
jutusta (seda enam, et paljud koomiksi sisunüansid läksid lugemise eripära
tõttu esialgu kaotsi), aga ütleme nii, et pärast viimast mürglit ja
evakuatsiooni jõuab koomiks selge lõpuni, sari aga norib ilmselgelt teist
hooaega.
Kokkuvõtvalt ütleksin, et
koomiks ja sari hakkavad samast tüvest peale ja lahknevad lõpuks omaette
lugudeks: koomiks on rohkem kollide ja moondumise lugu, sarjas aga kogub
järjest enam tähtsust vandenõu-temaatika. (Sarjas nähtud poolautonoomne
koll-ollus näib kaudselt viitavat ka “The Thing” laadis tõlgendusvõimalustele.)
Seejuures on sari ise samuti koomiksilik - stiliseeritud, tempokas ja värvikas,
Korea sarjades muidu nii tavalisi tagasivaatestseene ei ole siin peaaegu üldse;
lausa vastupidi - koomiksis on küllaga “oluline info sellest, mis toimus pool
päeva tagasi” kõrvalepõikeid, mida sarjas näidatakse hoopis kronoloogiliselt.
Kui koomiksis on rohkem
rahulikku eneses arutlemist (nii depressiivset kui lihtsalt mõtlikku), siis
sarjas leidub jällegi rohkem välispidist draamakiskumist (mis mõne koha peal
hakkas juba mu isiklikku häda-ex-machina taluvuspiiri
kompama).
Helgemate elamuste
otsijatele ei soovita kumbagi ja naljalembestele samuti mitte. Verd ikka
lirtsub ja silmamune lendab ja aegajalt võtavad ekraanil kujutatud inimlikud
nükked muigama ka, aga “Kodukese” kumbki kehastus ei ole kerge uljas seiklus
ega lustlik-süüdimatu rupskiralli. Pigem selline hiiliv horror, kus vahetu oht
on küll silmaga näha, aga võidelda tuleb seal, kus sa selleks valmis ei ole ja
põgeneda pole õigupoolest kuhugi.
Need meeleolud võtab
tõhusalt kokku sarja lõputiitrite muusikavideo:
Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.