Pilt1


Edgar Rice Burroughsi maleharrastusest on üsna napilt andmeid. Ta ise on ühes kirjas maininud, et tubastest meelelahutustes eelistab malet ja bridži, aga tema lemmikharrastused olid siiski väljas värske õhu käes nagu näiteks golf. Teada on, et 1920te algul oli tema püsimängupartneriks tema sekretär, kes aga kippus kirjanikku alatasa võitma. Võib-olla sündiski romaani Marsi malemehed / The Chessmen of Marsideejust omalaadse kättemaksuna sekretärile, kes muide on romaani avaridadel ka nimeliselt ära mainitud.

Igatahes 1922. aastal avaldas Burroughs romaani Marsi malemehed / The Chessmen of Mars, kus ta lõi Barsoomi male ehk jetani. Burroughs avaldas teksti 1922. aasta algul kuues osas ajakirjas Argosy All-Story Weekly ning ühtede kaante vahel alles aasta lõpus. Sinna vahele jääb autorit üsna šokeerinud lugejakiri, kus üks vang tänas kirjanikku jetani väljamõtlemise eest ning andis viimasele teada, et ta valmistas nupud ning et mäng on vanglas üha populaarsem. Tundub, et Burroughs ise ei olnud jetanit mängitavaks pidanud, sest vastuskirjas õnnitles ta vangi maailma esimese jetanikomplekti loomise puhul.

Aga tänukirju tuli veelgi ning võib-olla seetõttu on mängu reeglid raamatu lõpus lausa eraldi lisana ära toodud.

 

  

Pilt1

Pilt2

Pilt3

Pilt4


Mängitakse jetanit 10x10 ruudulisel laual ning mäng sümboliseerib Barsoomi kollase ja musta rassi vahelisi sõdasid. Nupud ja nende käigud:

1 pealik – nagu 3 järjestikust malekuninga käiku, kuid lüüa võib ta ainult viimasel sammul

1 printsess – samuti nagu 3 järjestikust malekuninga käiku, võib hüpata üle teiste nuppude, kuid ei saa teisi nuppe lüüa. Korra mängu käigus võib „põgeneda“, hüpates suvalisele vabale ruudule

2 lendurit – nagu oda 3 ruutu mööda diagonaali (võib ka sik-sakina), võib hüpata üle teiste nuppude

2 kaptenit (Dwar) – nagu malevanker, aga ainult 3 ruutu korraga (võib ka sik-sakina)

2 leitnanti (Padwar) – kaks ruutu mööda diagonaali (võib ka siksakina)

2 sõjameest – kaks ruutu suvalises suunas

2 ratsanikku (Thoat) – üks ruut ortogonaalselt ja üks ruut diagonaalselt (ehk siis pooltel juhtudel nagu ratsu)

8 palgasõdurit (Panthan) – 1 ruut suvalises suunas, kuid mitte tagasi

 

Mäng lõpeb ühe poole võiduga, kui pealik lööb teise pealiku või kui lüüakse printsess. Mäng jääb viiki, kui pealiku lööb suvaline teine nupp peale pealiku või kui vastastele on jäänud alles vaid 3 nuppu.

 

Pilt8


Burroughsi kirja pandud jetani reeglid pole siiski päris üheselt mõistetavad (näiteks kas patiseis on viik või mitte; eriti palju vaidlusi on põhjustanud reeglites olev lause „ei tohi samale ruudule käia kaks korda“ – et kas samal käigul kaks korda või hoopis kogu partii jooksul samale ruudule kaks korda) ning seetõttu on lugejad arendanud mitmesuguseid jetani variante. Isegi Barsoomil on mitmeid jetani variante, millest kõige tuntum on elavmaleversioon. Sõjakate barsoomlaste täiendus tähendas lihtsalt verist vaatemängu publikule, kus suurel areenil mängitavad vaatemängulistel gladiaatorite heitlustel lahendati löömised kahevõitlustega, kus aga käigul olev lööv nupp võis ka alla jääda ja hoopis ise lööduks osutuda.

Elavate nuppudega mängitav jetan on inspireerinud ka poolt tosinat ulmekirjanikku omaenda verist vaatemängulist malevariatsiooni looma. Ning eksisteerib ka „maailmade sõja male“, kus valgetel on tavamale nuppude komplekt, mustadel aga jetani oma.

Ja lõpuks ilmus äsja mahukas raamat, mis võtan kokku kõik, mis jetanisse puutub. Milline teine ulmekirjanduslik mäng veel samasuguse saavutusega võiks uhkeldada?

 

Pilt7

 

 

 


 

 

Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0568)