KUU LOODUSÕNNETUS: orkaan Hazel (5. oktoober, moodustumise aastapäev)

1954. aasta orkaan, mis külvas surma Haitilt kuni Kanadani. Hukkus tuhatkond inimest, täpselt ei teata, sest Haitil pole inimesed loetud. Kanadas pole pärast seda ühtki nii ohvriterohket loodusõnnetust olnud. Torontos tõusis veetase 6–8 meetrit ja sildu hävis Kanadas kümnete viisi (ainuüksi Torontos 50). Pärast otsustati jõgede lähedal olnud maju mitte taastada, vaid sinna pargid rajada, et suurveel oleks kohta möllata.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hurricane_Hazel

 

KUU TEADLANE: Mark Oliphant (8. oktoober, sünniaastapäev)

Austraalia füüsik, kes avastas heelium-3 ja triitiumi ning esimesena demonstreeris katseliselt tuumasünteesi. Oli kuldsete kätega mees ja tegi kõike alates abielusõrmusest oma naisele (kullamaagist) ja lõpetades tuumapommiga. Sinna vahele jääb lühilainemagnetroni leiutamine, mis aitas jahtida Saksa allveelaevu. Elas 98-aastaseks.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Oliphant

 

KUU ULMEAJAKIRI: "Amazing Stories" (13. oktoober)

Esimene number ilmus 1926. aasta aprillis ja ajakiri ilmub siiani, ehkki viimasel 10 aastal on tulnud ainult 4 numbrit. Kokku on 92 aastaga ilmunud 604 numbrit, kui suutsin õigesti kokku lugeda. Toimetajaid on olnud 18, neist esimene Hugo Gernsback. Ajakiri on ka pankrotti läinud (1929 Gernsbacki juhtimisel) ja tema toimetus on asunud 6 osariigis, ta on olnud nii kollase kui väärtkirjanduse avaldaja, ta alustas kordustrükkide avaldajana ja ajuti avaldas ainult originaalloomingut. "Amazing Stories" oli ulmežanris esimene ajakiri ja seetõttu algul üliedukas, aga pärast konkurentide tekkimist polnud ta kunagi ei kriitikute ega lugejate silmis parim või mõjukaim ajakiri. 1927. aasta märtsis küündis tiraaž 150 000ni, 1990-ndatel langes alla 10 000. Suured kirjanikud Wells, Lovecraft ja Leinster boikottisid ajakirja, sest Gernsbackil võttis honoraride maksmine väga palju aega. 1960ndatel otsustas toimetaja Sol Cohen täita ajakirja kordustrükkidega ja selle eest autoritele mitte maksta. 1985–87 litsentseeris Steven Spielberg ajakirja nime telešõu "Amazing Stories" väljaandmiseks, 1998–2000 esmaavaldas "Amazing Stories" hulga "Star Treki" jutte.

https://en.wikipedia.org/wiki/Amazing_Stories

 

KUU ÕNNETUS: Aberfani katastroof (21. oktoober, aastapäev)

Kuidas tappa 144 inimest, neist 28 täiskasvanut ja 116 koolilast, nii et sind tunnistatakse küll süüdi, aga kohtu alla ei anta ja trahvi maksma ka ei pea? Isegi ametist ei saa lahti. Tõsi, poliitikukarjäär on sellega lõplikult läbi. Pooled nendest, kes ellu jäid, tundsid end selles süüdi olevat ja vajasid psühhiaatri abi, aga need, kes vastutasid, ei tundnud mingit süüd. Nii see elu käib.

https://en.wikipedia.org/wiki/Aberfan_disaster

 

KUU VÄLJASURNUD ELUKAS: maskareeni papagoi (27. oktoober)

Kindla peale elas veel 1784. aastal. Viimast korda mainiti elavana aastal 1834, aga see teade võis põhineda kuulujutul. Säilinud on kaks topist, üks Pariisis ja teine Viinis.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mascarene_parrot

 

KUU KOSMOSEPILT: Jumala Käsi (3. oktoober)

CG 4 on tähetekkepiirkond Ahtri tähtkujus 1300 valgusaasta kaugusel. See avastati 1976.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:CG_4_by_ESO.jpg

CG 4 by ESO

KUU LOEND: "Transformers: Robots in Disguise" episoodide loend

"Transformers: Robots in Disguise" on animeeritud robot-superkangelaste teleseriaal lastele, mis esmaavaldati aastail 2015–17. Tootjafirma ja levitaja on "Hasbro". 72 episoodi jagunevad 3 hooaega ja 1 miniseeriasse. Tegu on eraldiseisva looga, kuid ühtlasi järjega 2010–13 ilmunud teleseriaalile "Transformers: Prime".

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Transformers:_Robots_in_Disguise_(2015_TV_series)_episodes

 

KUU KOSMOSEPILT: Kiili udukogu

Tähetekkepiirkond Kiili udukogu asub Kiili tähtkujus 6500–10 000 valgusaasta kaugusel. Udukogu avastati 1752. aastal Hea Lootuse neemelt. Ta on veel suurem ja heledam kui Orioni udukogu, aga asukoha tõttu lõunataevas teatakse teda halvemini. Selles paikneb kogu Linnutee kõige heledam täht WR25, mis on Päikesest 6,3 miljonit korda heledam.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_spectacular_star-forming_Carina_Nebula_imaged_by_the_VLT_Survey_Telescope.jpg

559px-The spectacular star-forming Carina Nebula imaged by the VLT Survey Telescope

KUU TEHNIKAPILT: NASA kosmosesõidukite võrdlus

Kui suured on ühemehesõiduk "Mercury", kahemehesõiduk "Gemini" ja kolmemehesõiduk "Apollo" üksteisega võrreldes?

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:NASA_spacecraft_comparison.jpg

NASA spacecraft comparison

KUU KOSMOSEVIDEO: kaks musta auku tiirlevad teineteise ümber (28. oktoober)

2 minuti pikkune mudel selle kohta, kuidas kaks ülimassiivset musta auku, mis on Päikesest miljoneid või isegi miljardeid kordi massiivsemad, teineteise ümber tiirlevad. Kahjuks ei ole teadlased veel välja selgitanud, mis toimub nende ühise massikeskme läheduses. Aga video on huvitav!

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Simulation_Reveals_Spiraling_Supermassive_Black_Holes.webm

 

KUU VANAFILM: "Koeraelu" (22. oktoober)

Charlie Chaplini 1918. aasta 34 minuti pikkune film "Koeraelu" on esimene film, kus Charlie mängib koos oma vanema venna Sidneyga. Henry Bergman mängib niihästi mehe- kui naiserolli. Minule meeldis see film väga.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:A_Dog%27s_Life_(1918).webm

 

KUU VANAFILM: "Kuningas Lear" (25. oktoober)

Itaallased pressisid 1910. aastal "Kuningas Leari" 14-minutiseks tummfilmiks, mis pole mingi rekord, sest sakslased said 1905. aastal maha 5-minutise "Kuningas Leariga", see aga pole õnneks säilinud. Naispeaosatäitja elas pärast filmi valmimist veel 75 aastat ja suri 1985. aastal 93-aastasena.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Re_Lear_(1910)_.webm

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0717)