Facebookis on grupp Lugemise väljakutse ning seal tekkis idee, et teeks 2022. aastal ulmeväljakutse enam-vähem kümnendite kaupa. Hakkasime arutama, et mis on ilmunud ja kas teoseid jagub... pakkusin, et panen nimekirjad kokku, mis bibliograafia pealt pole ju keeruline. Lugemise väljakutse grupi algataja ja vedaja Tiina Liinak oli nõus. Aastakümnete idee autor Mart Pechter arvas, et võib-olla teha ka mingi saatetekst ja allpool see ongi. Ka Tiina Sulg andis seal asjalikke näpunäiteid ja aitas kaasa mõelda. Neid kolme tahan ma ka tänada.

Lühidalt: iga kuu ilmub Reaktoris järgmise kuu kümnendi kohta mu kirjatükk ja ka abistav peaaegu täielik nimekiri eesti keeles kättesaadavast selle kümnendi ulmest. Kuna väljakutse pole kronoloogiline, siis juunis on teemaks: 1930 – 1939.

*

Tagantjärgitarkus pidavat olema täppisteadus ning nii on ka minul lihtne väita, et XX sajandi 30ndate ulme oli kantud läheneva sõja vaimust. Eks autorid ikka reageerivad, kuigi ulmekirjanduse ajalugu tõestab pidevalt, et ajuti on ulmeautorid need kõige pimedamad. Kui aus olla, siis autorite süüdistamine pole päris korrektne, sest kuigi ulmekirjandusel on teatav prognostiline mekk küljes, on see prognoosimine pigem selline üldpildi nägemine ja tendentside aimamine, mitte laadapalagani laadi ennustamine.

Kui vaadata allpoololevat nimekirja, siis Euroopa autorid sõda siiski aimasid, olgu selleks siis muretsev Karel Čapek või nõukogude riigikaitseulme vaimus (ja sõda õhutav) „Kahe ookeani saladus“. Eks ajavaimu kanna ka Aldous Huxley kristalne antiutoopia, või nõukogude unistajate Beljajevi ja Grini teatav raskemeelsus, eriti kui võrrelda seda autorite eelmise kümnendi loominguga.

Kuid eks alati ole kohta meelelahutusele, olgu selleks siis poisimeelne Conan või elutõrges Cthulhu, King Kongist ja kääbikutest rääkimata.


Aastail 1930–39 ilmunud ja eesti keelde tõlgitud ulme

Grigori Adamov - Kahe ookeani saladus (1938)

Aleksandr Beljajev - Professor Dowelli pea (1937)

Edgar Rice Burroughs - Ajast unustatud (1931)

Karel Čapek - Sõda salamandritega (1935–36) (Karel Čapek «Valitud teosed» 1956)

Karel Čapek - Valge taud (1937) (Karel Čapek «Valitud teosed» 1956) näidend

Robert E. Howard - Conan ja Musta Ranniku kuninganna (kogumik)

Robert E. Howard - Conan ja värelev vari (kogumik)

Robert E. Howard - Conan ja Punane Kants (kogumik)

Robert E. Howard - Draakoni tund (1935–36)

Aldous Huxley - Hea uus ilm (1932)

Aleksandr Grin - Tee eikuhugi (1930)

Lao She - Kassilinna saatus (1932)

H. P. Lovecraft - Hullumeelsuse mägedes (1936)

H. P. Lovecraft - Pimeduses sosistaja (kogumik)

H. P. Lovecraft - Vari aja sügavusest (kogumik)

H. P. Lovecraft - Cthulhu kutse (kogumik)

George Bernard Shaw - Neegritüdruku seiklused Jumala otsingul (1932) lühiromaan

A. H. Tammsaare - Põrgupõhja uus Vanapagan (1939)

J. R. R. Tolkien - Kääbik (1937)

Edgar Wallace - Merian C. Cooper - Delos W. Lovelace - King Kong (1932)

Dennis Wheatley - Mere vangid (1937)

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0570)