Septembris 2021 Pärnu noorte poolt ellukutsutud ja Pernova hariduskeskuses resideeruv Pärnu noorte televisioon oli 25. mail Pärnu Apollo kino suures saalis esmakordselt toimuva Pärnu õpilaste filmifestivalile peakorraldajaks. Ürituse gala nägi välja pea sama glamuurne kui mõnel suuremal filmifestivalil. Vaadati kõik festivalile esitatud üheksa tööd ära ning parimatele jagati ka preemiaid. Žüriisse kuulusid Mikk Granström (üks PÖFF korraldajatest), Verner Vilgas (ERR operaator), Helevi Jurjev (BFM tudeng) ja Rebeka Kask (“Papade ja mammade” väike Lenna ning “Tagurpidi torn” filminäitleja).

Festivali eesmärkideks oli:

• Noorte loovuse kasvatamine

• Noorte esinemisjulguse ja eneseväljenduse suurendamine

• Noorte omaalgatus ja organiseerimine

• Koostöö arendamine noorte endi kui ka Pärnu haridus- ja noorsootöö asutuste vahel (Pärnu haridusvõrgustiku tugevdamine)

• Tuua Pärnu noori ja noorte tegevusi rohkem pilti

• Võimalus Pärnu nootel diskoritel või bändidel esineda

• Luua uus iga-aastane noorteürituse sari

Filmide professionaalsus pole selle festivali peaeesmärk, vaid see, et me teeme kõik koos ühte ägedat ja toredat asja ning naudime selle tegemise protsessi.

Filmižanrideks olid:

1. Animatsioon (2D või 3D)

2. Dokumentaal (mõne hoone- , kogukonna- või Pärnu inimese lugu vms)

3. Mängufilmid (õudusfilm, põnevusfilm, komöödia)

Eriauhind oli JustFilmi poolt vaba pääs sügisel 2022 toimuvale PÖFFi filmifestivali suurele ekraanile/linale päris kinos ehk siis, see film sai ka PÖFFi kavasse.

Filmitiimides osalejate vanusevahemik oli 7-17a. Festivalile esitati algselt 21 filmiideed, millest üheksa jõuti lõplikult ka valmis. Festivali külaliste tagasiside oli see, et antud õpilaste filmifestival peab kindlasti toimuma ka järgmisel aastal. Publiku hulgas tekkis juba noortel palju uusi ideid järgmise filmifestivali tarbeks ning tekkisid ka uued filmihuvilised, kes on moodustanud oma kooli juurde ka filmiklubisid.

Järgmiseks toome ära kõigi üheksa filmi sisu ja žürii kommentaarid.

1."Kas taksot saaks?" - Jõõpre kool

* Põnevusfilm, kus noor neiu Hanna Bell lahkub sõbranna juurest. Bussipeatusesse jõudes avastab ta, et viimane buss on just läinud ning tellib koju saamiseks takso.

Kõik ei lähe aga plaanipäraselt...

* "Kas taksot saaks?" võitis parima mängufilmi auhinna ning ka parima filmiplakati kujunduse auhinna.

* Žüriiliikmed kommenteerisid antud filmi järgmiselt:

1. Väga tõsine lugu. Autorid olid filmiga palju vaeva näinud ja see tasus ära! Tulemus oli väga hea ja filmi vaadata oli väga huvitav.

2. Hea film! Algusest peale oli huvitav jälgida, kuhu see lugu välja jõuab. Filmi alguses ma oleks võib-olla kasutanud kaamera töös natuke rohkem erinevaid nurki, aga võib ka nii. Taustaheli kasutamine tekitas põnevust juurde. Näitlejate töö oli hea, vaataks nagu päris filmi :)

3. Mulle meeldis see film väga. Filmi mõte iseenesest oli õpetlik ja väga kaasahaarav, näha on et on vaeva nähtud. Kindlasti oli kohe näha et oli filmitud õigetel hetkedel nii, et ööstseen pimedas ja hommikused varavalges. Hea kostüümide valik ja klippide edasiliikumine. Muidugi oli ka häält väga hästi peale võetud. See oli väga väga mõtlemapanev film. Ütleks, et vähese tekstiga kuid väga suure looga film.

4. Näha on, et filmiga on korralikult vaeva nähtud. Kohe alguses püüab vaataja pilku ning on põnev lõpuni välja. Kaameratöö on väga hea, filmitud heade nurkade alt. Mineviku klipp näeb mustvalgena väga tuus välja, mulle meeldib selle lahendus, stsenaarium ning on hästi aru saada, et tegemist on kellegi meenutustega. Tooksin vaid välja selle, et natuke raske on nii tugeva kajaga tekstist täpselt aru saada ja antud stseen annab palju olulist infot, mis aitab püänti paremini mõista. Alguses mul jäi segaseks, miks just Hanna tapeti, aga kui mineviku osa uuesti hoolikalt üle kuulasin, siis jõudis asi kohale. Režii poolest näevad kaadrid väga head ja mõnusalt kunstilised välja. Metsastseenides kiidan kihilist näitlejate paigutust ehk nagu ka päriselus keegi on ühes kohas, keegi kuskil eemal ning antud stseenis, kui pere annab ütlusi, siis samal ajal taustal pildistatakse laipa ning see mõjub väga reaalsena ja annab pildile palju sisu juurde. Ka jaoskonnastseen mõjub väga reaalsena, mul tekkis tunne, et vaatan mingit Netflixi krimiseeriat. Kiidan ka jaoskonna set design’i tegijat, klassiruumist oli suudetud väga usutav jaoskond teha. Näitlejatöö oli ka väga hea ja usutav. Kui filmimaailmas ei peaks mingil veidral põhjusel läbi lööma, siis uurijateks saaksite kindlasti!

Vaata filmi:

https://youtu.be/5s8HAShO6kU


2."Friida" - Pärnu Vabakool

Friida on üks armas tüdruk, kes igatseb väga endale sõpra. Ühel ilusal päeval kohtub ta oma uue sõbraga ja nad elavad õnnelikult üheskoos edasi.

* "Friida" võitis parima animafilmi auhinna.

* Žüriiliikmed kommenteerisid filmi järgmiselt:

1. Väga armsad tegelaskujud ning ilus värviline set design. Vahepeal oli natuke raske aru saada, milline tegelane täpselt räägib, kuna kõik liikusid, aga sain ikka järjele. Häälnäitlejad olid super ning vau, millised vokaalsed võimed kolmel tüdrukul võivad olla. Kui on huvi, siis selles osas täiesti potentsiaali üks hetk äkki Disney filmidele heli peale lugeda. Film jooksis ladusalt ning oli ühtlaselt kokku monteeritud, liikumine kaadrist kaadrisse oli loogiline ja arusaadav. Kaamerapilt oli kvaliteetne ning väga leidlik lahendus animafilmile, tehes seda näidendi formaadis. Süžee osas väga ootamatu, et nii armas poiss nagu Kusti spioon oli, aga tore, et kõik lõpus positiivse lahenduse sai!

2. Väga südamlik lugu, ei osanud arvatagi, et vaatan selle huviga lõpuni :) Lahe :) Kohati tekkis küsimus, kes tegelastest räägib, aga sain suht ruttu järje peale. Tublid olete :)

3. Filmil on lugu ja sisu, millel on ootamatu lõpp, kuid sujub õnnelikult. Eriti meeldis mulle tausta kujundus, kuna oli värviliselt ka sürrealistlik. Natukene oli raske aru saada milline tegelane räägib. Muidugi meeldis see et stsenaarium koosnes tänapäevast ja ka fantaasiast ja kriminullist.

4. Väga vahva teostus ja hea lugu, autorid on suutnud lugu jutustada kaasahaaravalt ja põnevalt.

Vaata filmi:

https://youtu.be/TOGNysHO-KA


3."Loodusmaja nõid" - Pernova Loodusmaja huviring Loomariigi saladused

Põnevusfilm räägib läbi müstilise nõialoo sellest, kuidas õpetajaamet ei ole laste seas hinnatud ning kuidas looduses tahetakse olla ja loodusmajas käia, kuid vähem mõeldakse selle peale, et loodus meie ümber koosneb väga paljudest erinevatest elusolenditest, kellel on kõigil oma lugu. Amatöörlik põnevusfilmi-jutustus 3 tüdruku nägemuses.

* "Loodusmaja nõid" pälvis parima näitleja auhinna (kummitus).

* Žürii kommentaarid filmile:

1. Peaosalise hea näitlejatöö. Mina oleks kasutanud taustaheli mõnedes kohtades, oleks põnevust rohkem tekitanud :)

2. Loo lahendus on väga huvitav. Fantaasiarikas lugu, mida toetas hea pildikeel.

3. Pikk film, kuid sisu on ja kindlasti ka väga õpetlik lugu. Tüdrukute näitlemine oli väga hea.

Vaata filmi:

https://youtu.be/SoMLUkauWe0


4."Tõstamaa noortekeskus" - Tõstamaa noortekeskus

Film räägib Tõstamaa noortekeskuse algusaegadest kuni tänase päevani.

* "Tõstamaa noortekeskus" võitis festivali parima dokumentaalfilmi auhinna.

* Žürii kommentaarid filmile:

1. Droonikaadrid on alati lahedad, aga algus läks natuke igavaks, oleks võinud erinevate nurkade alt seda maja näidata, lähemalt, kaugemalt, kiiremad plaanide vahetused, montaaž. Naljatamisi isegi mõtlesin, et kui seal oleks olnud taustaks natuke salalikum ja kõhedam muusika, siis oleks see hea algus mingile õudusfilmile :) Kaameraga ruumide näitamise juures oleks ma kasutanud statiivi, saaks parema ülevaate, kuskil üldplaan, otsa kohe mingi huvitav detail sellest :) Teksti oleks võinud toetada reaalsed inimesed, tegevused. Anu Petersoni intervjueerimist 2+ minutit ühes plaanis läks igavaks, vahepeal oleks võinud näidata ka intervjueerijat ning katta Anu kattematerjaliga, millest ta sel hetkel rääkis :) Siin räägib minus uudiste operaator ja monteerija :)) Fotoseeria oli hea, mina kasutan fotode puhul alati pildi liikuma panemist, ma ei tea, kuidas teil need võimalused on. Üks asi, mis minu töö alati raskemaks teeb, on fotod, mis on tehtud nii öelda püstise nutikaga, kus teles näidates jäävad küljed mustaks, loomulikult saab need küljed alati "värvitud", kordades suumituna, udutades sama fotot kasutades :) Aga lõpp hea, kõik hea, vox populi lõpus pani asjale toreda punkti :)

2. Filmi alguses torkab silma kohe väga südantsoojendav droonikaader. Drooniga oli hästi filmitud ja muusikavalik oli super! Kõik kirjeldasid uhkusega oma saavutatud tulemust noortekeskuse näol ja see oli väga armas. Loodan, et nende noorte unistused täituvad noortekeskuses peagi.

3. Väga südamlik dokumentaalfilm ja hea on näha, et noortel on nii hea koht, kus olla. Film on tehtud südamega, lisaks tunnustus ilusa pildikeele eest.

4. Film algab uhke droonivõttega, mis mulle väga meeldib. Algusteksti poleks isegi vaja olnud, vaid oleks olnud võimalik noortekeskuse uhke logo droonikaadri peale panna ning sealt üle minna järgmistele kaadritele. Algus venib natuke pikaks, et oleks võinud droonikaadreid pisut lühemaks lõigata. Keskusest endast oleks võinud ka paigalkaadreid teha, sest vahepeal läks pilt liikumise tõttu natuke rabedaks. Voiceoverid hästi tehtud, tekst oli peale loetud selgelt ja arusaadavalt, kuid tähtsamad märksõnad oleks võinud tekstina videol välja tuua. Muidu montaaž ja üleminekud erinevatelt kaadritelt hästi tehtud ja nägi disainilt hea välja. Tore, et ka arhiivis on sorimas käidud ning videosse kaasatud, kuigi ka neid oleks võinud natukene lühemaks lõigata. Väga hea, et tegite ka intervjuu. Teinekord teha seda natuke vähem kajavas ruumis. Intervjuu oleks võinud teha ka praeguste või mõne endise töötajaga. Muidu intervjuu küsimused olid hästi koostatud ja sisukad. Kuna tegemist on siiski filmiga, siis natuke norin keskmise osa üle, kus mitu minutit järjest ainult pilte näidati. Selle oleks ka saanud intervjuude või arhiivimaterjaliga asendada. Lõpuosa oli jällegi väga tore ja vahva, et noortekeskuse ausad külastajad ka filmi kaasasite. Eriti meeldis lõpukaader, väga laheda nurga alt filmitud ja tore trikk noormehe poolt! Loodan, et poisid saavad soovitud baari basseiniga! Dokumentaalfilmi näol võtsite endale paraja pähkli, kuna see on animafilmi kõrval teine žanr, kuhu alla läheb väga palju aega, vaja teha sügavat eeltööd ja lõpuks see kõik omavahel kokku sobitada. Aga saite kokkuvõttes väga hästi hakkama ja usun, et video on tulevikus järgmistele dokfilmi tegijatele heaks arhiivimaterjaliks ning heaks meenutuseks.

Vaata filmi:

https://youtu.be/uHg47fnVWA0


5. "Klassiöö" - Pärnu Vabakooli 5. klass

Õudusfilm räägib hirmsa loo, kuidas 5. klass korraldas klassiöö, ning kus õpilased hakkasid vaime välja kutsuma.

* "Klassiöö" sai auhinnatud nii parima muusikavaliku poolest kui ka valitud rahva lemmikuks.

* Žürii kommentaarid filmile:

1. Õudus-sugemetega film, mis vahepeal ajab hirmu nahka küll. Õudukat on keeruline teha, aga autorid said sellega hästi hakkama.

2. Hea lõpuga film. Kohatine taustamuusika kasutamine andis sellele loole palju värvi juurde.

3. Tean selliseid klassiöid ja olen isegi nendes osalenud, kus kutsutakse vaime välja ja tehakse nalja. Selle filmi puhul meeldis mulle väga pealelugeja puhas, selge diktsioon. Ning taustamuusika valik. Kuna filmis osales palju inimesi, siis mulle meeldis kõigi koostöö.

4. Issand, kui hirmus film, aga mulle meeldis. Stsenaariumi poolest lahe mõte ning painav lõpp. Montaaž oli hästi tehtud, taustalood hästi valitud ja heli omavahel sujuvalt seotud. Kui hirmsad kohad algasid, siis ka kaameratöö läks rabedaks, aga siin see andis just filmile dramaatilisust ja ärevust juurde. Ouija-boardi stseenid olid hea nurga alt võetud ja mõjusid reaalsena. Tore oli näha, et ka õpetaja oli kaasatud filmi näitlejana. Film mõjus alguses nagu dokumentaalfilmina, aga see ongi hea, kuna õudusfilmide puhul tavaliselt sellist taktikat kasutataksegi, et vaatajal eriti hirmus hakkaks.

Vaata filmi:

https://youtu.be/BFLiApSuEjY


6. "Loodusmaja Kratt" - Pernova Tehnikamaja Filmimeistrid huviring

Põnevusfilmis on Kratt suures linnas suletud ühte majja. Tema süda ihkab loodusesse, aga ta on kohustatud tööd tegema. Selle jaoks on Kratt endale töö tegemiseks valinud just Pernova Loodusmaja.

* "Loodusmaja Kratt" oli Pärnu õpilaste filmifestivali parim žanrifilm.

* Žürii kommentaarid filmile:

1. Kratt on lõputu inspiratsiooniallikas ja hea on näha, et noored tegijad on leidnud taaskord uue võimaluse seda lugu jutustada. Film oli tehtud südamega ja hästi :) Ma annaks sellele filmile oma hääle, kes võiks teie festivali võita.

2. Head pimeduses filmitud plaanid, valgusega mängimine, kohatine õudusfilmi tunne tekkis :) Intensiivne muusika tekitas põnevust juurde. Pealeloetud tekst filmi alguses ja lõpus oli hea, ma oleks seda rohkem kasutanud. Kokkuvõttes hea reklaamfilm Loodusmajale :))

3. Alguses ei oskagi nagu midagi kommenteerida, kuid mulle meeldib, et mõte oli nagu natuke siuke vlog. Huvitav pealkiri ja väga huvitav kostüümivalik, mida viidi kokku Pernova loodusmajaga. Võibolla oleks võinud rohkem teksti olla kuid, mulle meeldisid pimedas kaadrid.

4. Visuaalselt väga leidlik ja lahe. Nägi natuke nagu õudusfilm välja, aga Krati näol oli tegemist laheda tegelasega, nii et see mõjus lõpuks lõbusalt. Tekstilugejal väga hea tonaalsusega hääl, tundub, et oleme leidnud Turovskile mantlipärija. Natuke jäi segaseks sisu poolest, et kas siis Kratti aeti taga või anti talle ülesandeid või oli hoopis tegemist tema elu ülevaatega. Mõned stseenid venisid liiga pikaks, aga muidu on näha, et elutingimuste poolest on loodusmaja Kratile super koht.

Vaata filmi:

https://youtu.be/qjRU9kGNbpI


7. "Nõia saladus"- Pärnu Vabakool

See on põnevusfilm, kus keset kraaksuvaid vareseid ja kisavaid kajakaid elab üks eriline pere. Neil on erilised koduloomad ja erilised vaenlased. Ja kui nad ikka veel ei jookse, siis nähtavasti hauvad nad uut salaplaani mõne vaenlase vastu.

* "Nõia saladus" sai festivali parima kostüümi auhinna.

* Žürii kommentaarid filmile:

1. Nõia saladus - väga hea teostus, palju on vaeva nähtud kostüümidega ja need sobivad antud filmi väga hästi. Eripreemia heade kostüümide eest :)

2. Võtteplatsiks surnuaeda kasutada, väga hea mõte. Kostüümid olid lahedad, nõid oli päris nõia moodi :) Hea kaameratöö+näitlejad.

3.Näha on et Halloween on teemaks võetud ja film iseenesest on väga ootamatu. Vahepeal ei ole sõnad arusaadavad, kuid sisu on väga loov ja emotsiooni on tugevalt välja toodud tegelastes.

4. Väga sobiv koht on leitud võtteplatsiks. Sobis loo sisuga väga hästi ning oli põnev vaadata. Hästi oli kokku monteeritud ning kaamerasse püütud huvitava nurga alt kaadrid. Võibolla, et müstilisemat meeleolu luua oleks võinud mingit muusikat ka taustaks kasutada ning vahepeal läks heli lendlema, kuna kaameramees oli näitlejatest liiga kaugel. Muidu väga uhked kostüümid ja loodan, et otsustatakse sõbranna ikkagi ellu jätta!

Vaata filmi:

https://youtu.be/9R2YeOoJjeM


8. "Peale tunde" - Pärnu Vabakool

Kuna lapsed jäävad koolis peale tunde, siis hakkab juhtuma midagi kummalist. Lastele on see suureks üllatuseks, sest jääb arusaamatuks, kas see oli unes või ilmsi.

* "Peale tunde" pälvis festivalil parima näitlejatöö preemia.

* Žürii kommentaarid filmile:

1. Mulle meeldis, kuidas film edasi liikus, vihjed vaimult on väga hea mõte ja ootamatu. lõpplahendus oli tore.

2. Kollide lood on alati lahedad, noored said sellega hästi hakkama, mahajäetud kirjad, kaameraga kaasa jooksmine ning muusikaklassi ukse avamine, mille taustal murelikud tüdrukud, see oli hea :)

3. Vahva sisuga lugu, täitsa põnev hakkas, et mis nüüd siis saab. Kummitus alguses suutis mind ka ehmatada, aga väga lahe kostüüm. Film on hästi monteeritud, läheb sujuvalt edasi, kaamera kvaliteet on ka väga hea ning vähe tekib hägusust. Näitlejad mõjuvad loomulikuna ning näha on, et asjaga on vaeva nähtud. Võib olla oleks kuskile taustaks ka muusika taha sobinud, aga filmi ajal ma isegi ei pannud tähele, et seda pole, nii et otsest puudust ka ei tundnud. Võtke ikka teinekord kummitus ka onni kampa!

4. Lustlik põnevuslugu, noored autorid on teinud filmi rõõmuga, mida on väga hea näha :)

Vaata filmi:

https://youtu.be/I2A26x0rwUA


9. "Seotud" - Roosi Mai Järviste

Filmi teemaks on kõiki inimesi ühendav, meis kõigis ühiselt peidus olev, olgu selleks siis hing või kollektiivne alateadvus (sümboliseerib must kast). Film räägib erinevate maailmade (millest igaüht iseloomustab erinev olek: eesmärgitu kiirustamine, voolamine, mõttetu rutiin, sotsiaalsed maskid (nii teiste kui enda ees) ning sealsete karakterite seotusest (sümboliseerivad mustad nöörid). Selle mittemärkamisest ja ühendatuse vaikselt avastamisest. Selle vastu mässamisest. Sellest põgeneda püüdmisest ning lõpuks sellega leppimisest ning ühtseks olendiks, massiks, võibolla kollektiivseks alateadvuseks sulamisest.

Filmi autor soovib uskuda, et kogu maailmas valitseva valu, sõdade ja jõhkruse keskel võiks olla meis kõigis ju ka midagi ühendavat ja siduvat. Midagi, mida avastades, tihemini teadvustades võiksime elada suuremas kooskõlas, ilma üksteist tapmata ning loodust hävitamata.

*Roosi Mai Järviste film pälvis parim operaatoritöö preemia ning valiti ka välja suurele PÖFF suurele linale.

* Žürii kommentaarid filmile:

1. Väga ilusa pildiga õpetlik lugu. Mulle meeldisid autori valitud kunstilised vahendid, sh oli lugu jutustatud pildis, pilt rääkis, see on filmikunstis kõige tähtsam. Helikujundus ja muusika valik toetas samuti lugu. Ootan juba autorite järgmist filmi.

2. Seotud on vägagi päevakohane film, kuigi seotud me oleme olnud kogu aeg, vahel rohkem vahel vähem. Ja see seotus on pildikeeles väga hästi välja toodud, hea mõte. Taustamuusika toetab seda kõike.

3. Uskumatult õudne ja sügavamõtteline film. Ausalt pani mõtlema, et issand kui erinevad me oleme, kuid kui piiratud on meie elu. Kaamera töö oli vapustav. Ma ei oskagi seda sõnadesse panna.

4. Vau, no see oli tõeline mängufilm. Väga kunstilise sisuga ja tore näha, et noored nii mõtlemapanevaid ja sügavamõttelisi stsenaariume kirjutavad. Väga esteetilised kaadrid ja võttepaigad. Hästi olid kooliruumid muudetud lahedateks võttepaikadeks, ei saanud alguses arugi, et tegemist klassiruumidega on. Kaameratöö super, stsenaarium super, muusikavalik super, kõik oli super. Film on juba kõrgkooli tasemel kvaliteediga ja näha oli, et tugevalt on asjaga tegeletud ja vaeva nähtud. Mul ei olegi midagi rohkem öelda, sest see oli lihtsalt nii hea.

Vaata filmi:

https://youtu.be/VvSqRKZMecw


Jälgi Pärnu noorte televisiooni YouTubes ja Facebookis!

https://www.youtube.com/channel/UCfV-6sko0MRIwXwBsmBh-cg/videos

https://www.facebook.com/noortetelevisioon


Artikli autor Tauno Rubin on Pernova Hariduskeskuse “Filmimeistrite” huviringi juhendaja, Pärnu noorte televisiooni ja Pärnu õpilaste filmifestivali eestvedaja.

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0536)