Ulmestaar Gerli Carol Lehtsalu

2

Tere, olen Gerli – disainer, loomeinimene. Minu joonistusi leiad instagramist:

https://www.instagram.com/gerlicarol/

Mida praegu loed? Meeldib? Soovitad? Mida head vahepeal vaadanud, kuulanud või mänginud oled?

Hetkel on pooleli A. Valton „Võõras linnas“. Raamat sai valitud mitte, et keegi seda oleks soovitanud, vaid kui sorteerisin vanavanemate jäätud raamatute pärandit siis mõned eksemplarid jäid kaane ja pealkirja tõttu silma (ja ütle veel, et ära hinda raamatut kaane järgi. Olen kindel, et enamus meist on oma lugemisvalikud teinud selle järgi, millel vingem kaas on.)

Teos pole ulme per se. Aga selle lugemine on sarnane ulme teose lugemisele. Raamat koosneb lühilugudest, üks veidram kui teine. Mõni meeldib väga ning mõne loen üle ridade.

Tegemist on selles mõttes erilise teosega, et tegemist on eelmise, kui mitte üleeelmise põlve hoiakuga ühiskonda ja ümbritsevasse. Hea on kontrastina näha asju, mis on siiani väga aktuaalsed ja mis hetkemõistes omamoodi „ulme“, kuna selline mõtteviis enam ei kehti. Mida on väga hea kogeda, sest hea on piiluda aeg-ajalt oma kastist välja ja näha maailma hoopis teise pilgu alt.

Vaadanud olen ka viimasel ajal nostalgiateele minnes „Stagate SG-1“, mille leidsin Netflixist ja mille olemasolu olin täiesti ära unustanud kuigi see oli mu esimesi tutvustusi ulmega. Aga see sari pole üldse enam see, mis ta oli lapse pilgu läbi, nõnda on sellel hea rewatch value.

b16

2. Mis naelutab sind raamatu külge? Mis peletab eemale?

Raamatu külge naelutab ennekõige kirjastiil. Hea jutustusoskus. Mõni võib kirjutada igava teksti põnevaks, isegi, kui puudub õige sisu, tegelased või taust. Osadel on oskus panna tekst voolama nagu jõgi, mis viib korraliku joani ja olles ise üllatunud, et raamat järsku läbi ning päike looja läinud.

Lisaks toon teisel kohal välja maailma ülesehituse. Sellisel juhul suudan ka igava kirjutusstiili suhtes silma kinni pigistada, et näha kuidas see maailm on ellu viidud.

Põhiasi, mis peletab raamatust eemale, on halvasti kirjutatud tegelased. Kui mulle peategelane ei meeldi siis on mul võimatu raamat lõpuni lugeda. Ja küsimus pole tegelase moraalides. Vahest on tore psühhopaadi kohta lugeda, isegi kui tema moraalidega ei nõustu. Aga kangelane kes käitub ja reageerib ainult raamatu tarvis on mõttetu ja igav.

3. Kolm lemmikut (juttu, raamatut, žanri, autorit... ) ulmes? Paari lausega-lõiguga neist lugejale.

Kolmega on raske piirduda. Niisiis teen pigem kolm meediumit, millest toon esile mõned lemmikutest.

Anime.

Kui otsid põnevat maailma, kuhu ennast matta, siis aina kiiremini kasvavast anime nimekirjast on nii mõndagi, mida leida.

Esimesena toon välja Ergo Proxy. See jättis mulle pubekana väga sügava mulje. Esimest korda tundsin kuidas anime ei ole ainult lastele ja noortele. See oli tõsine ja lahe, hoopis teise stilistikaga. Sünge ja veidral kombel ka naljakalt – kuidagi reaalsem. Aga nooremana vaatasin seda pealiskaudselt. Visuaal ning animatsioon tõmbasid kogu mu tähelepanu endale ning sisu jäi tahaplaanile. Seetõttu oli rõõm seda aastaid hiljem taasavastada ning leida sellele hoopis teine tähendus kui esimesel vaatamisel.

Siis järgmisena minupoolne vaatamissoovitus neile, kes ei ole veel näinud: Serial Experiments Lain. See on anime mida kindlasti mitu korda vaadata. Sügav ja kompleksne ning vaatamata sellele, et on nüüdseks üsnagi vana teos, on see ikka veel praegusele netiajastule väga kohane.

Maailmaehituselt on mu lemmik Shinsekai Yori, mis on tore näide düstoopiast ja tulevikust natukese teise nurga alt kui tavaliselt.

Top kolmest jäid napilt välja veel Made in Abyss ja Psycho Pass.

b11

Mängud.

Arvutimängud on ulme pärusmaa. See annab võimaluse avastada uusi kohti ja elukaid ja luua uut tehnoloogiat, kas võitlemiseks või liikumiseks.

Bioshock - Ma muidu ei salli shooter või üleüldiselt first person view mänge. Aga nähes Bioshocki kolmandat treilerit, tahtsin ma olla osa sellest maailmast. Hankisin koheselt omale kõik kolm osa ja alustasin esimesest.

Mulle, kui inimesele, kes väga arvutimänge ei mänginud, oli mängude läbimine ka lihtsa raskustasemega korralik katsumus. Kuid nähes kogu seda ilu, mida mänguloojad olid maailma pannud, tundsin et kogu see vaev on seda väärt.

Eks üleüldiselt ma valin mänge nende visuaali ja maailma tõttu, mitte, et ma otseselt neid „mängida“ tahaks. Seetõttu olen mina üsnagi rõõmus, kui luuakse mõni sari hea mängu järgi.

b9

Sarjad

Eks kui valida, kas film või sari, siis muidugi võidab sari, kuna rohkem saab maailma süveneda ning selle asemel, et kontsentreeritult 2 tundi ekraani passida, on võimalik teha iga osa vahel paus.

Sarjadest on minu must watch:

Westworld

The Umbrella Academy

The OA

b4

4. Kuidas sa üldse jõudsid ulmeni?

Nagu varajasemas küsimuses mainitud oli üks meeldejäävamaid ulme kogemusi „Stargate SG-1“.

Tean, tean „Star Wars’i“ nägin ma varem. Aga kuidagi too moment võrdsustasin seda pigem kauge fantaasiaga.

5. On sul lemmikloomi?

Hetkel mul ei ole. Aga omanud olen päris toredat kombot: Kass, koer, rott, 2 tšintšiljat, 3 jänest ja mink.

b8



HÕFF: ulmefilmi auhind Navigaator Pirx läks Hispaaniasse

Festivali parimaks ulmefilmiks kuulutati sel aastal Hispaania režissööri Pablo Polledri animafilm "Sõlm" (“Loop”).

HÕFF sõlm.jpeg

Võistlusprogrammide ja võitjate kohta loe lähemalt ERRist:

https://kultuur.err.ee/1608583918/hoff-i-euroopa-luhifilmide-konkursi-voitis-eesti-tudengifilm-ara-vaata

Muuseas, 6. juunini on rahvusringhäälingu edastuskeskkonnas Jupiter võimalik vaadata auhinna nime inspireerinud Pirxi-filmi ennast:

https://kultuur.err.ee/1608607813/kultuuriportaal-soovitab-kodumaine-ulmeklassika-navigaator-pirx-jupiteris



Tumedad tunnid mais

51. episoodis kuuleme Siim Veskimehe juttu “Naeratus aastate tagant”.

http://www.tumedadtunnid.ee/e/tumedad-tunnid-51-osa-s-veskimees-naeratus-aastate-tagant/

Patreoni-toetajad saavad aga seekord lisalooks Maniakkide Tänava "Kolmanda Reich´i triumfi". Loe lähemalt:

https://www.facebook.com/tumedadtunnid/posts/pfbid02uDnQK9sePKRbv2493c4nLyn98koyeLp6ajCd4sd3fwEWEcVzNwiEvJJKkjjGq2Jgl

tumedatunnid mai



Noortekirjanduse maakonnakaardilt leiab mitmeid tuttavaid ulmekaid

noortekirjandusegalabieestimaakaart3

Kaardi koostas Tiina Sulg. Vaata lähemalt Tartu linnaraamatukogu lugemissoovituse blogist:

https://lugemissoovitus.wordpress.com/2022/05/20/noortekirjandusega-labi-eestimaa/



Pärnu noored filmitegijad pidasid festivali

Septembris 2021 Pärnu noorte poolt ellukutsutud ja Pernova hariduskeskuses resideeruv Pärnu noorte televisioon oli möödunud kolmapäeval, 25. mail Pärnu Apollo kino suures Saku saalis esmakordselt toimuva Pärnu õpilaste filmifestivalile peakorraldajaks.

Ürituse gala nägi välja pea sama glamuurne kui mõnel suuremal filmifestivalil. Vaadati ära kõik festivalile esitatud üheksa tööd ära ning parimatele jagati ka preemiaid.

Kõik filmid ilmuvad järjest Pärnu noorte televisiooni YouTube’i kanalisse Pärnu õpilaste filmifestivali kausta.

Pikem artikkel Pärnu õpilaste filmifestivali kohta ilmub juba järgmises “Reaktoris”.

Jälgi Pärnu noorte televisiooni ka YouTube’is ja Facebookis!

IMG 1493

IMG 1466

Tekst Tauno Rubin, fotod Ülo Soomets



Marge Nelgi silmapetted Tartu kunstimajas 

Tartus kunstimaja esimesel korrusel on 5. juunini võimalus vaadata Marge Nelgi näitust. Loe lähemalt: 

http://kunstimaja.ee/2022/05/marge-nelk-trompe-loeil-ehk-silmapete

silmapetted 01

silmapetted 03

silmapetted 04

silmapetted 00



Eesti mängude kuu videos

Mängukanal Puhata ja mängida vaatles maikuus eesti mänge ja usutles kohalikke arendajaid.

(Kõige ulmelisemad näited on ilmselt Blastronaut ja Haiku the Robot.)

Lähemalt vaata lehelt https://puhatajamängida.ee/ ja YT kanalist:

https://www.youtube.com/user/puhatajamangida

puhatajamängida



Mängupood Brain Games kutsub lauamängulaagrisse

1. juunist alates saab end kirja panna juuli lõpus toimuvasse lauamängulaagrisse. Kuuldavasti on kommunaalriiulis ohtralt kosmose- ja ulmemänge! Vaata lähemalt:

https://www.brain-games.ee/et/p/lauamangulaager

lauamänguLaager registr teade-01-01



Hetked kogumiku Eesti nõid esitluselt

281136904 401933011939353 2617320459050503859 n

280651336 401949215271066 8360888796906310976 n

280506507 401925405273447 3065716644628787318 n

280502916 401966225269365 9119211474122626345 n

Fotod: Jaana Muna



Õhtud eesti ulmega: Mann Loper ja Inglite linn

281249562 401983915267596 2958131645394431905 n

280694322 401988148600506 4398899902693925000 n

280629237 401983648600956 7999458746323675724 n

280683262 401989465267041 9216428066554205356 n

280610844 401992275266760 8881636184418767599 n

280498389 401984445267543 7783135456780904442 n

Fotod: Jaana Muna

Lisaks raamatuesitlusele jõudis Mann maikuus oma loomingust video vahendusel kõneleda. Usutles Heli Künnapas, vaadata saab Eesti noortekirjanduse ühingu kanalist:

https://youtu.be/9NSCVVFVDVE



"Kolmas reede" Tallinnas

20220520 184221

20220520 184214

20220520 184233

20220520 192850

20220520 213515

20220520 215410

Pilte tegi Riho



Teised meist

Ingvar Sedman jagab oma blogis ulmeraamatute vahele Reaktori aprilli erinumbri lugemismuljeid:

https://ingvarsedman.blogspot.com/2022/05/reaktori-raport-20224.html



Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.1180)